Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Zildjian L80 ja remo silent stroke
1 2 3 4
Bullitt
24.01.2017 21:36:14 (muokattu 24.01.2017 21:41:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Siis mun yksioikoinen käsitys musiikistakin paljastui mun kirjoituksesta? No johan on... :D Luulin selittäväni sähkökitaran ja sähkörumpujen aika ison periaattellisen eron, mutta puhuinkin omasta musiikkikäsityksestä siinä samalla. Oukkei.
 
Luepa tuo sampleja käsittelevä kohta uudestaan, tuo yksioikoisuuskommentti perustu ja liittyi siihen.
 
E: olen toki samaa mieltä siitä, että sähkökitara- ja rummut eivät ole mikään paras vertailupari. Mielestäni vain tuosta kirjoituksestasi oli aistittavissa kohtalaista ylimielisyyttä sähkörumpuja kohtaan kun niistä toistetaan "vain" sampleja. Toisaalta taas eihän joku mellotronikaan ole kuin samplen toistamista, joskin analogisesti, mutta silti kukaan ei kyseenalaista mellotronien hienoutta sen perusteella.
 
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
hollmi-5
24.01.2017 21:46:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: Luepa tuo sampleja käsittelevä kohta uudestaan, tuo yksioikoisuuskommentti perustu ja liittyi siihen.
 
E: olen toki samaa mieltä siitä, että sähkökitara- ja rummut eivät ole mikään paras vertailupari. Mielestäni vain tuosta kirjoituksestasi oli aistittavissa kohtalaista ylimielisyyttä sähkörumpuja kohtaan kun niistä toistetaan "vain" sampleja. Toisaalta taas eihän joku mellotronikaan ole kuin samplen toistamista, joskin analogisesti, mutta silti kukaan ei kyseenalaista mellotronien hienoutta sen perusteella.

 
Voithan sinä tähän linkata jonkun parhaan mellotronistin, moogistin jne. Sähkörummuissa on vain sampleja. Kun miettii, kuinka monta soundia akustisesta virvelistä tai symbaalista voi saada, niin loppuu aika lyhyeen sähköisten kanssa se lista.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vallu-Veke
24.01.2017 21:48:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini:
En myöskään niinkään viitannut säkhökitaroiden suht vaimeasti soivaan runkoon vaan siihen miten kielten liike on täysin eri riippuen siitä miten niitä koskee ja se kuuluu soundissa heti. Sähkökitara on nimenomaan tatsisoitin, etenkin kun siihen lisätään särönhallinta. Sähkörummuissa ei juurikaan väliä millaisella tatsilla niitä lyö.

 
Juu muistelin vaan ajan kuluksi tuolla toisaalla olevaa aika kitkerää keskustelua sähkökitaran puiden vaikutuksesta soundiin,... Minusta tässä aiheessa ei ole edes merkitystä tuleeko se sähkökitaran, esim. akustinen soundi tms. puita valitsemalla sitten vahvistettuna ulos vai ei, koska se tatsi tosiaan välittyy ihan sellaisenaan kuitenkin kielen väristessä. Vastaa kyllä akustisia rumpuja tässä mielessä. Eli ihan samaa mieltä olen.
Td6 sähkikset oli itselläni joskus. Ensimmäisiksi rummuiksi mukavat stressilelut.
Niiden takia homma lähtikin lapasesta. Akustiset oli sitten pakko saada aika pian.
Kun soitteli vähän aikaa akustisilla sähkikset jäi syrjään. Itse en osaa heittämällä siirtyä sähkiksien penkille enää. Annoin ne pois serkun pojille. Hihattia ja bassaria en oikein säätöihin saanut poljin tuntuman suhteen. Mutta jos niillä olisi vaan pelkästään soittanut, niin en ole varma soittaisinko rumpuja enää vai olisiko ne pölyttymässä. Akustisilla ei ole käynyt mielessä kyllästyminen vielä. Hieno harrastus.
 
Bullitt
24.01.2017 22:39:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Voithan sinä tähän linkata jonkun parhaan mellotronistin, moogistin jne. Sähkörummuissa on vain sampleja. Kun miettii, kuinka monta soundia akustisesta virvelistä tai symbaalista voi saada, niin loppuu aika lyhyeen sähköisten kanssa se lista.
 
Saahan sähkörummuistakin irti käytännössä rajattoman määrän ääniä, noita sampleja kun voi olla maailmassa niin paljon kuin niitä joku vain jaksaa tehdä ja niitä sampleja voi käyttäjä itsekin muunnella, mikä tietysti lisää määrää entisestään. Ja jos kerran äänien runsaus on joku mittari instrumentin oikeudelle, niin eikö silloin joku kaksi tomia ja crash -tyyppinen jazz-kattaus jää armottomasti jonkinasteisen "puoli-instrumentin" asemaan, jos vertailukohdaksi otetaan joku kunnon 6 tomia, pari rototomia ja 20 peltiä -hevikattaus? ;)
 
Erilaisilla soittimilla on oma saundinsa ja eri roolinsa, monessa hommassa akustinen setti on enemmän kuin paikallaan, joissain hommissa taas sähkörummut ovat paikallaan ja jossain likaisessa sekasikiöhommassa saattaa olla jopa näiden yhdistelmä eniten paikallaan. Kaikkinensa pointtini oli lähinnä se, että mielestäni on varsin pöhköä alkaa arvottamaan eri soittimia joksikin enemmän ja vähemmän instrumenteiksi. Samaan iloiseen asiaan, eli musiikin luomiseen nuo on kuitenkin kaikki tehty ja siihen niitä (toivottavasti) myös käytetään :)
 
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
Krice
24.01.2017 23:12:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EJ84: Krice mites pumpulipallot? Riittävän kevyellä määrällä voit ns. geitata sustainin. En tiedä sit mitä tapahtuis jos niitä laittais vaikkapa rummun puolilleen.
 
Rumpujen vaimentaminen ei ole ongelma, siis varsinkin sustainin, mutta olisi hyvä jos tuntuma ja soundi pysyisi jotenkin järkevänä. Sain muuten sen ikivanhan 14" virvelinkin kuulostamaan "melko" hyvältä silent stroken kanssa kun kiristin vaan molempia kalvoja todella kireäksi. Resokalvon pitää olla suht kireä virvelissä.. mutta minulla on myös uusi suunnitelma virvelille, joka tosin vaatii taas kerran tilausta thomannilta kun tarvitaan hieman erikoisempaa tavaraa. Silent stroket on toisaalta helppo ratkaisu (joskin aika huonosoundinen) silloin jos haluaa vaan todella hiljaiset rummut eikä välitä siitä, että pitäisi opetella dynamiikkaa vaan voi paukuttaa täysillä menemään. Virveli on suurin ongelma, koska ne on lähtökohtaisesti äänekkäitä, mutta saa nyt nähdä miten suunnitelmani toimii.
 
markkuliini
24.01.2017 23:39:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: Luepa tuo sampleja käsittelevä kohta uudestaan, tuo yksioikoisuuskommentti perustu ja liittyi siihen.
 
E: olen toki samaa mieltä siitä, että sähkökitara- ja rummut eivät ole mikään paras vertailupari. Mielestäni vain tuosta kirjoituksestasi oli aistittavissa kohtalaista ylimielisyyttä sähkörumpuja kohtaan kun niistä toistetaan "vain" sampleja. Toisaalta taas eihän joku mellotronikaan ole kuin samplen toistamista, joskin analogisesti, mutta silti kukaan ei kyseenalaista mellotronien hienoutta sen perusteella.

 
Sulla nyt ehkä vähän triggautuu ennalta määrätty sample. ;)
Mä kyllä tarkoitin mitä kirjoitin, mutta ei siitä kannata rivien välistä mitään ylimääräistä yrittää lukea. :)
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
24.01.2017 23:53:12 (muokattu 24.01.2017 23:56:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: Saahan sähkörummuistakin irti käytännössä rajattoman määrän ääniä, noita sampleja kun voi olla maailmassa niin paljon kuin niitä joku vain jaksaa tehdä ja niitä sampleja voi käyttäjä itsekin muunnella, mikä tietysti lisää määrää entisestään.
 
Edelleenkin, se pointti ei ollut siinä etteikö yksittäisiä soundimahdollisuuksia olisi rajattomasti, tokihan minkä tahansa soundin voi äänittää ja sitä samplea sitten laukoa menemään. Ongelma on siinä, ettei tatsilla voi muokata soundia reaaliajassa, ja sitä on jumissa sen yhden samplen kanssa.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Krice
25.01.2017 00:50:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Misiu: Mulla aina ärsyttää se kun puhutaan sähkörummuista ja oikeista rummuista.
 
Sähkörummut mallintaa oikeita rumpuja.
 
moderndrummer88
25.01.2017 00:54:37 (muokattu 25.01.2017 00:55:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri tuo, että ei siitä sähkörummusta siitä yhden pädin samplesta irtoa samanlaista määrää eri soundeja, kuin oikeasta rummusta on se pointti. Tottakai voit ladata tikulle vaikka miljoona soundia, mutta nyt puhuttiin yhden pädin ja yhden soundin nyansseista verrattuna vaikka akustiseen virveliin. Liian vähän muuttuvia osia soundissa.
 
Markkuliini kiteytti tässä myös erittäin hyvin asian mikä minulla tökkii ehkä eniten sähkörummuissa
 
Myöskin peräkkäisissä iskuissa sähkörummuilla toistuu sample joka on soitettu rumpuun joka ei ole ollut soivassa tilassa. Nopeissa iskusarjoissa syntyy siis omituinen konekivääriefekti, koska jokainen sample on ikäänkuin isku soimattomaan rumpuun. Akustisessa rummussa taas atakki muuttuu ihan toisenlaiseksi jos soittaa nopeita iskuja peräkkäin. En ole kuullut vielä yhtäkään sähkörumpua joka toisintaisi nopeat iskusarjat luonnollisen kuuloisesti.
 
Juuri tuo saa aikaan itselle semmosen efektin, että nuo nopeiden peräkkäiden iskujen sarjat kuulostaa sähkörummuilla jo valmiiksi kvantisoiduilta ja kompressoiduilta omaan korvaan
 
Bullitt
25.01.2017 01:01:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelette asiaa nyt liikaa laatikon sisältä. On totta, että joku perus ränttätänttä tai vaikka joku klassinen proge/jazz-osasto kuulostaa todennäköisesti paskalta sähkörummuilla soitettuna. Sen sijaan on olemassa varmasti paljon musiikkia, joihin sähkörummut ovat taas se oikea valinta, ja jos ei ole niin joku sitä luultavasti tekee vielä joskus.
 
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
Bullitt
25.01.2017 01:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Edelleenkin, se pointti ei ollut siinä etteikö yksittäisiä soundimahdollisuuksia olisi rajattomasti, tokihan minkä tahansa soundin voi äänittää ja sitä samplea sitten laukoa menemään. Ongelma on siinä, ettei tatsilla voi muokata soundia reaaliajassa, ja sitä on jumissa sen yhden samplen kanssa.
 
Tunnistan kyllä, mitä tarkoitat, mutta eihän se ole mitenkään mahdotonta tehdä kokoonpanosta sellaista, että saundia muutetaan lennosta. Ruuvailevathan kiipparityypitkin saundeja kesken soiton. Mikä estää rakentamasta sähkörumpuihin mahdollisuuksia muuttaa saundeja lennosta?
 
Ja täytyy ihan ylipäänsä tässä vaiheessa jo vääntää rautalangasta: tässä keskustelussa tunnutaan jatkuvasti palaavan johonkin ihme vastakkainasetteluasemaan. Itse en ile missään vaiheessa ollut kyseenalaistamassa akustisten rumpujen asemaa ja itse en edes omista sähkörumpuja, mutta siitä huolimatta kykenen edelleen myöntämään sen, että akustisilla ja sähkörummuilla on kummallakin oma paikkansa ja omat puolensa. Eivät ne ole mikään uhka toisilleen, vaan kaksi eri soitinta, joita soitetaan toisiaan muistuttavilla tavoilla.
 
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
markkuliini
25.01.2017 01:19:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: Tunnistan kyllä, mitä tarkoitat, mutta eihän se ole mitenkään mahdotonta tehdä kokoonpanosta sellaista, että saundia muutetaan lennosta. Ruuvailevathan kiipparityypitkin saundeja kesken soiton. Mikä estää rakentamasta sähkörumpuihin mahdollisuuksia muuttaa saundeja lennosta?
 
Sellaisia odotellessa...
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
25.01.2017 01:20:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: Ajattelette asiaa nyt liikaa laatikon sisältä. On totta, että joku perus ränttätänttä tai vaikka joku klassinen proge/jazz-osasto kuulostaa todennäköisesti paskalta sähkörummuilla soitettuna. Sen sijaan on olemassa varmasti paljon musiikkia, joihin sähkörummut ovat taas se oikea valinta, ja jos ei ole niin joku sitä luultavasti tekee vielä joskus.
 
Pahoittelen että ajattelen asiaa väärin.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
moderndrummer88
25.01.2017 01:23:13 (muokattu 25.01.2017 01:28:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: Tunnistan kyllä, mitä tarkoitat, mutta eihän se ole mitenkään mahdotonta tehdä kokoonpanosta sellaista, että saundia muutetaan lennosta. Ruuvailevathan kiipparityypitkin saundeja kesken soiton. Mikä estää rakentamasta sähkörumpuihin mahdollisuuksia muuttaa saundeja lennosta?
 
Kommenttisi antaa ymmärtää, että et ymmärrä mistä tässä nyt väännetään. Kyse on siitä, että sähkörummun dyynaminen skaala eri soundivariansseineen per soundi ei ole lähelläkään oikean rummun vastaavia ominaisuuksia. Ei tässä ole kyse siitä, että sieltä saisi vaikka ziljoona eri soundia kaivettua kesken soiton soundeja vaihtamalla. Nämä ongelmat mistä me puhutaan tässä nyt ei ole soundipankkikohtaisia.
 
Tai olisi sähkörummut silloin yhtä laaja dynamiikaltaan tuolla sinun ajattelutavalla jos voisi muuttaa joka _ikisen_ iskun dynamiikkaa ja lyötävää kohtaa vastaavan oikean rummun soundin sähkörumpujen aivoista vastaamaan sitä mikä tulos olisi oikealla rummulla ennen kuin lyönti ehti koskettaa pädiä. Ja silloin niitä soundeja pitäisi olla oikeasti se miljoona ja pitäisi olla ainakin kaksi kättä lisää operoimassa aivoja jokaista lyöntiä erikseen ja se on mahdotonta.
 
Itsellä ei ole mitään sähkörumpuja vastaan, olen viettänyt viime viikosta asti tuntitolkulla treeniksellä tutustumassa Rolandin SPD30 Octapadiin, koska tulen tarvitsemaan sitä erittäin paljon kevään työkuvioissa. Mutta tämän keskustelun perimmäinen dilemma on se, että sähörummusta et millään saa sitä dynaamista kirjoa joka akustisesta rummusta löytyy, oli niitä soundeja kuinka paljon vain.
 
Bullitt
25.01.2017 01:28:56 (muokattu 25.01.2017 01:32:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Mutta tämän keskustelun perimmäinen dilemma on se, että sähörummusta et millään saa sitä dynaamista kirjoa joka akustisesta rummusta löytyy, oli niitä soundeja kuinka paljon vain.
 
Toki akustisessa rummussa/pellissä on väkisinkin isompi dynamiikka, sehän on käytännössä rajaton (toki tiettyä rajaa isompaa ääntä ei saa vaan soitin hajoaa voiman "riittävästi" lisääntyessä) ja yhdestä kappaleesta saa hyvin montaa erilaista saundia, mutta akustisista ei saa ainakaan mikittämättä ja efektoimatta millään likikään kaikkia sellaisia saundeja, mitä sähkörummusta voi saada. Mielestäni on väärin ajatella sähkörumpuja pelkkänä akustisen puutteellisena korvikkeena, kun ne voivat olla paljon muutakin. Ja siinä on nimenomaan se rikkaus mikä on paitsi akustisissa, myös sähkörummuissa. Joko tämä tuli riittävän rautalangasta?
 
E: Väännetään päälle vielä ratakiskoa: sähkörummut eivät ole hyvä korvaamaan akustista settiä tilanteissa, joissa akustisen setin kaikki ominaisuudet ovat toivottuja. Sen sijaan sähkörumpuja voidaan hyödyntää tilanteissa, joissa kaivataan sähkörummun mahdollistamia asioita. Se tekee akustisista ja sähköisistä rummuista kaksi erilaista ja eriä soitinta, joiden asettaminen arvoasteikolle "oikeuden instrumenttiuden" perusteella on mielestäni tyhmää tai ainakin hyvin subjektiivinen kysymys. Siitähän tämä koko keskustelu lähti liikkeelle.
 
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
moderndrummer88
25.01.2017 01:32:02 (muokattu 25.01.2017 01:33:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: Toki akustisessa rummussa/pellissä on väkisinkin isompi dynamiikka, sehän on käytännössä rajaton (toki tiettyä rajaa isompaa ääntä ei saa vaan soitin hajoaa voiman "riittävästi" lisääntyessä) ja yhdestä kappaleesta saa hyvin montaa erilaista saundia, mutta akustisista ei saa ainakaan mikittämättä ja efektoimatta millään likikään kaikkia sellaisia saundeja, mitä sähkörummusta voi saada. Mielestäni on väärin ajatella sähkörumpuja pelkkänä akustisen puutteellisena korvikkeena, kun ne voivat olla paljon muutakin. Ja siinä on nimenomaan se rikkaus mikä on paitsi akustisissa, myös sähkörummuissa. Joko tämä tuli riittävän rautalangasta?
 
Keskustelemme nyt kahdesta eri asiasta. Tottakai saat vaikka mitä ihmeellisiä soundeja sähkörummuista. Koska se on sampletriggeri ja siitähän tässä on ollut koko ajan kyse.
 
E: Mutta nyt ei puhuttu sähkörumpujen villeistä soundeista, vaan keskusteltiin siitä kuinka hyvin sähkörummut onnistuu mallintamaan oikeita rumpuja!
 
Bullitt
25.01.2017 01:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Keskustelemme nyt kahdesta eri asiasta. Tottakai saat vaikka mitä ihmeellisiä soundeja sähkörummuista. Koska se on sampletriggeri ja siitähän tässä on ollut koko ajan kyse.
 
Kahdesta eri asiasta eli soittimestapa hyvinkin, tsekkaa edittini.
 
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
moderndrummer88
25.01.2017 01:37:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: Kahdesta eri asiasta eli soittimestapa hyvinkin, tsekkaa edittini.
 

Mutta nyt ei puhuttu sähkörumpujen villeistä soundeista, vaan keskusteltiin siitä kuinka hyvin sähkörummut onnistuu mallintamaan oikeita rumpuja, siitähän tämä keskustelu alkoi rönsyilemään. Ei kukaan ole väittänytkään, että sähkösettiä ja oikeaa ominaisuuksiltaan yhteneväisiksi. Ainakaan minä tai Markkuliini.
 
Bullitt
25.01.2017 01:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Mutta nyt ei puhuttu sähkörumpujen villeistä soundeista, vaan keskusteltiin siitä kuinka hyvin sähkörummut onnistuu mallintamaan oikeita rumpuja, siitähän tämä keskustelu alkoi rönsyilemään. Ei kukaan ole väittänytkään, että sähkösettiä ja oikeaa ominaisuuksiltaan yhteneväisiksi. Ainakaan minä tai Markkuliini.
 
Itse aloin kommentoimaan tuohon kommenttiin liittyen: Juuri tuo tatsiin reagoimattomuus asettaa sähkörummut sellaiseen asemaan, että sitä on vaikea ottaa täysiverisenä instrumenttina. ja halusin kyseenalaistaa näkemyksen siitä, että sähkörumpujen asema instrumenttina olisi jotenkin vaillinainen sen takia, että ääni tulee soittimen osien värähtelyn sijaan samplesta. Perustelut voit lukea edellisistä viesteistä.
 
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
moderndrummer88
25.01.2017 01:47:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa lukea nyt Bullit rauhassa ja ajatuksen kanssa tämä ketju siitä lähtien, kun alettiin vertailemaan sähkörumpujen ja akustisten eroa.
Koitan vielä tiivistää sen tähän:
 
Muut: Sähörumpujen sämplejen mallinnuksen taso ei ole vielä lähelläkään sitä mitä oikeat rummut tuottaa ulos.
 
Bullit: Ääää!!! Mutta kun soundit!!!!!
 
Muut: Niin niin, nyt ei puhuttukkaan sähkörumpujen lukuisista soundeista joilla ei sinänsä ole mitään tekemistä enää edes rumpujen kanssa.
 
Bullit: Ääääää!!! Mutta kun soundit ja mahdollisuudet!!!!
 
Muut: Niin edelleen emme keskustele siitä, että akustisissa rummuissa on akustisen soundit ja sähkörummuissa eri soundeja vaikka kirkon kelloihin.
 
Vaan kuinka sähkörummut onnistuu akustisen mallintamisessa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «