Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä tarkoittaa rumpujen triggaus?
1 2 3 4 511 12 13 14 15
beorn
14.07.2005 12:25:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä "tukkoon menemisestä" haluaisin vielä keskustella. Toki muuallakin kuin hevimätössä soitetaan basareita nopeasti ja voimalla. Kuinkas heillä ei ole tukkoonmeno-ongelmaa?
 
Tuli mieleen esimerkkikin. Wecklin Dave jollain videolla aloitti virvelitremololla ja hitailla basarin kakkosilla. Kiihdytti tasaisesti basarit tremoloon ja samalla hidasti virvelin hitaisiin kakkosiin. Ei menny tukkoon basari eikä virveli. Eikä tarvinnu trikata.
 
Mulle siis trikkaus pitää myydä jollain muulla argumentilla kuin instrumentin kyvyttömyydellä reagoida soittajan tatsiin.

 
Olenpas tainnnut nähdä saman videon, hyvin soi Wecklin rummut..! :)
 
Mutta, tässäpä kysymys! Tarviiko soittaa NIIN nopeasti, ettei a)omat jalat ja/tai kädet tai b)rummut pysy mukana?
 
Kai pitäis soittaa semmosilla tempoilla, että pysyy viälä ite mukana. Noh, sehän nyt on jokaisen oma asia!
 
Onhan se puuroutuminenkin vähän siitä kiinni, miten virittää rummut. Johonkin nopeampaan mättöönhän ei ehkä kannata semmosta muuten hienoa, soivaa "Dio-rumpusaundia" pistää...
 
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
KoRn88.
21.07.2005 14:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysynpä nyt täältä kun en viitsi uutta topikkia aloittaa tämmösen takia. Elikkä, mistähän Suomessa saisi tilattua nuita Ddrumin basaritriggereitä, kun näyttäisi ettei enää thomannillakaan ole nuita? Mielummin ehkä sitä Ddrumin parempaa mallia kuin redshottia, mutta kyllä se redshottikin käy jos ei muuta.
 
metallia Kemistä: UNIC
Outkast
24.07.2005 21:32:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä "tukkoon menemisestä" haluaisin vielä keskustella. Toki muuallakin kuin hevimätössä soitetaan basareita nopeasti ja voimalla. Kuinkas heillä ei ole tukkoonmeno-ongelmaa?
 
Tuli mieleen esimerkkikin. Wecklin Dave jollain videolla aloitti virvelitremololla ja hitailla basarin kakkosilla. Kiihdytti tasaisesti basarit tremoloon ja samalla hidasti virvelin hitaisiin kakkosiin. Ei menny tukkoon basari eikä virveli. Eikä tarvinnu trikata.
 
Mulle siis trikkaus pitää myydä jollain muulla argumentilla kuin instrumentin kyvyttömyydellä reagoida soittajan tatsiin.

 
Tässä pari lainausta Kai Hahdon haastettelusta:
 
"Käytätkö muuten lainkaan triggerointia?
- Basareissa käytän, koska keikoilla joutuu usein soittamaan muiden rummuilla, ja siellä saattaa tulla vastaan aivan kammottavia basareita, joista ei voisi koskaan saada irti kunnon soundia. Tässä musassa on vielä sekin ongelma, että kun soitetaan noin nopeita juttuja kovilla tempoilla, oikeilla bassorummuilla se menee puuroksi. Ilma ei ehdi liikkumaan siellä basarissa, etenkin jossain 22” –pöntössä. Tuon kokoinen basari on vielä kaiken lisäksi liian iso deathmetalliin, 20” basari on paljon napakampi. Varmaan 18” tai 16” -basarit pitäisi olla, jotta niitä voisi käyttää ilman triggereitä. Äänen voimalla voi saada vielä hyvän soundin niistä, jos soitetaan hitaasti. Mutta nopeasti soitettaessa se menee puuroksi, koska soittoon ei saada enää voimaa. Eli sama juttu kuin tuossa koripalloteoriassa. Metrin korkeudelta korista voi pompottaa voimalla. Siihen tulee ääntä ja voimaa, mutta ei tempoa. Fysiikan lakien vastaisesti ei voi tässäkään hommassa mennä. Derek Roddykin käyttää triggereitä bassorummuissa, vaikka se itse soittaakin kaikki ne iskut. Triggerit eivät ole minusta huijausta, ne ovat pikemminkin apuväline, joka pitää musiikin vahvana, vaikka tempot nousee."
 
Kyseisen ilmiön voi kuka tahansa huomata missä tahansa rummussa. Jos soitat virveliin nopeaa rollia/tremoloa et saa siihen niin paljoa voimaa (volyymiä), koska joudut soittamaan sormillasi, sama pätee jalkoihin, koska joudut soittamaan nopeissa temmoissa pelkillä nilkoilla et saa sellaista koko jalalla soitettavaa rokkibasarisoundia.
 
Virvelin ja basarin ero on se, että virveli ei mene nopeissa temmoissa tukkoon joten sitä ei tuon tukkoon menemisen pelossa tarvitse trigata.
 
Triggerit ovat myös käytännöllisiä mm. studiosoundien siirtämisessä live ympäristöön. Siellä studiossa loihdittu virveli soundi halutaan juuri sellaisena kuten se hittibiisissä on ja se halutaan esittää live bändillä.
 
"Toki toisaalta olen sitä mieltä että yksikään kone ei pidä pätkääkään musikaalisuutta sisällään. Siksi niitä soittimina kritisoinkin." - Jami
Jami
25.07.2005 12:53:07 (muokattu 25.07.2005 12:58:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta nopeasti soitettaessa se menee puuroksi, koska soittoon ei saada enää voimaa.
 
Ja voimanpuute johtuu soittajasta kuten tässä todetaankin:
 
koska joudut soittamaan nopeissa temmoissa pelkillä nilkoilla et saa sellaista koko jalalla soitettavaa rokkibasarisoundia.
 
Triggerit eivät ole minusta huijausta, ne ovat pikemminkin apuväline, joka pitää musiikin vahvana, vaikka tempot nousee."
 
Eli sama saundi ja napsu potkaiset kuinka tahansa. Eräällä tanssibändillä on trikattu kaikki pöntöt ja rumpali vitsiksi soittaa joskus puukengillään ja yllätys yllätys, aivan sama saundi kuin kapuloillakin. Huijausta vai apuvälineitä? Aivan sama. Musiikin vivahteille kyllä voi heittää hyvästit.
 
Triggerit ovat myös käytännöllisiä mm. studiosoundien siirtämisessä live ympäristöön. Siellä studiossa loihdittu virveli soundi halutaan juuri sellaisena kuten se hittibiisissä on ja se halutaan esittää live bändillä.
 
Monesti halutaan koko biisin kuulostavan samalta kuin levyllä ja pannaankin levy soimaan live-keikalla ja ollaan soittavinaan. Lippuja kyllä myydään live-esiintymisen taksalla. Huijausta vai vain apuvälineen käyttöä?
 
Triggereitä käytetään että saavutetaan dynamiikaltaan ja saundiltaan täysin samanlaisia iskuja riippumatta nopeudesta ja soittotekniikasta. Joidenkin mielestä se on upeeta ja mahtavaa. Mä en osaa oikein arvostaa kun kone vie soittajalta välineen tehdä vivahderikasta musaa.
 
Mun kanta tässä asiassa on varmasti jo kaikille selvinnyt. Vastasinkin tähän viimeiseen vain siksi kun sulla on noin upee allekirjoitus. hähähähäh.
 
Edit: Tuossa vieressä puhutaan rumpujen virittämisestä. Sinne vois kirjoittaa kommentin että mitä noita virittelemään, hankkikaa triggerit. hähähähäh.
 
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
mishrak
04.09.2005 20:33:24 (muokattu 04.09.2005 20:33:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä tempolla sitten nuo hevimiehet triggaavat rummut, siis jos soittaa tempolla 200 niin onko sillä tempolla jo triggerit.
 
Jami
29.09.2005 23:48:00 (muokattu 29.09.2005 23:49:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä tempolla sitten nuo hevimiehet triggaavat rummut, siis jos soittaa tempolla 200 niin onko sillä tempolla jo triggerit.
 
Oon pitkään odotellu vastausta. Ei vain kuulu. Olis kiva tietää koska tulee vastaan soittimen (rummun) kyky reagoida soittajan tatsiin. Millä nopeudella rumpu ei enää kykene vaan tarvitaan triggeri? Vastauksia!! Antaa tulla!! Outkast on julistautunu tietäjäksi. Missä olet tietoines? Vastauksia kaivataan.
 
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Shitmanek
30.09.2005 12:31:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon pitkään odotellu vastausta. Ei vain kuulu. Olis kiva tietää koska tulee vastaan soittimen (rummun) kyky reagoida soittajan tatsiin. Millä nopeudella rumpu ei enää kykene vaan tarvitaan triggeri? Vastauksia!! Antaa tulla!! Outkast on julistautunu tietäjäksi. Missä olet tietoines? Vastauksia kaivataan.
 
Mututuntumalta vastaan että yksi suuri tekijä on se, milloin soittaja ei mielestään saa enää tarpeeksi voimaa lyöntiin, kun nopeasti soitettaessahan käytetään enimmäkseen nilkkoja. Kai se sitten tarkoittaa jonkun verran yli 200 meneviä tempoja.
 
Jami
30.09.2005 12:51:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

suuri tekijä on se, milloin soittaja ei mielestään saa enää tarpeeksi voimaa lyöntiin,
 
Oon tarjonnu minäkin tuota syytä mutta ei oo kelvannu. Ovat sanoneet että pääsyy on rummun kykenemättömyys nopeassa mätössä reagoida soittajan tatsiin.
Oon saanu aika väkevää herjaa osakseni kun en ole tuota ymmärtänyt.
Siksi nyt haluan vastauksia tuohon kysymykseen.
 
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
lethus1
30.09.2005 13:12:07 (muokattu 30.09.2005 13:14:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tarjonnu minäkin tuota syytä mutta ei oo kelvannu. Ovat sanoneet että pääsyy on rummun kykenemättömyys nopeassa mätössä reagoida soittajan tatsiin.
Oon saanu aika väkevää herjaa osakseni kun en ole tuota ymmärtänyt.
Siksi nyt haluan vastauksia tuohon kysymykseen.

 
Jos on kaks basaria niin aivan varmasti ehtii reagoida. Yhellä on toinen juttu. Kyllä joka jätkällä rupeaa pakostikin kovassa tempossa iskun voima heikkenemään jonkin verran joka on yksi syys triggaukseen. Toinen on, niin hassulta kun se jatsimiestin korvaan kuulostaakin, dynamiikan minimoiminen. Metalli on siitä hauska laji, että musiikin pitäisi tulla päin pläsiä kuin katujyrä jolloin suht tasaisesti tykittävä basari on melko ehdoton vaatimus.
 
Vielä tämä pakollinen: poikkeus vahvistaa joskus säännön. jotku pystyy jyystämään 250 bpm 16 osia tasaisesti ja voimalla. Jotkut haluavat basariinkin paljon dynamiikkaa brutaalissa Deathmetallissa. jne. jne. jne....
 
Edit, luin vanhoja vastauksia: todella kovissa tempoissa soundi menee puuroiseksi. Se on totta. Jos basari sanoo:
 
Buuummm
 
Ja tuo buum tulee helvetin nopiasti monta kertaa putkeen, niin, että lopu ...uumm ei ole ehtinyt vielä loppua kun seuraava jos alkaa, homma menee puuroksi. Jos basari sanoo TUK, niin tilanne on toinen.
 
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
Jami
07.10.2005 22:23:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä joka jätkällä rupeaa pakostikin kovassa tempossa iskun voima heikkenemään jonkin verran joka on yksi syys triggaukseen.
 
Tämän kovasti hyväksyn. näinhän se on. Tämä vain hevarien keskuudessa sanotaan sivukaneetissa hiljaa. Eihän soittajan kykenemättömyys voi olla hevarimusassa mikään syy mihinkään.
 
tasaisesti tykittävä basari on melko ehdoton vaatimus.
 
Tämän ymmärrän myös. Enkä sitä edes arvostele. Gengre gengren mukaisesti. Ja kun soittaja ei tuohon pysty niin tarvitaan koneita.
 
todella kovissa tempoissa soundi menee puuroiseksi. Se on totta. Jos basari sanoo:
 
Buuummm

 
Tämä ei pidä paikkaansa. Jos atakki on kunnossa niin jokainen uusi isku basariin aiheuttaa uuden atakin pläjäyksen. Basarin soinnin pituudella ei ole silloin merkitystä. Seuraava isku katkaisee edellisen iskun soinnin. Näin se toimii jokaisella soittimella. On aika turhaa luulla että hevarien basaritukutus olis ainutta nopeasti soitettavaa musaa maailmassa.
 
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
trym
08.10.2005 06:49:53 (muokattu 08.10.2005 06:51:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös se niin ole että triggeriä käytettäessä on soitettava tarkemmin?Siinähän kuuluu virheetkin paljo selkeämmin.On se mukavampi kuunnella esim.gridiä kun saundi ei puuroudu. mielipiteitä? humppa on tietysti eri asia..
 
lethus1
08.10.2005 11:49:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän kovasti hyväksyn. näinhän se on. Tämä vain hevarien keskuudessa sanotaan sivukaneetissa hiljaa. Eihän soittajan kykenemättömyys voi olla hevarimusassa mikään syy mihinkään.
--
Tämän ymmärrän myös. Enkä sitä edes arvostele. Gengre gengren mukaisesti. Ja kun soittaja ei tuohon pysty niin tarvitaan koneita.

 
Nykylevyjä, sanotaan nyt vaikka hevandeeriä, poppista tai rokkia, kun kuuntelee niin eipä kovin monta levyä löyty missä ei olisi lainkaan samplea rummun seassa. Miksi ? Kykenemättömiä koko porukka ? Monet haluaa rokkinsa ja metallinsa jämäkkänä pakettina niin että soittimet erottu ja homma jyrää. Triggereiden, rankalla kädellä miksaamisen, kitaraefektien ja erilaisten vahvistiemien ja jopa (ooh!) autotunen avulla. Tämän kanssa kannattaapi vain koittaa elämään. Tai ainakin minä koitan.
 
Tämä ei pidä paikkaansa. Jos atakki on kunnossa niin jokainen uusi isku basariin aiheuttaa uuden atakin pläjäyksen. Basarin soinnin pituudella ei ole silloin merkitystä. Seuraava isku katkaisee edellisen iskun soinnin. Näin se toimii jokaisella soittimella. On aika turhaa luulla että hevarien basaritukutus olis ainutta nopeasti soitettavaa musaa maailmassa.
 
Enhän minä missään vaiheessa niin ole luullutkaan. Tuo oli aika irrallinen kommentti kaiken kaikkiaan...
 
Jep, saatoin kirjottaa tuon BUUM... esimerkin huonosti. Kyseinen efekti kun tulee silloin kun on KAKSI ERI basaria, ei yhdellä. Sitä kai et voi kieltää ? Yhdellä näin ei tietenkään käy niin kun sanoitkin.
 
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
lethus1
08.10.2005 11:51:23 (muokattu 08.10.2005 11:52:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitan demota näin niinkö huvin vuoksi tuon esimerkin:D
 
Boooom Boooom Booooom
.....Boooom Booooom Booooom
 
Katotaan miltä tuo näyttää kun painan "lähetä kirjoitus" -nappulaa.
 
EDIT: ei toiminut, säädin pisteet eteen.
 
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
Outkast
24.10.2005 15:30:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos atakki on kunnossa niin jokainen uusi isku basariin aiheuttaa uuden atakin pläjäyksen.
 
No shit, Sherlock ?
 
Basarin soinnin pituudella ei ole silloin merkitystä. Seuraava isku katkaisee edellisen iskun soinnin. Näin se toimii jokaisella soittimella.
 
Ei katkaise, jos näin olisi basari ei puuroutuisi. Väitteesi on kaiken lisäksi fysiikan lakejen vastainen.
 
Doublebassjazz.
hgr
24.10.2005 16:55:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi trigatut basarithan juuri EIVÄT reagoi soittajan tatsiin. Ihme tekosyitä porukka yrittää keksiä trigujen käytölle.
 
Olin muuten kerran kattomassa Rotten Soundia Tavastialla. Basarit olivat aivan hirveää jyrisevää puuroa josta ei saanut mitään selvää.
lethus1
25.10.2005 10:19:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi trigatut basarithan juuri EIVÄT reagoi soittajan tatsiin. Ihme tekosyitä porukka yrittää keksiä trigujen käytölle.
 
Ei nyt ihan uponnut. Mihin tämä oikein liittyy ? Selitä vähän, ei tämä pieni pää ymmärrä...
 
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
hgr
25.10.2005 15:55:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimimerkki Jami sanoi tuolla ylempänä: "Ovat sanoneet että pääsyy(trigujen käytölle) on rummun kykenemättömyys nopeassa mätössä reagoida soittajan tatsiin."
lethus1
25.10.2005 16:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimimerkki Jami sanoi tuolla ylempänä: "Ovat sanoneet että pääsyy on rummun kykenemättömyys nopeassa mätössä reagoida soittajan tatsiin."
 
Lue muitakin kuin Jamin viestejä, on täällä aika hyvin koitettu kattaa syitä triggereiden käyttöön. Ei kannata toistella ikuisesti puolesta- eikä vastaanhankaajienkaan.
 
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
hgr
25.10.2005 20:55:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, ei trigujen käytössä oo mitään "pahaa". Mutta ei niiden käyttöä tarvitse perustella jollain päästä keksityllä potaskalla paremmasta reagoinnista :)
 
Toi basarien tukkoon meneminenkin taitaa olla vähän niin ja näin. Yhdellä basarilla ja tuplapedaalillakin saa soittaa aika vikkelään että mitään puuroutumista on havaittavissa, puhumattakaan kahdesta basarista(Vähän demppausta ja sopivaa nuijaa niin varmasti erottuu). Se on varmasti ihan totta, ettei iskuihin saa kunnolla voimaa kun tykittää 16-osia tempossa 280 bpm. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että tuossa mennäänkin jo "liian nopeasti".
lethus1
25.10.2005 21:56:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdellä basarilla ja tuplapedaalillakin saa soittaa aika vikkelään että mitään puuroutumista on havaittavissa, puhumattakaan kahdesta basarista(Vähän demppausta ja sopivaa nuijaa niin varmasti erottuu). Se on varmasti ihan totta, ettei iskuihin saa kunnolla voimaa kun tykittää 16-osia tempossa 280 bpm. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että tuossa mennäänkin jo "liian nopeasti".
 
Kyllä jossain 230 bpm 16 osissa rupeaa jo tukkoutumista tulemaan jos ei halua dempata basaria tainnoksiin. Valintoja. Se taas on, todellakin, mielipideasia tuo nopeus ja siihen ei totuuksia ole.
 
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 511 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «