Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpustandin kunnostus
1
klasu78
03.03.2024 13:46:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ootte kunnostanu standeja? Mulla monessa standissa väljää siinä, mistä lähtee puomi.
Onks siäl putken päässä joku holkki tms, että jos naputtaa sokan pois, ni mitä sinne laittaa, ennen ku sokka takaisin paikkaansa?
 
basisti1971
17.03.2024 08:59:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
klasu78: Miten ootte kunnostanu standeja?
 
Tapauskohtaista, niin rakenneratkaisut kuin niistä aiheutuneet vauriotkin ovat kovin moninaisia.
 

 
klasu78: Mulla monessa standissa väljää siinä, mistä lähtee puomi.
 
Eli puomin muhvin liitos pystyputkeen?
 

 
klasu78: Onks siäl putken päässä joku holkki tms, että jos naputtaa sokan pois, ni mitä sinne laittaa, ennen ku sokka takaisin paikkaansa?
 
Ei ainakaan niissä joita itse olen entrannut ole ollut irtoholkkeja.
Omaan kokemukseen nojaten klappi tuossa kohtaa on seurausta joko siitä että kevytpainevalu antaa periksi jolloin reikä väljistyy, tai siitä että ohut putki valssautuu kärjestään kartioksi.
Tai noiden molempien yhteisvaikutuksesta.
 
Mitkään fyllit -mukaanlukien epoksit ja kemialliset metallit- eivät toimi halutusti kuin korkeintaan myyntikorjauksina.
 
Ongelma/ominaisuus johtuu epäkelvosta (=halvasta ja köykäisestä) rakenteesta, putken tukipinta muhviin on halkaisijaan suhteutettuna liian lyhyt ja heppoinen.
Ja materiaalivalinnat/design epäsopivia käyttötarkoitukseen.
Ovat myös varsin haastavia korjata perustyövälinein niin ettei hetken päästä ole jälleen sama tilanne edessä.
 
Jos muhvin (liian lyhyt) reikä on muokkautunut ajan saatossa heiluessaan kartioksi tai muhvi on edes hituruikkusen murtunut, konstit onnistuneeseen korjaamiseen ovat vähissä.
Ja vaativat työstökonekalustoa jota ei metallintyöstöä harrastamattomilta löydy.
 
Jos vain putki on muokkautunut, naputtelemalla inan liian ison metallitapin putken sisään saa yleensä putken halkaisijan kasvamaan sen verran että on jälleen tiukka.
Pelkkä (kierteellä kiristettävällä) kiilapultilla halkaisijan kasvattaminen tai putken lyhentäminen on vain väliaikaisratkaisu, ilman tukitulppaa putki antaa ennenpitkää jälleen periksi.
 
Jos tulppa on oikeaoppisesti pitkä, vaatii tietysti uuden tismalleen oikeankokoisen sokkareiän poraamisen tarkasti tismalleen oikeaan kohtaan.
Lyhyt tulppa on käytännössä pakko juottaa tai hitsata putken päähän.
 

 

 
Kokemusasiantuntijana ymmärrän toki teeseitseholismin runteleman mielen liikkeet paremmin kuin mitä itsellekään olisi väliksi, mutta rumpuständipuuhastelu etenkin puomiständien osalta vaatii onnistuakseen työkaluarsenaalia jota verraten harvoilta löytyy.
Koskee toki pitkälti kaikkea rumpu-/perkussiohardwarea.
Joten tarpeeseen marssisin kauppaan/nettimarkkinapaikalle ja ostaisin joko uuden tai käytetyn laadukkaan.
 
Toisaalta, jos askartelee pitkälti omaksi ilokseen ja askartelun tuoman nautinnon vuoksi, rahansa ja aikansa voi huomattavasti huonomminkin käyttää ;).
 
T:Samuli
 
hollmi-5
30.03.2024 09:08:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ihan ymmärrä, mitä kysyt? Olisiko linkkiä standin tyypistä. Kuvasta olisi helpompi kommentoida.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kefiiri
30.03.2024 10:28:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: En ihan ymmärrä, mitä kysyt? Olisiko linkkiä standin tyypistä. Kuvasta olisi helpompi kommentoida.
 
Olikohan niin että putken ympärilla oleva "muhvi" hölskyy kiinnityksessään?
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
31.03.2024 09:30:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
hollmi-5: En ihan ymmärrä, mitä kysyt?
 
En ole tietenkään satavarma itsekään, mutta parhaalla arvauksella on tottunut täällä mnetissä vastailemaan :).
 

 
hollmi-5: Kuvasta olisi helpompi kommentoida.
 
Täysin totta, mutta harvinaista herkkua tuollainen.
 

 
Kefiiri: Olikohan niin että putken ympärilla oleva "muhvi" hölskyy kiinnityksessään?
 
Tuosta:
 
klasu78: Onks siäl putken päässä joku holkki tms, että jos naputtaa sokan pois, ni mitä sinne laittaa, ennen ku sokka takaisin paikkaansa?
 
ainakin itse tein sen päätelmän että kyse on ko. muhvista.
 
Noilla kohdin ei ainakaan itselle ole muissa liitoksissa putkisokkia vastaan tullut.
Potentiaalisia klappikohteita toki löytyy puomin muhvista muitakin, rakenteesta riippuen.
 
Toisaalta, olen vain satunnaiskannujenkolistelija, en mitenkään mahdottomasti pidä puomiständeistä, ja ne joita olen pakon edessä vuosikymmenten saatossa käyttänyt ovat olleet (semi)laadukkaita.
 
T:Samuli
 
klasu78
28.04.2024 19:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Joo, siis muhviliitos viimeisessä putkessa, jonka päähän tulee se nivel, josta lähtee puomi. siitä kyse.
 
Napuutin sokan pois ja uusi tilalle. Se jo auttoi asiaan. Oiskohan se putki menny kasaan, tai reikä kulunu tai molemmat.
 
telineitten mallia en muista, mut parhaimpia pearleja kaiketi pitäis olla. Mitään tietoo ei iästää oo, mut vanhoja ja puomien päässä sellaset isot vastapainot ja puomitki 2-osasia.
 
Näillä nyt mennään ja varmaan jossakin kohtaa teline kerralla päivitys.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «