Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lisää fylliä bassokaappiin?
1 2
J.Nikkanen
08.12.2023 16:23:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1: Ah, tämä oli hyvä selvennys.
 
Väliaikatietona pitää mainita että tuli hommattua tuo em. Eminence, mutta se tosiaan ei sitten toista tuota yläpäätä juuri ollenkaan. Menee kyllä ihan hyvin iskelmä ja poppi musiikissa, mutta esim rokissa kaipaisi vähän sitä räminääkin.
 
Olen olettanut että hyvä bassovahvistin on melko neutraali, joten tuollaisen halvan kombon vahvistinosan luulisi olevan kuitenkin ihan välttävä, tai ei ainakaan se heikoin kohta. Eri asia tietenki nämä vanhat putkipelit, jotka saattaa värittää paljonkin.

 
Muista suunnata se kaappi osoittamaan suoraan kohti ja 10" elementtikin kuulostaa paremmalta muutamien metrien päästä, jalka per tuuma tais olla joku nyrkkisääntö mikä pätee itseasiassa melko hyvin.
 
ituvirtanen
09.12.2023 02:14:58 (muokattu 09.12.2023 11:13:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1: Olen olettanut että hyvä bassovahvistin on melko neutraali...
 
Hmm, mistä tuo oletus on kotoisin?
 
PA-kaappeja hyödynnetään esimerkiksi ns. FRFR-kaappeina (full range, flat response). Termi on hyväksyttävissä PA-laiteympäristössä mutta hifimielessä matkaa on paljon useasta syystä.
 
Tässä välissä oli toistoa edelliseltä sivulta.
 
Laulukaappi on vasteeltaan usein leveämpi. Bassokäytössä väliin tungetaan helposti joku mallinnus, eli rajataan kaapin vastetta. Kannattiko? Ehkä.siksi, että leveä vaste mahdollistaa enempi muokkauksia vaikkapa mallinnuksilla. Kuinka moni sitten hyödyntää saundimaailmoja; monitorointi ja roudattavuus korostuvat käyttäjien kommenteissa. Isot äänet ajetaan PA:n kautta.
 
EQ suoraksi? No ei... koska valmistaja ja varsinkin soittaja edustaa tiettyä saundia. Hyvin harvoin ollaan lähelläkään suoraa. Jotkut porukat ovat mittailleet erilaisia vahvistimia ja julkaisseet eq-säätöjä, joilla vaste olisi mahdollisimman suora. Aika helppo puuha hahmotella itsekin esimerkiksi puhelimeen ladattavalla spektrianalysaattorilla. Ei täytä tieteen vaatimuksia mutta kyse onkin hehtaarista. Puhelin metrin päähän ja kohinaa sisään.
 
basisti1971
10.12.2023 11:56:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
j4kk1: Väliaikatietona pitää mainita että tuli hommattua tuo em. Eminence, mutta se tosiaan ei sitten toista tuota yläpäätä juuri ollenkaan. Menee kyllä ihan hyvin iskelmä ja poppi musiikissa, mutta esim rokissa kaipaisi vähän sitä räminääkin.
 
Kiitos tilannepäivityksestä.
 
Toki soundimakuja on monenlaisia, mutta ainakin itselle tuossa aiemminmainitsemassani DL II elementissä on aivan riittävästi yläpäätäkin mukana SWR WM10:n kanssa.
 

 
j4kk1: Olen olettanut että hyvä bassovahvistin on melko neutraali, joten tuollaisen halvan kombon vahvistinosan luulisi olevan kuitenkin ihan välttävä, tai ei ainakaan se heikoin kohta.
 
Päätevahvistin on melkoisella varmuudella neutraali koska värittävän pääteasteen suunnitteleminen on aikalailla hukkaanhetitettyä aikaa ellei väritystä hae päätemuuntajalla.
 
Etuasteet ovat aivan toinen juttu.
Jokaisella valmistajalla on "signaturesoundi" jota sitten etuasteessa mahdollisimman tarkkaan monistetaan.
Ja toki muilta valmistajilta kopioidaan.
Ainoita etuasteen taajuusvasteeltaan suorahkoja olivat 80-luvun Pre-Fender SWR:t, mutta niissä puolestaan aina päällä oleva Aural Enhancer aiheutti omanlaisensa taajuusvasteen (jonka tosin saa modattua pois ;)).
 
Jotkut valmistajat kuten vaikkapa nyky-Eden myös rebrändäävät geneerisiä massatuotteita, joko suoraan tai minimaalisin muutoksin.
~20 vuotta sitten muunmuassa Eden jäi kiinni lapsellisesta rahastusyrityksestä kun muuttivat Smarvo BV300 putkinupin mid-EQ:ssa kahta vai kolmea komponenttia, ja yrittivät myydä omana designinään tuplahintaan vaikkapa Fame BVH300L:n verrattuna jollaisia itsellä on nykyään 2.
Olisi saattanut onnistua paremmin jolleivät olisi vaihtaneet nuppidesigniä välillä :D.
Myös Ashtonilla oli oma rebrändäysversionsa tuosta samaisesta putki-Smarvosta.
Toisin kuin nyky-Eden, sen enempää Ashton kuin Fame -rebrändejä ei väitettykään heidän omiksi tuotoksikseen.
TalkBassissa oli asiasta varsin huvittaviakin piirteitä saavuttaneita viestiketjuja, joihin toki itsekin Famen onnellisena omistajana osallistuin.
 

 
ituvirtanen: EQ suoraksi? No ei... koska valmistaja ja varsinkin soittaja edustaa tiettyä saundia. Hyvin harvoin ollaan lähelläkään suoraa. Jotkut porukat ovat mittailleet erilaisia vahvistimia ja julkaisseet eq-säätöjä, joilla vaste olisi mahdollisimman suora. Aika helppo puuha hahmotella itsekin esimerkiksi puhelimeen ladattavalla spektrianalysaattorilla. Ei täytä tieteen vaatimuksia mutta kyse onkin hehtaarista. Puhelin metrin päähän ja kohinaa sisään.
 
Paljon asiaa tuossa yllä.
Etenkin tuo taajuusvasteen /-käyttäytymisen mittaaminen itse, sen lupaan että yllätyksiä on tiedossa ;).
 
Varsin paljon löytyy myös instrumenttivahvistimia joissa EQ:n säädön laajuus ei riitä suoran taajuusvasteen saavuttamiseen, eikä ole tarkoituskaan.
Jos haluaa kokeilla -ja lämpimästi suosittelen- miltä "suora" taajuusvaste bassolla kuulostaa, suosittelen kokeilemaan koittamaan DI+PA vaihtoehtoa.
Tuo lähestymistapa "pilasi" aikoinaan 90-luvun lopussa mun suhtautumisen varsinaisiin bassovahvistimiin, soundi oli juuri sitä mitä olin siihen asti etsinyt.
Ja vaikka bassovahvistimia edelleen joskus käytän mm. ulkonäkö- ja monitorointisyistä, tuolla "suoraan tiskiin" filosofialla on vähät keikat pitkälti tullut hoidettua.
 
T:Samuli
 
iec
10.12.2023 14:10:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: ...Jos haluaa kokeilla -ja lämpimästi suosittelen- miltä "suora" taajuusvaste bassolla kuulostaa, suosittelen kokeilemaan koittamaan DI+PA vaihtoehtoa.
Tuo lähestymistapa "pilasi" aikoinaan 90-luvun lopussa mun suhtautumisen varsinaisiin bassovahvistimiin, soundi oli juuri sitä mitä olin siihen asti etsinyt.
Ja vaikka bassovahvistimia edelleen joskus käytän mm. ulkonäkö- ja monitorointisyistä, tuolla "suoraan tiskiin" filosofialla on vähät keikat pitkälti tullut hoidettua.
 
T:Samuli

 
Jep. Mulla Fenderin Jatsari kuulostaa just melko hyvältä suoraan audiointerfacen kautta. Toki jollain plugarilla siihen vähän reunasäröä päälle, niin a-vot.
 
Samoin treeniksellä Gallien Kruegerin Backline 600 -nupin ja Ampegin 410 HLF-kaapin läpi ei tarvi kuin oikeastaan piirun verran low middleä laskea ja heti on soundit kohdallaan. Niin ja toki ajan sitten VT Bass etuastepedaalin läpi reunasäröt mukaan. Vastaavasti oma Markbass Ninja 122-kaappi vaatii jonkin verran bassotason nostoa kun on hyvin middlepainotteinen kaappi.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
paskisti
18.12.2023 23:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1: Eikös klassikko ampekin 8x10 rantis ole osastoitu väliseinillä, jolloin jokainen yksittäinen lokero vastaa pientä 1x10 kaappia? 8 x kaiutinpinta-ala on kait kuitenkin "vain" +9db? Toki tuossa on vierekkäisten säteilijöiden tuoma alapäävahvistus sitten vielä lisäksi mukana.
 
Tuossa tulikin jos selvennys siihen osastointiin, eli 2x10 osastoja on 4 kpl. Kuten sanoin 1x10 ei kannata odottaa liikoja, mutta jos niitä kaappeja on 8 kpl tai vaikka 4, niin tilanne onkin ihan toinen. AP:lla ei tainnut olla kuin yksi joten saundi jäänee vaatimattomaksi.
 
j4kk1
20.12.2023 09:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa kokeilla -ja lämpimästi suosittelen- miltä "suora" taajuusvaste bassolla kuulostaa, suosittelen kokeilemaan koittamaan DI+PA vaihtoehtoa.
 
Joo, olen soitellu bassoa joskus myös suoraan linjaan, ja saundi on noin omasta mielestä just hyvä. Ongelmahan siinä on että se on vähän munaton, eikä oikeen leikkaa hyvin. Tuommonen bassovahvistimen vähän vääristynyt ja laatikomainen soundi sitten taas erottuu muun musiikin seasta sitten paljon paremmin. Soolona flätti toimii kyllä oikeen hyvin.
 
AP:lla ei tainnut olla kuin yksi joten saundi jäänee vaatimattomaksi.
 
Lähtökohta oli tosiaan että tässä haetaan ratkaisua makuuhuoneeseen. Mun veikaus oli että pienillä volyymeillä voisi pärjätä pienemmälläkin laatikolla, kuin sitten livetilanteissa.
 
Tuo Eden kombo lisätäytteellä ja elementin vaihdolla ei ole ollenkaan paha tähän tarkoitukseen, kun budjetti jäi reilusti alle satasen. Koteloa en viitsinyt alkaa modaamaan.
 
Jos pitäisi nyt uutena hankkia, niin noin satasella saa joko pienen baassokombon tai sitten halvan PA-aktiivikaapin. Noista menisin varmaan PA-kaapilla.
 
Ostetaan harley benttoneita!
iec
20.12.2023 13:09:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1: Joo, olen soitellu bassoa joskus myös suoraan linjaan, ja saundi on noin omasta mielestä just hyvä. Ongelmahan siinä on että se on vähän munaton, eikä oikeen leikkaa hyvin. Tuommonen bassovahvistimen vähän vääristynyt ja laatikomainen soundi sitten taas erottuu muun musiikin seasta sitten paljon paremmin. Soolona flätti toimii kyllä oikeen hyvin.
 

 
Lähtökohta oli tosiaan että tässä haetaan ratkaisua makuuhuoneeseen. Mun veikaus oli että pienillä volyymeillä voisi pärjätä pienemmälläkin laatikolla, kuin sitten livetilanteissa.
 
Tuo Eden kombo lisätäytteellä ja elementin vaihdolla ei ole ollenkaan paha tähän tarkoitukseen, kun budjetti jäi reilusti alle satasen. Koteloa en viitsinyt alkaa modaamaan.
 
Jos pitäisi nyt uutena hankkia, niin noin satasella saa joko pienen baassokombon tai sitten halvan PA-aktiivikaapin. Noista menisin varmaan PA-kaapilla.

 
Iso lisäys soundiin tulee OD/säröpurkilla. Oman soundin salaisuus (kiitos erään tutun pitkän linjan basistin vinkkien) on Tech 21 VT Bass DI -purkki. Sillä lisään soundiin pienen reunasärön, joka kuulostaa bändin kanssa todella hyvältä. Jotain tuollaista (tai sitten Darkglassin purkkia) kannattaa metsästää käytettynä. Nykyään hinnat ovat vain pompsahtaneet aika koviksi:
 
https://www.musamaailma.fi/fi/tech- … xPeR9YA-hArfG6zMACjnCRoCSjEQAvD_BwE
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «