Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 2x15" bassokaapin rakennus
1
Mikho89
19.10.2005 16:41:46 (muokattu 19.10.2005 16:44:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman oli suunnitelmissa 2x15" bassokaapin teko, tuollaisen H&K qc421, 2x10" 8Ohm 400W combon kanssa se olisi mukava lisä varsinkin keikoilla.
 
Olin ajatellut tällaisia pari laittaa:
http://www.thomann.de/thoiw3_eminence_delta_15_prodinfo.html
 
Pohdinkin, että sopivatko myös:
http://www.thomann.de/thoiw3_eminence_kappa15_prodinfo.html
vai onko vahvistin liian alitehoinen näihin, pääsevät meinaan alemmas kuin nuo deltat.
 
Olisin myös kovin kiitollinen muistakin elementtiehdotuksista, sillä monella on varmasti enemmän kokemusta niistä kuin minulla.
 
Minkäs perusteella kannaattaa kotelon kokoa laskea, muistelisin tähän jonkin laskukaavankin jossain nähneeni, mutta eihän sitä tietenkään mistään tähän hätään löydy.
Tarvitseeko koteloon laittaa myös jotain vaimennusmateriaaleja?
 
poppamies
19.10.2005 17:57:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä laitoin vastaavasti tuollaisen Eminence 15" Gamman omaan Fenderin 135L kaappiin muutama viikko sitten ja olen todella tyytyväinen. Gamman tehonkesto on "vain" 300w, mutta tuskin se olienee mikään este kun niitä tulee kaksin kappalein. Miten olet muuten ajatellut kytkeä kaksi 8 ohmista elementti. Sinullahan on vain jkaksi mahdollisuutta. 4 tai 16 ohmia.Jos kytket ne 4 ohmiseksi kaapiksi niin et todennäköisesti voi käyttää combon kaiutinta samanaikaisesti. Jos taas kytket ne 16 ohmiseks kaappi ei toimi täydellä teholla.
 
Deltan hyödyllinen taajuusalue on 40Hz-4kHz. Samoin Gamman. Kappa puolestaan 30Hz-2,5kHz. Tuo 40Hz-4kHz oli minun tapauksessa sopivampi kun kaappia on tarkoitus käyttää yksistäänkin (kokoaluekaappina).
 
Kotelotilavuuden kannalta Gamma on minulle sopivin 82-139 lit. Deltan on 106-177 lit ja Kappa taas 64-106 lit.
EBP lukema joka määrittelee sopiiko kaiutin paremmin suljettuun vaiko refleksikaappiin on Gammalla 101,6, Deltalla 77 ja Kappa 115. Luku lähempänä 50 viittaa siihen että elementti soveltuu paremmin suljettuun koteloon ja luku lähempänä 100 sitä että kyseessä on tyypillinen refleksikaapin elementti.
Sanottakoon vielä että Delta ja Kappa elementeissä on "tavallinen" kangasvahvistettu reunus kun Gammassa on lisäksi tuo kangasvahvistettu reunus muotoiltu "aaltomaiseksi" jotta tuo liikerata (Xmax) saataisiin vielä paremmaksi.
Lisäksi Gamman hyötyalue painottuu 200Hz-4kHz ja Deltan 50Hz-2kHz. Halusin nimenomaan elementin joka painottuu enemmän tuonne "mid-bass" puolelle. Luulisin että Eminencen elementeistä tuo Gamma sopii minulle parhaiten .
 
Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti!
Mikho89
19.10.2005 19:50:28 (muokattu 19.10.2005 20:26:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni kämmi käynyt mulla tossa. Comboon käy siis 4-8 Ohm kuorma, eli saan nuokin kiinni. Haluaisin vaan tietää, kuinka laadukkaita nuo kyseiset elementit ovat. Ja käykö tuo kappa myös noille tehoille.
Löytyykös näitä elementtejä myös suoraan Suomesta, ei tuo meidän kitaristimme oikein lämpene thomannista. Varmaan raiskaa mut tai jotain.
 
poppamies
19.10.2005 22:20:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Löytyykös näitä elementtejä myös suoraan Suomesta, ei tuo meidän kitaristimme oikein lämpene thomannista...
 
Ei löydy. Yritin kysellä niitä uudelta maahantuojalta Hendix'iltä mutta möivät pelkkää eioota. Harkitsivat tilavansa bassoelementtejä joskus tulevaisuudessa.
 
http://www.hedix.com/fin_pages/dealers.htm
 
Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti!
Can t stop!
21.10.2005 08:23:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tere, itse kyselin hedixiltä tuota kappa 15 4 ohmisena. Heillä ei ollut varastossa, mutta lupasivat et jos tilaa niin saapuu marraskuun lopussa. Kun tuota 4 ohm ei löydy thomannin valikoimasta.
 
Tuo 4 ohminen voisi olla sinullekin oiva vaihtoeto.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «