Aihe: Bassosäröt - Complete FAQ | |
---|
LA 04.09.2012 10:47:08 | |
|
Ja nyt ostin sellasen mukavan pelin kun roctronin black cat moan. Säröwahwah. SUOSITTELEN! | |
Mad professorin Blueberry on kyllä parhaita bassosäröjä mitä oon kokeillu. Siinä on laajat soundivalikoimat kevyestä raskaampaan. Toisin kuin esim omistamassani bass big muffissa, jossa on melko yksipuoliset soundit, kaikesta hunajaisuudestaan huolimatta. | basisti811 06.11.2012 22:38:33 (muokattu 06.11.2012 22:50:32) | |
|
onko kellään kokemuksia tai tietoa millaanen peli tuo metall muff oikeen on onko mörinä saubndia, pitäs saaada bassoon kunnon matalat mörisevät säröt. bassona on B.C rich warlooc ja vahvarina hartken 500w nuppi ja 8x10 kappi. saapi ehotella mitä vois kokeilla.. | |
basisti811: onko kellään kokemuksia tai tietoa millaanen peli tuo metall muff oikeen on onko mörinä saubndia, pitäs saaada bassoon kunnon matalat mörisevät säröt. bassona on B.C rich warlooc ja vahvarina hartken 500w nuppi ja 8x10 kappi. saapi ehotella mitä vois kokeilla.. Suosittelisin tuohon EBS:n pedaaleja. Ei voi mennä kauheasti vikaan niillä. Muff on aina Fuzz tyyppinen särö ja jos möyrintää haluat niin sitten ei ole oikea pedaali ollenkaan. | Todd 21.12.2012 17:09:01 | |
|
Kovin särö joka itselle on osunut kohdalle on yllättäen Digitechin Bad Monkey joka on kitarasärö mutta toimii vähintäänkin yhtä hyvin myös basismiin. Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver | |
Nonih, nyt on hiukan tullut kateltua videoita Youtubesta ym. Mutta edelleen on kysymys: Mikä särö pitäis olla, eli tämmösillä kamoilla pitäs saada semmonen metallinen murina, ei liian säröinen, muttei liian clean... Aria Pro RSB-900 (B F# B E - vireessä) GallienKrueger Neo410 - Kaappi Warwick X-Treme 5.1 - Nuppi Joitakin ideoita (onkohan näistä tuohon tarkoitukseen) EBS MultiDrive Darkglass Microtubes B3K
Testattu: Bass Big Muff Big Muff PI Ibanez PD7 Phat-hed Boss ME-50B Ai niin. Anteeksi että laitoin tän tähän ketjuun, mutten viittiny nostaa ikivanhoja aiheitakaan. Hullu basisti. | |
joncchi: Mad professorin Blueberry on kyllä parhaita bassosäröjä mitä oon kokeillu. Siinä on laajat soundivalikoimat kevyestä raskaampaan. Toisin kuin esim omistamassani bass big muffissa, jossa on melko yksipuoliset soundit, kaikesta hunajaisuudestaan huolimatta. Komppaan (pun intended). Blueberry on kaikessa yksinkertaisuudessaan loistava, soundi kaivetaan naturella ja drivella ja sitten vaan volume kohdalleen, hommaan ei uppoa koskaan puolta minuuttia kauempaa ja aina soundaa hyvältä. Enemmän toki ollaan vintagen puolella kuin moderneissa sirkkelisoundeissa mutta toisaalta kukapa bassoon higain-surinoita kaipaa? Jätetään ne kitaristeille ja rouhitaan itse niin että puntti tutisee. Boksin kestävyydestäkään ei tarvitse murehtia, korkeintaan tosi kovassa menossa saattaa vahingossa potkaista potikkaa koska ovat aikasta isot mutta sekin toisaalta tuo mukavuutta niiden säätöön. Jos nyt jotain miinusta niin ruuvaria tarvitsee jos pariston haluaa vaihtaa. Laulaja on lyömäsoitin. | |
Topic ei ehkä se oikein, mutta eiköhän täällä joku tähän vastaa: Miten saada basso soimaan, kuten Tim Commerfordin bassosaundit RATM:ssä? Juurikin kuten Bulls Onissa, tai Killing In The Namessa - tarvitaako jotain efektejä, vai laitetaanko kielet vain niin alas, että räminä kuuluu? Juurikin tämä kiva kolinaräminä siis hakusessa. | |
AntiSmuli: Topic ei ehkä se oikein, mutta eiköhän täällä joku tähän vastaa: Miten saada basso soimaan, kuten Tim Commerfordin bassosaundit RATM:ssä? Juurikin kuten Bulls Onissa, tai Killing In The Namessa - tarvitaako jotain efektejä, vai laitetaanko kielet vain niin alas, että räminä kuuluu? Juurikin tämä kiva kolinaräminä siis hakusessa. Hyvällä bassolla ja putkinupilla, tulee mulla ainakin ilman säröjä.:) Get it fucking done. | |
Hartken Bass Attack itellä. Ihan mukavat säröt ja soundit joka lähtöön,eikä ole hinnalla pilattu. www.youtube.com/watch?v=C91FNiALTFY | ituvirtanen 03.05.2016 23:11:42 (muokattu 08.02.2017 00:10:29) | |
|
Kokeiluista uudestaan edempänä. | Etvi 08.01.2017 12:14:36 | |
|
Darkglass Vintage Microtubes on pysynyt jo pari vuotta käytössä. Jaksoin viimein tehdä pienen demon. https://youtu.be/5jcl1KfxVn4 Herra Tossavainen - Jatsia apinan raivolla | |
Komppia, jos pitää särö hommata niin Darkglass on ollut paras. Muffit ja muut testattu. Vintage microcubesi ajaa DI:n kanssa "varanupin" asiaa. B7k mulla oli mutta lähti eteenpäin kun ei ollu käyttöä. Ois pitäny pitää... B7k ultra ois paras, mutta turha kun mulla on di erikseen.. What's yours?! | ituvirtanen 08.02.2017 00:09:13 (muokattu 08.02.2017 00:11:11) | |
|
Päivitin tämän, koska pari löydöstä on vaikuttanut sen verran paljon kuulemiini pöristimiin. Kaikki testatut purkit ovat olleet basson ja vahvarin välissä, ei FX loopissa. Hullua professoria en ole vieläkään kokeillut, vaikuttaa edelleen kiintoisalta. Vanha Procon Rotta kuuluu kokeilupuolen toivelistalle, sopinee vain kitaralle? Bitcrusher tuottaa parhaimmillaan aika sairaita saundeja, tosin niitten etsiminen keikalla vie liikaa aikaa. Mutta bittisyvyyden puukotus tekee joskus ihmeitä ihan tavallisellekin bassokuviolle. ikivanha vihreä Muff - ihan kiva saundi muttei ollut botneltaan minun makuuni EBS - ihan hirveä piipitin ja ohut saundi, pohja katosi särön mukana luultavasti kvinttiavaruuteen, jaksan ihmetellä tämän suosiota Darkglass Duality - blend, helpot säädöt ja käyttö, tanakka saundi Voodoo Labs Sparkle Drive - 2 x Tube Screamer, puhtaalle ja särölle omat säädöt, master volume, hyvä ja kivan rouhea, makuuni hieman vääränlaista pörinää Darkglass B3k - blend, kytkimillä ja säädöillä todella helppo ja nopea löytää eri saundit, keskialueelle Jan Ray Vemuram - selvästi sopiva kitaralle, en löytänyt säädöistä huolimatta bassolle "sitä ääntä" Way Huge Pork Loin - on kyllä hyvä mutta säätövarat jättivät kohdallani toivomisen varaa Onkart Grombass - tämä on erikoinen ja monipuolinen vehje; en saanut kaikkea irti, olisi vaatinut enemmän syventymistä Amptweaker Bass Tight Fuzz - aika paljon helppoja säätöjä mutta pohja on ja pysyy, kun suoran äänen tasopotikka löytyy (tästä en äkkiä luovu) Sen perusteella, mitä olen täältäkin lukenut, voin todeta kaikille etsijöille: Kokeilkaa ja löydätte. Särö on niin selvästi mielipideasia, ettei lukemansa tai satunnaisen juutuubiklipin perusteella voi tehdä päätöstä. Ei ainakaan helposti. Lisään yhden itselleni isohkon asian tähän perään, joka koskee efektejä yleisemmin. Paino on luonnollisesti bassolla. Ehdin miettiä jonkin aikaa, millä saundi pysyisi vahvana ja silti efektejä voisi tunkea paremmin sekaan. Kyllä, soitan pääosin ihan takarivin tanssimuusikkona listakamaa suunnilleen Suomen itsenäisyyden ajalta. Soittimet ovat kontra, nauhaton ja nauhallinen viimeistä painottaen. Vaikka pändi on isohko, voi ääntä tarvittaessa rutata suuntaan tahi toiseen. Blend, blendaus, blandaus, parallel loop, nämä kaikki sotkevat samat taajuudet rinnakkain. Silti hyvä asia, jotta botne on ja pysyy ainakin jotenkin (vaihevirheet jne. saavat nyt jäädä tästä keskustelusta). Lähdinkin etsimään toista tapaa jakaa signaali kahtia. Jakosuodin, jakari, crossover, X-over, tuttu juttu kaiuttimista: ylätaajuudet yhtäälle ja alapää toisaalle. Jakareita on paljon autostereomaailmassa, PA-käyttöön löytyy monenlaisia mutta kaikkia yhdistää isohko koko: räkkiunit (1 RU) tai enemmän. Hankalia efektilaudassa. Löysin sitten sattumalta IE:n Divaricatorin, jolla jakotaajuutta voi säätää noin sadasta kuuteensataan hertsiin. Panin choruksen, flangerin ja envelope filterin tuon taakse ja siinä se oli. Esimerkiksi chorusta voi kääntää vaikka laidasta laitaan ja botnea riittää. Kokeilin eri jakotaajuuksia ja tuollainen 400 Hz vaikuttaa aika sopivalta: alakerta on tymäkkä ja jakarin takana olevien efektien vaikutusta voi säätää soittaessa treble- / tone-potikalla ja ihan sormilla eli soittodynamiikalla. Efektilauta kävi muutaman järjestelypäivityksen läpi kokeiluvaiheessa mutta bassoveli Bass One:n ehdotuksesta panin oktaaverin ja särön ensin, em. chorukset sun muut väliin (jakarin taakse) sekä kaiun ja kompuran viimeiseksi. Nyt efekteihin voi vaikuttaa soittimen päästä paremmin, oli kompura päällä tai ei. Kokonaisuuden toimivuus on yllättänyt paitsi itseni, myös soittokaverit jo kertaalleen. On se mukavaa olla basson soittaja: kitaristit eivät voi kokeilla tällaista, kun ________:kään ei tee niin! | |
Mun käsittääkseni yleensä basson särö tulee putkivahvistimesta ilman erillisiä pedaaleja. Tai ainakin ennen wanhaan oli varmaan niin. Käsittääkseni sellaiset Big Muffit yms fuzz-pörinät bassolla on lähinnä kuriositeetteja. Esim. Cliff Burtonhan käytti säröä vain sooloissa. Toisaalta, kun kuuntelee modernimpia metallilevytyksiä, niin bassossa voi olla sellainen muriseva särö, jota ei ehkä helposti edes miellä säröksi. Tai siis itse aina ennen ajattelin säröllä jotain kauheaa sirkkelimeininkiä. | |
No,piti kysymäni,että miten saisi sellaisen "murean soundin,a.la esim Frederico Malaman-(ei mitään Jaco soundia,jätin sen -70 luvulle)Kyllähän te tiedätte-bassoina on G&L kiloton,musicman stingray,ja presari -51 model,nyt on gallien krueger combo.Kiitos!-Old bassplayer-jo vuodesta -69.jos semmonen "härpäke on jollain ,niin voisin tarjota paria minulle sopimatonta pedaalia(behringer vintage bass dual dynamic filter model VB1,ja Digitech bass squeese dual band bass compressor,joissa jotain pientä häikkää,tai en vaan osaa käyttää niitä)aikoinani -70 luvulla käytin flangeria,fuzzia,ja wah wah gry babya,olisin kiitollinen asiallisista vastauksista-fb Ari Raimo Lindberg l-ll,arilindberg52@gmail.com,viestit.brain123 | |
Etvi: Darkglass Vintage Microtubes on pysynyt jo pari vuotta käytössä. Jaksoin viimein tehdä pienen demon. https://youtu.be/5jcl1KfxVn4 Hommasin. Vaikuttaa kyllä lupaavalta. | Bugsy Boy 12.10.2020 12:16:48 (muokattu 12.10.2020 12:18:40) | |
|
Toista kymmentä overdriveä tai distortionia on bassolaudan kautta kiertänyt, ja aina on lähtenyt torille jossain välissä. Oman putkinupin murot on kylllä aika makeat nyt putkirempan jälkeen, mutta OD:ta tulee nykyään käytettyä enemmän mausteena ja hyvä saada poiskin päältä helposti. EBS:n Multidrive oli mukana vuosia, monipuolinen peli ja sai kyllä tviikattua aika monipuolisestikin noita pörinöitä lievästä putkiruntusta lähes fuzz-tyyppiseen pörinään. Fuzz-osasto laudassa on tosin erikseen, mutta ei nyt mennä sinne. Vintage Microtubesiakin kokeilin, kuulosti ihan hyvältä mutta jotenkin jäi liian kesyksi ja lisää säätövaraa kaipailin. EBS sai sitten väistyä vihdoin Earthquaker Devices Westwood-kloonin tieltä. Tätä tuskin tulee vaihdettua, en keksi miten saisi enää itseä miellyttävämpää säröä aikaiseksi! Upeaa vintage-putkiruttua, menee ihan kliinistä boostista melkein distortioniin asti, ja mukava orgaanisuus ja läpinäkyvyys kuitenkin soundissa. EQ:lla saa alakertaakin mukaan kivasti. Soundi kuuluu myös mielestäni paremmin miksissä kuin EBS, jotenkin selkeämpi kuitenkaan olematta modernin kuuloinen. Alkuperäisestä ei henk.koht. kokemusta, mutta klooniin olen ollut erittäin tyytyväinen (kiitos Duffy/jäsen muumi6!). Sláinte | |
Tämä sankari kirjoittaa muutaman sanasen viikonvaihteeksi kompuroista. Kiva. Mutta OD:t, niitä sitten piisaakin. Tästä iltalukemista: http://johnkvintageguitars.homestead.com/Overdrive-Pedals.html | iec 21.12.2022 13:17:13 | |
|
Ampegin Scramblerin hommasin bassosäröksi, mutta mutta... En saanut oikein siitä omiin mieltymyksiini sopivaa soundia useiden treenien ja yhden keikan perusteella. Scrambler taitaa siis lähteä kiertoon. Tech 21 SansAmp VT Bass DI on nyt tilauksessa. Tämän suhteen on kovat odotukset. Ainakin pari tuttua basistia ovat kehuneet kovasti (ja heidän soundinsa kuulostaa livenä hyvältä). Ja ei kuulostanut myöskään pahalta yhdessäkään Youtubevideossa, mutta toki niihin ei oikein voi luottaa. Sittenhän se vasta selviää kun saa testattua omalla laitteistolla treeneissä ja keikoilla. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|