Aihe: Aktiivikaiutin ongelma | 1 |
---|
Mho 30.10.2023 15:58:17 | |
|
Taas tulee sellainen tyhmä kysymys, mutta mulla työhuoneessa Procasterin halpis aktiivikaiuttimet käytössä ja ilm virtalähde alkaa hajoomaan kun pitää kimeetä tausta hurinaa joka alkoi yhtäkkiä. Kysymys, toimiiko noi passiivikaiuttimina jos jättää virrat kytkemättä ja lyö viritinvahvistimen perään? |
|
Mho: Taas tulee sellainen tyhmä kysymys, mutta mulla työhuoneessa Procasterin halpis aktiivikaiuttimet käytössä ja ilm virtalähde alkaa hajoomaan kun pitää kimeetä tausta hurinaa joka alkoi yhtäkkiä. Kysymys, toimiiko noi passiivikaiuttimina jos jättää virrat kytkemättä ja lyö viritinvahvistimen perään? Ei toimi, korjaa kaiuttimien virtalähteet. |
|
Moi. Mho: Kysymys, toimiiko noi passiivikaiuttimina jos jättää virrat kytkemättä ja lyö viritinvahvistimen perään? Kuten jäsen nightbird totesi, ei toimi. Virtalähteen (-lähteiden) korjaaminen on tietysti ainoa tapa saada kaikki alkuperäiset ominaisuudet takaisin käyttöön, mutta mielenkiinnosta googletellessa selvisi että mallista riippuen voi olla toinenkin vaihtoehto. Jos sulla olevat sattuvat olemaan HA-01:t tai vastaavat, ei kyseessä ole varsinaisesti aktiivikaiutin sillä tapaa kuin nykyään on totuttu ajattelemaan, vaan "wanhan liiton" (puoli)aktiivikaiutin jossa erillinen vahvistin ja perinteisellä jakosuotimella varustettu passiivikaiutin on naitettu yhteen. Vaikka tuo lähestymistapa on nykyään useammastakin syystä harvinainen, mahdollistaa se sen että käsistään kätevä voi tarvittaessa helposti käyttää pelkkää kaiutinosaa kytkemällä vaikkapa mainitsemasi viritinvahvistimen suoraan kaiutinosan jakosuotimeen. Alkuperäinen vahvistinsyöttö jakosuotimelle pitää tietenkin katkaista ;). Nykyään "normaali" tapa toteuttaa aktiivikaiutin on käyttää aktiivijakosuodinta ja kahta erillistä vahvistinastetta, ja tuollaisen muuttaminen passiiviseksi on aniharvoin kannattavaa millään mittarilla. T:Samuli |
Mho 31.10.2023 07:55:37 | |
|
Kiitos herroille vastauksista. En taida alkaa 50€ kaiuttimien kanssa kikkailemaan vaan hommaan hieman paremmat tilalle. |
|
Mho: Kiitos herroille vastauksista. En taida alkaa 50€ kaiuttimien kanssa kikkailemaan vaan hommaan hieman paremmat tilalle. Laitoin plussaa, kuulostaa järkevältä. Jos laitat siihen lisää vähän enemmän kuin tuon 50 eur saat luultavasti kertaluokkaa paremmat kaiuttimet. |
iec 31.10.2023 14:37:25 (muokattu 31.10.2023 14:44:43) | |
|
Jostain Presonus Eris E5, JBL305P II tai Adam Audio T5V:stä (211...340€ pari) alkaen alkaa saamaan jo ihan mukavaa äänenlaatua. Mulla on Adam T5V ja jos on mahdollisuus equttaa hieman turhan kirkasta treble-aluetta, niin on erittäin hyvä ja neutraali soundi. Genelecit alkavat sitten 600€/pari ja siitä ylöspäin. Ne ovat sitten kyllä kaikin puolin laadukkaita. Parilla tutulla on 8020-mallit subbarilla tai ilman ja yhdellä on 8010-mallit subbarin kanssa. Oikein hyvät soundit. Mutta laatu maksaa. Niin se vain on. Mutta ei mun Adam Audio T5V kyllä kauaksi jää Pikku-Geneleceille. Niin ja tietenkin ihan yleisestikin kotistudiossa kannattaa mitata ja säätää parametrisella EQ:lla soundi kohdalleen. Siis jos haluaa ihan huippusoundit. Jos ei ole niin tarkkaa, pääsee tietenkin helpommalla ja voi hakea säätöjä aktiivikajarien omilla EQ-napeilla. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Mho 31.10.2023 15:51:35 | |
|
iec: Jostain Presonus Eris E5, JBL305P II tai Adam Audio T5V:stä (211...340€ pari) alkaen alkaa saamaan jo ihan mukavaa äänenlaatua. Mulla on Adam T5V ja jos on mahdollisuus equttaa hieman turhan kirkasta treble-aluetta, niin on erittäin hyvä ja neutraali soundi. Genelecit alkavat sitten 600€/pari ja siitä ylöspäin. Ne ovat sitten kyllä kaikin puolin laadukkaita. Parilla tutulla on 8020-mallit subbarilla tai ilman ja yhdellä on 8010-mallit subbarin kanssa. Oikein hyvät soundit. Mutta laatu maksaa. Niin se vain on. Mutta ei mun Adam Audio T5V kyllä kauaksi jää Pikku-Geneleceille. Niin ja tietenkin ihan yleisestikin kotistudiossa kannattaa mitata ja säätää parametrisella EQ:lla soundi kohdalleen. Siis jos haluaa ihan huippusoundit. Jos ei ole niin tarkkaa, pääsee tietenkin helpommalla ja voi hakea säätöjä aktiivikajarien omilla EQ-napeilla. Mulla on vanhat 1029a genelecit tv kaiuttimina, olen tyytväinen. Pikkaisen bassoa ehkä kaipais...Thomanilla oli kanssa hyvin valikoimaa noiden aktiivien suhteen. Nää tosiaa mulla työhuoneessa musan ja radion kuuntelussa. Kiitos vinkeistä. |
|
Mho: Mulla on vanhat 1029a genelecit tv kaiuttimina, olen tyytväinen. Pikkaisen bassoa ehkä kaipais...Thomanilla oli kanssa hyvin valikoimaa noiden aktiivien suhteen. Nää tosiaa mulla työhuoneessa musan ja radion kuuntelussa. Kiitos vinkeistä. Noi kyllä hyötyy subbarin avusta. Ite diggasin kunnolla vasta kun sain 1092sen niiden kaveriksi. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
|
iec: Jostain Presonus Eris E5, JBL305P II tai Adam Audio T5V:stä (211...340€ pari) alkaen alkaa saamaan jo ihan mukavaa äänenlaatua. Mulla on Adam T5V ja jos on mahdollisuus equttaa hieman turhan kirkasta treble-aluetta, niin on erittäin hyvä ja neutraali soundi. Genelecit alkavat sitten 600€/pari ja siitä ylöspäin. Ne ovat sitten kyllä kaikin puolin laadukkaita. Parilla tutulla on 8020-mallit subbarilla tai ilman ja yhdellä on 8010-mallit subbarin kanssa. Oikein hyvät soundit. Mutta laatu maksaa. Niin se vain on. Mutta ei mun Adam Audio T5V kyllä kauaksi jää Pikku-Geneleceille. Niin ja tietenkin ihan yleisestikin kotistudiossa kannattaa mitata ja säätää parametrisella EQ:lla soundi kohdalleen. Siis jos haluaa ihan huippusoundit. Jos ei ole niin tarkkaa, pääsee tietenkin helpommalla ja voi hakea säätöjä aktiivikajarien omilla EQ-napeilla. Jos ihan oikein haluttaisiin lähteä equttamaan niin pitäisi olla signaalilähde ja oikea mittalaite. Se että lähdetään vain hakemaan hyvää soundia kuuntelua korvalla säätämällä ei tule kuulostamaan hyvältä kuin ja ainoastaan siinä tilassa ja niilla kaiuttimilla joilla ne on miksattu. Jotain apua on tietty jos on jokin hyvillä kaiuttimilla miljoona kertaa toistettu tuttu mahdollisimman monipuolinen biisi josta tietää miltä se pitää kuulostaa. Ilman mittaustulosta tulos ei perustu mihinkään faktaan vaan omaan korvaan, ja niissä on eroja.....Jos hankkii riittävän laadukkaat ja tunnetut kaiutinmerkit/mallit voi päästä tyydyttävään tulokseen esim. hakemalla niille paras ja neutraali sijoituspaikka kontra omiin korviin. |
iec 01.11.2023 20:39:50 (muokattu 01.11.2023 20:46:33) | |
|
nightbird: Jos ihan oikein haluttaisiin lähteä equttamaan niin pitäisi olla signaalilähde ja oikea mittalaite. Se että lähdetään vain hakemaan hyvää soundia kuuntelua korvalla säätämällä ei tule kuulostamaan hyvältä kuin ja ainoastaan siinä tilassa ja niilla kaiuttimilla joilla ne on miksattu. Jotain apua on tietty jos on jokin hyvillä kaiuttimilla miljoona kertaa toistettu tuttu mahdollisimman monipuolinen biisi josta tietää miltä se pitää kuulostaa. Ilman mittaustulosta tulos ei perustu mihinkään faktaan vaan omaan korvaan, ja niissä on eroja.....Jos hankkii riittävän laadukkaat ja tunnetut kaiutinmerkit/mallit voi päästä tyydyttävään tulokseen esim. hakemalla niille paras ja neutraali sijoituspaikka kontra omiin korviin. Puhut täysin asiaa ja olen samaa mieltä. Ehdottomasti pitää mitata, eikä vain korvakuulolta säädellä. Ilmaisin itseäni vähän huonosti tuossa aiemmmassa viestissäni (itsensä ilmaiseminen näyttää olevan mulle joskus vaikeaa :D ). Esim itselläni on Behringer ECM8000 mittamikrofoni, johon syötän mittasignaalin Motu M4 audiointerfacen kautta REW-ohjelmaa käyttäen. Tällä tavalla pystyn kuuntelupaikalle mittaamaan järjestelmän tuottaman vasteen ja korjaamaan parametrisellä EQ:lla ja mittaamaan uudelleen korjatun vasteen ja iteroimaan tällä tavoin niin kauan, että saan riittävän tasaisen vasteen. Ja kaiuttimen sijoittelu ja kuuntelupaikan valinta ovat ensiarvoisen tärkeitä, kuten myös akustointi. Niillä pystyy jo vaikuttamaan niin, ettei ihan pahimpia huoneresonansseja ja heijastuksia satu kertaantumaan ja pilaamaan äänen jo lähtökohtaisesti. Mitä paremmat akustiset lähtökohdat, sen vähemmän tarvitsee säädellä. EDIT: Ai niin muuten tuo Behringerin ECM8000-mittamikrofoni antaa neutraaleimman vasteen kun se mittaa 60 asteen kulmassa pääkaiuttimia. Eli siis ei käännetä kaiutinta kohden vaan siihen pääkaiuttimien väliin. (tämä vinkki tuli yhdeltä joka vertasi ECM8000-mikrofonia huomattavasti kalliimpiin ja tarkempiin mittamikrofoneihin. Tuossa linkki artikkeliin: https://www.jochenschulz.me/en/blog … hringer-emc8000-vs-beyerdynamic-mm1 Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
|
EDIT: Ai niin muuten tuo Behringerin ECM8000-mittamikrofoni antaa neutraaleimman vasteen kun se mittaa 60 asteen kulmassa pääkaiuttimia. Miksi pallokuvioisen mikin ("pressure microphone") vasteeseen voisi vaikuttaa kääntämällä sitä kun eihän se vaikuta ilmanpaineen muutokseen mitenkään? Ko. linkin mittauksissa on muutenkin asettelussa monenlaista epätarkkuutta, ei niitä mikkejä pitäisi esim. niputtaa lähekkäin kun tulee keskinäisiä heijastuksia. Toki huomasi tuon itsekin tuossa ja tajusi tehdä mittaukset yksi mikki kerrallaan Käytännössä kuitenin pienikin muutos mikrofonin paikassa aiheuttaa muutoksen vasteessa, jostain heijastuksista varmaan kyse... |
|
iec: Puhut täysin asiaa Esim itselläni on Behringer ECM8000 mittamikrofoni, johon syötän mittasignaalin Motu M4 audiointerfacen kautta REW-ohjelmaa käyttäen. Tällä tavalla pystyn kuuntelupaikalle mittaamaan järjestelmän tuottaman vasteen ja korjaamaan parametrisellä EQ:lla ja mittaamaan uudelleen korjatun vasteen ja iteroimaan tällä tavoin niin kauan, että saan riittävän tasaisen vasteen. Siniaaltoswiipillä saa vasteesta simppelisti jonkinlaista kuvaa ihan omiin korviin. Tos pystyy aika kivasti syöttämään taajuusvälin ja sweepin keston. https://onlinetonegenerator.com/frequency-sweep-generator.html Se, et onko sit mahdolliset ongelmat korjattavissa equlla on sit toinen asia Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. |
|
rintapek: Siniaaltoswiipillä saa vasteesta simppelisti jonkinlaista kuvaa ihan omiin korviin. Tos pystyy aika kivasti syöttämään taajuusvälin ja sweepin keston. https://onlinetonegenerator.com/frequency-sweep-generator.html Se, et onko sit mahdolliset ongelmat korjattavissa equlla on sit toinen asia Yleensä tuossa käy niin, että ongelmat ovat jossain muussa kuin kaiuttimissa ja kun soundia korjataan eq:lla saadaan esimerkiksi paskassa tilassa paskalta kuulostava kaiutin. Mielestäni eq:lla korjataan mahdollisimman vähän ja muutamasta kohdasta. Sellaiset "äänisen aallot ja hymynaamat" voivat olla ok instrumenttitasolla, mutta ei PA:ssa tai studiomonitoreissa. Tai jotain... |
iec 06.11.2023 10:41:53 (muokattu 06.11.2023 10:46:34) | |
|
Pauli Lappalainen: Yleensä tuossa käy niin, että ongelmat ovat jossain muussa kuin kaiuttimissa ja kun soundia korjataan eq:lla saadaan esimerkiksi paskassa tilassa paskalta kuulostava kaiutin. Mielestäni eq:lla korjataan mahdollisimman vähän ja muutamasta kohdasta. Sellaiset "äänisen aallot ja hymynaamat" voivat olla ok instrumenttitasolla, mutta ei PA:ssa tai studiomonitoreissa. Tai jotain... Ilman muuta kannattaa aivan ensimmäisenä laittaa tilan akustiikka kuntoon ja sijoitella kaiuttimet ja kuuntelupaikka optimaalisesti. Samoin kannattaa valita hyvälaatuiset kaiuttimet. Ja sen jälkeen sitten lähdetään leikkimään parametrisella EQ:lla mittausten kera. Eli perusasiat kuntoon, niin ei tarvitse EQ:ta säädellä ihan hillittömästi. Itsekin muutin hiljattain studiopöydän sijoittelua huoneessa. Huone ei ole mitenkään optimi, mutta soundista tuli parempi laajemmalla kuuntelualueella, kun kaiuttimet ovat nyt lyhemmällä seinällä. Bassoalue on yleensä se hankalin huonemoodien takia. REW-softassa on muuten näppärästi se huonemoodilaskuri, jolla voi katsella miten kannattaa sijoitella ne kajarit ja mahdollinen subbari(tai subbarit): https://www.roomeqwizard.com/ Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Mho 20.11.2023 22:20:53 | |
|
päivitys..päädyin Klipsch R-41PM kaiuttimiin ja olihan muuten aikamoinen ero vanhoihin. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|