Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Audacity, Focusrite, Windows
1
Hiutale2014
30.01.2024 12:37:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei tietäjät.
 
Jälleen olen pulassa: mulla Audacity, äänikorttina Focusrite ja Windows käyttiksenä. Äänitettäessä ei tule käppyrää, eli äänitys kyllä käynnistyy mutta ei tallenna. Olen Audacityssa valinnut äänilähteeksi Audacityn. Kun katson tietokoneen näytön alareunan kaiutin kuvakkeen kautta koneen asetuksia, siellä ei ole Audacitya. Pitäisikö sen näkyä siellä? Jos pitäisi, niin miten sen saa lisättyä? Voiko olla niin että Win 11 ei tue tuota äänikorttia? Loppuu usko kesken asian kanssa ja äänittämään tekisi mieli.
 
Henri Henri Olavi
30.01.2024 12:44:04 (muokattu 30.01.2024 12:44:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiutale2014: Olen Audacityssa valinnut äänilähteeksi Audacityn.
 
Valitse äänilähteeksi se Focusrite.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
iec
30.01.2024 14:31:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka vähän kuulostaa jo jankkaamiselta, niin silläkin uhalla suosittelen Audacityn tilalle esimerkiksi ilmaista Reaper DAW-ohjelmistoa. (Se on yksityiskäytössä ilmainen, jos ei halua maksaa, eli käyttöä ei ole estetty koeajan jälkeen. Käynnistäessä vain joutuu katsomaan 5s ajan osta Reaper-mainosta.)
 
https://www.reaper.fm/
 
Reaper on helppokäyttöinen ohjelma äänityksiin. Suomenkielisiä ohjevideoita löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=2T6 … =PLzcBZRMmRqsdK9I3_Ub6pzfg9Jpxhihrc
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Hiutale2014
30.01.2024 15:03:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Vaikka vähän kuulostaa jo jankkaamiselta, niin silläkin uhalla suosittelen Audacityn tilalle esimerkiksi ilmaista Reaper DAW-ohjelmistoa. (Se on yksityiskäytössä ilmainen, jos ei halua maksaa, eli käyttöä ei ole estetty koeajan jälkeen. Käynnistäessä vain joutuu katsomaan 5s ajan osta Reaper-mainosta.)
 
https://www.reaper.fm/
 
Reaper on helppokäyttöinen ohjelma äänityksiin. Suomenkielisiä ohjevideoita löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=2T6 … =PLzcBZRMmRqsdK9I3_Ub6pzfg9Jpxhihrc

 
Korjaus: äänilaitteeksi valitsin Fokusrite. Reaperin mut en päässyt oikein sivuiksi sen kanssa ja palasin Audacityn pariin tuskailemaan.
 
Henri Henri Olavi
30.01.2024 15:06:16 (muokattu 30.01.2024 15:21:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä Focusriten kortti kyseessä? Täältä voit katsoa skulaako laitteesi Windows 11 kanssa:
 
https://support.focusrite.com/hc/en … oduct-compatibility-with-Windows-11
 
Toisaalla internetissä joku kertoi näin:
 
The first problem is that Windows does not allow you to use your line-in devices to record in Audacity! You have to open you sound settings, then manage your sound devices, and then (most important), go to the microphone privacy settings, where you will need to add audacity in the list "allow desktop apps to access your microphone" and make sure you find audacity there.
 
Onko sulla ajurit myös asennettuna? Jos ei, niin mene tällä:
 
https://support.focusrite.com/hc/en … nstall-Focusrite-drivers-on-Windows
 
Huomaa lopusa lukeva: "If you're using recording software then make sure you select the Focusrite ASIO driver in the audio settings for that software."
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
Arkka
30.01.2024 18:51:23 (muokattu 30.01.2024 18:55:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Huomaa lopusa lukeva: "If you're using recording software then make sure you select the Focusrite ASIO driver in the audio settings for that software."
 
Tää ei Audacityssä onnistu kun se ei tue ASIOta, ellei käännä itse ohjelmaa lähdekoodista. Eli joutuu käyttään sitä MME:tä mikä lie, jossa on järkyttävä latenssi.
 
Mut muuten pitäis kyl Focusritellakin toimia kunhan on muut hommat kuten Henri Henri Olavi neuvoi, eli ajurit asennettu ja asetuksista valittu Focusrite äänilähteeksi.
 
Ja raidan asetuksista oikea kanava tietty. E: Ja siis oikealla tarkoitan "tarkoituksenmukainen", ei välttämättä "Right" :D
 
Henri Henri Olavi
30.01.2024 18:58:40 (muokattu 30.01.2024 18:59:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Tää ei Audacityssä onnistu kun se ei tue ASIOta
 
Ai niin, se on noin köpönen softa. Sit vaan Windowsin omalla WDM:llä, MME:llä, millä lie.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
iec
30.01.2024 20:38:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Ai niin, se on noin köpönen softa. Sit vaan Windowsin omalla WDM:llä, MME:llä, millä lie.
 
Jälleen yksi hyvä syy lisää käyttää ennemmin vaikka Reaperiä.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Henri Henri Olavi
30.01.2024 20:47:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Jälleen yksi hyvä syy lisää käyttää ennemmin vaikka Reaperiä.
 
Mun on tosi vaikea tajuta miksi kukaan haluaisi käyttää Audacityä, kun on olemassa niin paljon parempiakin ilmaisia DAW:eita. Vaikka se Reaper, vaikkei se oikeasti ilmainen olekaan.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
iec
31.01.2024 10:29:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mun on tosi vaikea tajuta miksi kukaan haluaisi käyttää Audacityä, kun on olemassa niin paljon parempiakin ilmaisia DAW:eita. Vaikka se Reaper, vaikkei se oikeasti ilmainen olekaan.
 
Sama täällä. Ainoa juttu mihin Audacityä käytän, on jos haluan jotain spesiaalitarkoitusta varten napata Youtubesta jotain musaa / äänisamplea koneen kovalevylle. Siinä se näyttää toimivan. Esimerkiksi jos haluan jostain biisistä soittoäänen kännykkään, niin vaikka siihen voi käyttää. (On varmasti useita tapoja tehdä tuollaisia juttuja, mutta eipähän tarvitse asennella koneelle/puhelimeen mitään epämääräisiä appeja.)
 
Kaikiin muihin musantekojuttuihin käytän joko Logic Pro:ta tai Reaperiä. Ja lisäksi Reaperissä on hyvin intuitiivinen tapa lisätä äänitettyyn raitaan efektejä = Hiirellä maalaa sen kohdan mitä haluaa käsitellä ja sitten valitsee valikosta halutun efektin. Eli periaatteessa ihan sama proseduuri kuin Audacityssä, mutta paljon tarkempi ja paremmin toimivat efektit yms.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Henri Henri Olavi
31.01.2024 10:34:54 (muokattu 31.01.2024 10:35:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Sama täällä. Ainoa juttu mihin Audacityä käytän, on jos haluan jotain spesiaalitarkoitusta varten napata Youtubesta jotain musaa / äänisamplea koneen kovalevylle
 
Mä teen nämäkin ihan samoilla DAW:eilla, joilla muutenkin työskentelen, eli Abletonilla Ja Pro Toolsilla. En näe syytä asentaa jotain surkeaa audiosoftaa tekemään saman jutun.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
iec
31.01.2024 10:42:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mä teen nämäkin ihan samoilla DAW:eilla, joilla muutenkin työskentelen, eli Abletonilla Ja Pro Toolsilla. En näe syytä asentaa jotain surkeaa audiosoftaa tekemään saman jutun.
 
Mulla on periaate: Kun on DAW:n audioasetukset kunnossa, älä sekoile niiden kanssa :D. Eli en ole edes yrittänyt Logic Pro:lla tai Reaperillä capturoida jotain streamia. Voisi varmaan onnistuakin, kun vähän tutkisi asetuksia. Audacity taas tuli asennettua Windowsille jo vuonna miekka ja kypärä, ja capture toimi siellä ympäristössä, joten tuli asennettua se myös Macille.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Henri Henri Olavi
31.01.2024 10:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Mulla on periaate: Kun on DAW:n audioasetukset kunnossa, älä sekoile niiden kanssa :D. Eli en ole edes yrittänyt Logic Pro:lla tai Reaperillä capturoida jotain streamia. Voisi varmaan onnistuakin, kun vähän tutkisi asetuksia. Audacity taas tuli asennettua Windowsille jo vuonna miekka ja kypärä, ja capture toimi siellä ympäristössä, joten tuli asennettua se myös Macille.
 
Mä olen tehnyt sen helpoksi. Mulla on Loopback 2 -softassa reititetty esim. Firefox menemään Abletonille ja Pro Toolsille, ja kun haluan äänittää sieltä jotain, valitsen vaan kanavan sisäänmenoksi Loopback 2:n. Ennen tein saman Soundflowerilla.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
Vessajono
31.01.2024 11:16:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mä olen tehnyt sen helpoksi. Mulla on Loopback 2 -softassa reititetty esim. Firefox menemään Abletonille ja Pro Toolsille, ja kun haluan äänittää sieltä jotain, valitsen vaan kanavan sisäänmenoksi Loopback 2:n. Ennen tein saman Soundflowerilla.
 
Ei tulis pieneen mieleenkään asentaa mitään ylimääräistä tauhkaa loopbackia varten, t. RME Master Race
 
Once is a mistake, twice is a jazz
Henri Henri Olavi
31.01.2024 11:20:43 (muokattu 31.01.2024 11:22:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Ei tulis pieneen mieleenkään asentaa mitään ylimääräistä tauhkaa loopbackia varten, t. RME Master Race
 
Onnistuu toki Totalmixillä ja vaikka Focusritenkin softalla, mutta munsta kätevin on tuo Loopback. En jaksa avata Totalmixiä muuten kuin lokaatioäänityksissä. Ja nitä ei ole ollut vuoteen.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
rintapek
31.01.2024 17:15:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mun on tosi vaikea tajuta miksi kukaan haluaisi käyttää Audacityä, kun on olemassa niin paljon parempiakin ilmaisia DAW:eita. Vaikka se Reaper, vaikkei se oikeasti ilmainen olekaan.
 
no Audacity ei varsinaisesti ole DAW. Ehkä siksi se voi olla helpommin lähestyttävä.
Jos sillä saa äänityshommansa hoidettua niin ei se mitenkään väärin ole.
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Henri Henri Olavi
31.01.2024 17:20:45 (muokattu 31.01.2024 17:22:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: no Audacity ei varsinaisesti ole DAW. Ehkä siksi se voi olla helpommin lähestyttävä.
Jos sillä saa äänityshommansa hoidettua niin ei se mitenkään väärin ole.

 
Audacityn kehittäjien mielestä se on, mutta ihamsama se mulle.
 
Is Audacity a DAW?
 
Yes. Audacity is a DAW just like GarageBand, FL Studio, Ableton Live, Logic Pro and others. Many musicians use Audacity to record and produce their tracks.

 
Jos maaliin pääsee vaikka potulla, niin ei siinä ole mitään väärää. Ja ilmeisesti on päässyt jo, koska ei ole tullut lisäaprikointia. Me jäärät täällä vaan papatetaan aikamme kuluksi säästä.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
rintapek
01.02.2024 10:50:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi:
Jos maaliin pääsee vaikka potulla, niin

 
ihmismieli on vähän semmoinen, et jos maaliin pääsee potulla niin pottua sit käytetään.
vasta jos alkaa tuntua siltä, et maaliin päästäkseen pitää raahata pottua narun päässä perässään alkaa miettiä onko hommassa järkeä.
Vehkeet joissa on pyörät alkaa kiinnostaa, mut niillä kaatuu kunnes oppii ajamaan.
 
Jotkut workflowt on sellaisia, et niiden sovittaminen omaan logiikkaan ei mee ihan kuin Strömsöössä. Eilen just testasin just lataamaani IK Mixboxia. Musta ruutu. Numerot 1,2 ja 3 ja niiden vieressä virtapallukka joka on päällä.
Hetken aivokuori sanoi "mitvit" ja sit klikkasin tyhjää tilaa numeron ja virtapallukan välissä ja siinähän se, mut ihan simppeli "empty" tai "select" olis säästänyt mut hetkelliseltä "mitvit"- ajatukselta.
 
Jos softassa on tarpeeksi tommoisia pieniäkin "mitvit"-miinoja niin siin äkkiä tulee tunne, et tätä ei oo tehty ainakaan mulle.
Ja sit tekee mieli palata siihen pottuun joka kuitenkin raahautuu narun päässä maaliin suuremmin v*tuttamatta.
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Henri Henri Olavi
01.02.2024 13:02:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek:
Jos softassa on tarpeeksi tommoisia pieniäkin "mitvit"-miinoja niin siin äkkiä tulee tunne, et tätä ei oo tehty ainakaan mulle.

 
Joillakin on varmasti näin. Itse otan asiakseni selvittää miten hommat toimii, jos tarvitsen jotain työkalua.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «