Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotivahvistin niin bassolle kuin kitaralle?
1
rockefelt
16.11.2023 19:18:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko semmoista pientä kotivahvistinta, mikä sopis niin kitaralle kuin bassolle?
 
juici
16.11.2023 19:47:05 (muokattu 16.11.2023 19:49:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rockefelt: Onko semmoista pientä kotivahvistinta, mikä sopis niin kitaralle kuin bassolle?
 
Yamaha THR10.
Itsellä on ja olen kolme vuotta ollut tyytyväinen.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
insight
16.11.2023 19:50:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin Yamaha THR30 ja ollut tosi tyytyväinen. Hyvät soundit kitaralle ja bassolle. Molempiin käytän sitä. 1,5 vuotta ollut käytössä.
 
Kieppi
17.11.2023 13:58:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joku käyttää Positive Gridin Sparkia bassolla, niin olis kiva kuulla kokemuksia.
 
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
aleinone
17.11.2023 19:54:28 (muokattu 17.11.2023 19:54:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieppi: Jos joku käyttää Positive Gridin Sparkia bassolla, niin olis kiva kuulla kokemuksia.
 
Minulla on Ibanezin K5 basso kiinni Sparkissa. Toimii kotisoittelussa oikein hyvin.
 
Klassinen musiikki on paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.
mpekkanen
18.11.2023 09:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiukan varauksella suosittelisin jotain Yamahan THR vahvistinta bassolle kun siinä on kajarit niin pienet. Varsinkin bassossa olisi ihan hyvä jos se tötterö olisi vähintään 10 tuumainen.
Minulla Marshall Origin 20C combon ja siinä on ainakin kitaralle hyvä puhdas soundi kotivolumella. Miksei toimisi bassollakin. Pedaaleja väliin jos tarvii säröä tai jotain muuta...
 
anapena
18.11.2023 13:15:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laiskana olen joskus soitellut bassoa Turbosoundin Milanilla.
Saahan siihen eteen pedaaleitakin.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Antti1
18.11.2023 14:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Hiukan varauksella suosittelisin jotain Yamahan THR vahvistinta bassolle kun siinä on kajarit niin pienet.
 
Perustuuko tämä kokemukseen?
mpekkanen
18.11.2023 14:21:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Perustuuko tämä kokemukseen?
 
Ei Yamahan kohdalla, mutta muutama sellainen pikkucombo kyllä ollut, joissa pienet ämyrit. Ei se soundi ole ollenkaan sama kuin sellaisen vehkeen kanssa jossa ilma liikkuu vähän isommasta tötteröstä.
 
ituvirtanen
18.11.2023 17:46:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Ei Yamahan kohdalla, mutta muutama sellainen pikkucombo kyllä ollut, joissa pienet ämyrit. Ei se soundi ole ollenkaan sama kuin sellaisen vehkeen kanssa jossa ilma liikkuu vähän isommasta tötteröstä.
 
Ajatuksesi on: iso elementti, iso iskunpituus, vaikkeivat ne ole sama asia. Olkoon vaikka viisituumainen, kunhan elementti kykenee kotelossaan menemään riittävän alas eli sinne 50 - 60 Hz paikkeille ja vielä toistamaan jotain sillä alueella.
 
mpekkanen
18.11.2023 18:08:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Ajatuksesi on: iso elementti, iso iskunpituus, vaikkeivat ne ole sama asia. Olkoon vaikka viisituumainen, kunhan elementti kykenee kotelossaan menemään riittävän alas eli sinne 50 - 60 Hz paikkeille ja vielä toistamaan jotain sillä alueella.
 
Ehkä en sitten ole tormännyt hyvään bassovahvariin jossa on jotkut 5 tai 6 tuumaiset kajarit.
 
ituvirtanen
18.11.2023 18:37:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.pjbworld.com/cms/index.php/products_bass_combo_amps/
 
Ymmärrän kyllä näkökulmasi, toisaalta etsintä oli sekä kitaralle että bassolle. Olen joskus etsinyt pientä komboa sähkörummuille ja bassolle. Kokeilin kaupoissa vahvistimia puhelimen lähdöstä suoraan sisäänmenoon ja kääntelin säätöjä huolettomasti laitaan, jos toiseenkin. Monet vahvistimet ovat aika värikkäitä eli yleispurkkeja on vähänlaisesti. Hifi on yksi ratkaisu mutta myös arvokkaampi: Genelecistä saa parhaimmillaan tosella hyvän äänen mutta maksaa.
 
Kefiiri
18.11.2023 19:48:40 (muokattu 18.11.2023 19:50:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Hifi on yksi ratkaisu mutta myös arvokkaampi: Genelecistä saa parhaimmillaan tosella hyvän äänen mutta maksaa.
 
Ei tarvi olla Genelecikään jos malttaa soittaa (todella) hiljaa. Mikä vaan hifikaiutin vahvistimen perässä tuottaa matalampia soundeja kuin osaisi arvatakaan.
 
En ole musiikin asiantuntija.
J.Hollström
19.11.2023 00:12:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Hiukan varauksella suosittelisin jotain Yamahan THR vahvistinta bassolle kun siinä on kajarit niin pienet.
 
Hyvin tuntuisi toimivan bassolle. Loppupuolella myös ämyreistä äänitettyä ääntä.
https://youtu.be/N1bPxFc8b8g?si=ZxfE5t-pLojEJRGn
 
Harvemmin on sellaisia pieniä bassovahvistimia, jotka toimii sähkökitaran kanssa, ainakaan ilman pedaaleita. Aktiiviset hifikaiuttimet tuottaa myös hyvää bassosoundia ihan sellaisenaan, mutta kitaralla tulee liian riipivä yläpää, jollei ole esim. joku mallintava etunen välissä.
 
Itselläni on sohvabassovahvistimena tuo leivänpaahtimen kokoinen Phil Jones Nanobass X4, joka soundaa bassolla ihan hyvältä (neljän tuuman ämyristä huolimatta), mutta sähkökitaran kanssa ei niinkään. Alla pieni testi asian tiimoilta.
 
https://youtu.be/dt_BTE8pQKM?si=AmllR-l62a4xbzZf
 
insight
23.11.2023 21:21:10 (muokattu 23.11.2023 21:22:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan 5-kielistä bassoa ton Yamaha THR30:n läpi ja kyllä oikein hyvin sen matalan H:nkin toistaa. Musaa kuunnellessakin bassot toistuu hyvin. Niinsanotusti musikaalinen vahvistin, kun nuotit niin selkeitä.
 
iec
28.11.2023 13:26:14 (muokattu 28.11.2023 13:43:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku asiallinen aktiivinen PA-kajari ja sen eteen mallintava purkki. Atomic, Helix, Nux, Headrush, Fractal, Neural Quad cortex, Hotone Ampero, ...
 
Varminta on hommata aktiivikajari, jossa on vanerista/puusta valmistettu kotelo jos soittaa bassolla isoilla volyymeillä. Saattaapi muuten alkaa muovikomposiittikotelo rämisemään. Kitaralla ei niin väliä vaikka on muovikotelo.
 
Tässä voisi olla asiallinen muovikomposiittikoteloinen kampe: https://www.thomann.de/fi/ld_systems_icoa_12_a.htm
 
Tuossa edullinen vanerikoteloinen aktiivikajari: https://www.thomann.de/fi/the_box_pro_dsx_112.htm
 
EDIT: Ai niin, olisi viisasta hommata aktiivikajaripari. Ainakin jos asustelee kehäkolmosen ulkopuolella, on todella hankala löytää käytettynä toista kaveriksi jälkikäteen. Lisäksi jonkin mallin valmistus voi loppua ja ei voi ostaa enää edes uutena. Tuo kannattaa pitää mielessä. Toki käytettynä välillä myydään myös yksittäisiä kappaleita edullisesti. (ikinä vain ei satu sitä samaa mikä jo itsellä on. Nimimerkillä "omakohtaista kokemusta aiheesta":D )
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
s8na
07.03.2024 13:24:37 (muokattu 07.03.2024 13:28:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vanhan mallin THR10 ollut vuosia kotisoittolaitteena kitaralle ja olen viimeaikoina soitellut sillä myös bassolla. Hoitaa homman mielestäni oikein hyvin. Dynamiikkaakin löytyy joten soiton tasaisuutta pystyy hyvin renaamaan.
 
Kovin kovaa tuolla ei voi kyllä soittaa. Silloin kotelon pieni koko saa sen kuulostamaan "louskulta" bassolla. Makkarivolumella toistuu kyllä mukavasti E-kielikin.
 
Pikkuisen toivomisen varaa ainakin tässä ekassa mallissa on laadussa. Virtaliitin tuntuu heppoiselta ja näitä on kuulemma hajonnutkin. Mulla tuo soundinvalitsin nupikka on tehny perustemppua eli valinta meneekin väärään suuntaan tai ei liiku.
 
Itse kaipaisin myös sitä että kaikki efektien parametrit saisi säädettyä itse laitteesta. Soittelen siksi lähinnä perusasetuksilla mitä namikoista saa vaihdettua.
 
Nauhoitettuna suoraan koneeseen ja kuulokelähdöstä en oikein itse saanut mieleistä soundia. Tuntuu että kaiutinmallinnukset ovat vähän heikot ja siksi ääni tarvitsee tuon oman kaiuttimen. Kuulostaa siis hyvälle itse toosasta soiteltuna mutta ilman kajareita vähän sirinältä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «