Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Super Audio-tekniikka?
1 2 3
Jami
18.12.2002 13:37:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sonylta löytyy soitin mutta minkätasoista tuo laatu nyt sitten loppujenlopuksi on ja miten sellaista sais itte äänitettyä?
 
Kovin hintelästi löytyy tietoa asiasta. Varsinkin kun lontoonmurre taittuu vähän heikosti. Olisko jollakulla valistusta jaettavana asian tiimoilta?
 
Suamalaanen ei usko ennenku näköö mutta Härmälääsen
pitää päästä koittamahan!
kivi
18.12.2002 15:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä soitin pitäisi löytyä?
 
Dat-nauhuri vai DVD-soitin pukinkonttiin?
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Pieni rumpalipoika
18.12.2002 15:55:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis noi on niitä CD-soittimia joissa dynamiikka pitäisi olla vitusti isompi kuin tavallisissa.
 
En ole sen kummemmin itse perehtynyt, mutta joistakin lehdistä oon lukenut joskus, että tuo on ihan huuhaata.
 
Eivät kuulemma saaneet sokkotestissä mielettömillä High End-kamoilla selvyyttä onko noissa jotain parempaa. Ja kuuntelijat ovat varmasti moisiin harjaantuneet. Ilmeisesti jossain mittaustuloksissa oli jotain pientä, mutta täysin merkityksetöntä eroa.
 
Mutta tosiaan. Mun muistikuvat ovat kovin hataria, kun en kovin tarkkaan artikkeleita ole lukenut.
 
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
JKantonen
18.12.2002 15:59:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan Super Audio on jäänyt sellaiselle High-End spedejen huuhaatasolle. En itsekään muista kuinka sitä käytännössä parannettiin ja miten poikkeaa jo wanhasta HDCD (kuka muistaa tämän?) formaatista. Käytännössä varmaan bittejä nostettu jonnekkin 20-24 tietämille ja näytteenotto jossain 96khz.
 
En usko että niitä itse pystyy polttamaan. Jos pystyy, ei se ole sen vaivan väärti.
 
Roberto
18.12.2002 16:02:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis noi on niitä CD-soittimia joissa dynamiikka pitäisi olla vitusti isompi kuin tavallisissa.
 
No äh. Kyseessä on Sony/Philipsin vastaveto DVD-audiolle, jonka äänenlaatu on vielä siitä vähän parempi ja kapasiteetti isompi sallien monikanavaisen musan ym. sälän sisällyttämisen. Omin korvin kuultuna ero normi-cd:hen oli sama kuin uuden ja vanhan pro-toolsin välillä, eli aika suuri.
Mitä se kenellekkin merkitsee onkin eri juttu, mutta pointti tässä onkin se, että Sonyn omistama lisensointi-oikeus cd-formaattiin loppuu tämän vuoden vika päivä, ja jostainhan sitä fyrkkaa on tulevaisuudessa revittävä. Eli nyt tilanne on se, että Warner on julkaissut n.70 vanhaa hittialbumia dvd-audiona ja Sony/Philips pukkaa kaikki Sony-artistit SuperAudio-cd:nä (SACD).
 
En ole sen kummemmin itse perehtynyt, mutta joistakin lehdistä oon lukenut joskus, että tuo on ihan huuhaata.
 
Eivät kuulemma saaneet sokkotestissä mielettömillä High End-kamoilla selvyyttä onko noissa jotain parempaa. Ja kuuntelijat ovat varmasti moisiin harjaantuneet. Ilmeisesti jossain mittaustuloksissa oli jotain pientä, mutta täysin merkityksetöntä eroa.
 
Kannattaa perehtyä ennenku alkaa lataamaan, voi käydä kylmät :)
 
SACD-kuunteluun vaaditaan soitin joka kykenee toistamaan tota formaattia, markkinoilla on useita eri dvd-soittimia jotka haldaa homman. Sonyn ekat omat soittimet tohon hommaan maksoi jotain 30000mk, mutta siitä on jo onneks aika kauan.
 
Pieni rumpalipoika
18.12.2002 16:06:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


No äh. Kyseessä on Sony/Philipsin vastaveto DVD-audiolle, jonka äänenlaatu on vielä siitä vähän parempi ja kapasiteetti isompi sallien monikanavaisen musan ym. sälän sisällyttämisen. Omin korvin kuultuna ero normi-cd:hen oli sama kuin uuden ja vanhan pro-toolsin välillä, eli aika suuri.
Mitä se kenellekkin merkitsee onkin eri juttu, mutta pointti tässä onkin se, että Sonyn omistama lisensointi-oikeus cd-formaattiin loppuu tämän vuoden vika päivä, ja jostainhan sitä fyrkkaa on tulevaisuudessa revittävä. Eli nyt tilanne on se, että Warner on julkaissut n.70 vanhaa hittialbumia dvd-audiona ja Sony/Philips pukkaa kaikki Sony-artistit SuperAudio-cd:nä (SACD).
 

 
Eivät kuulemma saaneet sokkotestissä mielettömillä High End-kamoilla selvyyttä onko noissa jotain parempaa. Ja kuuntelijat ovat varmasti moisiin harjaantuneet. Ilmeisesti jossain mittaustuloksissa oli jotain pientä, mutta täysin merkityksetöntä eroa.
 
Kannattaa perehtyä ennenku alkaa lataamaan, voi käydä kylmät :)
 
SACD-kuunteluun vaaditaan soitin joka kykenee toistamaan tota formaattia, markkinoilla on useita eri dvd-soittimia jotka haldaa homman. Sonyn ekat omat soittimet tohon hommaan maksoi jotain 30000mk, mutta siitä on jo onneks aika kauan.

 
Hmm. Ai tuollainen systeemi se sitten olikin. No kuten sanottua. Mun muistikuvat oli erittäin hataria ja sen myös mainitsin, joten en mä tuota minään totuutena ollutkaan tuossa mussuttamassa. Perkele...ootkos nyt ihan varma tosta systeemistä kun melkein kuiteskin muistelin, että toi olis ollu joku kuiteskin cd-pohjainen juttu.
 
Mut joo...vittu tekee mieli viinaa.
 
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
JKantonen
18.12.2002 16:16:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omin korvin kuultuna ero normi-cd:hen oli sama kuin uuden ja vanhan pro-toolsin välillä, eli aika suuri.
 
Mitäköhän tuo "aika suuri" tuossa meinaa ja mistä nämä tiedot ovat peräisin? Taas jonkun markkinamiehen tekstejä? Nehän ovat jo vuosikausia yrittäneet tuoda toinen toistaan hienompia formaatteja cd:n korvaajaksi, vaan ei ole olennaisesti parempaa löytynyt.
 
Roberto
18.12.2002 17:30:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mitäköhän tuo "aika suuri" tuossa meinaa ja mistä nämä tiedot ovat peräisin? Taas jonkun markkinamiehen tekstejä? Nehän ovat jo vuosikausia yrittäneet tuoda toinen toistaan hienompia formaatteja cd:n korvaajaksi, vaan ei ole olennaisesti parempaa löytynyt.

 
Luetun ymmärtäminen kunniaan: "Omin korvin kuultuna" eli kun olin siinä kaiuttimenedessä kuuntelemassa näillä henkilökohtaisilla kuunteluvehkeillä, niin huomasin eroa jonka luonnehtisin 'aika suureksi'.
 
?
 
Roberto
18.12.2002 17:32:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ootkos nyt ihan varma tosta systeemistä kun melkein kuiteskin muistelin, että toi olis ollu joku kuiteskin cd-pohjainen juttu.
 
Cd-levyltähän se ulkoisesti näyttää, niinkuin dvd:kin.
Yleensä ohessa on myös 'perinteinen' cd-stereo versio jota voi kuunnella kaikissa normisoittimissakin.
 
JKantonen
18.12.2002 17:38:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Luetun ymmärtäminen kunniaan: "Omin korvin kuultuna" eli kun olin siinä kaiuttimenedessä kuuntelemassa näillä henkilökohtaisilla kuunteluvehkeillä, niin huomasin eroa jonka luonnehtisin "aika suureksi".

 
Ja tämä "aika suureksi" tarkoittaa mitä? Erottelukyky parempi? Stereokuva? Taajuusalue jotenkin puhtaampi?
 
Kyllähän ne lume-lääkkeetkin toimivat
 
Roberto
18.12.2002 19:20:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ja tämä "aika suureksi" tarkoittaa mitä? Erottelukyky parempi? Stereokuva? Taajuusalue jotenkin puhtaampi?
 
Kyllähän ne lume-lääkkeetkin toimivat

 
Mun mielestä soundi oli '3-d:mpi' eli varmaankin anaalina kelaten yhdistelmä noita kaikkia. Vähän sama kun vaihdat 16-bittisestä 24-bittiseen. Parempi. Käy kuuntelemassa niin ei tarvitse angstata lumeesta.
 
JKantonen
18.12.2002 19:25:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mun mielestä soundi oli "3-d:mpi" eli varmaankin anaalina kelaten yhdistelmä noita kaikkia. Vähän sama kun vaihdat 16-bittisestä 24-bittiseen. Parempi. Käy kuuntelemassa niin ei tarvitse angstata lumeesta.

 
Haluaa angstata! Kai se sitten pitää käydä kuuntelemassa. En kyllä usko siihenkään että 24bit olisi huomattavasti 16bit parempi, hehe.
 
Roberto
18.12.2002 19:34:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä usko siihenkään että 24bit olisi huomattavasti 16bit parempi, hehe.
 
Siinä tapauksessa ei ehkä kannata tuhlata aikaansa kuuntelemalla SACD:n paremmuutta normaaliin verrattuna.
 
Saattais myös olla hyvä putsata korvia jossain kohtaa jahka angstaamiselta ehtii.
 
JKantonen
18.12.2002 19:42:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattais myös olla hyvä putsata korvia jossain kohtaa jahka angstaamiselta ehtii.
 
Tukeudun kyllä siihen tekniseen seikkaan että analogi->digi 65536kpl tasoja on riittävä. Kultakorvat ostakoon lisää bittejä.
 
kivi
18.12.2002 20:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aha, joo. Tuo SACD on multa ihan kuuntelematta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jami
23.12.2002 00:49:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siis kellään mitään aavistustakaan. Järki sanois että kun formaatti muuttuu 16bittisestä 24bittiseen niin pitää olla konemuusikko ettei eroa kuule.
 
Jotkut bändit ovat kuulemma kieltäytyneet antamasta vanhoja vinyyleitään 16bittiseen cd-formaattiin muuttamiseen. Ovat odotelleet 24bittistä systeemiä että edes vähän vastais vinyylin dynamiikkaa ja soundeja.
 
Mulla on ajatuksena ruveta tuottamaan musaa superaudiolaatuisena. Sillä täs kyselen. Väärä foorumi on varmaankin kun ei kukaan mitään tiedä.
 
Roberto
23.12.2002 10:19:07
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siis kellään mitään aavistustakaan. Järki sanois että kun formaatti muuttuu 16bittisestä 24bittiseen niin pitää olla konemuusikko ettei eroa kuule.
 
Jotkut bändit ovat kuulemma kieltäytyneet antamasta vanhoja vinyyleitään 16bittiseen cd-formaattiin muuttamiseen. Ovat odotelleet 24bittistä systeemiä että edes vähän vastais vinyylin dynamiikkaa ja soundeja.
 
Mulla on ajatuksena ruveta tuottamaan musaa superaudiolaatuisena. Sillä täs kyselen. Väärä foorumi on varmaankin kun ei kukaan mitään tiedä.

 
Tee levydiili Sonyn kanssa. Voilá!
 
Neil Young oli tekemässä 21 cd:n retrospektiivi-boksia kunnes kuuli että dvd-audio olis tarjolla ja dumppasi lähes valmiin cd-projektin mäkeen ja alkoi työstämään samaa kamaa dvd-audioksi. Asennetta!
 
Jami
23.12.2002 15:23:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tee levydiili Sonyn kanssa. Voilá!

 
Eiku mä haluan Sonyksi Sonyn tilalle!
 
Asennetta!
 
Suamalaanen ei usko ennenku näköö mutta Härmälääsen
pitää päästä koittamahan!
Lindfors
24.12.2002 11:46:21
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siis kellään mitään aavistustakaan. Järki sanois että kun formaatti muuttuu 16bittisestä 24bittiseen niin pitää olla konemuusikko ettei eroa kuule.
 
No sinä kuitenkin kuulet?
 
Jotkut bändit ovat kuulemma kieltäytyneet antamasta vanhoja vinyyleitään 16bittiseen cd-formaattiin muuttamiseen. Ovat odotelleet 24bittistä systeemiä että edes vähän vastais vinyylin dynamiikkaa ja soundeja.

 
Onko tuo lohkaisu "vinyylin dynamiikkaa ja soundeja" ihan huuli vain? Vinyylin dynamiikka (signaali-kohinasuhde) on kahdeksanbittisen tasolla ja soundit lähinnä kompromisseja neulapainon ja seurantakyvyn välillä, puhumattakaan laitteiden ja levyn kunnosta.
 
Minun mielestäni askel 16 ja 24 bitin välillä ei ole näin loppukäyttävän (levyn kuuntelijan) kannalta mitenkään merkittävä. 16 bittinen systeemi tarjoaa kaksinkertaisen dynamiikan vinyyliin nähden ja nykyaikaisten D/A muuntimien laatu on riittävä toistettavaan materiaaliin nähden.
 
Roberto
26.12.2002 19:01:14 (muokattu 26.12.2002 19:01:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sinä kuitenkin kuulet?
 
Kyllä mä ainakin kuulen. Ei tee tiukkaakaan.
 

 
Vinyylin dynamiikka (signaali-kohinasuhde) on kahdeksanbittisen tasolla ja soundit lähinnä kompromisseja neulapainon ja seurantakyvyn välillä, puhumattakaan laitteiden ja levyn kunnosta.
 
16 bittinen systeemi tarjoaa kaksinkertaisen dynamiikan vinyyliin nähden ja nykyaikaisten D/A muuntimien laatu on riittävä toistettavaan materiaaliin nähden.
 
Vittu sä oot sekasin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «