Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puun filleröinti
1
Juzzu
24.09.2004 14:55:46 (muokattu 02.11.2005 10:20:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovasti on kyselty pikaviestein ja savumerkein kuinka tein fillerivärjäyksen Teleen (ja itse asiassa tein samanlaisen LP:iin), joten laitetaan resepti tähän kaikessa yksinkertaisuudessaan.
 
Filleröinnin olen tehnyt pääasiassa ulkonäkösyistä mutta on siitä iloa myös lakattaessa, lakkaa nimittäin kuluu huomattavasti vähemmän kun puun syyt ovat tukittu eikä lakkaa pääse imeytymään puuhun. Filleröinnin voi, ja kannattaa, tehdä myöskin maalattavaksi meneville puille jos puulaatu sattuu olemaan syinen. Mutta asiaan:
 
Värjättävälle puulle tehdään pohjatyöt kunnolla loppuun asti. Tämän jälkeen ruiskutetaan puuvalmiille rungolle lakkaa sen verran, että puun tasaiset kohdat saavat pintaansa lakan. Riippuen puun syiden laadusta ja määrästä syyt taas imevät lakan itseensä, jättäen syiden reiät auki. Itse olen lakkaa ruiskuttanut muutaman kerroksen tällaisen sopivan ohuen kerroksen aikaansaamiseksi. Käyttämäni lakka: http://img72.imageshack.us/img72/7564/tlpinnoitevermeet0up.jpg Filleröintiin kannattaa valita puulaatu jossa on selvästi avoimia syitä, esim. saarni tai mahonki.
 
Tämän jälkeen voidaan alkaa sottaamaan paikkoja fillerillä. Eli järjestetään jostain tavallista puukittiä, joka ohennetaan kurapaskan oloiseksi liejuksi lämpivällä vedellä. Liejuun sotketaan halutun sävyistä väriainetta, itse olen käyttänyt värinä soitinrakentajalta saatuja pullonpohjia tyyliin "tuo kyllä käy". Itse olen käyttänyt kummassakin projektissa tumman ruskeaa, mutta toki muitakin sävyjä voi käyttää, esim. Gibsonin Voodoo-sarjassa filleröinti on tehty punaisella sävyllä.
 
Värilieju hangataan jo kuivuneeseen runkoon rätillä tms. Tarkoitus on siis täyttää nämä avonaiset syiden suut tällä tahmella mössöllä, liejun viskositeetin sopii siis olla sellainen ettei se imeydy syistä liikaa puun sisälle, mutta toisaalta että se kuitenkin jaksaa pakkautua syyn reikään. Tämän jälkeen käsitellään koko puu ja ihmetellään miten fillerillä saa nätisti sotkettua samalla myös vaatteet. Jätetään kuivumaan ja pohditaan samalla, miten ihmeessä joka puolelta törkeän värinen ja sotkuisen oloinen soitin saadaan ikinä kohtuullisen näköisesti.
 
Fillerin kuivuttua aloitetaan hiomaan filleröityä puuta sopivaksi todetulla hiomapaperilla. Hionnan edetessä alkaa paljastumaan, miksi runko lakattiin miten lakattiin ennen filleröinnin aloitusta. Nimittäin joka puolelta sotkuisen oloinen runko puhdistuu nätisti puun tasaisilta kohdilta, sillä filleri on tarttunut vain lakan päälle eikä puuhun - sen sijaan syihin mennyttä filleriä ei enää hiomapaperi pysty pois ottamaan. Ja hionnan jälkeen kädessä pitäisi olla, toivottavasti, filleröity pala (poltto)puuta.
http://img72.imageshack.us/img72/2821/tlrungonsyyt1gz.jpg
 
Tässäpä siis tapa jolla itse olen tuon toteuttanut, mielelläni lukisin muita variaatioita tai sovelluksia aiheesta?
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Kukko
24.09.2004 14:58:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeeta, Kiits!
 
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Aakoo
28.04.2005 10:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyyhitäänpäs pölyt tästä threadista.
 
Tämän jälkeen voidaan alkaa sottaamaan paikkoja fillerillä. Eli järjestetään jostain tavallista puukittiä, joka ohennetaan kurapaskan oloiseksi liejuksi lämpivällä vedellä. Liejuun sotketaan halutun sävyistä väriainetta, itse olen käyttänyt värinä soitinrakentajalta saatuja pullonpohjia tyyliin "tuo kyllä käy". Itse olen käyttänyt kummassakin projektissa tumman ruskeaa, mutta toki muitakin sävyjä voi käyttää, esim. Gibsonin Voodoo-sarjassa filleröinti on tehty punaisella sävyllä.
 
Tässä pätkässä mulla kiinostaa muutamakin asia.
 
Ensinnäkin voodoo:n punainen värisävy pohjana. Mitenkäs on, voisiko tuon punaisen sävyn saada säilymään. Ajatuksena olisi heittää mahongin päälle punainen filleri, ja siihen sitten tuhkan harmaa petsi. Olisi iloisen häijy väriyhdistelmä jos tuo punainen tulisi harmaan alta punaisena, eikä lähes mustana sävynä. Osaattekos sanoa oonnistuuko se? Ja jos onnistuu, niin miten?
 
Mitään maaleista tietämättä kysynpä vielä, että mitäs tuo mainittu väriaine on? Onkos se samaa, mittä käyttävät esim k-raudassa tai muissa väriliikkeissä värjäämään lakkoja?
 
Sitten vielä todennäköisesti tyhmä kysymys. Kun lakka on ylimääräinen filleri on hiottu pois, niin eihän mikään estä käyttämästä vesipetsiä tähän päälle?
 
kulmahiomakone
28.04.2005 10:49:14 (muokattu 28.04.2005 10:49:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs on, voisiko tuon punaisen sävyn saada säilymään. Ajatuksena olisi heittää mahongin päälle punainen filleri, ja siihen sitten tuhkan harmaa petsi. Olisi iloisen häijy väriyhdistelmä jos tuo punainen tulisi harmaan alta punaisena, eikä lähes mustana sävynä. Osaattekos sanoa oonnistuuko se? Ja jos onnistuu, niin miten?
 
Juzzu varmaan kohta vanhana mestarina kertoo, miten homma oikeasti tehdään, mutta mä laittaisin ensin petsin ja sitten lakan ja fillerin. Ei tuon petsin pitäisi niitä syitä tukkia...
 
X
Juzzu
28.04.2005 11:02:35 (muokattu 28.04.2005 11:04:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin voodoo:n punainen värisävy pohjana.
 
Ei se punainen ole pohjana vaan päällä fillerinä.
 
Mitenkäs on, voisiko tuon punaisen sävyn saada säilymään. Ajatuksena olisi heittää mahongin päälle punainen filleri, ja siihen sitten tuhkan harmaa petsi.
 
Väärä työjärjestys! Ensin petsaat puun, lakkaat sen kertaalleen, ja sitten fillaat sen haluamallasi värillä ja hiot ylimääräiset pois puhkaisematta lakkaa ja samalla alla olevaa petsiä.
 
EDIT: Ai kas lucifer oli jo tuon sanonu. Nii just.
 
Sitten vielä todennäköisesti tyhmä kysymys. Kun lakka on ylimääräinen filleri on hiottu pois, niin eihän mikään estä käyttämästä vesipetsiä tähän päälle?
 
Kyllä se lakkakin sen verran kuitenkin tunkeutuu ettei sitä kaikkea voi saada pois, joten fillauksen ja hionnan jälkeen vesipetsillä vedettynä jälki on varmaan melko laikukas, arvailen minä...
 
Tonttoroi
Aakoo
28.04.2005 11:14:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia..
 
Eli järjestys on seuraava:
 
1. Petsaus
2. ohuelti lakkaa ja antaa kuivahtaa
3. Filleri pintaan
4. Hiotaan ylimääräinen pois
5. Lisää lakkaa...
 
Vielä siitä väriaineesta, ossaakos kukaan siihen sanoa, mistä aineesta on kyse? Noh.. maalikaupassa varmaan osaavat neuvoa.
 
Tästä pintakäsittelyaiheesta olisi kiva saada faq:iin jotain.
 
jarmos
28.04.2005 11:25:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä pintakäsittelyaiheesta olisi kiva saada faq:iin jotain.
 
Onha sitä jo ehdotettu, mut ku ei näy tulevan?
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
kulmahiomakone
28.04.2005 11:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä pintakäsittelyaiheesta olisi kiva saada faq:iin jotain.
 
Kun miljoona ja kolme tapaa, ja tököttiä, joilla voi tuon pintakäsittelyn hoitaa, niin vaikea niistä on kattavaa tai edes suppeaa faqia vääntää.
 
X
Tim
28.04.2005 11:35:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=9865&hl=voodoo
 
http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=15109
 
Juzzu
28.04.2005 12:23:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onha sitä jo ehdotettu, mut ku ei näy tulevan?
 
Ehtikää hyvät threadit niistä niin laitan ne FAQiin.
 
Tonttoroi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «