Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Brilliant-symbaalien kiilloitusaine traditional-symbaaleissa?
1
beatLESS
05.10.2023 10:22:26 (muokattu 05.10.2023 10:24:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeksi ihmettelin apuvälineiden käyttöä symbaalien kiilloittamisessa. Kokeilin autonkiilloittamiseen tarkoitettua laitetta ja se osoittautui ihan turhaksi, käsivoimin sai paljon parempaa jälkeä. Myöskin kaikissa ohjeissa sanotaan, että symbaaleja pitää työstää urien suuntaisesti, mikä ei tuollaisella laitteella, joka pyörii keskiönsä ympäri ole mitenkään mahdollista.
 
Nyt kokeilin Zildjianin P1300 brilliant-symbaaleille tarkoitettua puhdistus/kiilloitus/suojausainetta ohjeen kielloista huolimatta traditional-symbaaliin (Meinl Byzance Soundwave Hihat 14") ja näyttäisi, että siitä alkaa tulemaan enemmän brilliant kuin traditional. Syy kokeiluun oli se, että ko. hihatit ovat tuntuneet hiukan liian keskiäänisiltä, nuhaisilta ja ehkä kaipaisivat hiukan lisää ylä-ääniä. No, lopputulema peilimäisemmän pinnan lisäksi oli, että keskiäänet toden totta vähenivät, mutta ylä-ääniä en huomannut tulleen lisää ja jotenkin hihattien paksuus/paino korostuu negatiivisesti, tuntuvat kömpelömmiltä (keskiäänet olivat kompensoineet asiaa?).
 
Ne varsinaiset kysymykset:
- onko hihatit palautettavissa enää traditional-viimeistelyyn (luultavasti ei)?
- Aiheutinko kiilloittamisessa myös ihan jotain fyysisiä muutoksia hihattien pintaan (muuta kuin kiiltävyys), joka vaikuittaisi saundiin? Jossain netin kiilloittamisen kommenteissa ja ohjeissa puhuttiin, että kovaa voimaa ei saisi käyttää, koska (ääni)urat pinnassa tasoittuisivat ja siten symbaali menisi pilalle. En nyt ainakaan silmämääräisesti huomannut eroa, eikä pinta ole todellakaan täysin tasainen ja sileä, mutta kuitenkin mietin, että onhan pinta ehkä voinut jollain hienommalla tasolla tasoittua.
- onko traditional-symbaaleissa hienompisyiset ääniurat kuin brilliant-symbaaleissa, eli onko niissä enemmän informaatiota, ovat kompleksisemmat? Oikeat brilliant-symbaalithan kiilloitetaan ainakin käsivoimaa kovempaa voimaa käyttäen, niin niistä on helppo uskoa, että jotain eroa ääniurissa on vaikka muuten olisi sama malli.
- Muilla kokemuksia brilliant-viimeistelyn itsetekemisestä, mitä vaikutuksia oli saundiin?
 
"hyvin sä vedät"
Epämuusikko
05.10.2023 11:21:30 (muokattu 05.10.2023 11:22:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä vähemmän uria / matalempia uria, sitä vähemmän ylä-ääniä. Brilliant finish -symbaalit ovat yleensä "brilliant" vain ulkonäöltään. Ranskalaisten viivojen kysymyksiisi en osaa vastata.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
hollmi-5
08.10.2023 08:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeistelyn voi palauttaa traditionaaliksi symbaalisorvissa. Ajetaan ohut lastu pinnasta.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
arhipp
08.10.2023 09:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei suoranaisesti liity tähän aiheeseen, mutta kirjoitanpa kuitenkin.
 
En ole ikinä puhdistanut tai kiillottanut symbaaleja - enkä puhdista / kiillota.
 
Tämänkin hankinnan onnistuin vaimolta pimittämään.
Epämuusikko
08.10.2023 10:56:09 (muokattu 08.10.2023 18:16:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arhipp: Ei suoranaisesti liity tähän aiheeseen, mutta kirjoitanpa kuitenkin.
 
En ole ikinä puhdistanut tai kiillottanut symbaaleja - enkä puhdista / kiillota.

 
En minäkään. pl. kiinnostais puleerata jostain pellistä ylimpiä yläpäitä jostain pellistä ketjun aloittajan metodin hengessä pois. Ois yks arvopeli jossa on pikkuisen liikaa mun makuun, mutta siihen en uskalla kajota. Antaa ajan tehdä tehtävänsä...
 
ja yks pelti on, missä on sen verran paskaa kääntöpuolella että pikku putsaus tekis hyvää. mutta se on jossain päin pää-Hesoja eikä minulla ole siihen just nyt pääsyä.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
arhipp
08.10.2023 20:04:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tarkemmin kun ajattelen, niin olen toki poistanut jotain ilmastointiteippi-virityksiä, jolloin on tietenkin jäänyt liimatöhnät pintaan... Sellaiset olen kyllä puunannut pois.
 
Mutta ajan patinaa, sormenjäljistä tullutta rasvaa yms. en ole kokenut tarpeelliseksi hankkiutua eroon.
 
Tämänkin hankinnan onnistuin vaimolta pimittämään.
Epämuusikko
08.10.2023 22:18:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arhipp: No tarkemmin kun ajattelen, niin olen toki poistanut jotain ilmastointiteippi-virityksiä, jolloin on tietenkin jäänyt liimatöhnät pintaan... Sellaiset olen kyllä puunannut pois.
 
Mutta ajan patinaa, sormenjäljistä tullutta rasvaa yms. en ole kokenut tarpeelliseksi hankkiutua eroon.

 
omani on kääntöpuolelta pitkältä matkaa tummanvihreä. patinaa ja ennen kaikkea paskaa.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
beatLESS
13.10.2023 11:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arhipp: Ei suoranaisesti liity tähän aiheeseen, mutta kirjoitanpa kuitenkin.
 
En ole ikinä puhdistanut tai kiillottanut symbaaleja - enkä puhdista / kiillota.

 
Hyvä, että edes yksi peltipoliisi tuli kertomaan miten asioiden pitää olla. :)
 
"hyvin sä vedät"
beatLESS
13.10.2023 11:14:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Viimeistelyn voi palauttaa traditionaaliksi symbaalisorvissa. Ajetaan ohut lastu pinnasta.
 
Eikös tämä mahdollisesti muuta myös urien muotoa, jolloin saundikin muuttuu?
 
"hyvin sä vedät"
beatLESS
13.10.2023 11:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arhipp: No tarkemmin kun ajattelen, niin olen toki poistanut jotain ilmastointiteippi-virityksiä, jolloin on tietenkin jäänyt liimatöhnät pintaan... Sellaiset olen kyllä puunannut pois.
 
Mutta ajan patinaa, sormenjäljistä tullutta rasvaa yms. en ole kokenut tarpeelliseksi hankkiutua eroon.

 
Torilla on hiukan elämää nähnyt brilliant-viimeistelyn Sihin crashsymbaali.
Kiilloittaisitko / putsaisitko jos ostaisit sen?
Minä kiilloittaisin ihan koska se on brilliant-symbaali ja kaikki lika yms. vaikuttaa sekä saundiin, että ulkonäköön.
 
https://ibb.co/sVjYPd5
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1857473
 
"hyvin sä vedät"
hollmi-5
13.10.2023 14:26:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beatLESS: Eikös tämä mahdollisesti muuta myös urien muotoa, jolloin saundikin muuttuu?
 
Ei se paljoa muutu. Eniten vaikuttaa symbaalin materiaali, massa ja symbaalin reunan muoto sekä kellon koko. Vasaroinnilla ja sorvaamisella saadaan vivahteita soundiin, jotka toisille ovat tosin tärkeä tekijä.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
tml
13.10.2023 20:09:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on epävarma, kannattaa käydä uraneuvonnassa ennen kuin lähtee kiillottamaan.
 
arhipp
19.10.2023 21:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beatLESS: Torilla on hiukan elämää nähnyt brilliant-viimeistelyn Sihin crashsymbaali.
Kiilloittaisitko / putsaisitko jos ostaisit sen?
Minä kiilloittaisin ihan koska se on brilliant-symbaali ja kaikki lika yms. vaikuttaa sekä saundiin, että ulkonäköön.
 
https://ibb.co/sVjYPd5
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1857473

 
Jos spekuloimaan ruvetaan, niin jos ostaisin, todennäköisesti en puhdistaisi sitäkään. En voi nykyään sietää diskanttisia soundeja, joten kaikki kirkkaat soundit pois ja alapäät kunniaan.
 
Mutta jos joku haluaa kiillottaa, niin siitä vaan. Ei minua haittaa.
 
Tämänkin hankinnan onnistuin vaimolta pimittämään.
Epämuusikko
19.10.2023 22:57:50 (muokattu 19.10.2023 22:58:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beatLESS:
Minä kiilloittaisin ihan koska se on brilliant-symbaali ja kaikki lika yms. vaikuttaa sekä saundiin, että ulkonäköön.

 
mikä viehättää "uuden pellin" soundissa? Mua ei ainakaan juuri mikään.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
beatLESS
03.11.2023 17:22:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: mikä viehättää "uuden pellin" soundissa? Mua ei ainakaan juuri mikään.
 
Valkkaan peltini monestakin syystä sen mukaan miltä ne kuulostaa uutena ja siksi koitan pitää ne sen saundisina. Joskus kuitenkin niin kuin tämänkin ketjun tapauksessa hiukan tekisi mieli parantaa saundia, mutta enemmän toiseen suuntaan kuin mitä ehdotatte, enemmän sointia ja diskanttia.
 
Ylipäätään mulle olisi liian vaikeaa jos pitäisi miettiä jotain patinoinnin vaikutusta saundiin, eikä minulla ole aikaa odotella patinoinnin tapahtumista tai vaihtoehtoisesti metsästää oikeanlaisella ja ikäisellä patinoinnilla olevia käytettyjä peltejä. Liikaa muuttujia.
 
Jos makuni olisi "nuhaisemmassa" saundissa niin lähtökohtaisesti valkkaisen pellit uutenakin sen mukaan, en esim. ostaisi Paiste 2002 peltejä ja odottaisi niiden patinoituvan hyväksi.
 
Tehän voisitte avata ketjun parhaimmista keinoista nopeasti patinoida pellit oikean kuuloisiksi. Sivelläänkö jotain salaisen reseptin mömmöjä pintaan, haudataan kuukaudeksi hautausmaalle ja rituaalien kera nostetaan ne täydenkuun aikaan maatumasta?
 
"hyvin sä vedät"
Epämuusikko
03.11.2023 18:45:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beatLESS: en esim. ostaisi Paiste 2002 peltejä ja odottaisi niiden patinoituvan hyväksi.
En minäkään.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Sera
03.11.2023 23:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ostin vuosia sitten crash-symbaalin, josta oli leikattu iso pala pois. Sorvasin sen pienemmäksi ja kiillotin urat pois. Kyllä sen symbaalin äänimaailma on aika kuollut. Ei kestä kuunnella. Jossain vaiheessa pitää sorvata siihen uudet urat ja kuunnella miksi äänet muuttuvat.
 
Neliraajamotoriikka-vokaalivastaavuus-mekaniikan keksijä
Kefiiri
04.11.2023 06:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sera: Itse ostin vuosia sitten crash-symbaalin, josta oli leikattu iso pala pois. Sorvasin sen pienemmäksi ja kiillotin urat pois. Kyllä sen symbaalin äänimaailma on aika kuollut. Ei kestä kuunnella. Jossain vaiheessa pitää sorvata siihen uudet urat ja kuunnella miksi äänet muuttuvat.
 
Se vissiin kun ohut reuna poistetaan niin ei se kankeampi keskiosa enää sitten jaksa soida.
 
En ole musiikin asiantuntija.
arhipp
04.11.2023 10:42:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beatLESS:
 
Tehän voisitte avata ketjun parhaimmista keinoista nopeasti patinoida pellit oikean kuuloisiksi. Sivelläänkö jotain salaisen reseptin mömmöjä pintaan, haudataan kuukaudeksi hautausmaalle ja rituaalien kera nostetaan ne täydenkuun aikaan maatumasta?

