Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkikytkimen maadoitus?
1
Osmo Komppi
20.02.2003 00:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin Squier Fat Teleen kaulaan nelipiuhaisen (+maa) humpparin. Laitoin telen oman kolmiasentoisen kytkimen jälkeen humpparille toisen kolmiasentoisen kytkimen, josta saadaan sarjaan/puolitus/rinnan -kytkentä. Kasasin kitaran ja muuten kiva, mutta surisi turhan runsaasti silloin kun ei kädet olleet kielissä kiinni.
 
Hoksasin sitten, etten maadoittanut uutta kytkintä. Kytkimeen yhteen nastaan toki tulee humpparin maa ja käsittääkseni toinen kela laitetaan sinne maihin single coil -asennossa tai jotain? Avasin pleksin ja laitoin kytkimen metallirunkoon (ts. prikkaan pleksin alapuolelle) maajohdon, jonka vedin muiden maiden tapaan volumepotikan pohjaan josta matka jatkuu tallaan.
 
Nyt kun kokeilin maadoitetussa pistorasiassa uudelleen hurinat olivat kurissa. Käden pitäminen kielillä tai tallalla ei enää tuntunut toisaalta vähentävänkään sitä.
 
Kysymys: Onko nyt oikein, vai olenko saanut aikaan jonkun toimivan, mutta vaarallisen ratkaisun? Eli pitääkö tuo uuden mikkivalitsimen runko maadoittaa erikseen? Jostain maalenkistä aina pelotellaan ja elektroniikkaa sekä sähköoppia ymmärrän sen verran, että osaan piuhat laittaa paikoilleen kun kuvasta katson tai kun rautalangasta väännetään ja nyt haluaisin hieman varmistella selustaa sekä sormia.
 
Kytkinsysteemi löytyy esimerkiksi tuosta kuvasta:
http://www.seymourduncan.com/websit … tics/hum_1vol_series-split-par.html
Tuollainen on-on-on kytkin minulla on humpparin ja Telen oman mikkivalitsimen välissä.
 
fox
20.02.2003 01:53:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vajavaisella käsityksellä hommat on juuri niinkuin pitäiskin. Rest assured. :)
Tietystikin häiriöitä voisi pienentää käyttämällä joka välissä koaksiaalikaapelia, vuoraamalla kaiken foliolla tms.
Tomtom
20.02.2003 12:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viitaten tuohon Kitarakamat- palstan mikkikeskusteluun, mitenkäs mun kannattas edetä, jos mä haluaisin mun Love Rockista mahdollisimman singlecoil- tyyppisen soundin? Kannattaisko mun Foxin kommentin mukaisesti asentaa kytkin, jossa humpparit rinnankytketään vai miten? Mä luin nuo topicit, mutta mulle ei vielä ihan auennut, että kuinka tulos sitten saavutetaan. Tossa SD:n kaaviossa puolitetaan vaan toinen humppari, eli tietty toikin olisi yks vaihtoehto, että puolittais vaan toisen mikin. Kolvi ja pora pysyy kädessä kyllä ja tekijöitäkin on, kunhan sais vähän enemmän ratakiskosta taivutettua opastusta!!
 
fox
20.02.2003 13:13:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitenkäs mun kannattas edetä, jos mä haluaisin mun Love Rockista mahdollisimman singlecoil- tyyppisen soundin?
 
No tietty puolittamalla saa täysin singlecoil-soundin mutta mikki ei sitte ole enää humbukkeri ja sitten täytyy pitää F-tyylisesti huolta maadoituksista ettei koko homma mene SEN takia pieleen. Tuo sarjaan-rinnankytkentä saa aikaiseksi melko hyvän singlecoil-soundin mutta eihän se tosiaan ole "the real thing", tosin eihän juuri minkään humbukkerin puolituksellakaan saada juuri yks yhteen Stratomikkiä johtuen mikrofonien kelojen erilaisuudesta...
Aivan hyvä vaihtoehto on toi OsmoKompinkin laittama pikkukytkin jolla saadaan kaikki kolme variaatioo, alkujaanhan nuo kytkimet toi suuren yleisön tietoisuuteen - tadaa:Ibanez, tri-sound oli homman nimi. Jos suunnittelet molempien mikkien konffaamista niin sitte täytyy porailla Tokaihin pari reikää ja siinä tapauksessa ei yks reikä tee enää enempää hallaa niin voisipa harkita vaiheenkääntökytkintäkin. Mikit vastavaiheessa rinnan - ah mikä hollow-stratoääni!! :)
Mitenkäs sulla on tuo kiertoherkkyys, ei akustinen vaan mikrofoninen kierto josta tuolla toisessa topikissa on väännetty? Tokain käyttämät mikit on joissain malleissa jostain syystä melko herkkiä ulvaisemaan??
Tomtom
20.02.2003 13:52:09 (muokattu 20.02.2003 13:59:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sitä mä oon vähän tässä noita topicceja seuratessa ihmetelly, kun ei oo kiertoa nimeksikään! Mulla on Mesa.22:n jolla livenä ja kämpällä soitetaan ihan reiluilla volumeilla, eikä kiertoa ole esiintynyt. Tokai on alkuperäisillä mikeillä ja ALS-37 mallia, eli korealainen.
 
Käytännössä siis pitäis saada säilytettyä oma soundi, mutta puolituksella tai rinnankytkennällä kaivaa esiin vähän mainitsemaasi fenkkusoundia...
 
Edit:kirjoitusharjoitukset
 
Osmo Komppi
21.02.2003 03:49:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pirkule juu. Sitä alkaa yön pimeinä tunteina kyseenalaistamaan omia selviä ja sähkönkulullisestikin ilmeisesti varsin asiallisiakin näkemyksiä vaikka olisi itse suht varma asiasta.
 
Tottakai kytkin täytyy maadoitttaa. Hämäsi vain tuo, että telen maadoitukset potikoille on tehty ilmeisesti sen yhteisen metallilevyn kautta, joka yhdistää potikat toisiinsa? Ettei tarvi piuhoja laittaa erikseen? Ja sitten, että humpparin maapiuha tuli kyseisessä kytkennässsä uuden kytkimen kautta? Ei tullut mieleen, jotta joutuisi uudestaan kytkimen rungon vetämään maihin.
 
Nyt toimii niinkuin pitääkin. Gear teview tuloo kunhan opettelen soittamahan ;).
 
Nyt voi tosin jo sanua, notta kitaran perussävy ei onneksi muutttunut mikkien vaihdoksessa, vaikka menivät toki TS7:n perussäädöt hyvinkin uusiksi. Laitannen sitten juttua kun olen selvinpäin ja muutenkin sieluni voimissa?
 
Anteeksi, jos näyttää huonolta tämä. Olen humalassa kovin nyt ...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «