Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen kunnostaminen
1 2 3 4 537 38 39 40 41
zmb
04.08.2005 19:12:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se ammattimies sano et petsi myös ruiskulla. Mites aattelin poistaa basarista samalla tomiholderin. Koska tomit on telineillä kiinni. Ni mitäs tuohon isoon reikää ja ruuvi reikiin laittais? Puu tulpat?
 
Pistän kunnostuksen jälkeen tomeihin star-castit.
Star cast maksaa n. 60ekee pönttö eikai noihi oo järkee vaihtaa valu vanteita. Hinta tuplaantuu per pönttö. Ja niitä tulee vaan yks per pönttö...
 
Mites virityspesät toimii ku siinä ei oo enää sitä muovi pinnotetta välissä? Pitäskös siihen laittaa joku kumi väliin?
 
Mitäs ootte mieltä siitä et miulla on tomeissa lyöntikalvona pinstripit ja alakalvona tama by evans kalvo, ni kumman vaihtaisitte? Ite aattelin vaihtaa nuo alakalvot. Evansseihin.
 
Miulla on kaks 6½ virveliä 80-luvulta missä on samanlaiset viritys pesät kuin granstareiden tomeissa. Ni aattelin vaihtaa yhteen puu rungon Oiskos kellerin puurunko mitä?
Harmi vaa ettei noihi pesii saa matalempaa runkoa ku 6½".
Minkäs arvosta runkoo tohon kannattais pistää?
 
Mitä eroo on alakalvoja ajatellen evans generalla ja g1?
Tomit kun on niin syvät ni miten kaikua sai vähennettyä? (Muuten kuin sirkkelillä :)
 
stam1naaa!
mkujanpaa
04.08.2005 23:43:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitämpä oman ikuisuusprojektini myös tänne. Kirjoittelin jo keväällä tuonne soitinrakennus-keskusteluun eli joku on voinut nähdä tämän jo siellä.
 
Linkki kevään keskusteluun -> http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=90921&o=0&co=330
 
Projektina siis on viiluttaa, petsata ja lakata vanahat centuryn rummut. Ennenkuin kysytte mitä järkeä...niin eikös nämä centuryt hyvin koekaniineiksi sovi. Jos projekti jää kesken tai ei muuten onnistu niin kyllä tuossa tontilla on tilaa ylimääräselle juhannuskokolle... ;)
 
Homma on siis edelleen kesken. Lattiatomi ja basarin vanteet on edelleen vaiheessa. "Kromit" on kaikki kiillotettu ja uudet ruuvit odottaa myös kaapissa :)
 
Jos joku ei jaksa lukea aiempaa keskustelua niin suora linkki projektikuviin on tässä -> http://www.saunalahti.fi/~mkujanpa/Rummut/
 
www.designmaalaus.com
Neverest
05.08.2005 15:50:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaan nyt johonkin mihin osaan mulla on jotain järkevää sanottavana.
 
Ni mitäs tuohon isoon reikää ja ruuvi reikiin laittais? Puu tulpat?
 
Meillä oli kaikki reiät teipattuna leveällä maalarinteipillä, myös kaikki isommat kuten bassarin tomiholderin paikka ja tomiholderin kiinnitys kohdat itse tomeissa. Toimi ihan hyvin. Mitään ei päässy läpi missään vaiheessa.
 
Mites virityspesät toimii ku siinä ei oo enää sitä muovi pinnotetta välissä? Pitäskös siihen laittaa joku kumi väliin?
 
Mun rummuissa ei ollu mitään erityistä virityspesien alla, joten siellä ei ole nytkään mitään. Ihan ovat lakkapintaa vasten. En tiedä olisko sitten parempi että olis jotain välissä...
 
Tyhmä eläin!
Tightbutloose
06.08.2005 00:16:28 (muokattu 06.08.2005 00:21:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se ammattimies sano et petsi myös ruiskulla.
 
saat olla itsekin aika ammattimies että saat levitettyä petsin hyvin ruiskulla!!! EN lähtisi kokeilemaan. Meidän kokenut pintakäsittely opettajakin sanoi että petsiä EI kannata vetää ruiskulla, koska levityksessä tulee ongelmia. En tiedä miten kokenut ruiskuttaja olet, mutta petsin levitys on miltei hasardi puuhaa ruiskun kanssa, koska ruiskulla vedetään poikittain vaakatasossa edellisen vedon alle ja petsissä tulee sävyeroja heti kun tulee vähänkin päällekäisiä kerroksia, toisin kuin maalin kanssa. ruisku ei levitä petsiä kuitenkaan niin tarkasti, että päällekkäsisiä vetoja voisi välttää... näin ollen petsistä tulee melkein väistämättä raidallista!!! tai pitää olla aika maaginen ruiskuttaja, "ammaddimies", että se onnistuu ;)
 
humalatilani ei heikennä tämän viestin asiapohjaa.
 
kuule, koe ja nää.
Tightbutloose
06.08.2005 00:23:08 (muokattu 06.08.2005 00:32:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kämmäsin
 
kuule, koe ja nää.
Tightbutloose
06.08.2005 00:24:11 (muokattu 06.08.2005 00:32:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja taas
 
kuule, koe ja nää.
zmb
06.08.2005 20:14:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä oli kaikki reiät teipattuna leveällä maalarinteipillä, myös kaikki isommat kuten bassarin tomiholderin paikka ja tomiholderin kiinnitys kohdat itse tomeissa. Toimi ihan hyvin. Mitään ei päässy läpi missään vaiheessa.
 
Itse aattelin petsauksen ja lakkauksen jälkeen olla laittamatta tuota holderia basariin koska sillä ei oo mitään käyttöä. Ni mitä niihin reikiin keksisi laittaa?
 
stam1naaa!
ddrum54
06.08.2005 21:06:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aattelin petsauksen ja lakkauksen jälkeen olla laittamatta tuota holderia basariin koska sillä ei oo mitään käyttöä. Ni mitä niihin reikiin keksisi laittaa?
 
Eiköhän tuo ihan puutapilla onnistu. Tappi tukevasti liimalla kiinni. Kun liima on kuivunut, niin hiot sen tasoon. Toinen vaihtoehto voisi olla joku hieno messinkilaatta ja siihen hieno kaiverrus.
 
2`n 4
Neverest
08.08.2005 09:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aattelin petsauksen ja lakkauksen jälkeen olla laittamatta tuota holderia basariin koska sillä ei oo mitään käyttöä. Ni mitä niihin reikiin keksisi laittaa?
 
Joo, sori, en ihan ymmärtänyt viimeksi mitä tarkoitit. Mä itse tein just nii, että tomit lähti pois bassarin päältä. Mä laiton vaan sen tomholderin pidikkeen kiinni takas siihen bassarin päälle. Niinku näkyy esim. tässä kuvassa http://koti.mbnet.fi/~ensiabu/runmut/kuva_16.JPG
 
En nyt tiiä onks toi nyt niin "kaunista" mut ei musta huonokaan ratkaisu. Itse puuhun en laittanut mitään tulppia. Kai se on vaan ihan miten tykkää.
 
Tyhmä eläin!
AP
11.08.2005 15:07:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aattelin petsauksen ja lakkauksen jälkeen olla laittamatta tuota holderia basariin koska sillä ei oo mitään käyttöä. Ni mitä niihin reikiin keksisi laittaa?
 
Krhm. Tai sitten annat reiän olla, teet vaan siitä siistin pyöreän ja pistät reunoihin esim. jonkun metallirinkulan vahvikkeeksi. Tuli vaan mieleen, kun tuolla toisessa topicissa kerta vakuutellaan että itse asiassa myös bassarin rungossa voisi olla Kumu-tyyliin reikä soitettavuuden ja muun parantamiseksi. Ole siis in ja jätä reikä paikalleen! ;-)
 
K100 #7 Ärlä #011
afro
11.08.2005 18:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krhm. Tai sitten annat reiän olla, teet vaan siitä siistin pyöreän ja pistät reunoihin esim. jonkun metallirinkulan vahvikkeeksi. Tuli vaan mieleen, kun tuolla toisessa topicissa kerta vakuutellaan että itse asiassa myös bassarin rungossa voisi olla Kumu-tyyliin reikä soitettavuuden ja muun parantamiseksi. Ole siis in ja jätä reikä paikalleen! ;-)
 
Tuota ideaahan voisi vielä kehittää: Tekisi juuri tuommoisen siistin reiän, ja sitten kääntäisi basarin 90 astetta. Tällöin reikä olisi rummun sivussa, kuten Kumuissakin. Sitten vain jaloille uudet reiät ja niiden entiset reiät joko tukkisi tai tekisi niistä venttiilireiät.
Reikiä voi tietysti tulla runkoon liikaa. Toisaalta, onhan Nykäsen Anssillakin Kumuissa SideHolet ja silti venttiilireikiä basarit täynnä.
 
Rumpusoolo on kuin kusi pakkasella. Lämmittää vähän aikaa, mutta kaduttaa jälkeenpäin. -Antti Lehtinen
zmb
12.08.2005 17:28:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo ylä reijän suurentaminen tuli kans mieleen, et tekis siihen vaikka oman "up holen". Tosin basarin etukalvossa on jo reikä valmiiksi. Kalvoina miulla on evansin EQ2/3 yhistelmä ja se toimii tuolla basarilla aivan h*lvetin hyvin!
 
Mitä eroa 2 & 3 on EQ 1 ja neloseen.
 
stam1naaa!
ltg
01.09.2005 10:22:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On jo monen vuoden ajan pitänyt kunnostaa treeniksen nurkassa lojuva Pearl BLX-setti (22,12,16). Tässä viat:
 
-Basarista puuttuu toinen jalka, ja toinenkin on risa, eli ne täytyy vaihtaa. Lisäksi uudet puuvanteet täytyy hommata.
 
-Lattiatomiin uudet jalat sekä pesät niille.
 
-Basarin päältä kulunut pintaviilua aika isolta alueelta, tomin vanne on kait hangannut.
 
Okei, muut ovatkin aika selviä ja helppoja juttuja, mutta mites tuon basarin kanssa. Tavoite olisi hioa kaikista pöntöistä maalit veks ja maalata uudestaan. Läpikuultava maali ei käyne vaihtoehdoksi, koska tuon basarin kolot täytyvät täyttää jollain töhnällä. Millä?
 
Sitä vessanpönttöä en pessyt enää koskaan.THV-klubi #5
wavelength
01.09.2005 16:31:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuuko rummuissa olevien reikien ja lohkeamien paikkaaminen kitillä, plastic woodilla tahi muulla töhnällä? Vaikuttaako se merkittävästi soundiin, vai pitäisikö vaan antaa olla?
 
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Neverest
02.09.2005 08:55:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Läpikuultava maali ei käyne vaihtoehdoksi, koska tuon basarin kolot täytyvät täyttää jollain töhnällä. Millä?
 
Onnistuuko rummuissa olevien reikien ja lohkeamien paikkaaminen kitillä, plastic woodilla tahi muulla töhnällä? Vaikuttaako se merkittävästi soundiin, vai pitäisikö vaan antaa olla?
 
Mun kertomuksessa linkkinä olleessa http://www.drummaker.com/bigfred/snare101.htm toi kaveri ainakin käyttää jotain tuollaista keinopuukittiä tai jotain. Mä en kyllä osaa sanoa, että minkälainen jälki tuosta jää kuivana, kun itse tuollaista ei tarvinnut käyttää. Varsinkin, jos kyse on isoista rei'istä/alueista, mitä pitäisi paikata voi tietysti olla hankalaa lopputuloksen kannalta.
 
Pienien reikien osalta, kuten joidenkin ruuvireikien, ei varmasti ole mitään ongelmaa käyttää tuollaista kittiä. Eikä se takulla vaikuta soundiin häiritsevästi.
 
Ruiskumaalaus olisi varmasti paras vaihtoehto tapauksessa, jossa rumpujen pinta on sen verran heikko, että esim petsauksella tulisi liian rumaa jälkeä. Ruiskumaalausta tosin ei ihan helposti itse saa tehtyä ja sellaisen teettäminen taas maksaa mansikoita. Vois kuvitella, että itse tehtynä viilutus olisi yks vaihtoehto, tai sitten epätasaisuuksien/reikien huolellinen kittaus, tasoitus ja hionta sekä maalaminen jollain peittävällä maalilla sekä lakkaus viimeiseksi käsittelyksi. Maalissa on sitten otettava huomioon, että se on lakkauksen kanssa yhteensopivaa. Paras on varmaan mennä rautakauppaan kyselemään sopivia vaihtoehtoja ja yhdistelmiä.
 
Tyhmä eläin!
Neverest
02.09.2005 08:59:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Projektina siis on viiluttaa, petsata ja lakata vanahat centuryn rummut. Ennenkuin kysytte mitä järkeä...niin eikös nämä centuryt hyvin koekaniineiksi sovi. Jos projekti jää kesken tai ei muuten onnistu niin kyllä tuossa tontilla on tilaa ylimääräselle juhannuskokolle... ;)

Homma on siis edelleen kesken. Lattiatomi ja basarin vanteet on edelleen vaiheessa. "Kromit" on kaikki kiillotettu ja uudet ruuvit odottaa myös kaapissa :)

Jos joku ei jaksa lukea aiempaa keskustelua niin suora linkki projektikuviin on tässä -> http://www.saunalahti.fi/~mkujanpa/Rummut/

 
Tässä upeaa jälkeä viilutuksella. Vanhat Centuryt suorastaan loistaa!! :) Hienoa!! Pistähän lisää kuvia sitten, kun saat rummut myös koottua ja lopullisen ilmeen aikaiseksi.
 
Tyhmä eläin!
zmb
02.09.2005 21:30:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat granut oottaa lacattuina ja kuivina. Tänää semi-pro nainen lakkasne ruiskulla käyttäen kaksikomponentti polyuretaania. Olin kuudesta puoleen neljään eilisestä tänään hiomassa koneellaa pönttöjä aluks 100 tasohiomakoneella, sitten 180 kojeella myös ja lopuksi kiilotus 240 käsineen. Voin sanoa että kukaan ei ois saanut hiontaa tehtyä paremmaksi.
 
Aattelin petsausta mutta ammattilaiset sanoi että pohjien pitäs olla helvetin hyvät että sen ois voinu tehä, mut onhan noissa centureissa ollut aivan helvetin huono pinta enne hiomista ja noin hyvät tuli petsauksesta!
 
4 Ruuvi reikää ois basarista pitänyt täyttää ja paklata koivupölyllä mut sanoivat ettei se gannata.
 
Certokaa lisää sentureista kuvia Granuista n. viikon päästä.
 
Suoistuiskos kukaan ottaa niitä mun kunnostus kuvia omalle saitilleen kun mulla ei oo sivuja enkä oikeen jaksa ja osaa enää aukaista semmosia. Voisin lähettää kuvat postin liitetiedostona. Pistää pikaviestiä, jos halukkaita löytyy!!
 
stam1naaa!
turohaapamaki
03.09.2005 08:14:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuh, hyvää duunia Neverest ja muut rumpujen kunnostamisen kanssa!!
Innostuin itsekin vanhan settini uusimaan, ja siitä tuli todella hienoa jälkeä, hioin rumpuni puhtaalle puulle, minkä jälkeen petsasin ne kolmeen kertaan ja lakkasin neljään kertaan...:)
Ovat ihan kohta täysin valmiit niin pistän kuvia tulemaan sitten!
 
" death blooms..."
zmb
04.09.2005 16:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos ketään ketkä ois nähny tai kuullu vahatuista rummuista? Tai soittimista ylipäätään. Taylorin hi-end acustiset on ainakin vahattu!
 
Lakkaaja suositteli vahausta. Lacan päälle. Et aluks hios laccauksen 1200 vesihioma paperilla ja sitten vaha vaigga autovaha piälle.
 
Entäs mehiläisvahaa mitä käytetään gitaroissa?
 
stam1naaa!
wavelength
05.09.2005 16:00:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos ketään ketkä ois nähny tai kuullu vahatuista rummuista? Tai soittimista ylipäätään. Taylorin hi-end acustiset on ainakin vahattu!
 
Lakkaaja suositteli vahausta. Lacan päälle. Et aluks hios laccauksen 1200 vesihioma paperilla ja sitten vaha vaigga autovaha piälle.
 
Entäs mehiläisvahaa mitä käytetään gitaroissa?

 
Huonekaluvahalla rumpuloita on kiillotettu iät ja ajat. Ainakin Kumuja saa myös öljyvahaviimeistelyllä.
 
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 537 38 39 40 41

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «