Aihe: Biisin Super-iisi-masterointi | 1 |
---|
|
Kun laitan Macilla Boom 3D:n päälle ja siihen 3D-surround Ambience ja korjaan vähän taajuutta alapäästä ja ylempää keskiääntä ylös niin ääni alkaa "elää". Käytän tätä leffoissa jatkuvasti, mutta tekee ihan omista musajutuista mun "junttikorvalle" paremman kuuloista! Miten saan FL-studiossa (tai jossain muussa) saman tyylisen äänen? No taajuuskorjauksen tietty saa. Mutta miten tuon 3D-surround tyylisen saa? Olen kokeillut FL-studion valmis plugineista Stereo Enchanter ja Stereo Shaper mutta ei kyllä saa ollenkaan yhtä hyvää mitä Boom 3D:n surround saa aikaan. Ehdotuksia! | |
Otetaan tämä uudelleen esille, kun vastauksia ei tullut. Kysymykseni varmaan oli liian yleinen. En osaa masteroida ollenkaan vaikka olen asiaa opiskellut jonkin verran. Jos laitan masteriin kompressorin niin biisi menee aina oudoksi ja äänen dynamiikka katoaa vaikka kuinka varovaisia säätöjä tekisin. Dramaattinen kohta tasoittuu mitään sanomattomaksi. Masteroinnin yksi idea on saada biisin volyymi kauttaaltaan melko tasaiseksi. Riippuen musiikkityylistä tämä voi toimia joskus paremmin jos se on perus bumbumb biittiä ja laulua jne. Muuten mitkä ovat teidän yleisimmät Threshold, knee ja ratio arvot? Toki olen ymmärtänyt että masterointi on pientä hienosäätöä, ei ole tarkoitus muuttaa mitään oleellisesti. Mutta haluasin masterointiin myös tilantunnetta tuovaa efektiä. Mitä vaikka Boom Audio tekee Macissa kun katson leffaa. Ääni tuntuu rikkaammalta ja stereokuva paremmalta. Ei kaikkien mieleen varmaankaan, mutta itse pidän sellaisesta. | |
Masterointi on ihan juuri sitä mitä siitä haluaa itse tehdä. Se voi olla datan syöttämistä toimitettaviin tiedostopaketteihin, äänen hienosäätämistä tai vaikka rajumpaakin muokkaamista. Mulle ainakin nousee neuvomisen suhteen tie pystyyn, kun en tiedä yhtään mitä noi sun esimerkkisoftat tekevät. On todella vaikea neuvoa, kun lähtökohta ja lopputulos on hämärän peitossa. Mitään yksittäisiä taikasäätöjä ei myöskään ole, koska ne riippuvat biisistä ja tavoitellusta soundista. On kyse sitten miksauksesta tai masteroinnista. Jos tavoittelet tasaisuutta dynamiikassa ilman jäätäviä pumppauksia, niin se lähtee soittosuorituksesta, voi vaatia automaatioita volan osalta, raitakohtaisia säätöjä erilaisilla plugareilla tms. Sen jälkeen erilaisia soitinryhmäkohtaisia säätöjä, sitten miksauksen stereokanava ja lopuksi masterointi. Tuonne väliin mahtuu kaikenlaista. Jos jokainen raita hyökkii miten sattuu, niin sitä on vaikea saada enää tyylikkäästi kuriin pelkästä stereotiedostosta. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|