Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: FAQ: Tee se itse kaiutinkaappi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Laulava Kylätohtori
09.03.2012 21:30:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Type: Tee 2x12, ainakin jos meinaat käyttää Greenbackejä. Ne kun ovat 25W tehonkestoltaan. Takaseinän voi tehdä kolmesta palasta, niin voi "säädellä" kaapin avoimuutta ja näin kokeilla, mikä olisi paras.
 
Joo, Greenbackit ovat haaveissa, joten lienee viisainta tehdä 2x12". Parastahan tuota takaseinää on kokeilla, niin saa ainakin mieleisensä...
 
B-tone-flat: Avoin/suljettu. Kumpikin käy. Suljettu tuo kovemmilla volumeilla enemmän alapäätä. Omien kokemusten pohjalta tuntuis olevan ihan sama, varsinkin bändisoitossa kun kitarasaundin ei tarvi olla mikään jyrä. Varsinkaan bluesrockissa. En ole juuri huomannut todellista eroa. Toki elementit ratkaisee kumpaan kaappiin ne soveltuvat. Greenbackiä suositellaan suljettuun mutta onhan ne 2266c kombossakin 1/3 avoimessa.
 
Eipä siinä varmaan omassakaan soitossa niin merkitystä ole...
 
Itsekin meinasin nyt ruveta tekemään 2266c kombolle sen mittoihin sopivaa lisäkaappia ja ajattelin tehdä optioksi 1/3 avoin yläosasta.
 
15 mm koivuvaneria ehdotin siksi että on suht laadukasta ja se on vakiokoko puutavaraliikkeessä. Painavampi materiaali resonoi kait vähemmän. Koivuvanerista tuntuu kaikki laatumerkit olevan kasattu. Kestää myös ehkä enemmän sään/kosteuden xxvaihtelua? Toi ehdotettu boksin koko on sama kuin marshall 1936. Siksi luulisin olevan passeli.

 
Juu, sinähän muuten sitä kokoa alunperin suosittelit. ;)
 
Isäni (kirvesmies) suositteli myös ehdottomasti koivuvaneria. Kestää paremmin ja havuvanerissa on kuulemma joskus ollut viilut irtonaisina levyn sisällä, joka varmaan aiheuttaa ikävän lisän saundiin...
 
Ja 1 elementti 2x12" kotelossa on unohdettu.
 
Eli tähän mennessä päätettyä:
 
1. 2x12" kotelo, johon tulee Greenbackit, jos jumala joskus rahaa suo...
2. Kotelon avoimuus täytyy testata rakennusvaiheessa.
3. Koko on tuo Marshallin 1936:n koko ja materiaali 15 mm koivuvaneri.
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
efunkelist
10.03.2012 19:27:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se niin tarkkaa ole. Kokoahan voi mallinnella tekemällä pahvilaatikoista tai jostain jämäkamasta. Itse sahailin juuri jätelavalta löytyneistä hyllylevyistä (laminoitua lastulevyä) pienen kotelon 8" Celestion Super -kartiota varten. Tulee kotisoitto- ja äänityspömpeliksi tai miksei jollekin varsin pienelle keikallekin.
 
Myöhemmin tänä vuonna aion tehdä isomman kompaktin kaapin. Ehkä 2x10"+2x8" ellei jopa 4x6" :)
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Laulava Kylätohtori
30.04.2012 11:36:51 (muokattu 03.05.2012 13:13:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on kotelo kasassa ja alustavasti testattu. Toisena elementtinä RK Twinin vanha elementti ja toisena Private Jack, jolla yksinään kerran testasin (nyt on vasta suora piuha elementin ja nupin välissä). Ihan hyvinhän tuo soi, en nyt osaa sen paremmin arvioida, kun ei ole muita kaappeja ollut.
 
Vielä pitäisi johdottaa molemmat elementit ja asentaa kunnollinen jakki + mahdollisesti kytkin, jolla saa elementit sarjaan tai rinnan. Myös pintamateriaalit, kahva ym. hienostelut puuttuvat, mutta ne voi asentaa sitten myöhemmin...
 
edit. ei tule kytkintä, koska elektroniikkakaupasta ei löytynyt riittävästi virtaa kestävää kytkintä...
 
Aika helppoa touhua loppuviimeksi ja saundillisesti riittää itselle hyvin. Vielä, kun saa tuon toisen elementin käyttöön ja varsinkin nykyisen tilalle jonkun paremman niin siinähän se sitten on...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
ATIA
14.05.2012 07:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on hyviä kokemuksia kirjasta nimeltään "Loudspeaker Design Cookbook". Se on tietty perus kitarakaiuttimen tekoa ajatellen overkill, mutta sieltä selviää paljon kaiuttimiin liittyvää dataa ja oppii ymmärtämään tosissaan kaiuttimien toimintaa, mikä varmaan ei kiinnosta kovin monia :-)
 
Rytmikitaristi99
27.06.2012 18:16:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennenkun haukutte minut lyttyyn, sanon että olen todella nuori enkä siten saa vielä edes kesätöitä. Rahaa löytyy 80e ja ehkä puolet siitä voi vipata tarvittaessa perheenjäseniltä ja varastossa on vielä 30e palkintorahaa, mitä en mieluiten käyttäisi.
 
Ajattelin siis tehdä oman kaiutinkaapin. Katselin kuvasarjoja ja videoita tekoprosessista ja uskoisin osaavani tehdä sellaisen. Tykkään myös puuhailusta.
 
Tämänhetkinen vahvistin on tämä pakkauksen mukana puoli vuotta sitten tullut paska Harrikan pikkukombo. Jos sitä todellakin kaiutinlähdön (phones?) avulla voi käyttää nuppeina, aion rakentaa 2X10'' kaapin, jonka mitat olisivat 50X50X100cm.
 
Thomannilta aion tilata kaksi 28e elementtiä ja yksisuuntaisen naarasliittimen (5,40e), ssnaken 2,44e instrumenttijohdon ja elementin ja naarasliittimen välille johdot (valaisisitteko minua tässä asiassa kiitos). Osien hinnaksi tulisi näin 56e+5,40e+2,44e+12e toimituskulut eli yhteensä 75,84e ja materiaalien hintoja en tiedä. Puuta tarvitsee laskujen mukaan 2,5 neliömetriä, mutta sitä saattaa jo olla autotallissa tarpeeksi.
 
Sitten kun rahaa alkaa virtaamaan joskus, ostan kunnon nupit harrikan aloittelijakombon tilalle :)
 
Twinkle
27.06.2012 18:57:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rytmikitaristi99: Jos sitä todellakin kaiutinlähdön (phones?) avulla voi käyttää nuppeina
 
Ei nyt ainakaan phonesin avulla. Se pitää askarrella kaiutinlähtöön se jako, mutta sen tekemiseen tarvitaan vähän enemmän tietoa itse laitteesta. Tuollainen speaker outin askartelu ei ole mikään amerikan temppu etenkään jos combon omaa kaiutinta ei halua hyödyntää.
 
ssnaken 2,44e instrumenttijohdon ja elementin ja naarasliittimen välille johdot (valaisisitteko minua tässä asiassa kiitos).
 
Ei käytetä instrumenttijohtoa missään muualla kuin instrumentin ja vahvistimen välillä. Kaikkiin kaiutinjohdotuksiin (nupista kaappiin ja kaapin sisällä) pitää käyttää tarpeeksi jämäkkää piuhaa, jossa johtimet on rinnakkain.
 
Instrumenttikaapelia ei ole syytä käyttää missään olosuhteissa isommille virroille, koska niissä johtimet menee sisäkkäin ja isompi virta hyppii eristeen läpi siihen suojavaippaan.
 
Rytmikitaristi99
27.06.2012 21:27:40 (muokattu 27.06.2012 21:32:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et kai nyt Twinkle ymmärtänyt kirjoitustani väärin? Se johto olisi "nupin" ja kaapin väliin. Kaappien takanahan on tietääkseni 6,3mm reikä eli juuri instumenttikaapelin kokoinen reikä. Sieltä menee tietääkseni kaapin sisälle tuosta naaraspalasesta erikseen ne pienet punaiset sähköjohdot sinne elementtiin. Korjaa toki jos olen väärässä. Myös havainnoillistavat kuvat olisivat tervetulleita.
 
Ja höh, minä odotin että kaappi toimii periaattella ääni sisään heikkona ja ulos vahvana mutta kai erehdyin. Kombosta en erikseen halua ääntä, haluaisin vain käyttää sitä nuppina. Olen saanut myös phones-aukon avulla äänitettyä tietokoneelle ääntä, niinkuin kai kuuluukin?
 
Unohdin kysyä, että mistä kaappi saa sähkövirran ja minkä voimalla se soi?
 
Twinkle
27.06.2012 23:29:44 (muokattu 27.06.2012 23:31:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rytmikitaristi99: Et kai nyt Twinkle ymmärtänyt kirjoitustani väärin? Se johto olisi "nupin" ja kaapin väliin. Kaappien takanahan on tietääkseni 6,3mm reikä eli juuri instumenttikaapelin kokoinen reikä. Sieltä menee tietääkseni kaapin sisälle tuosta naaraspalasesta erikseen ne pienet punaiset sähköjohdot sinne elementtiin. Korjaa toki jos olen väärässä. Myös havainnoillistavat kuvat olisivat tervetulleita.
 
Korjaan toki: älä todellakaan laita sinne nupin ja kaapin väliin instrumenttipiuhaa, se jakki voi olla saman kokoinen mutta kaapelit on ihan erilaiset. siinä missä kitarasta menee vahvistimeen heikkotehoinen signaali, niin kaiutinlähdöstä menee kaappiin reilusti isompi ja se edellisessä viestissä selitetyllä tavalla rikkoo instrumenttipiuhat, aiheuttaa oikosulkuja ja pahimmassa tapauksessa rikkoo vahvistimen.
 
Olen saanut myös phones-aukon avulla äänitettyä tietokoneelle ääntä, niinkuin kai kuuluukin?
 
Toki, sieltä kuuluu linjatasoinen tai kuuloketasoinen signaali, joka on liian pieni liikuttamaan tehokkaasti kaapin isoja kaiutinelementtejä. Phonesista voi äänittää, mutta signaali on aivan liian heikko kaapin käyttöön. Vahvistimen kaappilähtö tai combon oman elementin liitin lähettää sellaisen signaalin, jossa riittää voima myös kaiutinkaapeille.
 
Unohdin kysyä, että mistä kaappi saa sähkövirran ja minkä voimalla se soi?
 
Se saa virtansa siitä kaappilähdöstä, sieltä lähtee todella äkäinen sähköinen signaali: Se saa sitten magneetit kajareissa värähtelemään jotka liikuttavat taas kartioita, jotka liikuttavat ilmaa mikä kuuluu sitten äänenä.
 
Rytmikitaristi99
28.06.2012 09:33:46 (muokattu 28.06.2012 09:35:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos se kovin vaikeaa askarrella sitten sieltä kombon kaiuttimesta menemään se speaker sinne kaappiin? Veli on sähköinsinööri ja taitava käsistään joten siltä saattaisin saada apua.
 
Joo, luin nyt noista kaiutinpiuhoista että tarvittava piuha riippuu wattimäärästä. Tämä olikin kompleksisempaa kuin odotin. Olette kyllä korvaamaton apu.
 
Twinkle
28.06.2012 13:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rytmikitaristi99: Onkos se kovin vaikeaa askarrella sitten sieltä kombon kaiuttimesta menemään se speaker sinne kaappiin? Veli on sähköinsinööri ja taitava käsistään joten siltä saattaisin saada apua.
 
Periaatteessa ei, jos sitä combon omaa kaiutinta ei tahdo käyttää niin täytyy vain valita sellainen kytkevä jakki, joka katkaisee combon kaiuttimelle menevän piirin siinä vaiheessa kun jotakin kytketään siihen uuteen speaker jakkiin. Käytännössä sen jakin voi tehdä niistä tämän hetkisistä combon elementille menevistä johdoista, pitää vain vähän johdotella uusiksi ja laittaa kytkevä jakki siihen väliin. Jos sellaiseen ryhtyy, niin luonnollisesti kannattaa tehdä nimenomaan kerralla siististi, porata combon koteloon paikka sille liittimelle ja johdottaa kiinteästi se comboon tuleva osuus.
 
Joo, luin nyt noista kaiutinpiuhoista että tarvittava piuha riippuu wattimäärästä.
 
Ei oikeastaan, laittaa riittävän jämerää sinne sisään ja siihen nupin ja kaapin väliin, niin kestää sitten kaapista ja vahvarista riippumatta. Oleellista on tuo rakenne, johtimien täytyy olla erillään eikä sisäkkäin.
 
Laulava Kylätohtori
29.06.2012 10:47:59 (muokattu 29.06.2012 10:49:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos comboa aikoo käyttää vain nuppina (eli omaa elementtiä ei käytetä koskaan) niin eikö tuon voi kytkeä siten, että juottaa sen jakin combon oman kaiuttimen johtojen päähän. Tällöin täytyy muistaa, että nuppia EI saa KOSKAAN käyttää ilman, että kaappi on kytketty.
 
Eipä tuo kaapin tekeminen ihmeitä vaadi, mutta esim. 15 mm koivuvanerilevy maksaa ~40 euroa + liimat ja ruuvit päälle (jos niitä ei löydy valmiiksi)....
 
edit. oletko varmistanut, että elementtien ja vahvistimen ohmit täsmäävät? Ja minusta (huom! en näistä mitään ymmärrä) tuo kaappi on melko tilava. Se voisi varmaan olla pienempikin?
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. - Trying is the first step towards failure.
Hangwire
05.09.2012 17:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens. Mul pyÃ_rii nurkis kaksi 10" auton subwoofer elementtiÀ ja olen miettiny bassokaapin rakentamista. Eli kysymys on tÀmÀ, kÀykÃ_ subwoofer elementit bassolla soittaessa vai joudunko ostamaan uudet elementit? Ja jos joudun ostamaan ni minkÀlaiset?
 
-J
Mr.Sit.com
05.09.2012 18:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hangwire: Morjens. Mul pyÃ_rii nurkis kaksi 10" auton subwoofer elementtiÀ ja olen miettiny bassokaapin rakentamista. Eli kysymys on tÀmÀ, kÀykÃ_ subwoofer elementit bassolla soittaessa vai joudunko ostamaan uudet elementit? Ja jos joudun ostamaan ni minkÀlaiset?
 
Subwooferit toistaa pelkästään matalimpia bassotajuuksia, basson soittamiseen tarvitsee myös keskiääntä ja joillain soundeilla yläpäätäkin. Eli kahdestaan ei tuu hirveen hyvää soundia, lähinnä huminaa ja muhjua.
 
Ihan vitun sama mä oon vittu rock-stara - '"Heh heh juum", sanokaa minun sanoneen.' - Skywriter
Jakkeko
08.01.2013 22:21:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö tältä puolelta ketään, ken olisi rakentanut Peaveyn Black Widowien ympärille bassokaappia?
 
rokrokpoprok
TUBEPOWER
09.01.2013 11:04:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin sama ropleemi. Peavey BW basso kaappi pitäs tehdä, hyvät neuvot/niksit tervetulleita. Levyä on jonkin verran jemmassa mdf 16ja20mm 650x1050 sekä työtaso levyä.
 
kingnothing
24.01.2013 17:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^^ jos ylläolevien kaappiprojektit kariutuvat niin mulle voi tarjota elementtiä kohtuulliseen hintaan, treeniksen nurkissa lojuu 15" elementtivikainen Peney-kaappi.
 
Rise! Black amps tear the sky. Feedback will free your mind and set you free. BURWEED, SHEENS
olex_tur
23.03.2013 12:25:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä olis seuraavanlainen projekti suunnittelussa. Kaipailen bassostackkii 15" kaappia ja ajattelin seuraavaa.
 
Rakentais just tuon kokoisen ja mallisen kaapin - TC Electronic RS 410
 
http://www.thomann.de/fi/tc_electro … id=420c9178d60c0c01962f54d1dacf24b1
 
mutta elementiksi 15" Eminence Kappa 15 tai Kappa 15 LF.
 
En nyt vaan tiedä kuinka tuohon sais laskettua refleksiputket oikein, jotta sen sais meneen tuonne ~35Hz? Netissä on niitä laskuri ohjelmia mutten hyvin osaa käyttää niitä, saatikka tajua niistä oikeen mitään. Esim. jos laskuri ehdottaa refleksi putkea 5cm halkaisia ja 10cm pitkä, voiko laittaa kaks 5cm halkaisijalta ja 5cm pitkää, vai?
 
Sisämittojen mukaan tuon kaapin tilavuus olis karkeasti ~137litraa.
 
Muuten itte rakentamiseen tulee 18mm koivuvaneria, nurkat massiivikoivua puutappiliitoksilla ja ja vanerivahvikkeet ruuveilla sisälle. Nurkat muotoilen kaareviksi varmaan käsi/kavahöylällä, kun tuskin on tarjolla alajyrsintä jossa olis nuin isolla r:llä oleva pyöristysterä.
 
There is no business like LOW business.. http://www.youtube.com/watch?v=sMGVvz93_kE
Jakkeko
25.03.2013 20:20:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olex_tur: Ittellä olis seuraavanlainen projekti suunnittelussa. Kaipailen bassostackkii 15" kaappia ja ajattelin seuraavaa.
 
Rakentais just tuon kokoisen ja mallisen kaapin - TC Electronic RS 410
 
http://www.thomann.de/fi/tc_electro … id=420c9178d60c0c01962f54d1dacf24b1
 
mutta elementiksi 15" Eminence Kappa 15 tai Kappa 15 LF.
 
En nyt vaan tiedä kuinka tuohon sais laskettua refleksiputket oikein, jotta sen sais meneen tuonne ~35Hz? Netissä on niitä laskuri ohjelmia mutten hyvin osaa käyttää niitä, saatikka tajua niistä oikeen mitään. Esim. jos laskuri ehdottaa refleksi putkea 5cm halkaisia ja 10cm pitkä, voiko laittaa kaks 5cm halkaisijalta ja 5cm pitkää, vai?
 
Sisämittojen mukaan tuon kaapin tilavuus olis karkeasti ~137litraa.
 
Muuten itte rakentamiseen tulee 18mm koivuvaneria, nurkat massiivikoivua puutappiliitoksilla ja ja vanerivahvikkeet ruuveilla sisälle. Nurkat muotoilen kaareviksi varmaan käsi/kavahöylällä, kun tuskin on tarjolla alajyrsintä jossa olis nuin isolla r:llä oleva pyöristysterä.

 
Mä lähtisin liikkeelle Kappa LFAsta, jos näistä on valittava. Sopii nopeasti katottuna paljon paremmin. Itse rakensin juuri 2x12" kaapin Eminencen Delta LFA elementtien ympärille. Kaappi soundaa mun mielestä ihan hyvälle jopa yksinään, mutta mitoittaisin kotelon silti hieman eritavalla, jos nyt saisin tehdä uuden. Sinun tilanteessasi harkitsisin vielä tuota 15" Legendaakin, mikäli tämä tulee olemaan ainoa kaappisi.
 
rokrokpoprok
olex_tur
26.03.2013 09:55:48 (muokattu 26.03.2013 09:58:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lähtisin liikkeelle Kappa LFAsta, jos näistä on valittava. Sopii nopeasti katottuna paljon paremmin. Itse rakensin juuri 2x12" kaapin Eminencen Delta LFA elementtien ympärille. Kaappi soundaa mun mielestä ihan hyvälle jopa yksinään, mutta mitoittaisin kotelon silti hieman eritavalla, jos nyt saisin tehdä uuden. Sinun tilanteessasi harkitsisin vielä tuota 15" Legendaakin, mikäli tämä tulee olemaan ainoa kaappisi.
 
Mulla on tuo TC Electronicin 2x12" jo itsellä ja kun droppi vireestä bändin kans veivataan, niin haluaisin selkeämpää botnea stackkiin. Sillä ajattelin et 15" olis kiva lisä tuohon läjään, ku soundi kärsii siitä että joutuu "luukuttamaan" tuota nykyistä kaappia sellaisenaan, että saa itsensä kuuluviin sopivasti. Ja vaikka kuulunkin siellä niin silti jää sellainen "matto" soundista uupumaan. Eli olisko nyt niin että soundini on vailla headroomia? Olis muutenkin helpompi hallita soundia ku ei tarvi tuututtaa kaappia tukkoon.
 
EDIT: Ikinä ei oo vielä kukaan kertonu suomeksi mitä HEADROOM tarkoittaa, mutta sen oon ymmärtäny se on kaapin puhdasta sointia eikä resonointi melua tjsp. Saa valaista :)
 
Mikä tuon Legenda 15" malli/merkki on? vai viittaatko Kappalite 3015LF:ään?
 
Mitä viisaammat sanoo tuosta kotelon tilavuudesta, tarviiko sitä muokata vai meniskö tollaisenaan sopivan mittaisilla refleksi putkilla?
 
Entäs kannattaisko tehdä tuo putkilla vai aukolla? 2x12" putket on takana...
 
There is no business like LOW business.. http://www.youtube.com/watch?v=sMGVvz93_kE
Jakkeko
27.03.2013 21:38:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olex_tur: Mulla on tuo TC Electronicin 2x12" jo itsellä ja kun droppi vireestä bändin kans veivataan, niin haluaisin selkeämpää botnea stackkiin. Sillä ajattelin et 15" olis kiva lisä tuohon läjään, ku soundi kärsii siitä että joutuu "luukuttamaan" tuota nykyistä kaappia sellaisenaan, että saa itsensä kuuluviin sopivasti. Ja vaikka kuulunkin siellä niin silti jää sellainen "matto" soundista uupumaan. Eli olisko nyt niin että soundini on vailla headroomia? Olis muutenkin helpompi hallita soundia ku ei tarvi tuututtaa kaappia tukkoon.
 
EDIT: Ikinä ei oo vielä kukaan kertonu suomeksi mitä HEADROOM tarkoittaa, mutta sen oon ymmärtäny se on kaapin puhdasta sointia eikä resonointi melua tjsp. Saa valaista :)
 
Mikä tuon Legenda 15" malli/merkki on? vai viittaatko Kappalite 3015LF:ään?
 
Mitä viisaammat sanoo tuosta kotelon tilavuudesta, tarviiko sitä muokata vai meniskö tollaisenaan sopivan mittaisilla refleksi putkilla?
 
Entäs kannattaisko tehdä tuo putkilla vai aukolla? 2x12" putket on takana...

 
Headroom tarkoittaa puhdasta tehoa ennen, kuin vahvistin alkaa säröytyä. Legenda sen sijaan löytyy tuolta: http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Legend_CB15
 
Tuo kotelo pitäisi laskea ja mitoittaa haluttuihin spekseihin, ennen kun pystyy sanomaan että onko se hyvä vai ei ja saako siitä toimivan. Juuri nyt mulla ei ole mahdollisuutta siihen. Tiukemman bassontoiston nimissä vertaisin myös 4x10" ratkaisua, jotka ainakin omasta mielestäni tuottaa tiukemman soundin kuin 15". Näin ainakin yleensä.
 
rokrokpoprok
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «