Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: basson elektroniikkaan muutosta.
1
Pahisguy
09.03.2003 12:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku mainihti tehneensä bassoonsa semmosen muutoksen että mikit sai sarjaan. Miten tuo vaikuttaa soundiin, volumea kai ainakin tulee lisää?
 
Aiheesta innostuneena avasin iban luukut ja selvitin kytkennät, ja suunnittelin niihin pienen muutoksen.
 
http://www.sunpoint.net/~mp3byjb/kaikenlaista/bassmod.htm
 
Tuosa ois linkki kytkikseen siitä muutoksesta, toimisiko tuo ja mitä saisi aikaseksi. Tone on jätetty pois, sen tilalle tulisi sarjaan- rinnan- kytkin, M- palikat on mikit. Toinen volume olisi sarjakytkennässä vain toiselle mikille, toinen toimisi masterina, ainakin teoriassa.
 
Eli toimisiko tuommonen ja kannattaako moiseen rueta?
 
...Tätä joutilasta kavahtakaa...
poppamies
09.03.2003 13:03:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku mainihti tehneensä bassoonsa semmosen muutoksen että mikit sai sarjaan. Miten tuo vaikuttaa soundiin, volumea kai ainakin tulee lisää
Minä kokeilin tuota Jaziin, kun tuolla ameriikan foorumeilla(Talk Bass) niin kovasti vouhotetaan noista modification'eita päivittäin. Vaihdoin tone potikan sellaiseen missä on kytkin että sain tuon paralell/series mahdollisuuden. En tykännyt virityksestä. Vaidoin pian kaikki takaisin alkuperäiseksi.Jazzista hävisi vähän niinkuin sielu. Se toimi ikäänkuin kaiken maailman bassot yhdessä ja samassa kitarassa. Kuvittelisin että Jazzilleni tuli identiteettiongelmia.
Vaikutus tosiaan on että sarjaan kytkettynä signaalitaso nousee jonkunverran, botnea tulee enemmän (pressan tyyliin)mutta samalla häviää Jazille tyypillinen honottava soundi. Myös puhdasta diskanttia häviää jonkunverran.
Jos bassosi on muutenkin sieluton niin modifikaatio saattaa olla perusteltua, mutta jo ennestään hyvää bassosoundia ei kannata lähteä pilaamaan virityksillä. Fenderin suhteen olen sitä mieltä että Leo ja pojat on miettinyt asiat jo kerran valmiiksi.
 
"G-strings are for strippers"
Pahisguy
09.03.2003 13:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä kokeilin tuota Jaziin, kun tuolla ameriikan foorumeilla(Talk Bass) niin kovasti vouhotetaan noista modification'eita päivittäin. Vaihdoin tone potikan sellaiseen missä on kytkin että sain tuon paralell/series mahdollisuuden. En tykännyt virityksestä. Vaidoin pian kaikki takaisin alkuperäiseksi.Jazzista hävisi vähän niinkuin sielu. Se toimi ikäänkuin kaiken maailman bassot yhdessä ja samassa kitarassa. Kuvittelisin että Jazzilleni tuli identiteettiongelmia.
Vaikutus tosiaan on että sarjaan kytkettynä signaalitaso nousee jonkunverran, botnea tulee enemmän (pressan tyyliin)mutta samalla häviää Jazille tyypillinen honottava soundi. Myös puhdasta diskanttia häviää jonkunverran.
Jos bassosi on muutenkin sieluton niin modifikaatio saattaa olla perusteltua, mutta jo ennestään hyvää bassosoundia ei kannata lähteä pilaamaan virityksillä. Fenderin suhteen olen sitä mieltä että Leo ja pojat on miettinyt asiat jo kerran valmiiksi.

 
No tuo ei mikään jatsari oo tuo lähtökohta. vaan halpa ibanez. mutta kuitenki kelpo basso. Jazz tyylin mikeillä kuitenki. Diskantin perään en jää itkemään, bassohan täsä kyseesä on ;)
Mutta mitäs meinaat kytkennästä, toimisiko?
 
...Tätä joutilasta kavahtakaa...
jPekka
09.03.2003 16:31:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Jos bassosi on muutenkin sieluton niin modifikaatio saattaa olla perusteltua, mutta jo ennestään hyvää bassosoundia ei kannata lähteä pilaamaan virityksillä. Fenderin suhteen olen sitä mieltä että Leo ja pojat on miettinyt asiat jo kerran valmiiksi.

 
... tai sitten se vain lisää sielukkuutta. Kysymyshän on aina siitä, millaista soundia hakee, mitä siitä bassostaan haluaa saada irti. Minulla on ollut Rickenbacker 4001:ssä jo kauan tuollainen sarjamahdollisuudella varustettu mikkikytkentä, enkä kyllä vaihtaisi pois. 'Backereissahan diskantti ei yleensä ole ongelma 8-), joten botnen lisääminen tuolla sarjakytkennällä oli ainakin minun korvilleni vallan paikallaan. Jatkoin samalla linjalla sittemmin ja vaihdoin tallamikiksi DiMarzio Alchemy 101:n.
 
Pointtihan on siitä, että jos modifikaation sijaan lähtisin etsimään kaupoista bassoa, jolla on sekä tuon backerini käteen istuva soitettavuus että haluamani kaltainen jykevä soundi, saisin etsiä ja kauan. Ei noita valmisteta.
 
Ymmärrän kyllä, ettei tuollainen kytkentä Jazzarissa tuottanut mitään sen ihmeempää kuin vain eräänlaisen Precision-jäljitelmän, ja sellaisiahan saa kaupasta niin monta kuin haluaa.
 
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «