Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 2xEL-84 vahvari hyvillä cleaneilla?
1
StevieRayVehkakoski
01.12.2023 13:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joopa joo, maastopyöräkolarin jäljiltä ranne paskana ja on ollut aikaa kaivella vanhoja arkistoja ja löytyi kalliin näköinen Shinrock-putiiikkimuuntajasatsi nurkista 2 x El-84 vahvarille ja nyt pitäisi keksiä mitä näillä tekisi. Sellainen pikku ongelma on, että en äkkiseltään löytänyt omaan korvaan sopivaa 18W ym. johdannaista. Shoppailin jo Uraltonelta Princeton Reverb - kittiä mutta kun olis nää muuntajat jo valmiina niin kai niistä pitäis joku laite rakentaa mutta mikäs olis hyvä 2xEl-84 kytkentäkaavio josta lähtis nätit sopivasti skuupatut cleanit? Ei haittaa jos särö-osastotkin toimisi mutta toi tyypillinen 18W Marshall middle-näkkäri ei oo mun makuun.
 
Tässä olis aivan sairaan kova mutta eipä näiden putiikkivahvareiden kytkiksiä juuri netissä pyöri: https://www.youtube.com/watch?v=KGpIRj6MZTM
 
Olisko hyviä kytkentäkaavioehdotuksia?
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
s151669
01.12.2023 20:57:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Princeton ole 2x6V6 ja oheiskilkkeet ?
 
Saattaisikos ne muuntajat kumminkin sopia Princetoninkin tekoon? Speksit käteen muuntajista ja tavaamaan RCA:n alkuperäisiä ohjekirjoja kohdasta 6V6 push - pull ja vertaamaan impedansseja ja jännitteitä.
 
Tai sitten kaivelet jostain Blues Juniorin kytkennän ja alat soveltaa ? Siinä ei muistaakseni kuulu se tyypillinen 84-soundi juurikaan.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Kefiiri
02.12.2023 20:15:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Tai sitten kaivelet jostain Blues Juniorin kytkennän ja alat soveltaa ? Siinä ei muistaakseni kuulu se tyypillinen 84-soundi juurikaan.
 
Niin tai ihan Pro-Junior, se kuulostaa Fenderiltä eikä ole äärettömän mutkikaskaan.
 
En ole musiikin asiantuntija.
StevieRayVehkakoski
05.12.2023 09:45:32 (muokattu 05.12.2023 09:47:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pro Junior ja Blues Junior on kumpikin fixed bias - vahvareita ja tää mun setti on old skool - marsuihin tarkoitettu eli 2xEL84 katodibiasoidulle pääteasteelle eli tässä ei oo sopivaa ottoa fixed bias - jännitteelle.
 
Eipä sillä samalla tavalla nuo Blues Junnun ja Pro Junnun etuasteet ohjaa katodibiasoitua päätettä kuin fixed bias - päätettäkin mutta mä lähinnä ajattelin jos löytyisi valmiina joku hyvä boutique-vahvarin kytkis jossa olisi etuasteessa vähän middle-skuuppia ja katodibiasoitu 2xEL-84 pääte? Hoffman Stout TMB voisi olla mielenkiintoinen mutta voi olla turhan hi-gain mun tarpeeseen.
 
https://el34world.com/Hoffman/files/Hoffman_Stout.pdf
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
s151669
05.12.2023 10:10:37 (muokattu 05.12.2023 10:18:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se bias-jännitteen saa aikaan jollain noista konsteista:
http://sound-au.com/valves/design2.html#s9
 
sikäli kuin jostain syystä välttämättä tarttee olla fixed bias.
 
Edit: tuohon stouttiin vaiheenkääntäjäksi 12AT7 ja muutenkin tonestackin arvoja Blackface Fenderistä niin eikös siinä rupea olemaan palapeli valmis ? Volumepotikan kuumalle puolelle vielä vaikka 100k vastus sarjaan.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
mhelin
10.12.2023 12:32:00 (muokattu 10.12.2023 12:37:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erillinen 12V verkkomuuntaja (Blues Jr. esim. käyttää -10.7V biasia) ei paljoa kustanna, eihän sen tarvitse edes juuri mitään virtaa syöttää, tuo Velleman varmaan kävisi hyvin, pienempikin (200mA) malli riittäisi mutta on kalliimpi:
https://www.radioduo.fi/muuntaja-avoin-6va-1x12v-500ma/p/112006C/
https://www.radioduo.fi/muuntaja-avoin-2-4va-1x12v-200ma/p/112002C/
 
Sitten kun vielä laittaa sen normaalin katodibiasin ja kiinteän vaihtokytkimen taakse niin onkin jo variaatioita käytössä. Siihen vielä negatiivinen takaisinkytkentä lisäksi, sekin omalle kytkimelle.
 
mhelin
10.12.2023 13:13:33 (muokattu 10.12.2023 13:19:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietysti voisi myös kokeilla katodivastuksen tilalla sarjassa kolmea 3W power LED:iä (ei polttimoita tai mitään joissa ohjauselektroniikkaa) joilla Fv (forward voltage) jotain 3.4-3.6v luokkaa. Tuollaisia kuin tuo mutta aliexpress tms. myy vastaavia alle 2 eur hintaan kappale:
https://www.radioduo.fi/led-suurteh … s-valkoinen-170-lumenia/p/L-HP3PWN/
 
Mikähän tuo Greenice putiikki on, suomenkieliset sivut ainakin, tuolla ledillä nimellisjännite 2.8 - 3,6V, pitäisi varmaan ostaa useampi ja mitata jokaisen arvo (ja mielellään n. 80 mA virralla joka on 2xEL84 katodivirran luokkaa):
https://greenice.com/fi/suurteholed … -led-3w-45mil-cw-8435402541714.html
 
s151669
10.12.2023 16:23:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolle linjalle jos lähdetään - niin sen katodilla olevan elektrolyytin arvoa nostamalla jonnekin 1000uF tai yli kieppeille päästään kokolailla fixed-bias -maailmaan. Tai näin ainakin isot pojat väittää, ymmv.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
StevieRayVehkakoski
11.12.2023 12:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä ala temppuilemaan millään silmänkääntötempuilla vaan haluan nämä muuntajat sellaiseen käyttöön kuin ne on suunniteltu eli 2 x EL-84 katodibiasoituna.
 
Matchlessin kytkiksiä löytyy netistä hyvin mutta mä en varsinaisesti oo minkään mallin soundinäytteistä innostunut joten mä taidan lähteä tuollaista Hoffman Stouttia rakentamaan koska siinä on tonestack sellainen minkä saa muutaman komponentin vaihdolla vastamaan kaikkea Blackface-Fenderistä plexi-Marsuun.
 
Edelleen jos löytyy hyviä putiikki 2 x EL-84 kytkiksiä niin ehdottakaa, näissä itseleivotuissa on aina se ongelma että tarvii kauheasti aikaa tai kauheasti tuuria että löytyy hyvä kokonaisuus.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
mhelin
12.12.2023 11:27:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katodibias voi olla ihan hyvin fixed bias (pidetään katodijännite vaan vakiona), mutta tarkoittanet self biasia? Ei se muuntaja tiedä miten se putki on biasoitu, ainoa ero mikä siinä voi olla että se on speksattu pienemmälle teholle kuin fixed bias muuntaja, mutta en usko että niissä on mitään muuta eroa parametreissa. Tyypillisessä vastuksella ja konkalla katodibiasoitu pääteaste ei ole kovin stabiili ja bias point elää koko ajan mistä johtuen sekä myös katodijänniteen verran pienemmästä headroomista johtuen tehoa irtoaa vähemmän ja säröä enemmän. Ei sitä voi millään ihmekytkennällä fiksata, eli jos haluaa hyvät cleanit niin on parempi käytäää fixed biasia tai sitten tehdä kompromissi saundin kanssa eli esim. leikata alapäätä etuasteessa. Ehkä suurempi vaikutus akustisesti on sillä millaista kaiutinelementtiä käyttää ja mikä on niiden herkkyys ja särö. Tosin jos sillä osastolla kaikki on jo trimmissä niin mitään ei ole enää tehtävissä.
 
mhelin
16.12.2023 17:55:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Tuolle linjalle jos lähdetään - niin sen katodilla olevan elektrolyytin arvoa nostamalla jonnekin 1000uF tai yli kieppeille päästään kokolailla fixed-bias -maailmaan. Tai näin ainakin isot pojat väittää, ymmv.
 
Joo se tasaa biasin vaihtelua signaalin kanssa, mutta ei estä biasin siirtymistä kylmemmän puolelle mikä lisää säröä (crossover säröä mikä ei ole hyvän kuuloista) ja huonontaa hyötysuhdetta. Ison konkan kanssa (jopa 2000 uF voi käyttää) pitää biasoida idlenä kuumemmaksi (75% esim.) jolloin signaalin kanssa biasin nouse pysyy maltillisena. Käytännössä tarkoittaa sitä että ison konkan kanssa käytetään jonkin verran (30% tjsp) pienempää katodivastusta.
 
StevieRayVehkakoski
18.12.2023 12:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään siis näitä erikoisuuksia vastaan mutta mä edelleen yrittäisin hakea sellaista kytkentäkaaviota joka olisi kitarakäyttöön valmiiksi viimeisen päälle hinkattu ettei tarvitsisi itse testata kun ei aika eikä resurssi riitä sellaiseen.
 
Matchless Lightning itse asiassa kuulostaa hyvältä ja siihen löytyy kytkentäkaaviokin valmiiksi, taidan lähteä sen pohjalta tekemään. Aika paljonhan siinä kyllä on samaa ideaa kuin tuossa Hoffman Stoutissa mutta Lightingissa on vaan ennen tonestackia katodiseuraaja.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
s151669
18.12.2023 15:51:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StevieRayVehkakoski: Ei mitään siis näitä erikoisuuksia vastaan mutta mä edelleen yrittäisin hakea sellaista kytkentäkaaviota joka olisi kitarakäyttöön valmiiksi viimeisen päälle hinkattu ettei tarvitsisi itse testata kun ei aika eikä resurssi riitä sellaiseen.
 
Matchless Lightning itse asiassa kuulostaa hyvältä ja siihen löytyy kytkentäkaaviokin valmiiksi, taidan lähteä sen pohjalta tekemään. Aika paljonhan siinä kyllä on samaa ideaa kuin tuossa Hoffman Stoutissa mutta Lightingissa on vaan ennen tonestackia katodiseuraaja.

 
Tuossa voisi apinoida 18W marsusta tuon sisääntulojakkien kytkennän:
 
https://mhuss.com/18watt/schematics/18wattLite2b.gif
 
sillain että ne ekan asteen putket saa joko rinnakkain tai toisen vaan.
 
Rinnakkaisessa on enenmmän potkua ja tummuutta, yksittäinen on heleämpi. Jos ei miellytä niin äkkiähän sen kolvaa samaan asentoon kuin Matchlessissa.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «