Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulan lakkaus kun otelauta on ebeniä
1
HanskiS
13.10.2005 09:23:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs kaulan lakkaus suoritetaan, kun otelauta on ebeniä ja kaula vaahteraa. Lakkaahan ei päästetä otelaudan päälle mutta entä se puoli senttiä paksu ebeninen sivu ? Lakataanko se vai pitääkö senkin päälle laittaa teippi tai joku ? Nauhat olen jo laittanut paikoilleen.
 
Juniper
13.10.2005 09:36:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sivut lakataan myös eli rajaa otelauta päältä teipillä.
Jos lakkaa pääsee otelaudalle sen saa pois kätevästi esim. partakoneen terällä.
 
Vousku
13.10.2005 14:40:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan aihetta sivuten, tuli mieleen pössöö kysymys tuosta eben otelaudasta. Mitäs tuo eben puuna tykkää tuollaisesta sitruunaöljy puhdistusaineesta. Ruusupuu otelaudoillehan se ilmeisesti pääsääntöisesti on. Ainakin oli varoitusteksti pullonkyljessä, että älä käytä vaahtera otelautoihin.
 
Passaakohan sitten käsitellä eben otelaudat samaan tapaan kuin ruusupuiset?
 
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä.
mhaarala
13.10.2005 15:30:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkseni sitruunaöljyä suositellaan sekä ruusupuu että eben-otelautoihin, mutta vaahtera on poikkeustapaus mihin sitä ei sovi laittaa. Lainaan hieman ruokankaan sivuilta...
 
Rosewood and ebony need to be oiled a few times a year. Lemon oil works great for this - it can be found at many hardware stores and most guitar shops. Apply oil to a cotton cloth and wipe on a generous amount. Wait for awhile (about 1 minute is enough) and wipe off all excess oil with a clean, soft cloth. If your fretboard is very dirty, 'Dunlop Fingerboard Cleaner and Prep No. 01' works great for "melting" all the dirt off the wood before oiling it.
 
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
fox
13.10.2005 15:31:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Passaakohan sitten käsitellä eben otelaudat samaan tapaan kuin ruusupuiset?

 
Kyllä vaan passaa, tosin siihen eebeniin kuluu vielä vähemmän.. Ja oikeestaan ei kovin usein tarvitse. Mutta kyllä itse oon vuosikaudet aina remppaan tulevat pyyhkässy sitruunaöljyllä, ynnä omat. Vallankaan ei sitte "kuivahda" tuo lauta, ja halkeile..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
fox
13.10.2005 15:33:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkseni sitruunaöljyä suositellaan sekä ruusupuu että eben-otelautoihin, mutta vaahtera on poikkeustapaus mihin sitä ei sovi laittaa. Lainaan hieman ruokankaan sivuilta...
 
Vaahteralaudat näet lakattuja aina..sen paskottumis-efektin torjumiseksi. Ei siihen lakan päälle ole mitään hyötyä vetää, ja jos/kun se lakka on kulunu, niin jos sitä öljyää, ei voi paikkalakata enää, ja tulee muutenkin hirveen näkönen...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
m_kuivamaki
13.10.2005 16:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itte vahasin vaahterakaulan ja on pysynyt toistaiseksi täysin puhtaana (n. vuoden päivät)
 
apuri
13.10.2005 16:32:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaahteralaudat näet lakattuja aina..sen paskottumis-efektin torjumiseksi. Ei siihen lakan päälle ole mitään hyötyä vetää, ja jos/kun se lakka on kulunu, niin jos sitä öljyää, ei voi paikkalakata enää, ja tulee muutenkin hirveen näkönen...
 
Ei vaahterakauloja/otelautoja aina lakata, joskus laitetaan vain öljyviimeistely.
 
sickboy
14.10.2005 10:23:44 (muokattu 14.10.2005 10:24:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun omatekemässä telessä on pähkinäkaula ja otelauta jakarandaa. Olen käsitellyt sen vain öljyllä ja on pysynyt todella siistinä viisi vuotta ilman minkäänlaisia huoltotoimenpiteitä. Tosin se on nyt kolme vuotta ollut lähinnä kakkoskitarana keikoilla.
 
Älä stressaa.
jarmos
14.10.2005 20:19:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei vaahterakauloja/otelautoja aina lakata, joskus laitetaan vain öljyviimeistely.
 
Eipä niin, itsekkin olen kaikki otelaudat rypsiöljyllä käsitellyt tai mitä nyt käsillä sattuu olemaan, mutta olen aina öljyn lämmittänyt aika kuumaksi ja sillä sivellyt, imeytyy tosi hyvin, mutta vaahteraotelaudan kyllä lakkaan aina, on omastamielestäni hienompi lakalla?
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «