Aihe: Kielten määrä | |
---|
|
4 kieltä riittää niilläkin hankaluuksia saati sitten jos olisi kaksi enemmän |
|
Minä ostan viiskielisen vain ja ainoastaan sen takia, että se näyttää kuulilta,muut luulevat mun olevan hyväkin soittaja ja b:n päällä on hyvä pitää peukkua. |
|
Itse tässä kitaristina haaveilen basson hankkimista sivutyökaluksi, ja kieltämättä pistää miettimään että pärjääkö 4-kielisellä tai pitäiskö olla vielä yksi kieli lisää. Kitara mulla on 7-kielinen eli tottakai sävellän välillä hevimättöbiisejä seiskakieliselle kitaralle, ja jos näitä tuotoksia nauhoittelen niin olisi parasta jos saisi bassotkin vetää tuolta matalalta. Toki äkkiäkös sitä neljäkielisen bassonkin virittäis tuonne ADGC-vireelle - harvoin muutenkaan tulee tilannetta jossa sävellyksissäni tarvis basson ohuinta kieltä. Toisaalta jos hankin basson niin kyllä siinä varmaan vähän avartuu noi basson ''mahdollisuudet'' ja sävellyksiinkin saattais ilmestyä bassoraidoille jotain monipuolisempaa kun vetää samoja säveliä komppikitaran kanssa oktaavia matalempaa :D Se on kivaa ku on mukavaa |
|
yannee: Itse tässä kitaristina haaveilen basson hankkimista sivutyökaluksi, ja kieltämättä pistää miettimään että pärjääkö 4-kielisellä tai pitäiskö olla vielä yksi kieli lisää. Kitara mulla on 7-kielinen eli tottakai sävellän välillä hevimättöbiisejä seiskakieliselle kitaralle, ja jos näitä tuotoksia nauhoittelen niin olisi parasta jos saisi bassotkin vetää tuolta matalalta. Toki äkkiäkös sitä neljäkielisen bassonkin virittäis tuonne ADGC-vireelle - harvoin muutenkaan tulee tilannetta jossa sävellyksissäni tarvis basson ohuinta kieltä. Toisaalta jos hankin basson niin kyllä siinä varmaan vähän avartuu noi basson ''mahdollisuudet'' ja sävellyksiinkin saattais ilmestyä bassoraidoille jotain monipuolisempaa kun vetää samoja säveliä komppikitaran kanssa oktaavia matalempaa :D Itselläni on 4-kielinen juurikin kyseisessä ADGC-vireessä on hyvin on tähän asti pärjätty. Toki välillä joutuu kuljettamaan kättä pitkin kaulaa, ja siksi joskus mieli halajaisi 5-kielistä, mutta näillä nakkisormilla on sitä parempi, mitä kapeampi kaula. Mutta jos sulla soitto/sävellystaidot antaa myöten niin laita 5-kielinen. Eipä jää jälkikäteen harmittamaan :) Yrittänyttä ei laiteta, eikä laitettua yritetä. |
|
Hyvin on neljä kieltä riittänyt. Niidenkin kanssa on jo riittävästi tekemistä :D What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about |
|
Voin kertoa että se B-kieli on aivan mahtava. Ja noissa hevihommeleissa ehdoton varsinkin jos kitaristillä on 7-kieltä. Itse soitellu nyt n.7-8 vuotta enkä vaihtais pois. Itseasiassa hieman "alaston" olo kun pitelee 4-kielistä :D |
AJ81 13.03.2014 20:34:46 | |
|
Osallistutaanpa ikuiseen kädenvääntöön. Ostin kitarataustalla ekan bassoni alkuviikosta ja päädyin viiskieliseen Ibanezin SR305dx:ään. Yhden väittelyn kävin aiheesta punkkiin mieltyneen kaverini kanssa joka tyrmäsi viidennen kielen täysin ilmoittamalla että "ostat nelikielisen ja tuuttaat sen C-vireeseen niin hyvin menee, et sä niitä tilukieliä tartte". Kun sitten epäilin että mitenkähän kyseisellä vehkeellä hoituu soitanta normi E:llä soitetuissa biiseissä ja eikös 6-kielisten ylä-B oo se varsinainen tilukieli niin saatiin varsinainen keskustelu käyntiin. Ite tykkään tuosta Iban tikkukaulasta, viitoseks käy tosi hyvin pienempiinki kouriin. Yks tarjous tuli SRX-mallistakin, mutta siinä kaula näytti jo kuvassa pelottavan leveältä. Nyt yltää B-kielelle ylempänäkin. Ja yllätys oli suuri kun otin pari Teräsniskan biisiä käsittelyyn niin molemmissa löyty heti käyttöä ala-D:lle. Sais sen soitettua ylempääkin mutta noin se vaan kuulostaa kivemmalta. Ja hyvähän siinä kielellä on peukkua pitää normisoitossa. Vielä kun sais vahvarin päivitettyä, kahella kympillä poistettu Samick B25 meinaa jo hieman antautua D:n alapuolella.... =) |
|
Neli- ja viisikielistä kumpaakin on tullut rämpyteltyä, mutta (tällä hetkellä) pidän enemmän vitosesta. Syynä yksinkertaisesti pienempi kieliväli. Kummassakin käytän samaa D-viritystä. Vitosessa on vaan lisänä se ohuin kieli, jota tosin en kovin usein tarvitse. Varmaankin kitaran soittelusta ja pienistä kätösistä johtuen bassossa arvostan juuri sitä pientä kieliväliä. |
|
5 all the way! Ainoa miinus on, että demppaushommat pitää kattoa osittain uusiksi 4-kieliseen verrattuna. Joka sekään ei tosin ole missään nimessä huono asia, vaatii vaan hiukan totuttelua. Muuten ei kyllä ole ikinä tuntunut olevan mitenkään tiellä, oikein hyvä peukun paikka ja helpottaa E-kielellä soittamista kun ei tarvi käden asentoa muuttaa muihin "normikieliin" verrattuna. Pienempi kieliväli on myös osottautunut omalla kohdalla erittäin mukavaksi, vaikka jotkut ei tykkää yhtään. Släppäilykin onnistuu varsin hyvin kunhan jaksaa vähän tarkkuutta reenata. Harmi vaan, että rajoittaa uusien soittimien hankintaa kun ei halua enää palata siihen 19mm väliin :D Vaikkei hevihommia soittaiskaan niin kyllä sieltä välillä tullee napattua D tai Eb kun sattuu linja kulkeutumaan alemmille sävelille. Antaa myös mukavaa väriä pitkiin ääniin kun nappaa niitä oktaaveissa, esim. loppusoinnuissa toimii lähes poikkeuksetta. Pääsee leikkimään pianistia :) Kutonen pitäis vielä testata. Tuskin semmosesta ainakaan itellä ois ykkösbassoksi kun se seuraava extrakieli on väärällä puolella kaulaa vasurin kannalta... Mutta ihan mukavahan sillä ois tietenkin jotain melodia/sointuhommia perseillä menemään. Musa on parsasta, yo! |
|
Nazareth: Kyllä 4 kieltä riittää kepeästi siihen mitä itellä on "sanottavaa". Mulla on niin vähän sanottavaa että yksi riittää. http://muusikoiden.net/dyn/articles/1644.jpg "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki |
|
Ei sillä kielten määrällä ole niin suurta merkitystä kuin luulisi. Yhdelläkin saa naiset kiemurtelemaan... Ei vaan, totta puhuen kuunnelkaapa veljet ja sisaret musiikkia. Hyviä basisteja löytyy joka kastista. 4 kieltä: James Jamerson, Jack Bruce, Jaco, Rocco, Duck Dunn, Marcus (tarvittaessa 5), Geddy Lee jne. 5 kieltä: Jimmy Haslip, Rickhard Bona, Nathan Watts jne. 6 kieltä Nathan East, Gerard Weasley ja tsekatkaapa tämä: Henrik Linder, Dirty Loops, ruotsi, kyllä, RUOTSI. |
Brownie 25.09.2014 08:25:41 (muokattu 25.09.2014 08:30:25) | |
|
Jotkut luulee, että 5 kielinen sabbo viritetään EADGH. :P |
hollstro 25.09.2014 21:43:04 (muokattu 25.09.2014 21:43:22) | |
|
Brownie: Jotkut luulee, että 5 kielinen sabbo viritetään EADGH. :P Eka 5-kielinen viritetiin juuri näin. Fender V. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
J0K1 25.09.2014 22:58:04 | |
|
hollstro: Eka 5-kielinen viritetiin juuri näin. Fender V. Kyllä se ohuin kieli oli C |
|
Kyllä neljässä kielessä riittää haasteita vielä ihan tarpeeksi.. Jotain femmaa vois käydä tyypittämässä jos hupileluksi, mutta ei Basisti aikusten oikeesti tarvii semmosia. It's a family thing... |
|
Itse kanssa pidän 4-kielisestä BEAD-vireessä. Kielisettinä melko tasapainoinen 145-110-85-60. |
insight 19.10.2015 10:03:46 (muokattu 19.10.2015 10:07:33) | |
|
4 kieltä normivireessä. Soitin itseasiassa 6 kielisellä ekaa kertaa pari kuukautta sitten. En sinänsä huomannut muuta eroa, kuin 2 kieltä lisää :D Nauhattomalla 5-kielisellä kans soitin ekaa kertaa viime kesänä. Tykästyin heti. Kuinka moni vahvistin muuten toistaa noita E-kieltä alempia hyvin? Jos basson E on jotain 41,5 Hz vai mitä nyt olikaan ja harva vahvistin kai toistaa alle 40Hz:in bändikamoissa. Matala H on jotain päälle 30Hz. Ton 10Hz:in erotuksen kuulee jo soundissa. Can you feel the atmosphere |
Etvi 19.10.2015 14:41:03 | |
|
insight: Kuinka moni vahvistin muuten toistaa noita E-kieltä alempia hyvin? Jos basson E on jotain 41,5 Hz vai mitä nyt olikaan ja harva vahvistin kai toistaa alle 40Hz:in bändikamoissa. Matala H on jotain päälle 30Hz. Ton 10Hz:in erotuksen kuulee jo soundissa. Suurin osa kokeilemistani vahvistimista toimii näihin ihan kohtuullisesti. Sävelen perustaajuus (f0) nimittäin ei yksinään ole olennaisin perusedellytys musiikillisessa mielessä, vaan käytännössä ekat harmoniset kerrannaiset ovat enemmän merkityksellisiä bassosoundin kannalta. On myös syytä muistaa taajuusvasteen asteikon logaritmisuus. Tuo 10 Hz ero on valtava bassotaajuuksilla, mutta mitättömän pieni yli 10 kHz alueella. Niin suhteellista on tämä. Herra Tossavainen - Jatsia apinan raivolla |
|
Etvi: Suurin osa kokeilemistani vahvistimista toimii näihin ihan kohtuullisesti. Sävelen perustaajuus (f0) nimittäin ei yksinään ole olennaisin perusedellytys musiikillisessa mielessä, vaan käytännössä ekat harmoniset kerrannaiset ovat enemmän merkityksellisiä bassosoundin kannalta. On myös syytä muistaa taajuusvasteen asteikon logaritmisuus. Tuo 10 Hz ero on valtava bassotaajuuksilla, mutta mitättömän pieni yli 10 kHz alueella. Niin suhteellista on tämä. Niin matalilla taajuuksilla 10Hz nimenomaan on paljon. Tiedän kyllä, että oktaavin (luonnollinen logaritmi) korotus on taajuuden tuplaantuminen. Kyllä mä ainakin haluan, että se perusääni toistuu kunnolla, pelkät harmoniset ylikerrannaiset ei riitä, etenkään bassossa mun mielestä. Enkä kyllä sanois tota edes pelkäks mielipideasiaks, mut kai se joillekin sitä on... Can you feel the atmosphere |
Etvi 20.10.2015 11:20:22 (muokattu 20.10.2015 11:53:16) | |
|
No joo, mielipide. Musiikkijutuissa on aina niin paljon lopputulos kiinni soittajan fiiliksestä. Matalalta hyvin toistavat kaapit ovat siinä mielessä ihan olennaisia, että bassotaajuuksista (f alle 60 Hz) merkittävä osa aistitaan koko kropalla. Kotona kuulokkeiden kanssa treenatessa kyllä kuulee ihan hyvin myös ala-D (f0=36,7 Hz), vaikka kuulokkeiden (DT-770) vaste ei tuonne oikein ylläkään. Mutta treeniksellä on kiva soitella kaapin kautta niin, että bassotaajuudet tuntuu ja kuuluu kokonaisvaltaisemmin. "Niin että lahkeet lepattaa". Bändisoitossa tosin nuo alataajudet tyypillisesti tekevät kokonaissoundista melko sotkuisen, joten esim. studiomiksauksessa tyypillisesti laitetaan hi-pass filtteri jonnekin 50 Hz:n kohdalle. Tästä tulikin mieleeni, miksi suoraan linjaan nauhoittaminen pelkällä DI-boksilta tuntuu jotenkin ankealta. Soiton dynamiikka tulee paljon mukavammin esille, kun DI-boksin jälkeen linjassa on kunnollinen vahvistin ja kaappi ihan vain monitorointia varten. EDIT: ei näköjään kannata käyttää "pienempi kuin"-merkkiä näissä teksteissä kauheasti. Menee palstan softa jotenkin sekaisin. EDIT2: Tässä vielä linkki bassokitaran perussävelten tajuuksiin: http://www.bass-guitar-info.com/FrequencySpectrum.html Esim Ampegin SVT-810E:stä ilmoitetaan "Usable Low Frequency (-10dB): 40Hz", jolloin E:tä alempien sävelten f0 jää kokonaan kuulumatta, vaikka ihan hyvä kaappi on ymmärtääkseni. Herra Tossavainen - Jatsia apinan raivolla |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|