Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakaiutinkaapin rakentaminen
1 2 3 4 5
efunkelist
06.03.2004 21:54:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa (tällä hetkellä), suunnitelmissa olisi rakentaa kitaracombolle lisäkaappi. Elementiksi on jo valittu 1x12" Celestionin "Greenback". Kaappia pitää vielä suunnitella, ensimmäistä kun rakennan.
 
WinISD-softaa käyttämällä ja vertailemalla engl, marshall ja mesaboogien 1x12" lisäkaappeihin olen saanut aikaiseksi seuraavanlaiset (ulko)mitat tuolle boksille:
Syvyys 330mm
Korkeus 480mm
Leveys 690mm
 
Näin ne muistaakseni meni, on toisaalla muistiin kirjoitettuna ja nyt yritän vain muistella.. Kotelon mallista tulee umpisulkinainen.. Combossa on ihan tarpeeksi AVOIN soundi meikäläisen makuun.
 
Ensisijaisesti kaappi on äänittelyä varten, mutta tottakai siitä pitää tehdä keikkailun ja roudauksen kestävä.
 
tällä hetkellä avoiment KYSYMYKSET ovat seuraavia:
 
Mitä materiaalia? Lastulevyä?
Kuinka paksua? Itse ajattelin että 25-30mm - saa olla tuhti ja tanakka! :)
 
Onko muita vinkkejä antaa? Jakakaa kokemuksianne ja tietouttanne.
Puavali
06.03.2004 22:14:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastulevyä?
Itse ajattelin että 25-30mm - saa olla tuhti ja tanakka! :)

 
Joku on tehnyt lattialastulevystäkin, mutta tuli siitä sitten tosi painava.
 
Itse olen tekemässä 15 mm koivuvanerista. Tulee kevyempi ja lujempi kuin lastulevystä. Elementteiksi tulee neljä kappaletta niitä "custom made for warwick"-elementtejä Thomannilta, 8", 19,90 € kappale. Ja ajattelin tehdä sormiliitokset ympäriinsä (monen päivän sahaus...), paitsi upotettu etulevy tulee tappiliitoksilla ja liimalla, ja vielä sivujen keskelle kolmiomaiset vanerikappaleet sellaisilla huonekalupulteilla.
 
Ja vielä ristikkäiset tuet etuseinästä takaseinään, sivuilta toiselle ja vielä ylhäältä alas. Ne kiinnitetään pultti- ja prikkasysteemillä.
 
Ja ulkomitat on 72*60,5*40.
 
KoskPaavo
06.03.2004 22:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarviiko niitä vinotukia olla , etu- ja takalevythän tekee niistä yleensä tosi jämäköitä.
Meillä on 4x12" vanha Monster-kaappi 70-luvun alusta , se on 18mm lastulevyä, eikä mitään vinotukia , mutta etu- ja takalevyt on pirun monella ruuvilla kiinni.Tosi jämäkkä peli.
 
Soittaja selviää aina.
poppamies
06.03.2004 22:33:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tällä hetkellä avoiment KYSYMYKSET ovat seuraavia:
 
Lastulevyä?
Itse ajattelin että 25-30mm - saa olla tuhti ja tanakka! :)
 
Onko muita vinkkejä antaa? Jakakaa kokemuksianne ja tietouttanne.

 
No itse en tekisi lastulevystä. Painava ja ikävä työstää ja viimeistellä. Vaneeri on ihan yes. Tuo 15mm rittänee pieneen kaappiin mutta siinä olet kyllä oikeassa että tavara saisi kyllä olla 20-25mm kun kyseessä on isompi kaappi. Eräsmiellyttävä vaihtoehto on liimalevy. Siis tuollainen puurimoista tehty umpipuinen levy. Kevyt. kestävä ja helppo työstää. Sitä saa ainakin puutavara/rakennus liikkeistä.
 
"G-strings are for strippers"
Billsner
07.03.2004 09:54:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi hienoa jos joku tekisi tästä FAQ:n, kun tätä kysytään kuitenkin aika usein.
 
"Go for the eyes Boo, go for the Eyes!"-Minsc
efunkelist
07.03.2004 10:24:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tällekin keskusteluosastolle soisi FAQ:eja tehtävän, esim. mistä ostaa osia ja peruskäsitteitä, linkkejä ym.
 
Tästä laatikkoaiheesta en hakutoiminnolla kuitenkaan löytänyt mitään.
 
Kiitoksia nopeista vastauksista, jatketaanhan toki keskustelua.
poppamies
07.03.2004 13:15:15 (muokattu 07.03.2004 13:18:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No unohutin laittaa linkit aikaisemmin...
 
http://www.duncanamps.com/technical/speaker_cab.html
 
http://pub30.ezboard.com/fthecrossroads19731frm18
 
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Bistro/3491/speaker.html
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Bistro/3491/speaker2.html
 
tuolla on paljon tietoa:
http://www.colomar.com/Shavano/construction.html
 
Ja tuolla hienoja puisia, sormiliitoksilla ja kaikki...
 
http://www.madsound.com/process.htm
 
http://swansoncabinets.com/
 
"G-strings are for strippers"
efunkelist
08.03.2004 07:31:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vautskivau!! Todella hyviä linkkejä, näistähän voisi alkaa jo pikkuhiljaa koostaa FAQ-materiaalia!
 
Onko muuten kukaan käyttäny MDF-levyä?
Mikko Kankaanpää
08.03.2004 09:58:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä linkkejä tosiaan. Paljon tietoa ja mielipiteitä löytyy
http://www.webervst.com/vstbbs/bbs.html
 
MDF taitaa olla yleinen harrastelijoiden materiaali.
 
Itse suosisin vaneria jos ei lankkua halua käyttää. Valmiissa mäntyliimalevyissä on mahdollisuus että alkaa elämään ajan kanssa. Paras olisi tietysti tehdä kuivatusta tavarasta itse liimaten. Tuo fenderien ym käyttämä mänty ei ole samaa kamaa kuin meidän metsien mänty, puusepät kertokoot tarkemmin.
 
Tilasin identtiset kaapit toisen koivuvanerista ja toisen kuivatusta suomalaisesta männystä. Pitää testata millainen on soundi ero. Suurin merkitys lienee kuitenkin etulevyn materiaalilla (koivuvaneria!), paksuudella ja kiinnitys tavalla.
 
Jos täällä on tietoa tai kokemuksia kohtuuhintaisista puusepistä, harrastelijoista tai ammattilaisista, niin ottaisin vinkit kiitollisna vastaan.
 
Mikko
 

 
Mikko
 
Miikathebest
08.03.2004 10:33:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.geocities.com/miikathebest
 
sieltä ne kaappikuvat... lisää löytyy "edustus"-sivustoiltani
 
Vaneri(15mm) on hyvä, mutta ei kannatas sitä koivua laittaa, koska se on kalliimpaa.
 
Ota se mikä on paras!
Miika Rocks It - Miika's Vision
Ocku
09.03.2004 16:30:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko kirjoitti:
Tilasin identtiset kaapit toisen koivuvanerista ja toisen kuivatusta suomalaisesta männystä. Pitää testata millainen on soundi ero. Suurin merkitys lienee kuitenkin etulevyn materiaalilla (koivuvaneria!), paksuudella ja kiinnitys tavalla.

 
Kerro sitten jos niissä oli eroa. Tein itse saman testin kahdella detuned-cabinetilla. Molemmissa 12" Weber Michigan elementti.
 
Kuvia sivulla www.vintage-vibe.net/Guest/Ocku
 
Toinen on 18 mm koivuvaneria, ja toinen 18 mm mäntyliimapuuta. Molemmissa koivuvanerinen etupaneeli.
 
Ocku
09.03.2004 16:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Efunkelist kirjoitti:
WinISD-softaa käyttämällä ja vertailemalla engl, marshall ja mesaboogien 1x12" lisäkaappeihin olen saanut aikaiseksi seuraavanlaiset (ulko)mitat tuolle boksille:
Syvyys 330mm
Korkeus 480mm
Leveys 690mm

 
Itse olen kyllä sitä mieltä että kaappi voi olla lähes kaksi kertaa suurempi kuin mitä tunnettujen laitevalmistajien kaapit ovat.
 
Olen sikäli kyyninen skeptikko että en usko Marshallin, MesaBoogien y.m. lähtevän parhaasta mahdollisesta soundista liikkeelle silloin kuin ne suunnittelevat kaapin koon. Heille on luultavasti tärkeämpää saada monta kajaria niin pieneen tilaan kuin mahdollista pienentääkseen kuljetus- ja materiaalikustannuksia.
Toinen tärkeä tekijä on luultavasti myös että kyseinen kaappi "sattuu" olemaan about samanlevyinen kuin itse nuppi.
Omat kaapit ovat kaksi kertaa suurempia ja soundi sen mukaista.
 
poppamies
09.03.2004 19:32:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä ei tarvita mitään Win ohjelmia kun teke kitarakaappeja. Se on kyllä yks hailee meneekö 100 Hz vaiko 75Hz'iin. Puhutaan sentään kitarataajuuksista eikä niiden ole tarkoituskaan mennä basson tontille.
Tehkää sellainen joka on "sopivan" kokoinen elementtejä ja nuppia ajatellen. Jim Marshall oli oikeassa kun suunniteli kaapin niin että siihen sopii 4x12". Ei se kitarakaapin soundi parane sillä että siitä kaapista tekee pakastimenkokoisen.
 
"G-strings are for strippers"
Mikko Kankaanpää
09.03.2004 19:32:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerro sitten jos niissä oli eroa.
 
Kerrotaan, tosin saattaa mennä muutamia viikkoja...
 
Tein itse saman testin kahdella detuned-cabinetilla. Molemmissa 12" Weber Michigan elementti.
 
No miten soundi erosi, vai erosiko mitenkään?
 
Mikko
 
efunkelist
09.03.2004 21:16:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi mun tulevan kaapin mitat oletan olevan oikein hyvät. Tilavuudeltaan on isompi kuin mesa/engl/marsun tavallisempi 1x12" - ainoastaan marsun "juhlamallinen" 1x12 on aavistuksen isompi kuin tää suunnittelemani. Ite jo mietin että kitarakaapiksi tää on aika iso pelkästään yhdelle elementille kun tuohon mahtuisi jo melkein kaksi.
 
Yksi syy tehdä siitä noin iso on se että siihen mahtuu combo päälle ja vähän muutakin :) ja kun sen kippaa lyhyemmälle kyljelle niin saa combon korkeammalle.
 
Joka tapauksessa rakennan vielä sellasen lisätelineen joka tulee kaapin ja combon väliin jolla combon saa tiltattua noin 30-40 asteen kulmaan monitoroinnin parantamiseksi ja käyttökytkimien käyttömukavuuden vuoksi :D
 
Ja kun kaapista tekee tälleen aavistuksen isomman niin halutessani voin sitte sisälle työntää vaikka jotain demppiä jos haluan tilavuutta pienentää - tai jonku välipohjahässäkän. niinkuin se muka soundia sitten parantaisi tai mitään mutta voipahan tehä kaikkea experimentaalia kun on enemmän marginaalia :)
 
Tosi hyviä linkkejä ja juttuja tullut tähän mennessä. Etenkin noi puumateriaalit vielä kiinnostaa, onhan niillä nyt vaikutusta akustiikkaan niinkuin akustisilla soittimillakin! Koivuvaneri mulla ensimmäisenä tuli mieleen mutta pitäähän nyt olla mistä harkita ettei ihan mutupohjalla tule tätä tehtyä.
Puavali
09.03.2004 22:39:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kun kaapista tekee tälleen aavistuksen isomman niin halutessani voin sitte sisälle työntää vaikka jotain demppiä jos haluan tilavuutta pienentää
 
Semmonen hassu juttu, että vaimenninmateriaalin lisääminen kaapin sisään vaikuttaa kuten kaapin koon kasvaminen. Noin niinkuin taajuustoiston kannalta.
 
Ja amerikkalainen "mänty" eli "oregon pine" taitaa olla douglas-kuusta.
 
Jos olen näissä asioissa väärässä, se johtuu flunssasta...
 
G-mies
09.03.2004 22:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmissa 12" Weber Michigan elementti.
 
Löytyykö Weberin elementeille muuten Suomesta myyjää vai meneekö ulkomaankaupaksi?
 
Main screen turn on.
javia
10.03.2004 00:21:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuolta www.custom-sounds.com -> hinnasto, sieläpä näkkyy webereitä olevan kaupan
 
Ocku
10.03.2004 11:09:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No miten soundi erosi, vai erosiko mitenkään?
 
Ei mitenkään. Arvaisin että eron huomaa vasta siinä vaiheessa kun käyttää sen verran ohutta materiaalia että itse kaapit rupevat resonoimaan. Ja sekin ero johtuu luultavasti siitä että mänty rupeaa resonoimaan aikaisemmin ohuempaan materiaalin siirryttäessä kun mitä koivuvaneri.
 
Mikko Kankaanpää
10.03.2004 11:31:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitenkään. Arvaisin että eron huomaa vasta siinä vaiheessa kun käyttää sen verran ohutta materiaalia että itse kaapit rupevat resonoimaan. Ja sekin ero johtuu luultavasti siitä että mänty rupeaa resonoimaan aikaisemmin ohuempaan materiaalin siirryttäessä kun mitä koivuvaneri.
 
Näin itsekkin olen tuumaillut. Etulevyllä on tietysti suuri merkitys mutta olen kuullut hienon kuuloisia kaappeja joissa sivut lastulevyä, mdf:ä, vaneria, mäntyä jne.
 
Miltäs tuo kaappisi muuten kuulostaa, idea lienee kevin:n kajari kirjasta.-?
 
Mikko
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «