Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: bodyn rakentaminen
1
heviman
17.02.2003 16:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olisi kyseessä mun ensimmäinen rakennusoperaatio. Tässä pari kysymystä:
 
- Mikä puu olisi paras vaihtoehto?
 
- Voiko rakentaa bodyn ja sitten ostaa siihen erikseen kaulan?
 
- hyviä sivuja tähän aiheeseen?
 
heviman
17.02.2003 16:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ai niin! ja mistä sitä puuta sitten saa ja paljon maksaa?
 
Juniper
18.02.2003 07:56:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaulan voi ostaa erikseen. Tai osta ensin kaula ja tee body siihen sopivaksi.
Itse tein ensimmäisen kitarani koivusta harjoitusmielessä ja se toimi ihan hyvin. Seuraavaan vasta satsasin kunnon puut.
Halpoihin puihin on hyvä harjoitella oikeat työvaiheet, jos mokaa niin ei ole niin väliä.
 
Johnny Jazz
19.02.2003 15:18:04 (muokattu 19.02.2003 15:20:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olisi kyseessä mun ensimmäinen rakennusoperaatio. -
- Voiko rakentaa bodyn ja sitten ostaa siihen erikseen kaulan?

 
jos kerran olet rakentamassa kitaraa, niin silloin et voi ostaa erikseen kaulaa. sitä operaatiota kutsutaan kitaran kokoamiseksi. itserakennettu kitara tehdään raakasahatuista lankuista alkaen alusta loppuun, ja jokainen osa mikä on puusta tehty. (joku puristi voisi sanoa, että metalliosatkin pitää itse valaa ja mikit käämiä, mutta itse tyydyn puukäsitöihin..:)
 
niin ja materiaali kysymykset riippuvat tietenkin siitä, minkälaisen kitaran haluat rakentaa. pistäpä tarkempaa infoa!
 
Tmp
19.02.2003 16:42:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


jos kerran olet rakentamassa kitaraa, niin silloin et voi ostaa erikseen kaulaa. sitä operaatiota kutsutaan kitaran kokoamiseksi. itserakennettu kitara tehdään raakasahatuista lankuista alkaen alusta loppuun, ja jokainen osa mikä on puusta tehty. (joku puristi voisi sanoa, että metalliosatkin pitää itse valaa ja mikit käämiä, mutta itse tyydyn puukäsitöihin..:)
 
niin ja materiaali kysymykset riippuvat tietenkin siitä, minkälaisen kitaran haluat rakentaa. pistäpä tarkempaa infoa!

 
No älä stten osta mikrofoneja tai kieliä itse, sillonhan vaan kokoat sen kitaran. Jos nyt ekan kitaran tekee niin voihan se olla järkevää ostaa se kaula erikseen, saa kokeiltua miten se sopii siihen bodyyn jne, varsinkaan jos tuntuu että omat taidot ei riitä.
 
Onko sitten hauskaa jos kaula menee vituillee ja istut siellä paskan kitaran kanssa? Sitten kun tuntuu että haluaa tehdä myös kaulan itse niin sen voi tehdä, jopa vaihtaa sen ostetun kaulan siihen itsetehtyyn.
 
Pitääkö aina olla pätemässä? Jos joku haluaa rakentaa vain bodyn, esim tehdä siitä vähän erikoisen, mutta ei halua laittaa paljon aikaa kaulan tekemiseen jos tuntuu ettei taidot riitä, niin onko se ongelma jos joku niin tekee? On se kyllä minusta kitaran rakentamista.
 
heviman
19.02.2003 18:22:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mites tää tämmönen sooloovi? missäpäin kitaraa mahtaa sijaita?
 
Tmp
19.02.2003 19:05:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mites tää tämmönen sooloovi? missäpäin kitaraa mahtaa sijaita?
 
Eli jos vertaat esim tavallista akustista kitaraa ja telecasteria, niin huomaat että telecasterista on "leikattu" osa bodysta pois ylänauhojen kohdalla. Tämä on se soololovi. Stratocasterissa on kaksi.
 
heviman
19.02.2003 20:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tällänen olis hieno tällänen rhoads-mallinen kitara mikä on mun avatar. Mistä löytyisi kyseisen mallin piirrustukset vai löytyykö mistään? (tarkotan nyt lähinnä bodya)
 
Jormaz
19.02.2003 23:25:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tällänen olis hieno tällänen rhoads-mallinen kitara mikä on mun avatar. Mistä löytyisi kyseisen mallin piirrustukset vai löytyykö mistään? (tarkotan nyt lähinnä bodya)
 
Jonkinlaisen CAD-piirustuksen Rhoadsista oon löytänyt ja saattoi olla täällä: http://www.guitarbuild.com/ , vaatii rekisteröimisen ja kun oon unohtanut tunnukset niin en voi tarkistaa. Kokeile sitä ja kerro löytykö, multa saattaa löytyä koneelta vielä se piirustus.
 
Back to the 80's
Johnny Jazz
20.02.2003 09:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo, sori hei, ei ollut todellakaan tarkoitus vittuilla tai mitään. mun puolesta jokainen saa tehdä just mitä lystää ja varmaankin bodyn rakentaminen on aluks helpompaa ja kaulan voi myöhemmin sitten vaihtaa oma tekemään jos siltä tuntuu! tarkoitin vain sanoa että jos kerran rakentaminen kiinnostaa niin miksei samantien ainakin harkitsis kaulankin rakentamista. mun mielestä se on kaikista mukavin tekovaihe kitarassa. :) metalliosien valaminen oli vitsi, ei kai nyt kukaan sellasta itse tee..??!!
 
tsemppiä vaan hevimiehelle rakennusprojektiin!!! :)
 
Miikathebest
20.02.2003 19:28:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

metalliosien valaminen oli vitsi, ei kai nyt kukaan sellasta itse tee..??!!
 
Kyllä niitä kaiken maailman friikkejä kuule löytyy.
Jormaz
20.02.2003 23:13:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinteän (hyvän) tallan valmistus ei liene metallitöitä taitavalle vaikeaa?
 
Back to the 80's
Juzzu
21.02.2003 07:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinteän (hyvän) tallan valmistus ei liene metallitöitä taitavalle vaikeaa?
 
Ei. Itse en taida metallitöitä, mutta suunnittelen kyllä mitä kaverit sorvaa ja koneistaa :o) Ja voin vakuuttaa, että nykyisten markkinoilla olevien tune-o-maticcien toleranssit ovat järkyttävän isoja siihen verrattuna, mitä ne olisivat suomalaisen ammattilaisen (kalliilla hinnalla) tehtynä. Jos vaikka kokeilette Tune-O-Maticia ilman kieliä, niin sehän heiluu suuntaan jos toiseenkin - ei heiluisi ammattilaisen tekemänä.
 
Olisihan se mukavaa kun olisi mahdollisuus ilman pelkoa hirvittävistä tuntiveloituksista kokeilla erilaisia konstruktioita - suunnitella vaikka ihan 'omannäköinen' kiinteä talla. Mutta kun ei ole pajaa käytössä...
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «