Aihe: Slap FAQ | |
---|
Zuba 27.01.2012 12:12:45 | |
|
Jerrmu: Hyvin samantapanen lähtee itellä kuivana, ekut aikalailla nollisa, tuoreet kielet yms. Ehkä hitune säröä vois sopia, huom, HITUNEN. http://www.youtube.com/watch?v=5dnrUgPkgaA&t=1m23s tossa vielä toinen malli haetusta. Kertokaas nyt hyvät miehet millä tuota soundia täytyy suolata että saisi tuon tapaisen läpyttelysoundin :) Guitar Rigistä löytyis kikkaretta joka lähteen, jos vain saisi suunnan mistä palikoista sitä lähtisi rakentamaan. Plop! | |
Zuba: http://www.youtube.com/watch?v=5dnrUgPkgaA&t=1m23s tossa vielä toinen malli haetusta. Kertokaas nyt hyvät miehet millä tuota soundia täytyy suolata että saisi tuon tapaisen läpyttelysoundin :) Guitar Rigistä löytyis kikkaretta joka lähteen, jos vain saisi suunnan mistä palikoista sitä lähtisi rakentamaan. Mä mistään mitään tiedä, mutta sain aikoinaan neuvon, että perinteinen släppisoundi tehdään vääntämällä middle reilusti kuopalle. Jos on sweepattava middle niin ensin etsitään suunnilleen korkein ääni mitä nauhastolta löytyy (siis middle täysille ja sitten sweepillä hakien se kohta missä tulee korkeimmalta kieleltä tuleva ääni kovana). Ja sitten vaan pudotetaan se middle tuolta kohdalta kuopalle. Mulla saa pudottaa melkein nolliin että tulee oikea kolina. En osaa sanoa tuleeko sillä tuo Zuban hakema soundi, mutta mun setupilla tuo toimii hyvin. Ola | |
Jos tiukkaa släpyttelyä haluaa ni kandee ainakii tsiigaa KoRnin basisti Fieldy:) | |
Onks se släppäystä jos vetää peukun kaa sitä kieltä sielt alhaalta ja "releasee" sitte? Ite oon tehny monil keikoil ja yleisön palautteest kannattais alkaa treenata haittapuolena on ku se kieli osuu niihin metallisiin juttuihin (oliko nää ne nauhat) nii kuuluu räminää mut tytöt kuumenee släppäämisest :) kolmen sormen super speed soittoa | AkU_ 11.01.2013 10:03:25 | |
|
Tytöthän kuumenee kaikille basisteille... mutta sen kielenhän pitää nimenomaan osua niihin nauhoihin(: | Patalappu 16.01.2013 22:38:53 (muokattu 16.01.2013 22:41:03) | |
|
KunnonKeikkaBasisti: Onks se släppäystä jos vetää peukun kaa sitä kieltä sielt alhaalta ja "releasee" sitte? Ite oon tehny monil keikoil ja yleisön palautteest kannattais alkaa treenata haittapuolena on ku se kieli osuu niihin metallisiin juttuihin (oliko nää ne nauhat) nii kuuluu räminää mut tytöt kuumenee släppäämisest :) Tuolta heti ekaa postausta lukiessas huomaat että tuo on periaattessa poppaamista, mikä oikeestaan tehään esim etusormella korkeemmilta kieliltä. Kaippa sillä on joku nimitys, thumb popping, tai jotain semmosta. Kokeileppa vetämisen sijaan lyödä sitä kieltä peukulla. Ja tosiaan släpätessä on ideana se että kieli 'kolahtaa' nauhoihin (juu, nauhoja ne on) ja siten sitte soi, elikkä ei mikään haittapuoli. Mielenkiintosta että keikkaakin jo heität, eikä nauhat oo tutut, vaiko trolli? ;D | |
Patalappu: Mielenkiintosta että keikkaakin jo heität, eikä nauhat oo tutut, vaiko trolli? ;D Ai onko vai? Tämä hahmo käy rölöttlemässä missä milloinkin. Tämä kirjoitus oli asiallisimmasta päästä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
-Cale: Mitä olette mieltä, vähentääkö basistin uskottavuutta mikäli slap -tekniikka ei ole hallussa? Ei nyt varmaan punk -piireissä, mutta siis ymmärtänette mitä tarkoitan. Tiedättekö nimekkäitä taitavia soittajia jotka eivät lainkaan käytä slap -tekniikkaa? Olen huomannut lukiossa varsinkin, että kaikki basistit vetelevät lähinnä släppäilyä, ja sitäkin oikeastaan silloin vain huvinvuoksi, eikä niinkään biiseissä mitä soitellaan esimerkiksi musiikintunneilla tai sitten muuten vain musiikkiluokassa vapaa-aikana hengailessa, tai ihan milloin vain kun se leipälapio sattuu käteen. Itse en ole mitenkään superhyvä släppäilyssä. Tai siis, väittäisin hallitsevani tekniikan ja pystyväni esimerkiksi tabeista katsomaan jonkun grooven ja soitella sitä, mutta en pysty oikein släppiä improvisoimaan. Yleensä lähestyn sitä niin että isken jotain rytmiä släpäten e-kieltä, ja sitten jotain a-kielen kikkailu ja välillä korkeilta kieliltä pull-offeja ja hammer-oneja. Mutta siis, aiheeseen. Släppäilyhän on basistien oma runkuttamiskeino ja munanjatke tietyllä tapaa, ja basistit keitä tunnen tuntuvat vetelevän sitä joka väliin lähinnä huomiotarkoituksessakin. Olenkin kaverille vitsaillut että seuraava, jonka kuulen vetelevän pelkkää släppäystä, saa bassostaan päähän. Ja oikeastaan nämä släppääjät sitten tositilanteessa kun soitetaan biisiä, eivät anna itse biisiin mitään. Hädin tuskin kuulen heidän soittoansa, kun taas itse soitan kuuluvasti ja paikoitellen perkussiivisesti (ilman släppiä) lisäillen sinne kaikkia mausteita aina venytyksistä slaideihin, oktaavikikkailuista johonkin mukavaan rytmijuttuun. Muiden soiton tunteettomuus ja mekaanisuus jotenkin syö pois sitä hohtoa släppäyksestä, kun jokainen tulee leikkimään Fleaa sinne. Jos osaa käyttääkin sitä släppiä jonain virkistävänä tekniikkana jossain biisissä ja osaa myös käyttää muita tekniikkoja niin se on jo eriasia, silloin olen valmis taputtamaan esityksen päätteeksi kunnolla. | |
Itse soitan vaan plekulla kun sillä saa parhaan saundin. Jotkut sormittaa bassoja, jotkut muijia, elämän valintoja | |
KunnonKeikkaBasisti: yleisön palautteest kannattais alkaa treenata Eiisssssss | Keny 17.02.2015 22:47:23 | |
|
Jaa on yli 240 vanha aihe tämä.No,on tullu slap biisejä väsättyä koh 20 vuotta je en ole viellä kyllästyny tai vitskiksi kelannu tätä tyyliä.Hyvää ja hauskaa rytmi musaa:) Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits | |
Teijo K.: Eikös suurin osa. Marginaalitekniikkahan se on selkeesti. Kysy Mark Kingiltä ;) Mun mielestä monipuolisuus soitossa on aina hyvästä. | |
Slap toimii perkussiivisena hyvinkin, ehkä ei koko ajan, mutta mausteena toimii jopa rokissa. Kuten jo totesitkin, tässä hyvä esimerkki https://youtu.be/80dsyo2Ox-0 Kyllä slap on makeillaam funkissakin lisänä ja niissä paikoissa kun sille on tilaa tai tilausta. Level 42 on niin omaa kamaa ja rakennettu täysin molon heiluttamiselle että se toimii sen vuoksi. Ja oikeastaan nämä släppääjät sitten tositilanteessa kun soitetaan biisiä, eivät anna itse biisiin mitään. Hädin tuskin kuulen heidän soittoansa, kun taas itse soitan kuuluvasti ja paikoitellen perkussiivisesti (ilman släppiä) lisäillen sinne kaikkia mausteita aina venytyksistä slaideihin, oktaavikikkailuista johonkin mukavaan rytmijuttuun. Muiden soiton tunteettomuus ja mekaanisuus jotenkin syö pois sitä hohtoa släppäyksestä, kun jokainen tulee leikkimään Fleaa sinne. Jos osaa käyttääkin sitä släppiä jonain virkistävänä tekniikkana jossain biisissä ja osaa myös käyttää muita tekniikkoja niin se on jo eriasia, silloin olen valmis taputtamaan esityksen päätteeksi kunnolla. jnbeissi | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|