 
Olen kuullut kanssa maahan hautaamisesta, mutta en usko lähteväni koskaan moiseen... ööö, humpuukiin? No, varmasti saa pellin ulkonäön muuttumaan tuolla tavalla. Jos ei nopeasti, niin hitaasti. Siinä lienee idea saada pelti "vanhentumaan", mutta kyllä markkinoilla on niin paljon valmiiksi vanhoja peltejä, joten ostaisin suoraan sellaisen.
 
Kukin tekee miten parhaaksi näkee. Ja kaikenlaiset kokeilut ovat tieteen nimissä tervetulleita. Sillä tavalla aina vahingossa joku keksii jonkun mullistavan jutun.
 
Itse en etsi peltejä lähtökohtaisesti ulkonäöllisistä seikoista. Mieluusti ostan laadukkaita käytettyjä, koska ne on valmiiksi sisäänajettu ja hankinta on uutta edullisempaa. Jos en tykkää, kiertoon vaan. Siinä ei yleensä menetä rahaa, kyseessä on lähinnä pääoman siirtämistä. Samat rahat sitten myynnin jälkeen toiseen peltiin.
 
Krässeistä etsin mahdollisimman kevyitä ja ohuita, light -osaston peltejä, koska ne syttyvät herkästi ja sammuvat nopeasti. Komppipelleissä pitää olla sitten vähän erilaisia, siis raskaampiakin. Nimittäin yhdellä komppipellillä ei näinkään surkea rumpali pärjää. Jos joskus käy sillä tavalla, että pääsen johonkin keikalle, niin paikan akustiikka on aina mitä on. Ja myös biisit ja orkesteri vaikuttaa siihen, millä kattauksella lähdetään liikkeelle.
 
Jos vaikka omistaa kolme rideä, niin niillä pärjää jo varmasti aika hyvin. Yksi saisi olla mahdollisimman kevyt ja ohut, helposti krässääntyvä. Sitten toiseen ääripäähän kuiva ja raskas, joka ei krässäänny millään tavalla. Väliin sitten joku perus medium ride. Kyllä tuollaisella hajonnalla saa jo helposti vähän tilaa hallintaan.
 
Fiksuinta tietysti olisi, että opettelisi soittamaan, niin pärjäisi hyvin yhdellä haitsuparilla, krässillä ja kompparilla koko elämän.
 
Se, että symbaalin pinnassa on pölyä, näpinjälkiä ja suurin kiilto on jo jäänyt taakse, en kutsuisi sitä vielä patinoituneeksi. Kiillottamalla saa symbaalin todennäköisesti uutta vastaavan näköiseksi. Mulla on vuodelta -96 uutena ostamani Ziljdjian K Custom Dry Ride, joka on paikoitellen alkanut vähän punertaa. Sitäkin on aina huoneilmassa säilytetty, mitä nyt joskus joku ulkoilmakeikalla ollut ja roudausten aikana on lämpötilat vaihdelleet, mutta sanoisin, että se on ruvennut patinoitumaan hienosti. Eli metallin väri on ruvennut muuttumaan. Siihen ei kiillotusaineet todennäköisesti auta.
 
Helvetin hyväsoundinen ride! Mutta sitä se on ollut aina, enkä usko, että tuossa raskaassa symbaalissa patinointi on vaikuttanut soundiin käytännössä millään tavalla, eikä lika saati sormenjäljet. Se on aina ollut raskas ja kuiva, mutta soiva.
 
Mutta yhteenvetona todettakoon, suosin käytettyjä. Välillä saatan ostaa uudenkin, jos on esimerkiksi hyvässä tarjouksessa. Pölyt ja sormenjäljet pyyhin joskus niistä samalla tekniikalla kuin käytetyistäkin. Eli mikrokuituisella pölykintaalla, tai jollain muulla käden ulottuvissa olevalla rievulla. Aineiden kanssa en lutraa.
 
Tämänkin hankinnan onnistuin vaimolta pimittämään.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «