Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Matkalaukkurumpusetti
1 2
Erno90
29.11.2022 17:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin koittaa katsella lisää kovia laukkuja Torista ja Huuto.netistä. Ihan sillä, kun ei olisi kuitenkaan tarkoitus laittaa ihan älyttömästi rahaa.
 
Löysin tällaiset, mutta pitänee vielä erikseen varmistaa myyjältä.
https://www.huuto.net/kohteet/uniik … -matkalaukku-1950-luvulta/573009927
https://www.huuto.net/kohteet/ruskea-matkalaukku/568316597
 
rintapek
29.11.2022 18:29:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erno90: pitänee vielä erikseen varmistaa myyjältä.
 
Kuten sanoin, laukusta kuin laukusta saa tehtyä jonkinmoisen bassorummun. Laukkuun sit mahtuu sisään mitä mahtuu.
 
Eli jos ensin ostat sopivan näköisen laukun sinun on sit vaan katsottava mitä siitä saa aikaiseksi ja mitä siihen mahtuu.
Mut jos sinulla on suunnitelmia siitä mitä kaikkea laukkuun tulee mahtua ja pitääkö siihen kiinnittää jotain niin sopivan laukun löytäminen on vaikeampaa.
pahaa pelkään, että nyyjä ei osaa kertoa laukusta yhtään enempää kuin kuvasta näkyy koska hän tuskin osaa katsoa sitä sillä silmällä, että saisiko tästä hyvän matkalaukkubassarin ja tuskin suostuu viiltämään myyntikappaleensa verhoilua auki vilkaistakseen runkorakennetta.
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
basisti1971
30.11.2022 09:51:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Erno90: https://www.tori.fi/uusimaa/Vintage … ete_lapulla_106009546.htm?ca=18&w=3
Tämä voisi olla huomattavasti parempi laukku ja tosiaan olisi tarkoitus käyttää ihan laukkuna ja basarina.

 
Ainakin on hieno ja halpa, ja jos ei ole tarkoitus käyttää virveli-/tomi-/symbaali-telineenä, toimii kyllä.
 

 
Kefiiri: Mahtaako kumminkin olla pahvia tuokin vaikka myyjä puhuu vanerista?
 
Noin veikkaan kuvissa näkyvien muodonmuutosten/klommojen- (joita fankkalaukuun ei tule ilman että pinta repeytyy) ja etenkin hinnan perusteella.
Noille on kuitenkin omat trokarinsa jotka keräävät kaikki arvokkaammat samoin tein pois kuleksimasta.
 
Nuo kaksi jälkimmäistäkin linkitettyä ovat myös hienoja ja kohtuuhintaisia, vanerisuudesta en tosin menisi noissakaan takuuseen.
Jälkimmäisen terävät kulmat eivät mun silmään oikein sovi, ja tuollaisessa ei naamioituun roudauscaseen verrattuna juuri lisäarvoa synny.
Myyjältä voi toki kysyä laukun materiaalia jos siltä tuntuu, mutta "tietämättömyys ei ole syntiä" kuten olen selitykseksi ammattimyyjäksikin mieltämältäni taholta kuullut kun vaikkapa muovia myydän metallina :/.
Tai pahvia/MDF:ää/lastulevyä vanerina tai jopa massiivipuuna.
 

 
Kefiiri: Myös roudauscasen naamiointi oli ovela idea joka ei itselle olisi juolahtanut mieleenkään.
 
Kaikenlaista modernia on tullut aikojen saatossa syystä jos toisestakin naamioitua vanhan näköiseksi, joten tulee aina ekana mieleen kun tyhjästä lähdetään pähkinäbudjetilla, tai jos kestävyysvaatimukset ovat prioriteeteissa korkealla.
Tilanne muuttuu kun uudelleenkäytetään vaikkapa perintöesinettä, mutta tuolloin on yleensä budjettikin sen suuntainen että aikaa ja materiaaleja voi käyttää vapaammin.
 
Mitä painoon tulee:
 
rintapek: Neliö vaneria painaa sen mitä painaa.
Itse asiassa roudacaseista on kaikki turha paino karsittu pois.

 
^Nämä.
 
4 ja 7mm vanerista värkätyt (esim. PAR-kannucaset) ovat kuljetus- ja suojauskapasiteettiinsa suhteutettuna varsin keveitä jolleivät ole raskaita laitteita silmälläpitäen vahvistettuja, eivätkä 9mm casetkaan tuossa kokoluokassa mitään mahdottomia paina.
Toki jos case on suunniteltu pomminkestäväksi ja raskaalle laitteelle, kyllä painoa saa kerrytettyäkin mutta se ei ole itsetarkoitus.
Teinitsesäästin-case jossa käytetää muita kuin stanumateriaaleja ja -heloja on usein tehdastekoista huomattavastikin raskaampi ;).
 
Pahvisessa matkalaukussa käy myös herkästi niin että vaikka tomit, (mahdolliset) ständit, pedaalit, pellit, yms. sisään mahtuisivatkin, kahva jää nostettaessa käteen -tai lukot antautuvat- varsinkin jollei rakennetta vahvista.
Joten ei pahvinenkaan matkalaukku välttämättä käytettävyydeltään hyvässä matkalaukkubassarissa höyhenenkevyt ole.
 
T:Samuli
 
Sera
30.11.2022 19:10:57 (muokattu 30.11.2022 19:25:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erno90: Voisin koittaa katsella lisää kovia laukkuja Torista ja Huuto.netistä. Ihan sillä, kun ei olisi kuitenkaan tarkoitus laittaa ihan älyttömästi rahaa.
 
Löysin tällaiset, mutta pitänee vielä erikseen varmistaa myyjältä.
https://www.huuto.net/kohteet/uniik … -matkalaukku-1950-luvulta/573009927
https://www.huuto.net/kohteet/ruskea-matkalaukku/568316597

 
Minun mielestä sinun kannattaa säästää projektiisi vähän enemmän rahaa, ja ostaa jo lähtökohtaisesti asiaan hyvin sopivat komponentit, joita ei tarvitse kauheasti itse enää muutella, että ne toimivat tarkoitetussa käytössä. Toki jos rakentelu itsessään on olennainen osa puuhaa, niin se on tietysti eri asia. Itse säästän aikaani käyttämällä rahaa, ja sitä mitä ei saa rahalla, teen itse.
 
Neliraajamotoriikka-vokaalivastaavuus-mekaniikan keksijä
Erno90
30.11.2022 21:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.tori.fi/varsinais-suomi … matkalaukku_100903942.htm?ca=18&w=3
Nyt ois ainakin koon puolesta passeli ja nimenomaan vaneria. Itseasiassa tässähän vois olla vielä semmonenki etu, että mä voisin päällystää tän periaatteessa miten vaan!
 
rintapek
30.11.2022 21:48:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erno90: https://www.tori.fi/varsinais-suomi … matkalaukku_100903942.htm?ca=18&w=3
Nyt ois ainakin koon puolesta passeli ja nimenomaan vaneria. Itseasiassa tässähän vois olla vielä semmonenki etu, että mä voisin päällystää tän periaatteessa miten vaan!

 
Tuumasta toimeen.
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Kefiiri
30.11.2022 23:43:57 (muokattu 30.11.2022 23:44:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naturaalinakin ihan hieno tuommoinen ehta vanerilaukku :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Erno90
01.12.2022 11:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lienee turvallista olettaa, että tolla mennään. Pitää laittaa kohta viestiä myyjälle. Virvelin mä aattelin hommata 10-tuumaisena Thomannilta ja pelteinä ajattelin käyttää jotain splasheja. Onneks ne ei maksa hirveesti.
 
Haitsu on melko varmasti joko toi halvempi vaijerihaitsu tai sitte joku lyhyempi modattu, mutta sitte ois vielä tomit. David teki videolla itseasiassa aika litteät tomit. Voisin ite tehdä hieman syvemmät tomit (joka varmasti vaikuttaa soundiin) ja ois tarkoitus tehdä niin, että ne mahtuisi laukkuun päällekkäin. Eli 8" ja 10" tai 10" ja 12".
 
12-tuumainen olisi sikäli helpompi ratkaisu kun mulla on vielä jemmassa ylimääräinen 12" tomirunko, mutta pitäisi vielä keksiä sen 10-tuumaisen kanssa jotain. Luulen, että tässä tapauksessa stave-tekniikka saattaa mennä liioitteluksi.
 
Ellei sit irtois jostain joku 10" halpistomi, josta leikkaisi siivun pois?
 
Sera
01.12.2022 18:13:05 (muokattu 01.12.2022 18:13:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erno90: Lienee turvallista olettaa, että tolla mennään. Pitää laittaa kohta viestiä myyjälle. Virvelin mä aattelin hommata 10-tuumaisena Thomannilta ja pelteinä ajattelin käyttää jotain splasheja. Onneks ne ei maksa hirveesti.

 
Laita jossain vaiheessa kuvia miten hommat etenee. Kiinnostaa nähdä.
 
Neliraajamotoriikka-vokaalivastaavuus-mekaniikan keksijä
Erno90
01.12.2022 19:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sera: Laita jossain vaiheessa kuvia miten hommat etenee. Kiinnostaa nähdä.
 
Olis joo tarkoitus tehdä ihan varsinainen video tonne tuubiin ja oonki jo laittanu parista muusta rumpuprojektista kans videoita. https://www.youtube.com/@Erakkomies-/videos
 
Koitan vielä kattoo miten tolle myyjälle sopii tulla hakee laukun pois.
 
Virveliksi ajattelin joko tällaista:
https://www.thomann.de/fi/gretsch_10_x55_mighty_mini_snare_bk.htm
 
Tai tällaista:
https://www.thomann.de/fi/tama_10_x55_metalworks_bl._steel.htm
 
Periaatteessa ois melko sama kumman ottaa, mutta toi Tama näyttäis aika badassiltä! :D
 
Tilaan varmaan noi splashit samalla. Haitsuun on varmaan fiksu laittaa joko 10" tai 12" pellit. Varsinaisia haitsu-peltejä saiski vielä 12" mutta sitä pienempiä pitää kattoo splashien kanssa.
 
Tomien kohdalla saaki funtsia mikä ois fiksuin ratkaisu vai pitääkö oikeesti turvautua sihen, että leikkaaa siivun pois.
 
Sera
01.12.2022 20:48:24 (muokattu 02.12.2022 00:05:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erno90: Olis joo tarkoitus tehdä ihan varsinainen video tonne tuubiin ja oonki jo laittanu parista muusta rumpuprojektista kans videoita. https://www.youtube.com/@Erakkomies-/videos
 

 
Itselle on jäänyt jonkinlainen läjä erilaista rumpusälää, Taman tomiholderia yms. rautaa. Jos kiinnostaa, niin kysele asiaa yksityisviestillä.
 
Ei maksa mitään jos kelpaa käyttöön. Itse en tee niillä yhtään mitään, koska rumpusettini on valmis tämän elämän osalta muutamaa peltiä lukuunottamatta, ja ne tavarat ovat jääneet projektissa tarpeettomiksi. Vievät hyllyssä tilaa kun en raaski heittää pois ja liian laiska myymään.
 
Neliraajamotoriikka-vokaalivastaavuus-mekaniikan keksijä
Erno90
02.12.2022 11:27:39 (muokattu 02.12.2022 11:40:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=niVjPIFkfL0
Nyt löyty tomeihin tämmöne vaihtoehto, että kyhää ämpäristä. No se ei joo tulisi kustantamaan paljon paskaakaan, mutta en sitte soundista tiiä. Tai no tietty ku on näitä läpinäkyviä akryyli-/muovirumpuja ni vois se ehkä tietty jotenkin onnistua, mutta tuskin kokeilisin vielä tätä heti ensimmäisenä.
 
Yks vaihtoehto vois ehkä olla kyhätä jostain tamburiineista.
 
basisti1971
04.12.2022 09:14:09 (muokattu 04.12.2022 09:14:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Varsin nätti tuo viimeksi linkkaamasi vanerimatkalaukku, noita joissa vain sivujen kulmat on pyöristetty saa tosiaan vielä kohtuuhintaan.
Kukin toki viimeistelee ulkonäön kuten parhaaksi katsoo, mutta itsellekin tuollaisenaan olisi ainakin vertailukohditta sopivin.
 

 
Erno90: ois tarkoitus tehdä niin, että ne mahtuisi laukkuun päällekkäin. Eli 8" ja 10" tai 10" ja 12".
 
Jos tarkoitat sisäkkäin, ei kovin helposti 2" porrastuksella onnistu, tuo on teininä Pearlin World sarjan (ja myöhemmin jo unohtuneiden muidenkin merkkien) kanssa kokeiltu.
Vaikka kiinnitys olisikin reunuksesta eikä kyljestä kuten vaikkapa noissa Worldeissa, lugit ottavat yllättävän reilusti tilaa.
Kun saa sovitettua sisäkkäin, vaatii käytännössä myös tuet sisemmälle rummulle niin ettei lepää kalvon varassa, muuten turmeltuu kalvo vaikka vaahtomuovia, messumattoa, tmv välissä olisikin.
Ja pehmusteputken vaatii joka tapauksessa kannujenkin väliin jos settiä on oikeasti tarkoitus enemmän roudailla ja kuskailla.
 

 
Erno90: Luulen, että tässä tapauksessa stave-tekniikka saattaa mennä liioitteluksi.
 
Kuinka niin?
Aiemmin ehdottamani virvelin ohessa loistava stave-tekniikan kokeilumahdollisuus.
 
Tuon edellisen rumpuviestiketjusi (ainakin toistaiseksi) päättänyttä naulan kantaan osunutta kommenttia lainaten:
 
hollmi-5: Rumpujen rakentaminen itse ei ole taloudellisesti järkevää, mutta muuten todella kivaa puuhastelua.
 
Stave tekniikalla saisit optimoitua rakenteet, ja ulkonäkö olsi ainakin niin yhtenevä kuin on mahdollista.
Ja eritoten olisi itse tehty :).
"Pakottaisi" myös haalimaan (tai valmistamaan ;)) yhtenevää hardwarea, seikka jolla on visuaaliseen kokonaisuuteen ainakin omasta mielestä yllättävän suuri vaikutus.
Muuten näyttää herkästi siltä että on yritetty mennä siitä missä aita on matalin ja haalittu sekalaista kikaretta jota on halvimmalla/ilmaiseksi sattunut löytymään, vaikka oikeasti olisikin ajatuksella ja kovalla rahalla kasattu.
 
Soundipuoli ja -balanssi ovatkin sitten seikkoja joita on äärihankala etukäteen edes arvailla, nuo selviää vasta kun setti on soittokuosissa.
 
T:Samuli
 
Erno90
04.12.2022 17:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Jos tarkoitat sisäkkäin, ei kovin helposti 2" porrastuksella onnistu, tuo on teininä Pearlin World sarjan (ja myöhemmin jo unohtuneiden muidenkin merkkien) kanssa kokeiltu.
Vaikka kiinnitys olisikin reunuksesta eikä kyljestä kuten vaikkapa noissa Worldeissa, lugit ottavat yllättävän reilusti tilaa.

 
Taidat sittenkin olla oikeassa - oli sitten kuinka pieniä lugeja hyvänsä. Davidin tomit oli molemmat samankokoisia mutta eri vireessä. Varmaan 10-tuumaisia.
 
Mulla ois tosiaan ylimääräisenä toi 12" tomirunko, mutta just funtsin että onko se liian "iso." Tai ehkä parhaiten selviäisi siinä kohtaa kun ensin hommaa sen laukun ja hahmottelee.
 
basisti1971
08.12.2022 08:53:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Erno90: Taidat sittenkin olla oikeassa - oli sitten kuinka pieniä lugeja hyvänsä.
 
Valitettavasti ainakin niiden mittailujen ja kokeilujen perusteella mitä itse olen suorittanut.
 
Silloin vuosikymmeniä sitten kun asiaa tiiviimmin ajattelin, hardwarea ei saanut samalla tapaa kuin nyt, joten teinitsesäästin lugit olivat ykkösvaihtoehto.
Metalliharrastajana olisin tehnyt 6-kolopultein ja jatkomuttereista askarrelluin lugein, mutta eipä ne saatavilla olevat halpisreunuksetkaan mitään siroja olleet, joten 2" porrastus olisi edelleen ollut siinä ja siinä vaikka rim-mountitkin olisi väsännyt.
Nykyään sorvaisin ja jyrsisin alumiinista tai messingistä/pronssista lugit.
 

 
Erno90: Davidin tomit oli molemmat samankokoisia mutta eri vireessä. Varmaan 10-tuumaisia.
 
Voi olla, sen verran lyhyen aikaa jaksoin mainosten lomassa katsoa.
Veikkaan kyllä 9" tai 8".
Itsellä oli aikoinaan 10":kin kanssa vaikeuksia osua niin että soundi olisi ollut tasainen, mutta tilanne voisi olla toinen jos olisi ainoa tomi :).
 

 
Erno90: Mulla ois tosiaan ylimääräisenä toi 12" tomirunko, mutta just funtsin että onko se liian "iso."
 
Perstuntumalla on liian iso, ellei tomeja ole vain yksi.
Ainakin jos matkalaukkusetin ideologian mukaisesti kaikki kikareet penkkeineen, ständeineen, pelteineen ja kannuineen pitää saada samaan (tuohon linkittämäsi kokoiseen?) laukkuun.
 
Satunnaiskannujenkolistelijan liki olemattomalla kokemuksella tulee mielleen että voi hyvällä dynamiikalla myös olla turhan äänekäs ellei "silent" kalvoa hanki, tarkoitus tuskin on hukuttaa bassari tomilla.
 

 
Erno90: Tai ehkä parhaiten selviäisi siinä kohtaa kun ensin hommaa sen laukun ja hahmottelee.
 
Jotenkin kuvittelin että laukku olisi jo hankittuna kun ainakin mun mielestä -jos ylipäätäänkään laukun ostaisin eli en ;)- tuo viimeiseksi linkittämäsi on aikalailla optimi niin koon, hinnan kuin ulkonäönkin puolesta.
 
Kuten tuossa yllä jo ainakin kerran todettiinkin:
 
rintapek: Eli jos ensin ostat sopivan näköisen laukun sinun on sit vaan katsottava mitä siitä saa aikaiseksi ja mitä siihen mahtuu.
 
Ehdottomasti ensin laukku, sitten vasta alat miettimään mitä sinne mahtuu ja mitä ei.
Ja ensimmäisenä askareena laukun hankittuasi määrittelet bassarin soundin ja äänenvoimakkuuden tason, sikäli mikli haluat setin tasapainoisen kuuloiseksi ;).
 
T:Samuli
 
Erno90
04.01.2023 18:52:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dodiih, tosiaan sain ostettua ton kyseisen vanerilaukun ja nyt testasinkin sen ylimääräisen 12" tomirungon kanssa ni kyllä se aika paljon tilaa vie. Luulen että teen silleen, että hommaan jonkun käytetyn halpis junnusetin jos siitä sais otettua mahdollisesti 8" ja 10" tomit ja vielä leikattua niistä siivun pois jotta mahtuu.
 
Siitä vois samalla saadakin haitsun ja kattoa saisko modattua - tai jos mahtuisi jo sellaisenaankin.
 
Erno90
30.11.2023 12:05:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaas pieni tilannepäivitys tänne. Elikäs olen tässä pikkuhiljaa tilannut AliExpressistä pienrautaa ja nyt löysin Etsyn kautta ratkaisun noihin pikkutomeihin. Elikä yksi myyjä Ranskasta myy valmiita litteitä rumpurunkoja jotakuinkin ok hintaan. Nämä kyseiset rungot on näemmä tarkoitettu näihin kustomien shamaani/folk-rumpujen kyhäämiseen; koristeeksi tai soittimeksi.
 
Vielä pitäisi vain järkeillä ton hi-hatin kanssa ja luulen, että ainoat vaihtoehdot on joko joku junnusetin haitsu tai sitten se vaijerillinen haitsu.
 
Matkalaukkubasariin mietin sellaista ratkaisua, että leikkaa pohjaan pyöreän aukon siitä kohdasta, mihin nuijan on tarkoitus osua ja laittaisi jollain Gorilla-liimalla + nitojalla jonkun leikatun vanhan kalvon siihen kiinni + viimeisenä päällysteenä joko nahka/keinonahka tai joku kangas.
 
Voisin vielä sisäpuolelta koittaa suojata jollain järkevällä ratkaisulla. Ehkä yksi vaihtoehto olisi laittaa jotain vaahtomuovia siihen lyöntikohtaan ja kenties ehkä vielä sisäpuoleltakin päällystää jollain kankaalla. Ellei löydy vielä parempia ratkaisuja!
 
rintapek
01.12.2023 13:42:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erno90: Laitetaas pieni tilannepäivitys tänne.
 
Kiitos.
 
Mä koittaisin tos pitää mielessä sen, et vähemmän on joskus enemmän.
Matkalaukku huomattavasti rajoittaa sitä mitä sinne mahtuu eikä matkalaukkusetistä tule varsinaista rumpusettiä mitenkään joten ei kande pyrkiä liian kunnianhimoisesti rumpusettimäistä settiä kohti vaan tehdä mahdollisimman toimivaa matkalaukkusettiä.
 
Ennen kuin poraat reikiä laukkuun bassarikalvoa varten niin kandee kokeilla poljinta kylkeen sellaisenaan ja kokeilla muutamalla erilaisella nuijalla miltä se saundaa tekemättä yhtään mitään.
 
Ja se mitä tos rumpalointiin tarttee on bassari, virveli ja symbaali niin soitto soi. Jos tomi mahtuu kyytiin niin hyvä.
Jos poljettava haikka osoittautuu hankalaksi niin miten olis closed- hi-hat?
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Erno90
02.12.2023 00:42:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Ennen kuin poraat reikiä laukkuun bassarikalvoa varten niin kandee kokeilla poljinta kylkeen sellaisenaan ja kokeilla muutamalla erilaisella nuijalla miltä se saundaa tekemättä yhtään mitään.
 
Ja se mitä tos rumpalointiin tarttee on bassari, virveli ja symbaali niin soitto soi. Jos tomi mahtuu kyytiin niin hyvä.
Jos poljettava haikka osoittautuu hankalaksi niin miten olis closed- hi-hat?

 
Ajattelinkin juuri, että "basari" saattaa kuulostaa sellaisenaan paremmalta virvelin kanssa. Haitsun kanssa voi hyvin olla, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä kiinteällä/suljetulla. Näitä pitääkin testailla tossa ennen kuin investoi symbaaleihin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «