Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Slap FAQ
1 2 3 4 59 10 11 12 13
Teijo K.
21.03.2010 15:39:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Mitä olette mieltä, vähentääkö basistin uskottavuutta mikäli slap -tekniikka ei ole hallussa? Ei nyt varmaan punk -piireissä, mutta siis ymmärtänette mitä tarkoitan. Tiedättekö nimekkäitä taitavia soittajia jotka eivät lainkaan käytä slap -tekniikkaa?
 
Eikös suurin osa. Marginaalitekniikkahan se on selkeesti.
-Cale
21.03.2010 16:05:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Eikös suurin osa. Marginaalitekniikkahan se on selkeesti.
 
Ok. Eikä sillä että itselleni sillä olisi mitään väliä handlaako vai ei, mietin vaan näin kitaristina ja sivutoimisena basistina että mitä mieltä te oikeat basistit olette asiasta.
 
pekezu
22.03.2010 18:15:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Ok. Eikä sillä että itselleni sillä olisi mitään väliä handlaako vai ei, mietin vaan näin kitaristina ja sivutoimisena basistina että mitä mieltä te oikeat basistit olette asiasta.
 
Släppihän on sellainen tekniikka, että välttämättä sitä ei oikeasti tarvitse missään musatyylissä. Funkkia voi vetää sormilla, pääasiassa vedetäänkin. Släppi toki sopii funkkiin, mutta sormilla groovaavasti putputtelu sopii myös.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
spade
25.03.2010 00:04:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Mitä olette mieltä, vähentääkö basistin uskottavuutta mikäli slap -tekniikka ei ole hallussa? Ei nyt varmaan punk -piireissä, mutta siis ymmärtänette mitä tarkoitan. Tiedättekö nimekkäitä taitavia soittajia jotka eivät lainkaan käytä slap -tekniikkaa?
 
Ei sitä tarvii osata jos ei koe tarvitsevansa slappia. Mut hyvä se ainakin mun mielestä olisi osata ainakin periaatteessa kun sillä on yllättävän helppo mehustaa biisiä kuin biisiä tyylistä riippumatta esim. meikän musanäytteestä löytyy the greatest game jossa mehustelin välillä slappilla oikein kunnolla. Kiva se on osata mut ei välttämätön näin karkeasti sanottuna esim. ex-strato Kainulainen ei taida käyttää ollenkaan (vaika varmasti osaakin) slappia.
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
Basistien Kauhu
02.06.2010 15:30:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin tuossa ongelman släppäämisessäni. Lätkyttelin eilen pitkästä aikaa n.6vk sitten sattuneen otelautakäden rannemurtuman jälkeen ja muuten kaikki tuntui sujuvan ihan normaalisti, mutta vapaat kielet soivat jatkuvasti. A-kieleltä soitetut jutut saivat E-kielen ärsyttävästi soimaan vaikka miten yritti kättä väännellä. Ei ole ikinä tullut kiinnitettyä vapaiden kielien sammuttamiseen huomiota, koska tällaista ongelmaa ei ole ollut.
 
Epäilisin, että tuolla murtumalla on vaikutusta tähän, koska ennen on ilmeisesti tullut luonnostaan joku tekniikka, jolla tuo vapaiden kielien soiminen on estetty. Muutenkin joutunut tässä palailemaan lähtöruutuun muutaman soittotekniikkaan liittyvän asian kanssa. Eihän tuo käsi ihan täysin vielä väänny, mutta ei hirveästi haittaa soittoa. Jos katsotte omaa soittoa, miten esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa estätte E-kieltä soimasta?
 
SnowCrow
02.06.2010 17:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basistien Kauhu: Huomasin tuossa ongelman släppäämisessäni. Lätkyttelin eilen pitkästä aikaa n.6vk sitten sattuneen otelautakäden rannemurtuman jälkeen ja muuten kaikki tuntui sujuvan ihan normaalisti, mutta vapaat kielet soivat jatkuvasti. A-kieleltä soitetut jutut saivat E-kielen ärsyttävästi soimaan vaikka miten yritti kättä väännellä. Ei ole ikinä tullut kiinnitettyä vapaiden kielien sammuttamiseen huomiota, koska tällaista ongelmaa ei ole ollut.
 
Epäilisin, että tuolla murtumalla on vaikutusta tähän, koska ennen on ilmeisesti tullut luonnostaan joku tekniikka, jolla tuo vapaiden kielien soiminen on estetty. Muutenkin joutunut tässä palailemaan lähtöruutuun muutaman soittotekniikkaan liittyvän asian kanssa. Eihän tuo käsi ihan täysin vielä väänny, mutta ei hirveästi haittaa soittoa. Jos katsotte omaa soittoa, miten esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa estätte E-kieltä soimasta?

 
Mulla ainakin on käden alaosa kokoajan kiinni tolla E-kielellä kun A:ta lätkyttelen. Eli E-kieli on koko ajan dempattuna paitsi sitä soittaessa.
 
Basistien Kauhu
02.06.2010 23:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SnowCrow: Mulla ainakin on käden alaosa kokoajan kiinni tolla E-kielellä kun A:ta lätkyttelen. Eli E-kieli on koko ajan dempattuna paitsi sitä soittaessa.
 
Eli siis oikean käden tai oikeastaan käsivarren osa, ymmärsinkö oikein?
 
SnowCrow
04.06.2010 22:23:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basistien Kauhu: Eli siis oikean käden tai oikeastaan käsivarren osa, ymmärsinkö oikein?
 
Piirsin kuvan:
http://i46.tinypic.com/algaxy.jpg
 
:)
Suunnilleen tuo osa tuntuu mulla olevan siinä kielten päällä aina.
 
kassper
05.06.2010 11:24:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SnowCrow: Piirsin kuvan:
http://i46.tinypic.com/algaxy.jpg
 
:)
Suunnilleen tuo osa tuntuu mulla olevan siinä kielten päällä aina.

 
Tuostapa tulikin mieleen, että peukutatteko heiluttamalla peltästään peukaloa, vai koko rannetta?
 
Ite tuli veivattua pitkään ranteella peukku jäissä, mutta huomasin sitten jossain vaiheessa, että ei ole tatsi ihan samoissa sfääreissä kuin toisella tavalla, joka on siis niin, että pelkkä peukku heiluu ja kämmenpohja on demppaamassa. Välillä toki ranteenkin pitää heilua, jos riffi vaatii avointa soittoa ja soiton pitää näyttää hyvältä :P
 
Voimaa voisi vieläkin saada lisää tuohon peukaloon, mutta se nyt ei tule ku treenaamalla...
 
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs Huttua Kuvia
Basistien Kauhu
05.06.2010 15:05:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SnowCrow: Piirsin kuvan:
http://i46.tinypic.com/algaxy.jpg

 
Taitaa olla aika Flea-tyyppinen tekniikka, jos pystyy aivan tuolla kämmenen alaosalla demppailemaan? :) Taisin tässä löytää sen oman tekniikan takaisin, elikkä ilmeisesti tuolla käsivarrella olen E-kieltä hillinnyt ja myöskin vasemman käden keskisormella.
 
Tuostapa tulikin mieleen, että peukutatteko heiluttamalla peltästään peukaloa, vai koko rannetta?
 
Mulle on ainakin painotettu soittotunneilla ja muutenkin että liikkeen pitäisi lähteä nimenomaan ranteesta. Kuullostaa muutenkin minulle hirveältä ajatukselta lätkiä vain peukalolla, koska oikea peukalo on murtunut pari kolme kertaa. (Laskettelu ei taida olla paras laji soittajille!)
 
SnowCrow
05.06.2010 17:20:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä nyt tietoisesti mitään Flea-tekniikoita oo opetellu, en edes tiedä miten kyseinen jätkä soittaa. Se on vain noin tullut opittua. Kyllä mun mielestä mulla ihan ranteesta se släppi lähtee. Hyvin mä silti pystyn demppaamaan nuo kielet.
 
olanorman
08.08.2010 20:46:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En asiasta varsinaisesti mitään tiedä (en ole ehtinyt bassotunneille asti, kun keikkaa pukkaa :), mutta olen itse tulkinnut asian niin, että sitä peukun släppiä voi vetää ainakin parilla eri ääritavalla (ja sitten siltä väliltäkin).
 
Toinen tapa on se, että peukku on kuin vasara, eli paukahtaa siihen kieleen kohtisuorasti ranteen ympäri kääntyen. Tässä siis peukku "hakkaa" kielen kohtisuoraan otelautaan päin. Peukun nivel ottaa eniten kieleen.
 
Toinen tapa taas on se, että peukku tulee enemmän viistosti, eli työntää sekä otelautaan päin (jotta se osuu nauhoihin), että alaspäin. Peukun pään reuna ottaa eniten kieleen.
 
Itse släppään ensimmäisellä tavalla, itselleni tuntemattomasta syystä. Olen yrittänyt opetella tuota toista, mutta se ei tunnu luontevalta. Ensimmäisessä tavassa on haastavampaa saada peukku osumaan pelkästään yhteen kieleen (ainakin viisikielisessä), toisessa tavassa mulle tuntuu olevan ylivoimaisen haastavaa saada släpit keskenään samanlaisiksi/-voimaisiksi. Tuolla "vasaratyylillä" se onnistuu mulla helpommin.
 
k0iran0mena
03.01.2011 20:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen aloittanukin tällä kyseisellä slap tekniikalla :D tämä tekniikka toimii ja on aivan mahtava :) kokeneempana peukuttajana tykkään soittaa itse ainakin Les Claypoolin biisejä ja kyllä niillä kelpaa treenata :D jotkut tietenkin ovat sellaisia ettei pelkällä kuulon avulla nopeasti niitä ratkota :D
 
k0iran0mena
03.01.2011 21:00:20 (muokattu 03.01.2011 21:00:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"En asiasta varsinaisesti mitään tiedä (en ole ehtinyt bassotunneille asti, kun keikkaa pukkaa :), mutta olen itse tulkinnut asian niin, että sitä peukun släppiä voi vetää ainakin parilla eri ääritavalla (ja sitten siltä väliltäkin).

Toinen tapa on se, että peukku on kuin vasara, eli paukahtaa siihen kieleen kohtisuorasti ranteen ympäri kääntyen. Tässä siis peukku "hakkaa" kielen kohtisuoraan otelautaan päin. Peukun nivel ottaa eniten kieleen.

Toinen tapa taas on se, että peukku tulee enemmän viistosti, eli työntää sekä otelautaan päin (jotta se osuu nauhoihin), että alaspäin. Peukun pään reuna ottaa eniten kieleen.

Itse släppään ensimmäisellä tavalla, itselleni tuntemattomasta syystä. Olen yrittänyt opetella tuota toista, mutta se ei tunnu luontevalta. Ensimmäisessä tavassa on haastavampaa saada peukku osumaan pelkästään yhteen kieleen (ainakin viisikielisessä), toisessa tavassa mulle tuntuu olevan ylivoimaisen haastavaa saada släpit keskenään samanlaisiksi/-voimaisiksi. Tuolla "vasaratyylillä" se onnistuu mulla helpommin. "
 
Täs hyvänä esimerkkinä eka esimerkki les claypool ja toiseen viistottaiseen taas flea
 
k0iran0mena
03.01.2011 21:02:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olanorman: En asiasta varsinaisesti mitään tiedä (en ole ehtinyt bassotunneille asti, kun keikkaa pukkaa :), mutta olen itse tulkinnut asian niin, että sitä peukun släppiä voi vetää ainakin parilla eri ääritavalla (ja sitten siltä väliltäkin).
 
Toinen tapa on se, että peukku on kuin vasara, eli paukahtaa siihen kieleen kohtisuorasti ranteen ympäri kääntyen. Tässä siis peukku "hakkaa" kielen kohtisuoraan otelautaan päin. Peukun nivel ottaa eniten kieleen.
 
Toinen tapa taas on se, että peukku tulee enemmän viistosti, eli työntää sekä otelautaan päin (jotta se osuu nauhoihin), että alaspäin. Peukun pään reuna ottaa eniten kieleen.
 
Itse släppään ensimmäisellä tavalla, itselleni tuntemattomasta syystä. Olen yrittänyt opetella tuota toista, mutta se ei tunnu luontevalta. Ensimmäisessä tavassa on haastavampaa saada peukku osumaan pelkästään yhteen kieleen (ainakin viisikielisessä), toisessa tavassa mulle tuntuu olevan ylivoimaisen haastavaa saada släpit keskenään samanlaisiksi/-voimaisiksi. Tuolla "vasaratyylillä" se onnistuu mulla helpommin.


tähän hyvät esimerkit Ekaan tyyliin Les Claypool Ja viisto peukutukseen Flea
 
k0iran0mena
03.01.2011 21:05:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soooori tuli pariin kertaan mut selvempi niin :P
 
Patalappu
20.07.2011 10:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen tapa taas on se, että peukku tulee enemmän viistosti
 
Tämän takia meni kaaauan ennekuin opin släppäämään, sittenkin sillä ensin mainitulla tavalla. On niin ufo taktiikka tämä viisto että ku yritti kuvan/videon mukaan opetella nii huhhh. Jotenki sitte aloin peukuttaa "kohtisuoraan" sitten niin.
 
Miikss
25.07.2011 01:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spade: Ei sitä tarvii osata jos ei koe tarvitsevansa slappia. Mut hyvä se ainakin mun mielestä olisi osata ainakin periaatteessa kun sillä on yllättävän helppo mehustaa biisiä kuin biisiä tyylistä riippumatta esim. meikän musanäytteestä löytyy the greatest game jossa mehustelin välillä slappilla oikein kunnolla. Kiva se on osata mut ei välttämätön näin karkeasti sanottuna esim. ex-strato Kainulainen ei taida käyttää ollenkaan (vaika varmasti osaakin) slappia.
 
Vähän vanhaan viestiin kommenttina tosiaan voisin heittää, että mukavasti esimerkiksi Cannibal Corpsen tai Behemothin biisejä "mehustaa" basistien släppiosuudet. Pitäs itekin opetella kyllä kunnolla släppiä, nii vois heitellä biiseihin sekaan.
 
Zuba
19.01.2012 10:45:38 (muokattu 19.01.2012 17:45:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://tsup.fi/~zubatin/musajutut/slappifenkku.wav
 
herättelen vähän lankaa. tuossa pikainen nauhotustesti fenderillä, en jaksanu vääntää mp3:ksi ja äänentasokin turhan alhainen.
marcus miller signature + ashdown mag 300h etvainosaa II
 
Millähän efektillä tuota soundia saisi vielä parannettua, jos tavoitteena on
http://www.youtube.com/watch?v=k_SmNVXkzwA tapainen soundi?
 
Plop!
Jerrmu
26.01.2012 20:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zuba: http://tsup.fi/~zubatin/musajutut/slappifenkku.wav
Millähän efektillä tuota soundia saisi vielä parannettua, jos tavoitteena on
http://www.youtube.com/watch?v=k_SmNVXkzwA tapainen soundi?

 
Hyvin samantapanen lähtee itellä kuivana, ekut aikalailla nollisa, tuoreet kielet yms. Ehkä hitune säröä vois sopia, huom, HITUNEN.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 59 10 11 12 13

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «