Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: MIDI - lyhyt oppimäärä
1 2 3 4 5 6
Kalmo
25.08.2009 11:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tarkoita, jos puhutaan puhtaasti midikiipparista, eikä syntetisaattorista.
 
MIDIkiipparilla vain tallennat äänityssoftaan mididataa, eikä tämä toimenpide tuota vielä äänen pihaustakaan äänityssoftassa. Äänen tuottamiseen tarvitset raidalle softasyntikan, joita voit laittaa projektiin useampiakin.
Yksitellen äänitettyjä raitoja voi olla sitten vaikka sata, jos softasi jaksaa pyörittää.
 
Jos kiipparissasi on oma äänimoduli, jonka ääniä nimenomaan haluat käyttää, MIDI-in sekä MIDI-out ja audio out, voit äänittää softasi raidoille tallentamasi MIDIn kiipparisi äänillä, kun kytket äänikortista MIDI-ulostulon kiipparin MIDI-in:iin ja sitten kiipparin audio-out:ista äänikortin audio-in:iin. Tässä tapauksessa tuo kysymäsi MIDI-kanavarajoitus pätee: kiipparisi voi toistaa vain 16 kanavaa. Ei tosin ole varmaa, pystyykö kiipparisi sekä vastaanottamaan että lähettämään 16 kanavaa samanaikaisesti.
 
Lisäksi tulee kysymykseen vielä polyfonia. Jos soitat kymmenelle kanavalle kaksikätisesti pianoa, tarvitsisit (teoriassa) 100:n äänen polyfonian, ja sen onnistumista en kyllä uskalla lupailla tietämättä laitteestasi mitään..
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
albert18
25.08.2009 17:25:41 (muokattu 25.08.2009 17:40:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoittaako midikiipparin käyttöohjekirjassa "Tämä soitin pystyy välittämään 16 MIDI channels viestejä samanaikaisesti"
 
Tarkoittaa sitä että soitin voi lähettää kuudelletoista eri MIDI-kanavalle viestejä. Yhteen MIDI-kaapeliin sopii enintään juuri nuo 16-kanavaa, eli soittimesi osaa hyödyntää ne kaikki tarvittaessa.
 
kun soitan 17 eri midiraitaa yksitellen äänityssoftaan, se 17. raita ei pelitä ollenkaan
Kun tallennat yksitellen, valitset joka tallennuskerralla raidan jolle haluat tallentaa. sekä mistä MIDI-kaapelista sekä kaapelin MIDI-kanavasta tallennettavat MIDI-viestit tulevat. Voit siis tallentaa vaikka raidoille 10-27, yksi kerrallaan, ja kullekin vaikka MIDI-kanavan 1.
 
kun toistan kaikki raidat?
Eli tuo raita ja MIDI-kanava ei ole sama asia (vaikka lukuarvo saattaa ollakin sama joskus).
Kun toistat raitoja, niille voi kullekin määritellä oman äänimodulin. Moduli voi olla softapohjainen sekvensserin VSTi-moduli tai sitten ulkoinen, jolloin sille lähetetään raidan MIDI-viestit kaapelia pitkin, haluttuun MIDI-kanavaan. Esimerkiksi jos kaikki raidat on soitettu samalla pianolla, määrittelet ne lähetettäviksi pianomodulille, MIDI-kanavalla 1.
 
Albert
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Ziffis
27.08.2009 14:33:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pojalle pitäisi saada pydeen kotikoneen yhteydeen pienimuotoinen "studio". Olenko ymmärtänyt oikein, että seuraavantyyppisellä setupilla pääsee liikkeelle:
- Adobe Audition, toimii sekvensserinä + mikserinä etc. ääntenmuokkauksineen, tai esim. Cubase (onko noissa toiminnoiltaan muuten oleellisia eroja?) Näissä ei liene synaa sisäänrakennettuna?
- tuohon plug-in VSTi eli siis softasyntsamoduli, vaikkapa useita, myös vst-efektejä
- midi (in ja out)-liitännöin varustettu keyboard, millainen pitää olla että pystyy äänittämään Auditionilla myös keyboardin omia soundeja? Pitääkö olla syntikka vai riittääkö Masterkeyboard? "Normi"keyboard ei täyttäne vaatimuksia...
- usb-liitäntään istuva midi-sovitin, mihin keyboard kytketään sekä in- että out-liitäntöihin (jotta siis saisi Auditionilla soitettua myös keyboardin soundeja)
- ja siis toi VSTi-syna siis takaa sen, että saan äänitettyä midi-ohjattuna ääniraitoja?
 
10+ vuotta sitten itse harjoitellessani sähköpianolla+synamodulillla en saanut sekvensserisoftaa soittamaan yhtä aikaa GM-soundeja ja muita Korg 05R/W:n pankkien soundeja. Onko tällaista hankaluutta yhä odotettavissa?
 
Juippi!
04.09.2009 20:22:13 (muokattu 04.09.2009 20:24:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs ihmettä?? Midini(mm. guitar prossa) ovat menneet epävireisiksi(tai siis gp soittaa kaiken hitusen liian alhaalta)! Latasin sellasen "Test tone generator"-ohjelman vähän aikaa sitten, jolla voi tehdä erilaisia midi-ääniä. Luulen että tuo pieni heitto johtuu juuri tuosta ohjelmasta :O
Lisäksi joku windows-varoitusääni kuulostaa matalemmalle kuin yleensä.
Canttori
08.09.2009 12:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juippi!: Mitäs ihmettä?? Midini(mm. guitar prossa) ovat menneet epävireisiksi(tai siis gp soittaa kaiken hitusen liian alhaalta)! Latasin sellasen "Test tone generator"-ohjelman vähän aikaa sitten, jolla voi tehdä erilaisia midi-ääniä. Luulen että tuo pieni heitto johtuu juuri tuosta ohjelmasta :O
Lisäksi joku windows-varoitusääni kuulostaa matalemmalle kuin yleensä.

 
Oletko muuttanut jostakin äänikortin näytteenottotaajuutta?
 
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
albert18
08.09.2009 19:43:16 (muokattu 08.09.2009 19:46:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko muuttanut jostakin äänikortin näytteenottotaajuutta?
 
Näytteenottotaajuus vaikuttaa vaan siihen kuinka monta näytettä A/D-muuntimella otetaan ja toisaalta siihen kuinka montä näytettä driveriohjelma kirjoittaa D/A-muuntimelle per sekunti. Äänenkorkeus ei muutu.
 
Paitsi jos saat huijattua driveria kirjoittamaan esimerkiksi 41kHz samppelidataa vaikka nopeudella 96kHz, jolloin äänenkorkeus nousee.
 
Jos pääset tuolla "Test tone generator"-ohjelmalla muuttamaan ääni-generaattorin jakajien asetusarvoja, on lopputuloksena juuri tuo.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Canttori
12.09.2009 09:26:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Näytteenottotaajuus vaikuttaa vaan siihen kuinka monta näytettä A/D-muuntimella otetaan ja toisaalta siihen kuinka montä näytettä driveriohjelma kirjoittaa D/A-muuntimelle per sekunti. Äänenkorkeus ei muutu.
 
Paitsi jos saat huijattua driveria kirjoittamaan esimerkiksi 41kHz samppelidataa vaikka nopeudella 96kHz, jolloin äänenkorkeus nousee.

 
Tätä tietenkin tarkoitin ja näin yllättävänkin useilla laitteilla tapahtuu jos käyttäjä esim. valitsee virheellisesti ulkoisen kellon (jota ei kytketty).
Myös itselläni suoraan asennuksen jälkeen VLC soitti kaiken 48/24 audion väärin .
 
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
Hesrock
17.09.2009 20:02:07 (muokattu 17.09.2009 20:06:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman on ongelmaa midikiipparit kanssa, vielä oppimisen alla koko homma ja käsitteet hakusessa mutta koitan selittää jotenkin ymmärrettävästi.
Elikkä USBilla midikiipparit on yhteydessä koneeseen, käyttis Win XP. Ohjelmia pari kokeillut mutta nyt esimerkiksi sellainen kuin Chainer, tässä olen sitten aukaissut crystal.dll plugarin.
No, saan ulos soundeja mutta aivan sama mitä koitan soittaa niin vähän aikaa saatan saada ulos normaalia oikeaa ääntä, mutta sitten ääni jotenki pakkaantuu tietyin väliajoin kuin "päällekkäin", hirveä ratina ja roiske, ei siis puhdasta ääntä ja taas ehkä muutama sekunti pelittää ja taas sama homma. Mistä johtuu? Rätinäkin kuuluu oikeastaan koko ajan aivan sama minkä soundin valitsen, olisko äänikortissa vika vaiko missä? Voin laittaa tästä ääninäyteenkin niin siitä sitte kuuleepi minkälainen häiriö on kyseessä
 
E: Ääni siis myös katkeilee vähän väliä, eli ei tunnun toimivan vain jotenkin normaalisti
 
Canttori
20.09.2009 08:29:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hesrock: Hieman on ongelmaa midikiipparit kanssa, vielä oppimisen alla koko homma ja käsitteet hakusessa mutta koitan selittää jotenkin ymmärrettävästi.
Elikkä USBilla midikiipparit on yhteydessä koneeseen, käyttis Win XP. Ohjelmia pari kokeillut mutta nyt esimerkiksi sellainen kuin Chainer, tässä olen sitten aukaissut crystal.dll plugarin.
No, saan ulos soundeja mutta aivan sama mitä koitan soittaa niin vähän aikaa saatan saada ulos normaalia oikeaa ääntä, mutta sitten ääni jotenki pakkaantuu tietyin väliajoin kuin "päällekkäin", hirveä ratina ja roiske, ei siis puhdasta ääntä ja taas ehkä muutama sekunti pelittää ja taas sama homma. Mistä johtuu? Rätinäkin kuuluu oikeastaan koko ajan aivan sama minkä soundin valitsen, olisko äänikortissa vika vaiko missä? Voin laittaa tästä ääninäyteenkin niin siitä sitte kuuleepi minkälainen häiriö on kyseessä
 
E: Ääni siis myös katkeilee vähän väliä, eli ei tunnun toimivan vain jotenkin normaalisti

 
Ei varsinaisesti midiin liittyvä asia, sillä midi signaali vaikuttaa menevän koneeseesi aivan oikein perille (eikä virheet siinä voi aiheuttaa rätinöitä äänissä.) Sinulla on todennäköisesti liian alhaiset latennsit äänikortissasi, nosta näitä niin rätinät loppuu.
Onkohan äänikorttina jokin emon integroitu tms. soundblasteri?
 
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
daddyhoo.hannu
23.04.2010 00:11:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi tarkoitus ostaa midi keyboardi tietokoneeseen ja tarkoitus olisi "ohjailla" Fruity Loopsia, siis säveltää keyboardilla, onnistuuko?Entä mikä olisi hyvä midi keyboardi, hintaluokassa 100-200e. Hyvät vastaukset olisivat tarpeen.
Ps.en ole mikään ammattilainen, joten kerro mitä tiedät mideilystä.
 
Canttori
10.05.2010 09:45:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daddyhoo.hannu: Olisi tarkoitus ostaa midi keyboardi tietokoneeseen ja tarkoitus olisi "ohjailla" Fruity Loopsia, siis säveltää keyboardilla, onnistuuko?Entä mikä olisi hyvä midi keyboardi, hintaluokassa 100-200e. Hyvät vastaukset olisivat tarpeen.
Ps.en ole mikään ammattilainen, joten kerro mitä tiedät mideilystä.

 
Onnistuu. Tuon hintaluokan näppiksistä en osaa sanoa, itse ostasin jonkin käytetyn halpisklassikkosynan.
 
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
dullelysium
07.09.2010 12:33:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisään kysymyksen nyt tännekkin, kun kirjoitin hieman aihetta sivuavasti toiseen aiheeseen.
 
Sellanen ongelma nyt tullu, että kun väsään sonarissa jotain vst instrumenteilla, kaikki on hyvin ja kuuluu niinkuin pitää. Ongelmat tulevat vaiheessa export audio. Kone herjaa ettei ole mitään audiota ulostettavana. Vaikka raidat ovatkin midejä, niin eikö ne vsti:n kautta pitäisi "muuttua" audioksi? Ennen toisella koneella ei ollut tätä ongelmaa.
 
En uskaltaisi säätää niin paljoa kaikkia säätöjä, mitä en ymmärrä, koska silloinhan saatan saada koko systeemin lukkoon.
 
Niin ja äänikorttina toimii Phonic Helix board universal 24. Jos se tieto nyt on oleellinen, kun ongelmat kerran ilmenevät vasta sonarista exportattaessa.
 
Take a gander the bigger they are the harder they fall
Canttori
13.09.2010 14:52:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dullelysium: Lisään kysymyksen nyt tännekkin, kun kirjoitin hieman aihetta sivuavasti toiseen aiheeseen.
 
Sellanen ongelma nyt tullu, että kun väsään sonarissa jotain vst instrumenteilla, kaikki on hyvin ja kuuluu niinkuin pitää. Ongelmat tulevat vaiheessa export audio. Kone herjaa ettei ole mitään audiota ulostettavana. Vaikka raidat ovatkin midejä, niin eikö ne vsti:n kautta pitäisi "muuttua" audioksi? Ennen toisella koneella ei ollut tätä ongelmaa.
 
En uskaltaisi säätää niin paljoa kaikkia säätöjä, mitä en ymmärrä, koska silloinhan saatan saada koko systeemin lukkoon.
 
Niin ja äänikorttina toimii Phonic Helix board universal 24. Jos se tieto nyt on oleellinen, kun ongelmat kerran ilmenevät vasta sonarista exportattaessa.

 
Jos äänet kuuluu ja exporttaat valinnalla what you hear niin sillon kuulu siinä exportatussaki kaikki äänet. Ja juu tuo exporttaus bounssaa ne vstit ittekseen.
 
Tietty voit vielä koklata jäädyttää ne vsti-raidat.
 
Rölölöö! - Sting
dullelysium
14.09.2010 22:16:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Canttori: Jos äänet kuuluu ja exporttaat valinnalla what you hear niin sillon kuulu siinä exportatussaki kaikki äänet. Ja juu tuo exporttaus bounssaa ne vstit ittekseen.
 
Tietty voit vielä koklata jäädyttää ne vsti-raidat.

 
Joo pitikin laittaa edittiä, että selvitin ongelman jotenkin, mutta kuitenkin niin että kaikki toimii.
 
Eli mulla oli jääny yks raita valitsematta ja jotenki tästä syystä sonar ei antanut edes mennä exporttaus ikkunaan. Sitten valitsin sen ja pääsin eteenpäin. Homma kumminkaan ei toiminut ja päätin, että koitan valita exporttaus valikossa siihen lokerikkoon missä on vakiona "Entire Mix", toisen vaihtoehdon ja otin "Buses"-"Master". Ja kuinkas kävikään. Kaikki toimii niinkuin pitääkin.
 
Ja kiitos vastauksesta! Arvostan apua
 
Take a gander the bigger they are the harder they fall
Elbura
03.11.2010 00:58:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hey oon kohta ostamassa midi-keyboardia itelleni tähän Macin kaveriks. Kyselin vaan sitä, että minkälaisissa latensseissa mennään kun soittaa ton kanssa sitten. Onko järkevintä heittää midi-usb piuhalla suoraan koneen usbiin vai midi-midi piuhalla äänikortin midirööriin, josta se ilmeisesti kuitenkin sen äänikortin usbin kautta menee koneelle.
 
Juxa
05.11.2010 11:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elbura: Hey oon kohta ostamassa midi-keyboardia itelleni tähän Macin kaveriks. Kyselin vaan sitä, että minkälaisissa latensseissa mennään kun soittaa ton kanssa sitten. Onko järkevintä heittää midi-usb piuhalla suoraan koneen usbiin vai midi-midi piuhalla äänikortin midirööriin, josta se ilmeisesti kuitenkin sen äänikortin usbin kautta menee koneelle.
 
Itellä on just sillä midi->usb johdolla ja erittäin hyvin toimii. Logic:kia käytän.
 
Lauri The Saint
20.12.2010 23:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tänään MIDI-ohjelmiston Notebookkiin, eli läppäriin. Päädyin monesta ehdokkaasta GuitarPro 6 sovellukseen. Se lupaa, että ohjelmisto osaa soittaa sävelletyn teoksen ulos MIDI laitteelle. Mutta ei. En ole saanut toimimaan. Testi piip-ääni menee läpi, mutta itse ruudulla olevan sävellus (musiikki) ei mene MIDI portista ulos USB-MIDI kaapelilla MIDI soittimeen.
 
Kun painan play, näytöllä oleva musiikki alkaa soimaan läppärin lilliputti kovaäänisistä.
 
Tarkemmin tavoitteesta:
 
Haluan käyttää yleisesti Internetistä (verkosta, netistä) saatavia MIDI kappaleita notebookissa. Blokkaan sen MIDI raidan pois, missä on kitaristi. Muu saa mennä ulos MIDI soittimelle. Minä itse sitten soitan sen kitara osuuden live.
 
Olen nähnyt monia tämmöisiä yhden soittajan ammattilaisia esiintymässä erilaisissa klubeissa, hotellin baareissa jne. Yleensä esiintyjä on laulaja ja itse soittaa läppäristä tulevan taustan päälle kosketinsoitinta. Ajattelin, jos pystyisin soittamaan tuon homma kitaralla. Mutta kun tämä GP6 softa ei nyt ole vielä suostunut kanssani yhteistoimintaan.
 
Onko Teillä kokemusta miten tämmöinen tilanne kannattaisi hoitaa?
 
Zergon
21.12.2010 11:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla olisi kysymys musiikin äänittämisestä kosketinsoittimen kautta tietokoneeseen.
 
Olen hankkimassa MIDI/USB-piuhaa. Omistan kosketinsoittimen, jossa on MIDI-liitännät ja tietokoneessani on USB-portit. Olen ladannut tietokoneeseeni seuraavat ohjelmistot:
-OpenMPT
-Audacity
-Wavosaur
 
Minulla ei ole nuotinkirjoitusohjelmaa. Olen katsonut keskusteluja, ja sitä kautta ladannut yläpuolella olevat ohjelmat.
 
Kysyisin, että onnistuuko äänittäminen, vai tarvitaanko muitakin ohjelmia?
Haluaisin siis vain äänittää musiikkia tietokoneelle. En kirjoittaa nuotteja, sillä olen kirjoittanut ne jo itse käsin.
 
Toivoisin, että saan apua ongelmaani..
 
Zergon
 
xtrakt
05.03.2011 20:58:53 (muokattu 05.03.2011 20:59:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zergon: Minulla olisi kysymys musiikin äänittämisestä kosketinsoittimen kautta tietokoneeseen.
 
Olen hankkimassa MIDI/USB-piuhaa. Omistan kosketinsoittimen, jossa on MIDI-liitännät ja tietokoneessani on USB-portit. Olen ladannut tietokoneeseeni seuraavat ohjelmistot:
-OpenMPT
-Audacity
-Wavosaur
 
Minulla ei ole nuotinkirjoitusohjelmaa. Olen katsonut keskusteluja, ja sitä kautta ladannut yläpuolella olevat ohjelmat.
 
Kysyisin, että onnistuuko äänittäminen, vai tarvitaanko muitakin ohjelmia?
Haluaisin siis vain äänittää musiikkia tietokoneelle. En kirjoittaa nuotteja, sillä olen kirjoittanut ne jo itse käsin.
 
Toivoisin, että saan apua ongelmaani..
 
Zergon

 
Varmistetaanpa ny ihan ensimmäiseksi: Ootko tietoinen, että MIDI _ei_ välitä ääntä?
 
E: Tulimpa vastanneeksi melko vanhaan postiin, mutta menkööt.
 
Thomas Häggblom
24.03.2011 00:03:43 (muokattu 24.03.2011 00:05:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka olen soitellut jo jonkin aikaa, niin olen ihan aloittelija MIDIn kanssa, lähinnä siksi etten ole toistaiseksi tarvinnut sen kummempia miditaitoja vielä oikein mihinkään.
 
Kokeilin tässä liittää kahta synaani yhteen midillä ja mieleen tuli muutama kysymys:
 
Haluaisin käyttää Korg Karmaa masterkeyboardina ja Korg X5D:tä ja muita syniä äänilähteinä esim. Karman sekvensserissä, ja miksei myös combinaatioissa. Luonnollisesti haluan myös käyttää Karman omia soundeja. Molemmissa soittimissa on perusasetuksina tietenkin global midi kanava säädetty 1:een ja kaikki soundit lähettävät ja vastaanottavat midikanavalla 1.
 
Onko tosiaan niin, että saadakseni laitteet toimimaan kunnolla, niin minun pitää erikseen asettaa Korg X5D:n joka ikinen soundi vastaanottamaan vain kanavalla 2. Ja samoin seuraavalla synalla taas kaikki soundit vastaanottamaan kanavalla 3 jne. Muutenhan nuo soi kaikki päällekkäin ihan miten sattuu, jos kaikki ovat kanavalla yksi.
 
Luulisi että tässä on ihan hirveä vaiva? Onko jotain ihan oleellista mitä en vain ole huomannut?
 
www.myspace.com/loistavapolku
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «