Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson säätö
1 2 3 4 532 33 34 35 36
jperala
04.12.2017 10:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Hävettää, että olen soittanut bassoa 13 vuotta, enkä osaa vieläkään säätää sitä. Itse asiassa en ole ikinä edes vaihtanut bassoon kieliä(koska ne ei ole menneet poikki). Mulla on ollut kaksi bassoa. Nykyään on Epiphone EB-0. Enkä edes tiedä missä se kaularaudan pää on(!). Mutta luulisin, että se on rungossa alapuolella, kun siellä on semmoinen metallinen ''jutska'', minkä voi ruuvata irti. Mutta en ole viitsinyt sitä tehdä, kun veikkaan, että vituiks menee, jos alan sitä säätelemään. Niinhän on kitaroittenkin kanssa käynyt. On vaan niin pirun raskas soittaa. Ennen mulla oli Yamaha RBX-170, ja se oli kans tosi raskassoittoinen. Mutta basso-opettaja sääti sen kohdilleen, ja siitä tuli kuin uusi soitin.
 
EB-0 ei ole tuttu mutta se säätöpää löytyy joko lavasta tai kaulan toisesta päästä, sitä kaularautaa säädetään pienin liikkein, ei millään räikkä tyylillä.
 
Purat vehjettä sen verran että saat säädettyä, itse pidän kielet paikoillaan niin tuloksen huomaa heti, tämä toki edellyttää että kaulaa ei tarvitse irroittaa säätämistä varten.
 
Ei se ole niin vaikeaa että ei siitä pienellä ajattelulla selviä ja voi sen viedä sitten pajalle kun on tuhonnut soittimen ensin.
 
Rickenbacker 4003 Ruby Red
Ahti Tuumiainen
17.12.2017 21:27:16 (muokattu 18.12.2017 10:16:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, äsken yritin säätää. Meni ihan vituiksi. Se kaularauta on joo siellä lavassa semmosen läpän alla. Mutta säätö ei onnistu. Kun en osaa. Kun tallassakin pitäis jotain ruuvata. Osaan soittaa, en ole mikään f*ckin säätäjä. hoho.
 
EDIT: Niin, siis ruuvailin sitä kaularautaa ja tallan ruuveja myös. Mutta ei siitä ole mitään hyötyä, kun ei tiedä mitä tekee. En esim. ymmärrä, mihin suuntaan sitä tallaa pitäisi ruuvata. Luulin, että kielet madaltuu, jos tallaa laskee, mutta se näyttikin menevän päinvastoin(!). Ei taida olla sähkökitarat/bassot mun juttu. Viisainta pysytellä (klassisessa) akustisessa. Ei tarvitse ruuvailla mitään.
 
EDIT II: No nyt taisin saada sen aika hyvin säädettyä! =) Mutta kitaraa en osaa säätää edelleenkään, kun siinä on enempi niitä säätöruuveja tms. Mutta sehän onkin ihan eri instrumentti.
 
Ahti Tuumiainen
23.05.2018 13:01:21 (muokattu 24.05.2018 10:34:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten korkeutta ilmeisesti säädetään tallan korkeutta säätämällä? Kaksi isoa ruuvia tallan molemmin puolin(EB-0). Vai? Vai sittenkin niitä pieniä kielikohtaisia ruuveja säätämällä? Yiritin lukea FAQ.ista sen basson säätöjutun, mutta mulla on varmaan joku ADD tms. syndrooma, kun en vaan ymmärrä. Sama fiilis tulee kuin koulussa matemaattisten aineiden tunneilla.
 
Suurimmat ongelmani basson kanssa:
 
1. Raskas soittaa(ei paha ongelma, kyl forcee löytyy;).
 
2. Pahempi ongelma: (hieno?)vire kusee.
 
Yritin säätää lankkua joskus muutama kuukausi sitten. Pyörittelin ainakin kaularautaa. En muista teinkö mitään muuta. Taisin tallan ruuvejakin veivailla.
 
Ja lisäksi olen niin dorka, että en pysty hahmottamaan, mitä tapahtuu kun tallaa ruuvaa korkeammalle tai matalemmalle. Siis taemmaisia ruuveja. Että nouseeko kielet vai laskeutuuko? Tämähän on kuin polkupyörän tankoa säätäisi. Tosin se on paljon helpompaa.
 
EDIT: Äsken taas ihan summamutikassa ruuvailin kaularautaa(löysemmälle) ja tallaa nostin, koska ajattelin että kielet sitten menee matalemmalle. Jos joku luulee että mä vitsailen, niin en todellakaan. Mulla on tosiaan suuria vaikeuksia ymmärtää näitä asioita.
 
maokkone
28.08.2018 14:05:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään ideaa millä saisi lukittua tallapalan ruuvin niin, että sitä voisi vielä jatkossa käyttää? Jostain syystä lähtee itsekkeen löystymään.
 
Grugi
28.08.2018 15:22:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maokkone: Onko kellään ideaa millä saisi lukittua tallapalan ruuvin niin, että sitä voisi vielä jatkossa käyttää? Jostain syystä lähtee itsekkeen löystymään.
 
Vähän väritöntä kynsilakkaa niin saa vielä joskus aukikin.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
vt_17
28.08.2018 16:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maokkone: Onko kellään ideaa millä saisi lukittua tallapalan ruuvin niin, että sitä voisi vielä jatkossa käyttää? Jostain syystä lähtee itsekkeen löystymään.
 
Joku kevyt ruuvilukite voi auttaa myös.
 
maokkone
30.08.2018 08:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Vähän väritöntä kynsilakkaa niin saa vielä joskus aukikin.
 
Kokeillaan.
 
Thanks
 
Tana
26.09.2018 11:48:11 (muokattu 26.09.2018 11:52:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjensta!
 
Tämmöinen kysymys on hiipinyt mieleen: Tykkään kovasti Precision-bassojen ulkonäöstä, tatsista ja soundista, mutta minua lähes poikkeuksetta häiritsee (poislukien '51-tyyppiset presarit) basson mikkien mataluus, jolloin en saa peukkua tuettua mikkiä vasten. Tilanne paranisi toki pleksin poistamalla, mutta presareiden routtaukset eivät usein sitä salli.
 
Ratkaisuksi ongelmaan olen pohtinut kaulataskuun laitettavaa puulastua, pankkikorttia tai vastaavaa mahdollisimman hyvin taskun pinta-alan kattavaa objektia. Tavanomaisesta shimmauksesta tämä siis eroaa siten, että tarkoitus ei ole muuttaa kaulakulmaa vaan yleisesti nostaa kaulaa (samalla toki tallapaloja) ylöspäin, jotta mikkejäkin saa nostettua. Sanottakoon vielä, että tykkään pitää mikit terveen etäisyyden päässä kielistä, jolloin soundi on mielestäni parempi.
 
Miten näette, säätöjä asiantuntevammat basistit. Onko järkeä? Tai pikemminkin, mikä voi mennä vikaan?
 
ituvirtanen
26.09.2018 12:49:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen järkevä mieleen tuleva ratkaisu on hankkia sellainen koppa, johon pleksiä ei tarvitse. Voi samalla vaikka väriä ja mikkiä sovitella mieleiseksi.
 
Jos tuo P-mikin muoto ei ole kiveen hakattu, kannattaa muistaa saippuarasiamalliset P:t. Esimerkiksi EMG:llä ainakin 35P4, 35P4X ja HB.
http://www.emgpickups.com/bass.html
Kahteen omaan soittimeen olen laitattanut humbuckerit P:n sijalle.
 
Tuo kaulan nosto on periaatteessa ihan mahdollinen mutta riittääkö tallassa säätövarat? Talla voi joutua saman nosto-operaation kohteeksi. Tai vähän erilaisen tallan vaihto 7enkkulelupeltipilipalin sijalle. Tönäri käteen.
 
Tana
26.09.2018 14:45:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Ensimmäinen järkevä mieleen tuleva ratkaisu on hankkia sellainen koppa, johon pleksiä ei tarvitse. Voi samalla vaikka väriä ja mikkiä sovitella mieleiseksi.
 
Tämä on hyvä pointti ja myös asia, josta en toistaiseksi (muutamien 51-mallisten presarikonfiguraatioiden lisäksi) ole suuresti innostunut ja jota yritän kiertää.
 
Jos tuo P-mikin muoto ei ole kiveen hakattu, kannattaa muistaa saippuarasiamalliset P:t. Esimerkiksi EMG:llä ainakin 35P4, 35P4X ja HB.
http://www.emgpickups.com/bass.html
Kahteen omaan soittimeen olen laitattanut humbuckerit P:n sijalle.

 
Enpä tiennyt tällaisia vaihtoehtoja olevan, hienoa! Mutta, miten tämä vaikuttaa peukun tukemiseen mikin varaan?
 
Tuo kaulan nosto on periaatteessa ihan mahdollinen mutta riittääkö tallassa säätövarat? Talla voi joutua saman nosto-operaation kohteeksi. Tai vähän erilaisen tallan vaihto 7enkkulelupeltipilipalin sijalle. Tönäri käteen.
 
Millbrook ja vastaavat puodit on kustannustehokkaita ja säätövaraisia talloja täynnä, joten tätä en pidä esteenä. Ja presarityyppisen basson ei tartte olla Fenkun "vintagemallisella" tallalla.
 
J.Hollström
26.09.2018 18:12:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tana: Morjensta!
 
Tämmöinen kysymys on hiipinyt mieleen: Tykkään kovasti Precision-bassojen ulkonäöstä, tatsista ja soundista, mutta minua lähes poikkeuksetta häiritsee (poislukien '51-tyyppiset presarit) basson mikkien mataluus, jolloin en saa peukkua tuettua mikkiä vasten.

 
Jos tavallinen parin euron peukkutuki ei ole ratkaisu, niin jotkut käyttää esim. pleksin väristä palaa alamikin päällä. Linkissä pari esimerkkiä. Toki ei tuollakaan paljoa yli mikin korkeuden päästä.
 
https://www.instagram.com/p/BRyU8FL … =ig_share_sheet&igshid=o5h97i8m0k3r
 
Tana
27.09.2018 09:34:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Jos tavallinen parin euron peukkutuki ei ole ratkaisu, niin jotkut käyttää esim. pleksin väristä palaa alamikin päällä. Linkissä pari esimerkkiä. Toki ei tuollakaan paljoa yli mikin korkeuden päästä.
 
https://www.instagram.com/p/BRyU8FL … =ig_share_sheet&igshid=o5h97i8m0k3r

 
Tuohan vaikuttaa kätsältä, ja millikin yli mikin korkeuden tuntuu aika vahvasti sormenpäässä. Perus peukkutukea olen joskus liimannut presaripleksiin, hätätapauksessa pyyhekumiakin. Ne on sitten aina kuitenkin olleet aivan eri asia, kuin mikin reuna. Kuvan ratkaisu näyttää toimivalta. Kiitän!
 
TomppaMFC
25.12.2018 11:19:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen:
 
Ja lisäksi olen niin dorka, että en pysty hahmottamaan, mitä tapahtuu kun tallaa ruuvaa korkeammalle tai matalemmalle. Siis taemmaisia ruuveja. Että nouseeko kielet vai laskeutuuko? Tämähän on kuin polkupyörän tankoa säätäisi. Tosin se on paljon helpompaa.
 
EDIT: Äsken taas ihan summamutikassa ruuvailin kaularautaa(löysemmälle) ja tallaa nostin, koska ajattelin että kielet sitten menee matalemmalle. Jos joku luulee että mä vitsailen, niin en todellakaan. Mulla on tosiaan suuria vaikeuksia ymmärtää näitä asioita.

 
Ahti, yksi tapa hahmottaa asiaa on miettiä bassoa vähän niinkuin jousipyssynä. Kielet on kuin jousen jänne. Kun ne soimista varten täytyy olla jonkin verran kireinä, taipuu kaula kuin jousi. Kaularaudan tehtävänä on kaulan kieliä vastakkaisella puolella olevana pistää kielten vetovoimaa hanttiin. Eli siis kun kiristät kaularautaa kaula suoristuu (siitä jousesta tulee jäykempi ja jänne vetää sitä vähemmän mutkalle). Kun taas löysäät kaularautaa kaula taipuu lisää (jousesta tulee veltompi ja jänne voi vetää sitä enemmän mutkalle).
 
naigou
28.02.2019 16:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako kukaan kertoa minkäkokoinen kuusiokulma tarvitaan Siren tallapalojen säätöön?
 
Möllisty.
Werkko
19.04.2019 00:17:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä tietää että onko tämän basson semmonen rätinä-ääni kiinni sen basson säädöistä vai omasta kokemattomuudesta? Ostin käytettynä basson ku halusin alkaa soittelemaan bassoa.
 
ituvirtanen
19.04.2019 00:44:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werkko: Mistä tietää että onko tämän basson semmonen rätinä-ääni kiinni sen basson säädöistä vai omasta kokemattomuudesta?
 
Soittaessa sormen pitäisi olla heti nauhan takana. Jos sormet seilaavat edellisen nauhan reunoilla tai keskellä, rätinää voi tulla. Joskus myös lavan ja sormen väliin jäävä kielen osa voi resonoida. Toki kilinää ja kolinaa voi tulla löysistä osista, patterista tai remmin lukoista tai...
 
anapena
19.04.2019 11:12:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poistuuko se rätinä, jos painat kieltä vähän huolellisemmin nauhaa vasten? Näppäilyn voimakkuuskin voi vähän vaikuttaa, alkutaipaleella voi tulla röydettyä turhan lujaa.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Jezzi
18.06.2019 19:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä sama. Rätisee aika kivasti joka puolelta, varsinkin E ja A selvemmin.
 
Kuuluuko tää, onko tarpeeks volumea? Laitan lisää kuitenki.
iec
16.08.2019 15:31:15 (muokattu 19.08.2019 23:37:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitanpa tähän muistin virkistämiseksi pari linkkiä, joissa neuvotaan basson säätämisessä:
 
Hyvät videot Fodera-merkkiseltä bassovalmistajalta:
https://www.fodera.com/how-to-set-up-your-fodera/
 
Itse käytän tätä Fenderin virallista ohjetta perustana omille säädöilleni:
https://support.fender.com/hc/en-us … o-I-set-up-my-bass-guitar-properly-
 
Näyttäisi siltä, että bassokitaroiden säädöille on huomattavasti kitaroiden säätöjä enemmän vaihtelua eri valmistajien jne jne välillä. Esim reliefiksi suositellaan joillakin sivustoilla omasta mielestä aika hurjia lukemia samoin kuin kielten korkeuksillekin. Toki asiaan vaikuttaa soittotatsi ja kielisetin paksuus basson kaulan ja nauhojen yleisen laadun lisäksi.
 
Monelle harrastajalle tärkeimmät säädöt ovat kaulan relief ja kielten korkeus. Omissa soittimissani nämä ovat/ovat olleet luokkaa
-Relief 0,25mm ... 0,40mm 8. nauhalta (paitsi yhdessä halppiksessa oli 0,5mm, sillä muuten ei soinut millään rämisemättä heikkolaatuisen nauhatyön takia.)
-Kielten korkeus 12. nauhan kohdalta E kieli 2,2mm...3,0mm ja G-kieli 2,0mm...2,5mm.
 
Itse suosittelen todellakin tuota Fenderin ohjetta hyväksi lähtökohdaksi, eli siitä voi kokeilla säätöjä suuntaan jos toiseen oman maun mukaan. Tosin epäilen että kovin moni basisti ei käytä alle 0,20mm reliefiä, mutta ehkä heitäkin on olemassa.
 
Yksi tärkeä seikka mikä Foderan videoissa kerrotaan on se, että tallaa ei tarvitse säätää kuin kerran samalle kielipaksuudelle. Ensin säädetään relief kuntoon ja sitten vasta tallasta kielten korkeus. Vuodenaikojen tuomaa kaulan reliefin vaihtelua ei kannata säätää tallapalojen korkeuksia muuttamalla, vaan kannattaa kompensoida se vaihtelu kääntämällä pari kertaa vuodessa (jos on tarpeen) sitä kaularautaa. Kesällä kaula tuppaa suoristumaan kosteuden lisääntymisen takia ja talvella taas kaula menee kielien vetämänä kaarelle.
 
Toinen mitä suosittelen on säätämiseen sopivien työkalujen hankinta. Capolla saa painettua kielen 1. nauhaan reliefin mittaamista varten ja rakotulkilla voi sitten mitata sen nauhan ja kielen välin. Yksi kätevä mittari on kielten ja mikkien korkeuden mittaamiseen tarkoitettu "String ruler", eli vaikkapa tällainen: https://www.strings.fi/muita-tarvik … dario-pw-shg-01-string-height-gauge
 
EDIT: Etsin huvikseni ueampien eri valmistajien ja eri netistä löytyvien bassoteknikoiden antamista ohjeista reliefin säätöarvoja ja suurimmassa osassa suositus on 0.25mm ... 0.50mm. Mikäli annetaan vain yksi arvo on se useimmiten 0.015", eli 0,38mm. Monet eivät anna mitään tarkkaa arvoa, vaan tyyliin 1-2 käyntikortin paksuus tai Fenderin Thin-plektran paksuus. Tietyt teknikot/valmistajat kertovat vain tyyliin "sopivasti" tai "niin suoraksi kuin voi ilman räminöitä" tai "hyvin vähän". Sillä kaivelin näitä arvoja, kun tiedän että löytyy samanlaisia tyyppejä kuin minä, joille mittaukset on lähtökohta ja hienosäätö tehdään sitten fiiliksellä ja omaan soittotyyliin sopivaksi.
 
Vastaavasti kielien korkeuksista useimmiten suositellaan (4-kielisellä) E-kielelle 2,0mm...2,8mm ja G-kielelle 2,0mm...2,4mm. Jotkut tosin suosittelevat G-kielelle niinkin matalaa kuin 1,6mm. Jos näistä nyt halutaan ottaa vaikka keskiarvo, niin saadaan suunnilleen E-kielelle 2,4mm ja G-kielelle 2,2mm. Tämä ei ole mitenkään tarkkaa tilastotiedettä, eli suhtautukaa tähän rennosti ;)
 
Henkilökohtainen metodini on reliefin ja kielten korkeuden suhteen se, että etsin sellaisen omalle soittotatsille sopivan säädön, eli relief kohtuullisen matalaksi (näyttää olevan uusimmassa 10" otelaudan radiuksella varustetussa 34"-skaalaisessa Yamahassa 0,35mm) ja kielten actionin säädän sitten niin että ei ole liian raskas soitella, mutta ei rämisekään (samassa Yamahassa näyttää nyt olevan E-kieli 2,3mm ja G-kieli 2,2mm tai 2,1mm ja muut tietenkin tuolta väliltä.)
 
Toivottavasti tästä kirjoituksesta on hyötyä niille, jotka vasta aloittelevat basson soittoa ja miettivät miten soitinta säädetään. Kokeneemmat varmasti tietävätkin nämä asiat jo ja ovat oppineet säätämään soittemensa juuri itselle sopivaksi.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Basisti Arto
27.08.2020 12:39:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttaako bassonkieliin se jos jo aika vanhat mutta pesee ne saippuavedellä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 532 33 34 35 36

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «