Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiverretut nauhojen välit?
1
madclass
04.02.2003 17:14:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli John McLaughlinilla oli Shakti aikanaan käytössä teräskielinen akustinen, jossa oli kaiverrettu nauhojenvälejä jotta kieliä pystyy venyttään myös painamalla niitä. Näin ainakin olen käsittänyt.
Uskaltaiskohan alkaa omaa kitaraa runnomaan? Kokemuksia?
 
pekkeri
04.02.2003 18:45:43
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli John McLaughlinilla oli Shakti aikanaan käytössä teräskielinen akustinen, jossa oli kaiverrettu nauhojenvälejä jotta kieliä pystyy venyttään myös painamalla niitä. Näin ainakin olen käsittänyt.
Uskaltaiskohan alkaa omaa kitaraa runnomaan? Kokemuksia?

 
Kokemuksia on. Kaverin kanssa viilattiin yksi Kramer eri vahvuisin pyöröviiloin ja duuni onnistui pikkujärkeilyn jälkeen aivan hyvin. Koko kaulaahan ei toki kannata viilata vaan lähinnä kyseeseen tulee "ylärekisterin" nauhavälit.
 
Mieti kuitenkin, onko ko homma täysin välttämätön. Vaikka homma onnistuisikin se muuttaa kitaran soittoasi aikalailla, eikä mun mielestä se sovellu edes kaikkeen soittamiseen. Kokeilu johonkin halpikseen ensin tai hommaa jostakin lainaksi skeba, jota on tohtotoiru ko. menetelmin.
 
madclass
04.02.2003 18:58:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikä mun mielestä se sovellu edes kaikkeen soittamiseen.
 
Tuosta puheen ollen miten puhtaasti kaiverrettujen nauhojen väleista saa sävelet soitettuu? Vissiin pitää soittaa kohtuu kevyellä tatsilla ettei mee sävel yläkanttiin.
 
Fortune
05.02.2003 14:07:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tuosta puheen ollen miten puhtaasti kaiverrettujen nauhojen väleista saa sävelet soitettuu? Vissiin pitää soittaa kohtuu kevyellä tatsilla ettei mee sävel yläkanttiin.

 
Riippuu kielten paksuudesta, mutta kyllä ysisatsin kanssa saa olla aika tarkkana. Askomikolla oli (kai) jossakin kepakossa kaiverretut välit joskus, pistä herralle pikaviestiä jos kiinnostaa.
 
Jos on vaikkapa Fender-myymälöitä lähellä, käypä katso josko löydät joko Y.Malmsteen -signaturea tai R.Blackmore-mallia, niissä on koverretut nauhavälit.
 
Useinhan noita sovelletaan vain ylimpiin nauhoihin.
 
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
Miikathebest
10.02.2003 16:16:07 (muokattu 10.02.2003 16:17:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän nauhojen välejä koverreta sen takia, että saataisiin venytettyä kieltä alas painanalla(ei ainakaan itelläni se ollut motiivina). Eikö se yleensä tehdä tuntuman parantamiseksi etenkin matalilla nauhoilla, kun soitetaan kielet oikeen matalalla.
Voi kun nyt joku OIKEEN VIISAS henkilö tulisi vähän saarnaamaan otelaudan kovertamisesta.
Mikromoottoriporalla kovertaminen käy kätevästi.
 
http://www10.brinkster.com/miikathebest/dw/kramer.htm
Kramerit taitaa olla aika suosittuja tohon tarkotukseen.
madclass
11.02.2003 00:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän nauhojen välejä koverreta sen takia, että saataisiin venytettyä kieltä alas painanalla
 
Joo ei varmaan yleensä, mutta koetappa tsekata jostakin sitä j.mclaughlinin aikaista shakti hässäkkää. Kyllä kyseinen herrasmies käytti tuohon tarkoitukseen niitä koverruksia(ainakin luulen niin, Pitää vissiin lähtee googlettaan...) Yleensähän nuo tehään just sähkäreihin, mutta mulla oli nyt akustinen mielessä. Pitäs varmaan saahan jostain koverrettu kitara käsiin, että ei mee viilaileen sikaa säkissä:-
 
kivi
11.02.2003 01:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun muistaisi, niitä nimittäin on erilaisia kitaran sukuisia soittimia, missä on tuo scalloppaus ihan vakiona. Itsekin oon jotain persialaista luutuntapaista jossain studiossa rämpytellyt, mutten yhtään muista mikä se oli.
 
Remin Peter Buck tais yhteen aikaan tehdä kaikki biisit jollain scalloppatulla etno-ukulelella joka oli vielä satunnaisessa vireessä, ja siitä sitten vasta omalta demonauhalta opetteli ne tavallisella kitaralla soittamaan.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jPekka
11.02.2003 16:01:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun muistaisi, niitä nimittäin on erilaisia kitaran sukuisia soittimia, missä on tuo scalloppaus ihan vakiona. Itsekin oon jotain persialaista luutuntapaista jossain studiossa rämpytellyt, mutten yhtään muista mikä se oli.
 
Minulla on tuolla kaapissa kiinalainen lyhytkaulainen luuttu eli pipa, jonka on tosiaan sivulta katsoen ihan silkkaa sahalaitaa. Ylemmät nauhat ovat kapeita puusuikaleita, jotka on liimattu kanteen (kuten muistaakseni länsimaisemmissakin luutuissa).
 
Ovat vielä nuo kiinalaiset kielisoittimet melkoisia virtuoosipelejä - eat your heart out, Yngwie...
 
.
 
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Jones
12.02.2003 10:00:56
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mul on Charvelissa otelauta koverrettu 12:sta nauhasta ylöspäin. ysin kielet ja hyvin toimii, ei mee ylös ellei paina tarkoituksella. Helpompi ainakin tilutella.
 
aon
12.02.2003 22:11:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Minulla on tuolla kaapissa kiinalainen lyhytkaulainen luuttu eli pipa, jonka on tosiaan sivulta katsoen ihan silkkaa sahalaitaa. Ylemmät nauhat ovat kapeita puusuikaleita, jotka on liimattu kanteen (kuten muistaakseni länsimaisemmissakin luutuissa).
 
Ovat vielä nuo kiinalaiset kielisoittimet melkoisia virtuoosipelejä - eat your heart out, Yngwie...
 
.

 
Oletteko koskaan soittaneet erhua? Siinä vasta hauskan kuuloinen kiinalainen soitin, ja mukava soittaa.
 
Niille, jotka pitävät tällaisesta - tämä on sellaista.
madclass
13.02.2003 00:07:10 (muokattu 13.02.2003 00:08:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ihmiset. Ongelmani on ratkaistu. Ostan lentolipun kiinaan ja lähden shoppaileen. Kyllähän tollaisen vähän eksoottisemman instrumentin hankintaa vois miettiä. ihan vaihtelun vuoksi...
 
jPekka
13.02.2003 10:16:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Oletteko koskaan soittaneet erhua? Siinä vasta hauskan kuuloinen kiinalainen soitin, ja mukava soittaa.

 
En ole soittanut, mutta tiedän kyllä soittimen (ja taitaa tuolta levystöstä löytyä ääninäytteitäkin - tai on mulla erhua myös tuossa äänikortille rakentamassani 94B-soundibankissa).
 
Laajemmalle kuulijakunnalle kerrottakoon, että kyseessä on eräänlainen viulu, jossa on yksi kieli soittimen kummallakin puolella (nimi taitaa tarkoittaa sanakirjan kanssa kääntäen "kaksiviiksistä"). Koppa on suunnilleen säilykepurkin kokoinen lieriö, jossa on banjotyyliin nahkakalvot lieriön päissä. Kaula on sileä puupuikko ilman erityisempää otelautaa tai nauhoja, joten kielet painetaan sitä vasten ihan korvakuulolta. Jousi on kiinteästi kielien välissä, ja siinä on jouhet kumpaakin kieltä varten. Oikein hauskasti nariseva peli!
 
.
 
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
kivi
13.02.2003 12:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laajemmalle kuulijakunnalle kerrottakoon, että kyseessä on eräänlainen viulu, jossa on yksi kieli soittimen kummallakin
 
Ai, sen nimi on erhu? Olen soittanut, joo. Muistaakseni jopa niin, että vedettiin jotain painajaismusiikkia kattonauloilla rigatulla pystypianolla (naulat kielten väliin resonoimaan, ja ylimpien oktaavien vasaroihin metallinastat) ja tuolla - hm - "erhulla". Varmasti nautittava kokemus aamuöisessä talossa, lattialautojen ja hirsiseinien naristessa oli se:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Congi
13.02.2003 15:40:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.philmultic.com/home/instruments/erhu.html
 
Tässä on tietoa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «