Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson G70 paukahtaa päälle laittaessa sekä pois!
1 2
Pelimonni
14.02.2023 07:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

User2037: Elikkä ostin tuossa kaverilta Gibsonin G70 2x12 120w transistori vahvistimen joka on valmistunut 1972 ja ongelmana tässä on se että paukahtaa laittaessa päälle ja kun sitten virran laittaa pois kestää pari sekuntia jota seuraa suhina jonka jälkeen vaimea paukahdus. Mistä moinen mahtaa johtua? Yritetty että kaikki volumet jne on nollassa kun laittaa on/off muttei vaikutusta. Soittaessa puhdas hyvä ääni ei erityisesti suhinoita tai muuta epämääräistä.
 
Tämä Gibsonin G70 on valmistettu ilmeisesti samalla tehtaalla jossa Randall vahvistimia tehtiin 70-luvulla.

 
vastus kytkimen rinnalle, ja ehkä myös konkka.
Itellä oli oma ensimmäinen vahvistin Yamaha Jx-50 (ihan hyvä) toki se paukku.
Ei se ole vaarallista anna paukkua, ei särje kaiutinta. Volumet nolliin .
 
Pääteputkisärö Marshallilla # Jos lahkeesi ei lepata, et ole vielä lähelläkään sitä.
Pelimonni
15.02.2023 05:16:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Olen korjaillut ja ropaillut ehkä noin 1/10 siitä määrästä trankkuvahvareita kuin sinä, mutta itsellä noin joka neljäs tai viides on ollut sellainen jossa pitkän seisotuksen jälkeinen käynnistysjännitepiikki on selvästi ollut syyllinen tai ainakin merkittävästi edesauttanut siinä että suotokondensaattoreiden ominaisuudet ovat heikentyneet.
 

 

 
Ei mullakaan ole posahduksia käynyt kuin kerran, ja tuokin oli puhtaasti omaa laiskuutta koska konkasta näki jo päällepäin ettei ole enää iskussaan.
Ei tullut edes sotkua, kansi pullahti auki ja hyvin pieni määrä kondensaattoripaperia pullahti ulos.
Tuosta viisastuneena on aina tullut joko tarkistettua konkat silmämääräisesti, tai käynnistettyä laite/virtalähde käynnistysvirtapiikki minimoiden.
 
Räjähtäneisiin konkkiin on tullut kyllä tutustuttua useammankin tyyppisissä laitteissa, enkä ehdoin tahdoin moista halua itse aiheuttaa jos vain on mahdollista välttää.
 

 

 
Eipä ollut Al Gorella vielä internetistä kuin korkeintaan unelma kun itse tuohon asiaan tutustuin, ja siihen kokeneemmat elektroniikkakorjaajat mun huomiota ohjasivat.
Pehmeä käynnistys on kuitenkin mitätön vaiva verrattuna vaihtoehtoon jossa muutoin vielä täysin käyttökelpoiset kondensaattorit on "pakko" vaihtaa.
Lainausmerkeissä, koska ei laatukonkka täysin kelvottomaksi mene vaikka käynnistysjännitepiikki sitä vaurioittaisikin, mutta suoto-ominaisuudet heikkenevät usein liiaksi esimerkiksi äänityskäyttöä silmälläpitäen.
 
Samaiset kokeneemmat korjaajat valistivat myös jo tuolloin vahvasti elävästä "vaihda konkat" mantrasta, joka jo tuolloin väitetysti korjasi kaikki audiolaitteen viat kuin taikaiskusta.
Ainakin niissä ympyröissä joissa itse liikuin, oltiin jo varsin hyvällä mallilla kunnes internet palautti uskon kondensaattoreiden summittaisen vaihtamisen ylivertaisuuden kaikkiin audiolaitteiden vikoihin ja häiriöihin.
Samalla tapaa internetin "ansiosta" taannuttiin vuosikymmen tai kaksi uskomuksissa että taikalitkut ja bisnesöljyt jotenkin maagisesti korjaisivat pilalle kuluneen tai jo alunperin epäkelvon potentiometrin uuden veroiseksi :/.
 
Kumpainenkin, tai ainakin jompi kumpi harhaluulo elää ja voi hyvin liki jokaisessa mnetkeskustelussa joissa audiolaitteiden häiriöitä ruoditaan, ja se on sääli se.
Toisaalta, eipä potikan pilaaminen taikalitkuin ole sen enempää lopullinen kuolinisku (kuin korkeintaan miksaustiskille jossa pilattuja potikoita on miljuuna) kuin suinpäin alkuperäistä usein huonompilaatuisen konkan virtalähteeseen vaihtaminenkaan.
Ainakaan jos tekee vain itselle, eikä kuseta jotain asiakasta tai mahdollista ostajaa.
Ylimääräistä ja turhaa työtä moinen kyllä teettää, ja monella laitteella tekee kustannustehokkaan asiallisesti korjaamisen haastavaksi.
 

 

 
Edellisestä olen samaa mieltä ja oma kokemus on yhtenevä, poislukien Mäntymaan käyttämät konkat ;), mutta tuosta jälkimmäisestä mulla on täysin erilainen kokemus.
Ja netistä löytyvät, ainakin omasta mielestä luotettaviksi määrittelemieni tahojen kokemukset, ovat likipitäen päinvastaisia.
Valtaosa etenkin käkimassalaitteisiin valkkautuvasta kondensaattoriosastosta on kokolailla luokatonta audiokäyttöön, eikä siihen ole usein alunperin suunnattukaan.
Irtokomponentteina saa yleisen konsensuksen mukaan parempaa laatua, mutta tarkkana saa olla ellei hanki luotettavalta -tai ainakin luotettavaksi kuvittelemaltaan-toimijalta.
 

 

 
:D
 
Totta, Fenderin idea sulkea suotokonkat pieneen peltilodjuun jossa ilma ei vaihdu, on täysin järjenvastainen.
Arvauksena, tuo(kin) oli Leon markkinavetoinen idea, mahdollisesti vähentämään intoa vaihtaa konkat itse, tai piilottamaan heikkolaatuiset komponentit.
Ainoa hyvä puoli tuossa on perinteisempiin rakenteisiin verrattuna se että kun -ei jos- konkka luokattomuuttaan poksahtaa, sotku on "siististi" kotelon sisällä.
Jo pelkästään se että chassiksen olisi asentanut koteloon "oikein päin" olisi auttanut roimasti, mutta jostain syystä Fenkuissa chassis on liki poikkeuksetta ylösalaisin jolloin putket lämmittävät umpitilaa kahta kauheammin.
 
Eipä "Marshall" tyyppinen ratkaisukaan mikään ideaali ole, mutta useampaa kertaluokkaa Fenkun tapaa parempi kuitenkin kun komponenttien lämpörasitusta tarkastellaan.
 

 

 
Tuosta elkojen summittaisen vaihtamisen tarpeettomuudesta olemme tismalleen samaa mieltä, mutta olemme mielipiteinemme niin Suomen kuin kansainväliselläkin mittapuulla vähemmistöä.
 
Ja jos konkat on jostain syystä pakko vaihtaa, vaihdettaisiin edes laadukkaisiin, eikä sellaisiin jotka kaikkein halvimmalla sattuu jostain saamaan.
 
T:Samuli

Minä kans en älyä, piirilevyllä jopa putket väärinpäin , johan ne tinat kohta sulaa. Omat Bugerat (vintage hd55) kun on väärinpäin, eli oikeinpäin, ei lämpöongelmia ole, eikä tule. Päättäreinä käytän Mesalle. En tajua kuka äällö keksi panna putket roikkumaan nuppivahvistimeen, komboonkin ne vois panna alhaalta ylöspäin.
 
Pääteputkisärö Marshallilla # Jos lahkeesi ei lepata, et ole vielä lähelläkään sitä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «