Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kontrabasso FAQ
1 2 3 4 529 30 31 32 33
JuhaHo
07.06.2016 14:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Douplebass: Tällaiseen " Suomalaiseen" Ärvin bassoon törmäsin ?
 
http://www.ebay.com/itm/Kai-Arvi-Double-Bass-for-Sale-/111867272266

 
Itse asiassa Kai Ärvi on amerikkalainen. Hänen isänsä Vilho Ärvi on kotoisin Suomesta.
http://www.arvibasses.com/history/history.html
 
hollstro
10.06.2016 18:28:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Itse asiassa Kai Ärvi on amerikkalainen. Hänen isänsä Vilho Ärvi on kotoisin Suomesta.
http://www.arvibasses.com/history/history.html

 
Juup. Mahtavat on historiantiedot Kailla: "Their instrument making continued until 1939 when, at that time, Russia invaded Finland."
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
doktorkoo
25.11.2016 19:29:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään tietoa O.M. Monnichin kontrista?
 
Olis sellainen tarjolla, ilmeisesti kokopuuta kansi. Ollut klasari-käytössä, mahtaisko sopia bluesin rynkytykseen?
 
Mulla on tällä hetkellä joku Euroopasta tuotu vanerikantinen, johon en ole täysin tyytyväinen sointiin enkä tatsiin. Käytössä Huttula WeedWackersit ja K&K joku vanhempi mikki + esivahvistin. En tiedä saisko tuosta paremmilla kielillä irti enemmän, mutta en oo raaskinu hommata noin halpaan passoon monen sadan kieliä :)
 
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank http://www.myspace.com/themisbeats
rattledad
29.11.2016 16:27:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyhyen kokeilun perusteella dotseista voisi olla hyötyä peukaloasemissa soitteluun. Noloa vai ei?https://muusikoiden.net/dyn/users/149834.jpg
 
JudeJude
03.12.2016 13:13:16 (muokattu 03.12.2016 13:15:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Lyhyen kokeilun perusteella dotseista voisi olla hyötyä peukaloasemissa soitteluun. Noloa vai ei?https://muusikoiden.net/dyn/users/149834.jpg
 
Ei oo noloa. Jos on hyötyä, kantsii käyttää. Jos joskus tulee tilanne ettei tarvi niitä, voi ottaa pois. Se mitä kantsii on varoa että tulee niistä riippuvaiseksi.
 
Ite en oo käyttäny, kun soitan lähinnä akkarimusaa jossa kuulen vireet just hyvin ilmankin. Mutta joskus vahvistetulla keikalla ja huonolla monitoroinnilla on kyllä vähän äitiä ikävä :D
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
osmonen
20.12.2016 07:08:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Ei oo noloa. Jos on hyötyä, kantsii käyttää. Jos joskus tulee tilanne ettei tarvi niitä, voi ottaa pois. Se mitä kantsii on varoa että tulee niistä riippuvaiseksi.
 
Ite en oo käyttäny, kun soitan lähinnä akkarimusaa jossa kuulen vireet just hyvin ilmankin. Mutta joskus vahvistetulla keikalla ja huonolla monitoroinnilla on kyllä vähän äitiä ikävä :D

 
Pidin joskus d-aseman kohdalla pientä teipinpalaa otelaudan sivussa. Saa vireen paremmaksi ja uskaltaa tehdä isompia hyppyjä rohkeasti, jolloin tulee sulavampaa soittoa ja parempi soundi. Teipin saa ainakin kätevästi pois, kun haluaa. Mun teippi kului pois omia aikojaan enkä jossain kohti laittanut uutta tilalle. Siitä oli mielestäni hyötyä silloin. Toinen teippiviritelmäni oli semmoinen, että laitoin pienen teipinpalan merkkaamaan näppäilykäden peukun paikkaa otelaudan alareunassa, että saisin vakaamman atackin jazz-pizzicatoon eikä käsi lähtisi liikkumaan ylöspäin tarpeettomasti. Tämän kokeilun saatan toistaa, kun ajattelin taas työstää näppäilytekniikoita, kuten vuoronäppäilyä nopeammassa temmossa.
 
Edellisellä opettajallani oli soitinrakentajalla teetetyt tyylikkäät dotit muistaakseni ainakin 5 ja 7 -asemissa otelaudan reunassa. Ei noloa, eikä hänkään kai niitä juuri tuijottele soittaessaan.
 
Mun mielestä toi otelaudan reuna on kätevämpi paikka kuin otelaudan päällä ainakin omassa soitossa. Tubessa näin otelaudan päällä olevat pallot jollain klasarisoittajalla, joka soitti enemmän sellomaisessa asennossa istuen.
 
Jude puhuu ihan asiaa, what ever works, kunhan konstit tukevat hyviä soittotekniikoita.
 
rattledad
20.12.2016 10:34:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on eka tarra oktaavin huiluäänen (12. 'nauha') kohdalla, toinen G-kielen D-huiluäänen (19.) ja kolmas toisen oktaavin (24.). Saattaa jopa hämätä ulkopuolisia luulemaan että oikeasti joskus soittaisin sieltä ;-)
 
Otelaudan yläpäässä nuo sattuu näkökenttään ja tuntuu helpottavan suunnistamista silloin kun kotona salaa soittaa peukaloasemissa.
 
osmonen
21.12.2016 06:22:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Mulla on eka tarra oktaavin huiluäänen (12. 'nauha') kohdalla, toinen G-kielen D-huiluäänen (19.) ja kolmas toisen oktaavin (24.). Saattaa jopa hämätä ulkopuolisia luulemaan että oikeasti joskus soittaisin sieltä ;-)
 
Otelaudan yläpäässä nuo sattuu näkökenttään ja tuntuu helpottavan suunnistamista silloin kun kotona salaa soittaa peukaloasemissa.

 
Niin joo, enpä heti tajunnut, että tarkoitit nimenomaan noita yläasemia. Toihan on hyvä idea. Voisin itsekin koittaa jotain tuollaista harjoitteluun.
 
54474N4
23.12.2016 20:45:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen etsimässä kontrabassoa hintaluokassa 2000 ja alle. Jazzin soittoon ja pääosin pizzicatona.
Olikos porukalla hajua noista Gewan bassoista? Tuntuu ainakin kelpaavan, kun lähimarketista olivat päässeet loppumaan. Yritin googlettaa, mutta BassTalkissa jutut on vuodelta nakki ja siellä puhutaan, että Gewat on huonoja kiinalaisia instrumenttejä. En usko, että kiinalaisuus pitää ainakaan enää paikkansa. Yleensäkin juttua Gewan bassoista ei löydy juurikaan netistä, vaikka käsittääkseni se on kohtalaisen kokoinen soitinvalmistaja Euroopassa.
Olen kiinnostunut erityisesti Gewan vaneribassosta. Toinen vaihtoehtoinen kontra on Strunalin kokopuukantinen, hybridi basso, mutta erityisesti arveluttaa tuo kokopuukantisuus, sillä basso joutuu viihtymään autotallissa, koska treeniskin on siellä. Miten lienee kestää kansi ratkeamatta?
 
Nelisormimangusti
29.12.2016 15:47:21 (muokattu 29.12.2016 16:05:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli hiljattain klasarikeikka kirkossa, ja akustiikka osoittautui vaikeaksi bassonsoiton kannalta. Seinät ja katto olivat kaukana, joten oma "monitorointi" oli suoraan bassosta tulevan äänen varassa, mitä nyt hieman hivutin bassoa sellaista vanerista puhujanpönttöä kohti elätellen toivetta, että siitä jotain heijastuisi omiinkin korviin. Monitorien ja nappien ja vastaavien käyttö klasarissa ei tunnu oikealta, mutta onko kellään kokemusta tai näkemystä kuvan mukaisesta systeemistä? Järki sanoisi, että kuuluvuus itselle paranisi, enkä usko että soundikaan paljoa tuohon paikkaan tehtävästä reiästä muuttuisi, mutta piruko sen tietää. Sen verran vielä, että basson jälleenmyyntiarvon muutosta ei tässä tapauksessa tarvitse pohtia. Akkareissa kai tuollaisia sound portteja on useamminkin.
 
http://condino.com/wp-content/galle … double-bass/900x700_double_bass.jpg
 
E: Jotenkin kuvittelisi, että jos tuollainen olisi hyvä, niitä olisi jollakulla nähnyt.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
osmonen
30.12.2016 01:39:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

54474N4: Olen etsimässä kontrabassoa hintaluokassa 2000 ja alle. Jazzin soittoon ja pääosin pizzicatona.
Olikos porukalla hajua noista Gewan bassoista? Tuntuu ainakin kelpaavan, kun lähimarketista olivat päässeet loppumaan. Yritin googlettaa, mutta BassTalkissa jutut on vuodelta nakki ja siellä puhutaan, että Gewat on huonoja kiinalaisia instrumenttejä. En usko, että kiinalaisuus pitää ainakaan enää paikkansa. Yleensäkin juttua Gewan bassoista ei löydy juurikaan netistä, vaikka käsittääkseni se on kohtalaisen kokoinen soitinvalmistaja Euroopassa.
Olen kiinnostunut erityisesti Gewan vaneribassosta. Toinen vaihtoehtoinen kontra on Strunalin kokopuukantinen, hybridi basso, mutta erityisesti arveluttaa tuo kokopuukantisuus, sillä basso joutuu viihtymään autotallissa, koska treeniskin on siellä. Miten lienee kestää kansi ratkeamatta?

 
En osaa kommentoida Gewan soittimia, kun en niistä tiedä mutta tuolla budjetilla kannattaisi miettiä käytetyn soittimen ostamista. Sillä tavalla voi saada paremmin rahalle vastinetta: aukisoitetun, huolletun soittimen, joka on tottunut paikalliseen ilmastoon ja usein pussin, jousen ja mikin kaupan yhteydessä. Pelkkiin lisävarusteisiin kun voi mennä monta sataa euroa (esim hyvä pussi 100 - 200 e, jousi 100 - xx taivas rajana, mikki 100-300 e jne). Uuttakin soitinta voi joutua trimmaamaan viulukorjaajalla ja pelkät uudet kielet maksavat 100 - 300 e. 2000 eurolla voi saada käytettynä oikein hyvän soittimen, kun malttaa kyttäillä. Esim kokopuukantisia vaneribassoja liikkuu, joskus kokopuisiakin.
 
Tietty kaikessa ratkaisee se mitä etsii soittimelta ja soittamiselta ja uusi Gewa voi olla just sun juttu. Olen nähnyt ja kuullut hyviä kiinalaisia soittimia, en usko että kannattaa valmistusmaata miettiä laadun takeena. Paras on joka tapauksessa itse koittaa ja mahdollisuuksien mukaan ottaa osaava kaveri mukaan arvioimaan.
 
Vaneribasso on kai yleisesti kestävämpi vaihtoehto mutta osa hintahaitarin alapään soittimista on huonolaatuisia ja voi olla, että väärässä kohdassa säästäminen tyrehdyttää harrastuksen tai aiheuttaa lisäkuluja, kun päivität parempaan soittimeen. Mutta on vaneribassoja toki hyviäkin. Rockabilly-slap-touhuissahan vaneribassoja suositaan. Se lienee kestävyyden lisäksi soundijuttukin, kai ne slapit napsahtaa paremmin. Vaneribasso saattaa olla vähemmän herkkä kierrolle vahvistettaessa, koska resonoi vähemmän eli voi soittaa kovempaa bändissä helpommin. Modernimmassa jazz-osastossa on ehkä monipuolisemmalle soundille ja dynamiikalle tilausta ja sitä voi saada kokopuiselta bassolta. Jazzissa näkee paljon myös kokopuukantisia hybridibassoja, mikä on hyvä vaihtoehto.
 
Vielä tuohon säilytykseen kommentoin, että jos autotallissa ei ole lämmitystä, ei kyllä kannata säilyttää bassoa tai muitakaan akustisia soittimia siellä.
 
Toivottavasti voin jotenkin auttaa, joka tapauksessa lykkyä soittimen hankintaan!
 
54474N4
01.01.2017 21:47:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on itseasiassa olemassa jo kaikki oheistuotteet bassolle, pussi, mikki ja jousi. Liike josta olen basson ajatellut ostaa on myös soitin korjaaja, joka myös trimmaa soittimen ennen myyntiä ja siihen kuuluu myös laadukkaat kielet. Lisäksi soittimella on takuu.
 
osmonen
05.01.2017 18:33:23 (muokattu 05.01.2017 18:44:41)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

54474N4: Mulla on itseasiassa olemassa jo kaikki oheistuotteet bassolle, pussi, mikki ja jousi. Liike josta olen basson ajatellut ostaa on myös soitin korjaaja, joka myös trimmaa soittimen ennen myyntiä ja siihen kuuluu myös laadukkaat kielet. Lisäksi soittimella on takuu.
 
Tuohan kuulostaa ihan hyvältä! Itsekin ostin nykyisen bassoni (tosin käytettynä) soitinkorjaajalta, joka trimmasi sen kuntoon. Diiliin kuuluu myös takuu tehdyistä huolloista ja mahdolliset tulevat perushuollot. Jousi myös korjattiin ja jouhitettiin uudelleen. Kannattaa tuntea hyvä korjaaja, koska oli mikä vaan basso kyseessä, jotain huoltoa ja laittoa tulee jossain kohti.
 
Tsemppiä hankintoihisi.
 
JudeJude
09.01.2017 09:13:41 (muokattu 09.01.2017 09:15:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun yhdellä oppilaalla on Gewan basso ja se tuntuu olevan ihan kelpo peli. Mun eka basso oli tommonen Strunalin hybridi, ei siinäkään mitään vikaa ollut.
 
Jousesta sen verran, että jos meinaat käyttää sitä yhtään enemmän tosissaan, niin jousi on oikeestaan tärkeempi kuin basso. Jousi on vähän kuin pullon kaula, hyvänkin basson saundi jää tulematta ulos jos jousi on köpö. Millanen sulla on?
 
Voin käydä tsekkaamassa sen sun ajatteleman basson jos haluut ja jos liike on pääkaupunkiseudulla, pistä vaan viestiä.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
JudeJude
09.01.2017 09:20:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja se vielä että saatko päättää mitkä kielet bassoon tulee? Sillä on nimittäin valtava vaikutus paitsi saundiin, myös soitettavuuteen. Minkälaista musiikkia haluat soittaa ja kuinka paljon jousella?
 
Thomastik Spirocore oli pitkään semmonen ykköstykki jazziin ja poppiin, mutta niillä jousisoitto on ihan hirveetä. Evah Pirazzi on nyt muutaman vuoden aikana lyönyt läpi ainakin mun kuplassa. Se on akustisesti ihan vähän hiljasempi kun Spiro mutta jousisaundi on tosi jees ja sormisoittoon toimii kans superhyvin. Käytin ite Spiroja ehkä kymmenen vuotta kunnes kokeilin Evaheja ja sillä tiellä ollaan. Ne on vähän kalliimmat mutta varsinkin jos meinaa soittaa yhtään soittaa jousella, suosittelen.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
54474N4
10.01.2017 20:24:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jousisoittoa tulee tosi vähän ja nykyinen jousi on lähinnä käytössä efektimielessä. Kielisarja on spirocoret, jotka ainakin itse havaitsin tosi hyviksi kieliksi edeltävällä bassolla, ainakin noissa jazzi hommissa. Liikkeeseen oli juuri saapunut uusia bassoja ja omistaja lupasi huomiseksi trimmata basson soittokuntoon. Käyn itse kokeilemassa bassoa ja katotaan millaset fiilikset tulee.
 
54474N4
11.01.2017 22:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No menihän se sitten niin, että basso tuli kotiin. Soitinkorjaaja laittoi vielä tallamikrofonin kiinni ja hyvä niin, sillä tallaa täytyi vielä veistellä. Itse olen tyytyväinen ostokseen. Hinta/laatu suhde tuntui kohtaavan oman käyttötarpeen hyvin.
 
osmonen
12.01.2017 06:23:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

54474N4: No menihän se sitten niin, että basso tuli kotiin. Soitinkorjaaja laittoi vielä tallamikrofonin kiinni ja hyvä niin, sillä tallaa täytyi vielä veistellä. Itse olen tyytyväinen ostokseen. Hinta/laatu suhde tuntui kohtaavan oman käyttötarpeen hyvin.
 
Onneksi olkoon! Mikään (ainakaan melkein) ei voita sitä tunnetta, kun kantaa uusia soittopelejä treenikselle ja pääsee kokeilemaan. Ja lompakko kiittää :)
 
JudeJude
12.01.2017 09:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

54474N4: No menihän se sitten niin, että basso tuli kotiin. Soitinkorjaaja laittoi vielä tallamikrofonin kiinni ja hyvä niin, sillä tallaa täytyi vielä veistellä. Itse olen tyytyväinen ostokseen. Hinta/laatu suhde tuntui kohtaavan oman käyttötarpeen hyvin.
 
Jee, onnea!
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Embo
01.03.2017 17:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Mulle tuli käsiin Suzuki 4/4 kontra. Sisällä luki nagoya snr.82. Kielet ja talla puuttuu, muuten ok kuntoinen. Osaisiko joku kertoa onko tuo minkä arvoinen peli noin about?
 
T: Eki
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 529 30 31 32 33

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «