Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson kielet
1 2 3
Rämppy
13.04.2015 15:44:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demo Harrison: Itse vain kotidemoillani bassottelevana kitaristina olen ollut tekevinäni huomion - joskin kovin vähäisellä vertailulla - että lieneekö hyvän saundin saaminen flatwoundeista haastavampaa kuin roundwoundeista?
 
Kokeilumielessä vaihdoin taannoin flatwoundit Squier-jazzariini, mutta äänellinen tulos on sittenkin kovin innotonta kuminaa, että visiitillä käynyt taiwanilais-Jammukin kuulosti paremmalta. Tyytymättömyyteni syytä voin toki hakea mistä tahansa sormistani alkaen. Äänitän basson suoralla linjalla kovalevytallentimeen, joskus välissä SansAmp tai mikkietuaste.

 
Mulla on ollut sellainen kokemus, että fläteillä saa tosi helposti hyvät ja erottelevat soundit. Jopa helpommin kuin roundwoundeilla. Fläteillä ääniin tulee luonnostaan terävä aluke eikä äänet soi niin tasaisen pitkään. Paljon tietysti riippuu vahvistimesta ja bassosta ja potikoiden asennosta. Sellainen havainto, että Rotosoundin Jazz Bass 77 Monel flatwoundeissa on normaalia alhaisempi ulostulo eli vahvistettuna soivat huomattavasti tavallista hiljempaa. Mutta soundi on niissäkin hyvä, volaa täytyy vain annostella enemmän vahvistimesta.
 
Saahan sitä sanoa.
iec
17.03.2018 21:08:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos porukalla kokemusta mitkä basson kielet (roundwound-tyyliset) ovat hellimpiä sormenpäille? Vai onko niissä nyt niin isoja eroja kuitenkaan kielten tuntuman suhteen?
 
Mulla on käytettynä ostetussa 4-kielisessä Yamahan bassossa nyt GHS Boomersit kiinni (edellisen omistajan mukaan), mutta seuraavan huollon yhteydessä taidan vaihtaa kielet. Mietin vain että onko mitään syytä vaihtaa merkkiä (Warwick red labelin halpa hinta voisi olla hyvä syy). Kitaroissa olen luottanut D'addarioon ja Elixiriin, mutta bassopuolella Elixirin pinnoitetut ovat kyllä jäätävän kalliita.
 
Jos D'Addario EXL165 tai EXL170 Balanced Tension on kutakuinkin yhtä hyvä kuin GHS Boomers, niin houkuttaisi kitarapuolen kokemusten perusteella siirtyä siihen. Tai sitten vain vielä halvempaan Warwick Red Labeliin jos se ei ole ihan surkea.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
J.Nikkanen
17.03.2018 22:57:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Red Labelit ovat surkeat, munsta. Daddaa tai Erno Palloa, mutta eivätpä ne taida mitenkään helliä olla sormenpäille. Niillä kuitenkin pompottelen, daddaa kyl enimmäkseen.
 
tlintu
17.03.2018 23:04:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos DAddariosta olet tykännyt, niin mites olisi NYXL? Tunskaan laitoin ja tykännyt kovasti. Bendit kevyitä, mutta silti helppo soittaa. Tosin sellaisiin kaapeleihin tottunut, että kaikki tuntuu köykäsiltä...
 
jukkajylli
18.03.2018 02:07:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en muista mitä kieliä mä käytän.
 
Stidi alla.
jperala
18.03.2018 10:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daddarion Nickelwound 45-105
 
Rickenbacker 4003 Ruby Red
Kefiiri
18.03.2018 10:27:11 (muokattu 18.03.2018 10:28:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Tai sitten vain vielä halvempaan Warwick Red Labeliin jos se ei ole ihan surkea.
 
Red Labelit ovat aika karheat ja "sointi" on roska-astian kannen tyylinen. Ihan hyvät jos noista ominaisuuksista tykkää :)
On kai niitäkin eri materiaaleista, en muista tai tiedä mitä itselläni on käytössä. Tuskin Stainless Steelit kumminkaan.
 
En ole musiikin asiantuntija.
iec
18.03.2018 11:18:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tlintu: Jos DAddariosta olet tykännyt, niin mites olisi NYXL? Tunskaan laitoin ja tykännyt kovasti. Bendit kevyitä, mutta silti helppo soittaa. Tosin sellaisiin kaapeleihin tottunut, että kaikki tuntuu köykäsiltä...
 
Antaako nuo NYXL:t Bassokitarallakin isomman outputin kuin perinteiset kielet? Kitarapuolella oli puhetta, että mikkien kautta output olisi hieman suurempi kuin perinteisellä ydinlangalla, ilmeisesti johtuen ydinlangan halkaisijasta ja/tai materiaalista.
 
Mietin että saako NYXL:n noin 30 eurolle vastinetta... Perus D'Addarion EXL165 näyttää olevan 18 euron paikkeilla ja Balanced Tension EXL170BT on siinä 21 euron paikkeilla. GHS Boomers M3045 on taas 25 euron paikkeilla, samoin kuin EB 2833 Hybrid slinky.
 
Njaah - toisaalta mun soittelulla kitaroihin vaihtuu kielet kerran tai kaksi vuodessa, joten varmaan bassossa menee myös kerran vuodessa, joten muutama euro sinne tänne ei näy eikä tunnu missään. Näillä näkymin unohdan nyt ainakin Warwickin Red Labelin.
 
Nythän mulla on itse asiassa jykevämpi GHS:n 3045H (.050-.115)-setti kiinni, mutta mun rimpulasormilla tuntuu aavistuksen verran raskaalta soitella (siitä huolimatta, että kielet on järkevällä 2.0mm-2.4mm korkeudella ja relief 0,30mm). Tai no järkevä ja järkevä, mutta ainakin samaa luokkaa Fenderin Jazz bassin tehdassäätöjen kanssa. Vanhassa Jack&Danny-bassossa oli 045-setti kiinni ja olihan siinä selkeä ero kielten jäykkyydessä. Tosin Jack&Dannyssä en saanut koskaan reliefiä alle 0,40mm ja kieliä alle 2,5mm ilman ettei olisi jostain kohtaa rämissyt :D
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Progbass
19.03.2018 09:27:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Onkos porukalla kokemusta mitkä basson kielet (roundwound-tyyliset) ovat hellimpiä sormenpäille? Vai onko niissä nyt niin isoja eroja kuitenkaan kielten tuntuman suhteen?
 
Daddariota ja Ernie Ballia kannattaa kokeilla. Jos oikein muistan niin Ernie Ballin nickel woundit oli hieman pehmeämmän tuntuiset soittaa.
 
tlintu
19.03.2018 14:23:06 (muokattu 19.03.2018 14:58:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Antaako nuo NYXL:t Bassokitarallakin isomman outputin kuin perinteiset kielet? Kitarapuolella oli puhetta, että mikkien kautta output olisi hieman suurempi kuin perinteisellä ydinlangalla, ilmeisesti johtuen ydinlangan halkaisijasta ja/tai materiaalista.

En nyt sanoisi, että ainakaan merkittävästi. Itse en huomannut mitään kummempaa eroa sillä saralla. Voihan sitä ollakin, mutta en tosiaan pannut merkille, niin en osaa sanoa.
 
iec:
Mietin että saako NYXL:n noin 30 eurolle vastinetta... Perus D'Addarion EXL165 näyttää olevan 18 euron paikkeilla ja Balanced Tension EXL170BT on siinä 21 euron paikkeilla. GHS Boomers M3045 on taas 25 euron paikkeilla, samoin kuin EB 2833 Hybrid slinky.

Itse olen tykännyt kovasti. Mun mielestä tossa yhdistyy plektrasoiton helppous kevyisiin bendeihin ja otekäsi muutenkin tykkää. Olen tykännyt todella jäykistä kielistä, kun minun on niillä mukavin soittaa plektralla. Niistä vain ei otelautakäsi oikein tykkää ja bendeistä sormet rakoilla. Jotenkin hassut kielet, tavallaan jäykät, mutta samalla pehmeät soittaa. Kokeile itse jossain jos sattuu passaamaan sinullekin. Paska vaan, kun eivät tee fannet fret settejä.
 
jperala
19.03.2018 14:46:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NYXL onkin uusi tuttavuus, tässä voisi olla kokeilun arvoinen kieli.
 
Rickenbacker 4003 Ruby Red
Zambe88
20.03.2018 11:54:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin jonkin aikaa sitten testimielessä Ernie Ball Cobalt Slinky kieliä ja nyt löytyy samat vaijerit kaikista bassoista. Selkeän erotteleva ja tasapainoinen soundi irtoaa.
 
If it's too loud, you're too old!
iec
24.04.2018 15:25:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päädyin ostamaan D'addarion Balanced Tension EXL170BT -kielisetin ja näin muutaman viikon soittelun perusteella vaikuttavat oikein hyviltä. On tosiaan tasainen tuntuma kielten välillä. En keksi mitään huonoa sanottavaa näistä. Ehkäpä ostan näitä jatkossakin.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
okabass
25.04.2018 11:25:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän aiheen sivusta. Mulla on ekaa kertaa Presarissa nämä legendaariset paksut La Bellat M760 (Jamerson) flätit, ja kyllä ne hyviltä kuulostaa. Pientä säätöä vaatii kyllä soittotatsin ja vireyden suhteen, mutta kyllä ne kuitenkin aika luontevilta tuntuu. Tilasin vielä 51 reissueenkin thru body-versiot. Ämöriikasta tilattuna 37 €. Sanoisin, että kannattaa ainakin kerran elämässä kokeilla The Kieliä.
 
Rämppy
25.04.2018 11:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Vähän aiheen sivusta. Mulla on ekaa kertaa Presarissa nämä legendaariset paksut La Bellat M760 (Jamerson) flätit, ja kyllä ne hyviltä kuulostaa. Pientä säätöä vaatii kyllä soittotatsin ja vireyden suhteen, mutta kyllä ne kuitenkin aika luontevilta tuntuu. Tilasin vielä 51 reissueenkin thru body-versiot. Ämöriikasta tilattuna 37 €. Sanoisin, että kannattaa ainakin kerran elämässä kokeilla The Kieliä.
 
Ovatko nuo LaBellan Jameson-plätit kuinka löysät tai jäykät tatsiltaan?
Mulla on LaBellat Danelectro Longhornissa (siis erityinen Danelectro- bassoon tarkoitettu setti) ja ne on kyllä loistokielet soundiltaan.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
okabass
25.04.2018 12:09:18 (muokattu 25.04.2018 12:18:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Ovatko nuo LaBellan Jameson-plätit kuinka löysät tai jäykät tatsiltaan?
Mulla on LaBellat Danelectro Longhornissa (siis erityinen Danelectro- bassoon tarkoitettu setti) ja ne on kyllä loistokielet soundiltaan.

 
Kyllä ne aika tiukat ja jäykät on, mutta ne voi säätää yllättävän alas. Ne eroaa kyllä kaikista muista kokeilemistani kielistä. Oikeilla säädöllä niistä saa ihan miellyttävät. Sanotaan vaikka, että niitä voi/pitää soittaa reippaalla tatsilla. Soundi on syvä, deep talking on osuva ilmaus. Suora siirtyminen hiomattomasta .40-setistä ilman kunnollista säätöä varmaan lähinnä järkyttää. ;)
 
Kun vielä laittaa kupit ja sopivan dempin, niin saa Presarin sellaiseksi, jollaiseksi Leo & kumppanit sen suunnittelivat. Yllättävän usein passiivipasson paras modaus on laittaa se ihan alkuperäiseksi.
 
Rämppy
25.04.2018 14:30:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Kyllä ne aika tiukat ja jäykät on, mutta ne voi säätää yllättävän alas. Ne eroaa kyllä kaikista muista kokeilemistani kielistä. Oikeilla säädöllä niistä saa ihan miellyttävät. Sanotaan vaikka, että niitä voi/pitää soittaa reippaalla tatsilla. Soundi on syvä, deep talking on osuva ilmaus. Suora siirtyminen hiomattomasta .40-setistä ilman kunnollista säätöä varmaan lähinnä järkyttää. ;)
 
Kun vielä laittaa kupit ja sopivan dempin, niin saa Presarin sellaiseksi, jollaiseksi Leo & kumppanit sen suunnittelivat. Yllättävän usein passiivipasson paras modaus on laittaa se ihan alkuperäiseksi.

 
Ok, täytyy joskus kokeilla. Mulla on nyt Presarissa D'Addario Chromes -flätit. Ne ovat useimpien kokeilemieni plättien tapaan selkeästi jäykemmät verrattuna vastaavan paksuisiin roundwoundeihin. Tykkään noista Chromeseista, hieno soundi ja jämäkkä soittotatsi. Thomastikin plätit taas ovat mun muistikuvan mukaan omanlaisensa tatsiltaan, nimittäin varsin löysät. Mutta hyväsoundiset...
Tuo Danelectron tatsin löysyys johtunee ensisijaisesti basson lyhyestä skaalasta.
Sehän näissä flatwoundeissa on yksi plussa, että kielet saa säädettyä tosi alas ilman räminöitä.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
metlica
25.04.2018 21:17:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Mustang on lyhytskaalainen joten tarvitset myös lyhytskaalaisen basson kielet.
 
Itse olen todennut parhaiksi Pyramidin Gold-kielet mutta makuasioitahan nuo ovat.

 
Vanha kommentti, mutta thread elossa.. ei tarvitse lyhytskaalaisen kieliä, ite käyttäny niitä samoja red labeleita kaikissa mun shorteissa.
 
What's yours?!
Tympee Huttunen
03.05.2018 05:39:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Kyllä ne aika tiukat ja jäykät on, mutta ne voi säätää yllättävän alas. Ne eroaa kyllä kaikista muista kokeilemistani kielistä. Oikeilla säädöllä niistä saa ihan miellyttävät. Sanotaan vaikka, että niitä voi/pitää soittaa reippaalla tatsilla. Soundi on syvä, deep talking on osuva ilmaus. Suora siirtyminen hiomattomasta .40-setistä ilman kunnollista säätöä varmaan lähinnä järkyttää. ;)
 
Kun vielä laittaa kupit ja sopivan dempin, niin saa Presarin sellaiseksi, jollaiseksi Leo & kumppanit sen suunnittelivat. Yllättävän usein passiivipasson paras modaus on laittaa se ihan alkuperäiseksi.

 
Laitoin juuri Fenderin flatit yhteen bassoon ja oli makeaa, kun sai kieliä laskea kunnolla. Muutenkin tykkään tosi paljon soundista ja etenkin soittotatsista.
 
okabass
03.05.2018 06:49:59 (muokattu 03.05.2018 17:27:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Laitoin juuri Fenderin flatit yhteen bassoon ja oli makeaa, kun sai kieliä laskea kunnolla. Muutenkin tykkään tosi paljon soundista ja etenkin soittotatsista.
 
Joo. Kyllä toimii. Sain 51 P bass reissueen La Bella Jamerson thru body-setin. Aika jyhkeä meininki. Tuolta saa noita edullisimmin (ainakin mitä löysin) ja tulevat nopeasti.
https://www.ebay.com/itm/132571287845?ul_noapp=true
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «