Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten määrä
1 2 3 4 526 27 28 29 30
Karlsson
29.09.2003 13:48:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kielimäärällä vaikutusta laatuun? Tietysti kaikki bassot ovat yksilöitä mutta millaisia kokemuksia teillä, arvon basistit, on ollut? Kannattaako panostaa nelikieliseen vai saako samaa laatua myös viisikielisenä versiona. Ja mitkä ovat yleensä olleet viisikielisten ongelmakohtia?
 
"Halvoissa" 5- tai 6-kielisissä voipi tuo mikki ja, jos aktiivit on niin, etuaste olla vähän heikkoa tasoa. En yleistä kuitenkaan.
 
Ongelmana tuossa B-kielessä voi olla nuottien epäselvyys ja mensuurista riippuva kielen löysyys. Ainakin standardi pituinen skaala on B-kielelle omastamielestäni liian vähän, jäykempi ja jämäkämpi saisi olla.
Ja mitä olen ymmärtänyt niin ihan jossain kalliimmankin pään bassoissa saattaa tätä ongelmaa olla. Jos sen nyt kokee ongelmaksi.
 
"I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla
chief
29.09.2003 13:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ongelmana tuossa B-kielessä voi olla nuottien epäselvyys ja mensuurista riippuva kielen löysyys. Ainakin standardi pituinen skaala on B-kielelle omastamielestäni liian vähän, jäykempi ja jämäkämpi saisi olla.
Ja mitä olen ymmärtänyt niin ihan jossain kalliimmankin pään bassoissa saattaa tätä ongelmaa olla. Jos sen nyt kokee ongelmaksi.

 
Ainakin ne vitoset joita olen hiukan hiplaillut tuolla kaupoissa ovat aika löysiä miu mau mukkaa. Hiukan häiritsee kun pitää varoa sen b-kielen soittotatsin kanssa, ettei se ole pelkkää räminää se sointi. Tai sitten jos siihen laittaisi jottai tosipaksua vaijeria siihen B:hen? Onkos se .130" paksuin?
Teijo K.
29.09.2003 14:08:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin ne vitoset joita olen hiukan hiplaillut tuolla kaupoissa ovat aika löysiä miu mau mukkaa. Hiukan häiritsee kun pitää varoa sen b-kielen soittotatsin kanssa, ettei se ole pelkkää räminää se sointi. Tai sitten jos siihen laittaisi jottai tosipaksua vaijeria siihen B:hen? Onkos se .130" paksuin?
 
Voi olla että sinun soittotatsille nelikielinen voisi olla helpompi ratkaisu. Käsintehty viisikielinen toimisi varmaan myös, mutta se on aika hintava. Kovin baksu vaijeri voi sitten vetää sen kaulankin jo ropeliksi.
 
Yleensä olen suositellut tuoreille basisteille ensin lähtemään nelikielisestä. Se B- kaipaa jonkun verran "finesseä" minun kokemukseni mukaan toimiakseen kunnolla.
 
Ja aina jos budjetti on rajallinen, eikä ole mahdollista itse tehdä omia bassojaan, kannattaa tutustua nelikielisiin ensin. Kyllähän ne lisäkielet tuovat rutosti lisää hintaakin jos haluaa samaa laatua. Kyllä nelikielisellä soittaa, nekin on hienoja pelejä.
 
Minullakin on suunnitteilla itseasiassa nelikielinen. Olen sellaista akustista bassokitaraa ajatellut, ja nelikielinen olisi varmaan helpompi toteuttaa, ainakin näin alkuun...
 
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Karlsson
29.09.2003 14:30:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovin baksu vaijeri voi sitten vetää sen kaulankin jo ropeliksi.
 
Onkos kellään tietoa noista 6-kielisten kaularaudoista? Omassani on 2 rautaa, joten ei tuota ropellia synny. Onkos muilla kokemuksia?
Yhden raudan kanssa luulisi olevan vähän onnen varassa tuo kaulan suoruus...
 
"I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla
absqua
29.09.2003 15:26:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minullakin on suunnitteilla itseasiassa nelikielinen. Olen sellaista akustista bassokitaraa ajatellut, ja nelikielinen olisi varmaan helpompi toteuttaa, ainakin näin alkuun...
 
Viisikielinen akustinen basso kuulostaa haasteelliselta sikälikin että se akustinen ääni voi jäädä ainakin ala-H:n osalta varsin ohueksi. Viisikielisen kontrabassonkin alakieli on vähän hiinä ja hiinä soiko se enää kovin muhkeasti ja kontrabassossa on sentään kaikukopalla tilavuutta aivan eri malliin kuin akustisella bassolla. Tosin harvemminpa sitä akustista bassoa aivan AKUSTISESTI soitellaan, joku vahvistin siellä perässä taitaa useimmin olla.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
29.09.2003 16:27:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään tietoa noista 6-kielisten kaularaudoista? Omassani on 2 rautaa, joten ei tuota ropellia synny. Onkos muilla kokemuksia?
Yhden raudan kanssa luulisi olevan vähän onnen varassa tuo kaulan suoruus...

 
ainakin niissä kuus-kielisissä mitä mä oon hiplaillu, elikkä yamaha trb-6 ja neuser cloudburst, on ollu kaks kaularautaa. pitää vähän varoa sitä nelikieliselle opittua touchia ton ylä-c:n kanssa.
 
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
sirdickyj
29.09.2003 22:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla että sinun soittotatsille nelikielinen voisi olla helpompi ratkaisu. Käsintehty viisikielinen toimisi varmaan myös, mutta se on aika hintava. Kovin baksu vaijeri voi sitten vetää sen kaulankin jo ropeliksi.
 
Siis nyt varmaan tulee taas lättyyn henkisesti, mutta eihän se 5-kielisen paksu H mitään hirveetä jännitystä siihen kaulaan tee, ennemminkinhän ne yläkieket on kireenä.
 
Mul on käsintehty 5-kielinen, mis on 6-kielisen talla, jouduin vaihtaan (vaihdattamaan) satulan, kun se oli kulunu loppuun se original satula, oli muuten vinhasti eroa enne ja jälkeen vaihdon sen paksuimman H:n soinnissa (=parempi jälkeen), uus talla norsunluuta, vanha ei.
 
Ongelmia ton 5-kielisen kanssa on tullu sillai, että eihän monetkaan bassokamat toista sitä ala-H:ta, ei ainakaan jos mennään kauheesti D:n alapuolelle. Tai sit en vaan osaa ruuvata (todennäköisempi vaihtoehto), tosin bassokomerothan ei toista kovinkaan alhaisista äänistä kuin kerrannaiset, eli ei alkuperäistä ääntä ollenkaan.
 
Miks sitten omistaa 5-kielinen? En mä tiedä, sain halvalla hyvän basson, joten ajattelin että ei kai se haittaa jos siinä on 5 kieltä. Sormitukset on menny ainakin uusiks monissa jutuissa, ei siitä mitään haittaakaan oo siitä extra-kielestä. Sitäpaitsi; ala-E kuulostaa erilaiselta vapaana tai siitä H_kieleltä soitettuna.
 
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Teijo K.
30.09.2003 11:05:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis nyt varmaan tulee taas lättyyn henkisesti, mutta eihän se 5-kielisen paksu H mitään hirveetä jännitystä siihen kaulaan tee, ennemminkinhän ne yläkieket on kireenä.

 
Eipö kai se kauheita. Tärkeintä kuitenkin lie että jännitys jakaantuu tasaisesti. Kyllähän paksumpi kieli vaatii lisää jännitystä, siitähän se jämäkkä fiiliskin siihen tulee. Jos laittaa jotain siltakaapelia b-kieleksi en usko että se ei vaikuttaisi, varsinkin jos muu setti on kovin ohutta tavaraa.
 
Siltakaapelia olisi varmaan joku 135 tai paksumpi. Tämä on kyllä jo kovin mutua. Pakko tunnustaa sen verran.
 
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Bassballs
30.09.2003 15:07:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelmana tuossa B-kielessä voi olla nuottien epäselvyys ja mensuurista riippuva kielen löysyys. Ainakin standardi pituinen skaala on B-kielelle omastamielestäni liian vähän, jäykempi ja jämäkämpi saisi olla.
 
Fenderin uusissa 5-kielisissä(ainakin osassa) on esiteltynä uusi(?) "String retainer", jonka tarkoituksena on pitää B-kieli kireällä.
 
Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole.
Karlsson
30.09.2003 15:30:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin uusissa 5-kielisissä(ainakin osassa) on esiteltynä uusi(?) "String retainer", jonka tarkoituksena on pitää B-kieli kireällä.
 
Eiks tuo ole vain kielten ohjain? Ei pitäisi vaikuttaa otelaudan päällä olevan kielenpituuden jäykkyyteen mitenkään, mutta pitää kielen tiukemmin paikoillaan kyllä.
 
"I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla
Bassballs
30.09.2003 15:56:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks tuo ole vain kielten ohjain? Ei pitäisi vaikuttaa otelaudan päällä olevan kielenpituuden jäykkyyteen mitenkään, mutta pitää kielen tiukemmin paikoillaan kyllä.
 
Jaa. Nyt kun sanoit, niin aloin epäilemään.. muistin mukaan tuossa 2003-frontlinessa sanottiin, että se myös jotenkin korvaisi pidemmän mensuurin(fenkut taitaa maksimissaan olla sitä 34") ja parataisi B-kielen sointia.
 
Tai sitten muisti tekee tepposet.
 
Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole.
Niskamies
30.09.2003 16:01:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa. Nyt kun sanoit, niin aloin epäilemään.. muistin mukaan tuossa 2003-frontlinessa sanottiin, että se myös jotenkin korvaisi pidemmän mensuurin(fenkut taitaa maksimissaan olla sitä 34") ja parataisi B-kielen sointia.
 
Tai sitten muisti tekee tepposet.

 
jotenki niissä viiskielisissä fenkuissa on imo tosi löysä h-kieli. mä en oo soittanu kyllä vielä yhtään bassoa joss se h-kieli olisi yhtä jämäkkä ku e-kieli, vaikka on tullu hipelöityä aika montaa bassoa. paras tähän asti on ollu joku kallis tobias, muttei mikään voita vanhan presarin e-kielen touchia. sam on varmasti samaa mieltä?
 
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
KMT
30.09.2003 17:36:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos se .130" paksuin?
 
135 on ainakin mulla. (Warwicin red labelit)
 
M.net ilman hohottelua on kuin lantakasa ilman lantaa
Karlsson
01.10.2003 08:40:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muttei mikään voita vanhan presarin e-kielen touchia. sam on varmasti samaa mieltä?
 
Jeps.
 
Paitti, että kyllä toi kontran vastaava tulee aikas lähelle...
 
"I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla
Niskamies
01.10.2003 15:46:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps.
 
Paitti, että kyllä toi kontran vastaava tulee aikas lähelle...

 
puhutko nyt kontran e- vai h-kielestä? kyllä ite ainaki tykkään mun presarin estä enemmän ku mun kontran e:stä. kontrassa pitää käyttää niin paljon voimaa:-)
 
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
Niskamies
01.10.2003 15:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

135 on ainakin mulla. (Warwicin red labelit)
 
se kirjoitetaan Warwick.
 
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
nikolai
01.10.2003 23:25:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä 4- ja 5-kieliset ja kyl tuosta vitosesta on tullut se enssijainen soitin. Ei välttämättä kielien määrän vuoksi vaan koska kaula on niin käteensopiva. Eikä tuon 105-B-kielen soittotatsi ole enää kovinkaan luonnikas :)... Mut kyllä sillä puolensa on, huttuosastolla helpottaa tuota vaihtobassojyystöä. Ei tarvi asemaa vaihdella senkään vertaa :) Ja kylhän sillä rokettipuolella saa tarvittaessa kunnon tutinat aikaan vaik kyl se käytännön soittotyö liikkuu pääasiassa tuolla EADG- linjalla.
 
nikolai
01.10.2003 23:27:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KORRRRJAAN: 125-B-kieli ! :)
 
Karlsson
02.10.2003 09:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puhutko nyt kontran e- vai h-kielestä? kyllä ite ainaki tykkään mun presarin estä enemmän ku mun kontran e:stä. kontrassa pitää käyttää niin paljon voimaa:-)
 
Ööh, siis kontran E-kieli. Ei mulla sentään 5-kielistä kontraa ole.
 
Ja kyllä, nimenomaan tuo voiman käytöhän se...
 
"I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla
Akana
02.10.2003 10:03:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikös Ibanez oo tehny ihan oman mallin sille Kornin basistille... sen pitäis jytyyttää heti kunnolla..
 
Jackson Js-20 VOX CA15 Boss OD-2
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 526 27 28 29 30

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «