Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paulin lakkaus
1 2 3
skeba
20.05.2005 21:26:36 (muokattu 20.05.2005 21:27:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä nyt on varmaan ollut aihetta ennenki mutta kuiteski.. Ois siis tarkotus lakata sähkökitara kotikonstein. Ja tavotteena ois semmone oikein loistava pinta :). Oon vähä harkinnu tota selluloosalakkaa. Sitä pystyy kuulemma levittää ihan pensselilläkin ja saa kiiltävän pinnan. Mutta mistä noita lakkoja sitte saa? Sitte on tietty noita spraypurkeissa olevia auton lakkoja, mutten oikein usko niihin.. Jostai luin että joku firma laittais lakkoja ihan spraypulloihin. Maksaa jotai 15e. Mutta sitä taitaa kulua aika paljon, että voi tulla aika kalliiks?
Mitäs suosittelisitte?
 
tommi_899
20.05.2005 21:58:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mäkin olisin kiinnostunut samasta asiasa, lespan maalaus ja lakkaus käsillä kohta
 
Bändi .:i:. Kitara
poppamies
21.05.2005 07:58:27 (muokattu 21.05.2005 08:07:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellulosalakkaa saa joka rautakaupasta ja marketista (Dicco Nitroselluloosalakka 1460) . Litran purkki riittää moneen kitaraan. Halpaa, helppokäyttöistä ja hyvä lopputulos. Lakka spraypurkeissa toimii myös. Purkkeja menee useampia. Jotkut automaaleja myyvät kaupat purkittavat itse maalit ja lakat spraypulloihin ja tarvittaessa siihen lisätään kovetinta. Käyttöaika kovettimella on kuitenkin vain vuorokaisi jos muistan oikein. Tällainen itse purkitettu tulee kyllä arvokkaaksi. Muistaakseni 15€/pullo.
 
Myytävänä Alesis Microverb III MYYTY!
buffalo-eemeli
21.05.2005 09:26:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä pystyy kuulemma levittää ihan pensselilläkin ja saa kiiltävän pinnan.
 
Kyllähän se kiiltää, mutta pensselin jäljet joutuu hiomaan tasaseks ja sillon se lakkapinta tulee yleensä hiottua puhki. Jos on mitenkään mahdollista, niin suosittelen lämpimästi ruiskulakkausta.
 
vrajala
21.05.2005 09:44:46 (muokattu 21.05.2005 09:45:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitte on tietty noita spraypurkeissa olevia auton lakkoja, mutten oikein usko niihin.
 
Usko ihan rauhassa. Joissain automaalikaupoissa sekoittavat laatulakkoja spraypurkkiin. Ne ovat kuin muutkin autolakat, joskin kannattaa pyytää tekemään hiukan ohuempi mixtuura. Autoissa kun nuo pinnat ovat isoja ja laakeita, voidaan lakka vetää melko paksuna pintaan. Kitaroissa taas pakkaa olemaan kaikenlaista pientä koloa ja mutkaa. Voit vaikka selittää liikkeessä mitä teet. Alan liikkeiden myyjät ovat yleensä aika ammattitaitoista porukkaa ja osaavat neuvoa monessakin asiassa.
 
Mikäli et ole koskaan lakannut pensselillä niin tiedä että se on melko aikaavievää ja hermoja raastavaa puuhaa. Varsinkin jos pyritään tollaseen tasaiseen ja kiiltävään peilipintaan. Kyllä se silti onnistuu jos kärsivällisyyttä riittää vaikka kokemusta ei olisikaan. Kannattaa hommata joku puutyökirja lainaan ja lakata ohjeiden mukaan. Ei meinaan ole ihan sama millä tavalla sitä pensseliä käyttää. Ja kannattaa harjoitella ensin johonkin koepalaan. Kuten aina uusien pintakäsittelykokeiluiden yhteydessä.
 
Ota näistä sitten selvää
skeba
21.05.2005 19:27:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellulosalakkaa saa joka rautakaupasta ja marketista (Dicco Nitroselluloosalakka 1460) .
Luin tikkurilan sivuilta että tolla pystyis lakkaamaan jotenki upottamalla. Siis että dipattais se kitara sinne lakkaan? Kuulostaa vähän epäilyttävältä..
Kaipa sitä vois tommosta siihe laittaa :). Jos purkittais tota kamaa niihi spraypulloihi, nii montako pulloo menis yhteen kitaraan noin niinku suunnilleen?
 
P2
21.05.2005 19:40:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä itellä ainakin saa jäädä toi Dicon kanssa pelleily, ihan törkeen huono lakka tavallaan, vaikka kiillottuukin suht hyvin, halkeilee ihan liian helposti kuivuessaan, meni kansi uudestaan pintakäsittelyyn ton takia. Tästä lähin käytän vaan uretaanilakkoja, joilla saa helpommin parempaa pintaa ja ovat vielä vähemmän myrkyllisiäkin.
 
Myykää mulle wahi!
skeba
21.05.2005 21:00:20 (muokattu 21.05.2005 21:02:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs sitte tommone uretaanialkydi lakka niinku esim tikkurilan Unica Super? Ihan liian paljon vaihtoehtoja mistä valita :). Vois joku viisas kertoa mitä noista kaikista kannattais sitte käyttää ja mitä eroa niillä ees on.
 
jarmos
21.05.2005 22:19:22 (muokattu 21.05.2005 22:41:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs sitte tommone uretaanialkydi lakka niinku esim tikkurilan Unica Super? Ihan liian paljon vaihtoehtoja mistä valita :). Vois joku viisas kertoa mitä noista kaikista kannattais sitte käyttää ja mitä eroa niillä ees on.
 
Kannatas käyttää? kaikkia voi käyttää, itse olen suurimpan osaa kitaroistani käyttäny Diccoa ja on hyvä lakka, varsin helppo jälkikäsittely, mutta tosin kai vaatii aika paljon kokemusta, mutta eihän sitä tuu jos sitä ei käytä, olen nyt siirtynyt uretaanilakkaan Helo nimiseen ja olen sen vaivattomuuteen ollut tyytyväinen, ja tuskin muita enää käytänkään. Dicon puolustukseksi sanoisin sen että jälkikäsittely on varmaan näistä lakoista kaikista parhain, sitä voi hioa ja jälleen korjata aika surutta.
Tämä kaikki omaa mielipidettä. Eli jos haluat hyvän jäljen ja lopputuloksen niin käytä Uretaanilakkaa.
No vedetäänkö nyt herneitä nenään?
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Niq
21.05.2005 22:37:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin komppaan Heloa. Tosin jos pensselillä vedät niin varaudu vesihiomapaperin jatkuvaan käyttöön. Ja kerroksia saa laittaa toistakymmentä, ellei enemmänkin. Lopputulos onkin sitten kova ja nätti lakkapinta.
 
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
tonicaster
21.05.2005 23:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo mikäli ei kauheasti ole lakkauskokemusta, niin varmaan vois viisaampi vaihtoehto olla noi uretaanilakat.. Oma tele on "relicoitunut" aikas äkkiä ton diccon jäljiltä... onhan se muutenkin saanut isoa kämmentä..
 
poppamies
22.05.2005 07:53:43 (muokattu 22.05.2005 08:03:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä itellä ainakin saa jäädä toi Dicon kanssa pelleily, ihan törkeen huono lakka tavallaan, vaikka kiillottuukin suht hyvin, halkeilee ihan liian helposti kuivuessaan...
 
Vähän kuulosta siltä että oltaisiin laitettu liika paksusti lakkaa kerralla (ohentamattomalla lakalla) ja kuivunut liian lämpimässä (äkkiä). Olen aina ohentanut Diccoa reilusti thinnerillä. Sopivasti ohennettu selluloosalakka on sellainen joka juuri ja juuri valuu norona pensselistä. Jos valuu tippoina niin se on vielä liian paksua. Näin ohennetulla lakalla ei yksinkertaisesti voi laittaa liikaa kerralla. Kerroksia tosiaan saa laittaa kymmeniä mutta niitä pystyykin tekemään useampia vuorokaudessa.
Minulla on yks basso jonka lakkasin yli 10v siten eikä ole "relicoitunut" pätkääkään. Ainoa joka on haljennut oli sellainen mihin laitoin kerralla niin paksusti lakkaa kuin mahdollista ja panin emännän kuivauskaappiin kuivumaan.
Oikein käytettynä nitroselluloosalakalla saa aikaiseksi sellaisen jäljen joka näyttää peilityynen järven vedenpinnalta. Joka on tutustunut venäläisiin huonekaluihin tietää mitä tarkoitan.
 
Myytävänä Alesis Microverb III MYYTY!
Tim
22.05.2005 12:31:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitinrakentajalta kyselin joskus noista lakoista, ja hänkin suositteli polyuretaanilakkoja.
Kuulemma jotkut ympäristösäädökset ovat pistäneet valmistajat muuttamaan ainakin suomalaisen nitroselluloosalakan koostumusta jotenkin viime vuosina. Se on kai nykyään jotenkin joustamattomampaa, ja noita 'relic' halkeiluja kuulemma tulee vaikka tietäisi mitä tekee. Ainakin helpommin.
Polyä taidan itsekkin vetää, kunhan aika tulee.
 
Juzzu
22.05.2005 12:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitinrakentajalta kyselin joskus noista lakoista, ja hänkin suositteli polyuretaanilakkoja.
Kuulemma jotkut ympäristösäädökset ovat pistäneet valmistajat muuttamaan ainakin suomalaisen nitroselluloosalakan koostumusta jotenkin viime vuosina. Se on kai nykyään jotenkin joustamattomampaa, ja noita 'relic' halkeiluja kuulemma tulee vaikka tietäisi mitä tekee. Ainakin helpommin.
Polyä taidan itsekkin vetää, kunhan aika tulee.

 
Mä ostan ruiskun varmaan tuossa ens viikolla ja polyä ois sillä tarkoitus sitten ruiskutella. Pitänee raportoida sulle sitten mokista niin tiedät toimia paremmin :P
 
Tonttoroi
vrajala
22.05.2005 14:53:57 (muokattu 23.05.2005 01:17:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkää unohtako akryyleja. Noilla saa myös (ruiskulla) melko vaivattomasti hyvän pinnan. Akryylilakkojen hinta taitaa olla uretaanilakkoja korkeampi, mutta niillä päästään kait ohuempiin ja kovempiin lakkapintoihin.
 
Mä olen ymmärtänyt niin, että polyuretaanilakkojen suosio perustuu suurehkoihin kerralla ruiskutettaviin kerrospaksuuksiin ja hyvään kiillottuvuuteen. Näin ollen ne ovat tietysti ihanteellisia teollisessa sarjatuotannossa, jos ajatellaan että esim. 2-3 kerroksella päästään paksuun, hyvin kiillottuvaan kerrokseen.
 
Mä olen myöskin ymmärtänyt, että polyuretaanilakat ja paksut maalikerrokset ovat niitä pahimpia puun soinnin tappajia. En silti väitä että tämä olisi täysin totta, joskin tavallaan se on ihan ymmärrettävää.
 
Ota näistä sitten selvää
P2
22.05.2005 16:20:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suunnilleen 55% ohenninta ja 45% diccoa oon ruiskuun laittanut ja vetänyt tosi ohuita kerroksia, että ei tosta pitäis olla kiinni. Dicolla tulee kyllä naturaleihin semmonen hieno kellertävän ruskea pinta.
 
Myykää mulle wahi!
Illu
22.05.2005 17:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suunnilleen 55% ohenninta ja 45% diccoa oon ruiskuun laittanut ja vetänyt tosi ohuita kerroksia, että ei tosta pitäis olla kiinni. Dicolla tulee kyllä naturaleihin semmonen hieno kellertävän ruskea pinta.
 
Melkeimpä sama pätee pensseli lakkaukseen. Noin 50/50 suhteessa olen itse ohentanut Dicon pensseli hommiin. Helpottaa työskentelyä huomattavasti verrattuna purkin noin10-20% ohennus suositukseen. Sitten vaan tarpeksi kerroksia ja tarkkuutta välihionnoissa, ettei mene puhki, ja hyvä tulee. Samoin muitakin lakkoja kannattaa ohentaa reilusti. Yleisin virhe lienee liian paksulti ja liian paksulla lakalla. Niin, ja siveltimessä ei kannata säästää.
 
Illu
 
Toinen lamppu on himmee.
kulmahiomakone
22.05.2005 23:05:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin komppaan Heloa. Tosin jos pensselillä vedät niin varaudu vesihiomapaperin jatkuvaan käyttöön. Ja kerroksia saa laittaa toistakymmentä, ellei enemmänkin. Lopputulos onkin sitten kova ja nätti lakkapinta.
 
Mä olen sitä mieltä, että urataanialkydilakojen (helo, unica) ainut ongelma on juurikin pehmeys. Helppojahan nuo ovat ja kiiltävän pinnasta saa, mutta pehmeäksi se jää.
 
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
poppamies
23.05.2005 00:06:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen sitä mieltä, että urataanialkydilakojen (helo, unica) ainut ongelma on juurikin pehmeys. Helppojahan nuo ovat ja kiiltävän pinnasta saa, mutta pehmeäksi se jää.
 
Olen aivan samaa mieltä mutta kannattaako noitten kanss väitellä lakkaamatta.
Jos haluavat laittaa paksusti pehmeetä venelakkaa soittopeliinsä niin siitä vaan.
Autolakka sinänsä on kyllä kelvollista jos laittaa ruiskulla ja on kovetinta seassa. Muuten olisin edelleen sitä mieltä että selluluusa lakka on hyvä (paras) soittimessa.
 
Myytävänä Alesis Microverb III MYYTY!
Haku Robotti
23.05.2005 08:23:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Les Paul lakkaa Gibsoninsa nitroselluloosalakalla. Se tieto riittää minulle.
 
Sigut ovat lapsellisia.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «