Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ääninäytteitä lyömäsoittimista
1 2 3 4 539 40 41 42 43
hollmi-5
23.04.2010 11:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isoaarne: Mutta entäpä jos näiden äänitteiden tarkoitusperänä on tuottaa (edes) jonkinasteinen äänikuva juuri niille rumpaleille? Tämähän on erityisesti rumpaleille osoitettu keskustelualue, ja aihe, sekä käsittääkseni juuri ne rumpalit rumpuja ostavat. Eli minun käsitykseni mukaan nämä ovat ääninäytteitä lyömäsoittimista _rumpaleille_.
 
Hieman kyseenalainen huomio, että esimerkiksi jonkun yhtyeen virallista nauhoitetta äänittäessä annettaisiin vastuu äänittämisestä/tuottamisesta äänityspuuhista kokemattomalle rumpalille. En usko että kukaan ryntää studioon siirtämään mikityksien paikkaa juuri näiden ääninäytteiden perusteella. :)

 
Kun itse niitä rumpuja siitä rumpupallilta on tottunut kuuntelemaan, niin olkapään yli äänitetyt näytteet ovat mielestäni helpompia rumpalin kuunnella ja vertailla soundeja.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
isoaarne
23.04.2010 11:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Kun itse niitä rumpuja siitä rumpupallilta on tottunut kuuntelemaan, niin olkapään yli äänitetyt näytteet ovat mielestäni helpompia rumpalin kuunnella ja vertailla soundeja.
 
Myös tätä hain edellisellä kirjoituksellani. Rumpaleilta rumpaleille.
 
http://www.youtube.com/watch?v=cW0RIbQwOfI&fmt=18
moderndrummer88
23.04.2010 11:55:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isoaarne: Tämähän on erityisesti rumpaleille osoitettu keskustelualue, ja aihe, sekä käsittääkseni juuri ne rumpalit rumpuja ostavat. Eli minun käsitykseni mukaan nämä ovat ääninäytteitä lyömäsoittimista _rumpaleille_.
 
Nojjooo, mutta itse kyllä soittajana koitan saada mahdollisimman hyvän soundin yleisön vinkkelistä mietittäen.
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Velli
23.04.2010 12:28:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Nojjooo, mutta itse kyllä soittajana koitan saada mahdollisimman hyvän soundin yleisön vinkkelistä mietittäen.
 
Sama. Jos suinkin mahdollista niin pyydän aina bändin parasta kakkosrumpalia soittamaan pönttöjä sound checkissä ja kuuntelen yleisön puolelta miltä pöntöt soundaavat. Teen sitten sen pohjalta tarvittaessa hienosäätöjä viritykseen.
 
moderndrummer88
23.04.2010 15:02:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Sama. Jos suinkin mahdollista niin pyydän aina bändin parasta kakkosrumpalia soittamaan pönttöjä sound checkissä ja kuuntelen yleisön puolelta miltä pöntöt soundaavat. Teen sitten sen pohjalta tarvittaessa hienosäätöjä viritykseen.
 
Näinpä juuri itekkin menettelen. Sen olen ainakin huomannut, että akustisesti pelattaessa (kuten pienet baarikeikat usein), niin semmonen rumpalin kohdalle vähän turhan korkea vire onkin oikein passeli yleisön vinkkelistä kuultuna.
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Krisse82
23.04.2010 19:39:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Sama. Jos suinkin mahdollista niin pyydän aina bändin parasta kakkosrumpalia soittamaan pönttöjä sound checkissä ja kuuntelen yleisön puolelta miltä pöntöt soundaavat. Teen sitten sen pohjalta tarvittaessa hienosäätöjä viritykseen.
 
Näin myös täällä. Ainut mikä hieman häiritsee on samojen ohjeiden antaminen joka kerta; lyö sitä rumpua ja ei, älä hautaa sitä nuijaa... ;-)
 
Ja seuraavaksi Karvialaista rokkia: Jätkänhumppa...
hollmi-5
23.04.2010 20:09:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krisse82: Näin myös täällä. Ainut mikä hieman häiritsee on samojen ohjeiden antaminen joka kerta; lyö sitä rumpua ja ei, älä hautaa sitä nuijaa... ;-)
 
Ei se kuulosta samalta, kuin itsensä soittamana.
 
Keikalla on äänimies ja soundcheckissä soundi on aivan eri, kuin keikkatilanteessa.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
totomiettinen
23.04.2010 20:15:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Ei se kuulosta samalta, kuin itsensä soittamana.
 
Keikalla on äänimies ja soundcheckissä soundi on aivan eri, kuin keikkatilanteessa.

 
Meilläpäin on pyritty saundit säätämään valmiiksi soundcheckissä ja pitämään ne yllä keikkatilanteessa. Kyllä kai niiden saundien aika hyvin pitäisi pitää kutinsa.
 
-I like my sugar with coffee and cream-
hollmi-5
23.04.2010 20:18:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

totomiettinen: Meilläpäin on pyritty saundit säätämään valmiiksi soundcheckissä ja pitämään ne yllä keikkatilanteessa. Kyllä kai niiden saundien aika hyvin pitäisi pitää kutinsa.
 
Niin pitäisi, mutta kun ne ei valitettavasti pidä. Varsinkin jos tulee tupa turvoksiin ja yleishälyä paljon (kännisten kohinaa).
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
kuusinki
23.04.2010 21:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tsekissä kuulostaa hyvältä(miellyttävältä), saatta olla illalla hiljaa tulevaa, alakertavoittoista tumppua. Kun väki lavan edessä syö yläkertaa rotan lailla, on tosiaan hyvä käydä kuuntelemassa mitä sinne oikeesti menee ja tehdä ehkä jotain pientä säätöä tai sitten se äänentoiston ammattilainen säätämään palettia.
 
Monesti olen itse sortunut laiskuuteen, ettei jaksa viritellä tomimikkejä ja overeita. Tsekki saattaakin olla ihan ok, mutta jos illalla pääsee kuunteleen meteliä edestä, niin kyllä jää rumpujen yläkerta armotta alle ja settibalanssi eteen on sitä bassaria ja snarea. Useimmiten jo katsannassa tulee kaivettua loputkin hilut mikkilaukusta. Ja Bonham-mikitys unohdetaan nyt.
 
hansakemanelius
23.04.2010 22:52:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuusinki: Mikä tsekissä kuulostaa hyvältä(miellyttävältä), saatta olla illalla hiljaa tulevaa, alakertavoittoista tumppua.
 
Et oo Slovakiassa kokeillut.....?
 
Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle.
kuusinki
23.04.2010 23:00:11 (muokattu 23.04.2010 23:04:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et oo Slovakiassa kokeillut.....?
 
Schlovagiassa kaikki on ihan tumppua. Vaikka ois pelkkää pilliosastoa paa-puolella mukana niin ei perkele kanna, ei erotu. Tää on niin tätä, maakohtasta.
 
mukis
24.04.2010 09:10:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Kun itse niitä rumpuja siitä rumpupallilta on tottunut kuuntelemaan, niin olkapään yli äänitetyt näytteet ovat mielestäni helpompia rumpalin kuunnella ja vertailla soundeja.
 
Itse olen ainakin joka kerta hämmästynyt miten hyvältä rummut kuulostavat, kun pääsee juurikin kuuntelemaan setin etupuolelta. Olis tosi hauska kuulla, setin etupuolelta, omaa settiäkin jonkun hyvän soittajan soittamana. En siis ole juurikaan mieltynyt rumpupallikuulokuvaan.
 
Velli
24.04.2010 12:07:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Ei se kuulosta samalta, kuin itsensä soittamana.
 
Keikalla on äänimies ja soundcheckissä soundi on aivan eri, kuin keikkatilanteessa.

 
Kyllä edestä kuunneltuna huomaa jos vireessä on jotain selviä ongelmakohtia riippumatta siitä kuka niitä kannuja kolaa. Joskus esimerkiksi joku tomi voi edestä kuunneltuna hieman vouata vaikka setin taakse se kuulostaisikin hyvältä. Tällöin täytyy tehdä pientä hienosäätöä viritykseen. Joskus on käynyt niinkin päin että vaikkapa lattiatomi on setin taakse kuulostanut huonohkolta, mutta mikitettynä se onkin toiminut oikein hyvin kun on käynyt kuuntelemassa lavan edestä.
 
Jos on kiire ja mukana on hyväksi tiedetty äänimies, niin silloin en ala hinkkaamaan. Muussa tapauksessa pyrin kyllä aina käymään salin puolella kuulostelemassa, koska ei siinä ole mitään koskaan hävinnyt, mutta joskus siitä on jopa oikeasti ollut hyötyä.
 
isoaarne
24.04.2010 17:06:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Nojjooo, mutta itse kyllä soittajana koitan saada mahdollisimman hyvän soundin yleisön vinkkelistä mietittäen.
 
Cartman hoiti näppärästi keskustelun sivuraiteelle ;-)
 
Minä yritin nimenomaan painottaa sitä, että nämä tämän aiheen ääninäytteet ovat suuntaa-antavia äänitteitä eri lyömäsoittimista, eikä mitään virallisia bändin julkaisuja tai bändin livetilanteita joista tuossa aiemmin keskusteltiin.
 
Alunperin puutuin jazzmiehen huomautukseen kokemattomista äänittäjistä, sillä se tuntui tähän aiheeseen hieman liian tarkkanäköiseltä.
 
LISÄÄ ÄÄninäytteitä lyömäsoittimista, Kiitos!
 
http://www.youtube.com/watch?v=cW0RIbQwOfI&fmt=18
moderndrummer88
24.04.2010 18:28:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isoaarne: Cartman hoiti näppärästi keskustelun sivuraiteelle ;-)
 
Ehhh...? No jos soittaa rumpuja vain yksistään ja itselleen niin sittenhän se on sama miltä ne siihen eteen soundaa.
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Kaamea kapula
24.04.2010 18:33:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Ehhh...? No jos soittaa rumpuja vain yksistään ja itselleen niin sittenhän se on sama miltä ne siihen eteen soundaa.
 
Jännä juttu ettei niitä sitten äänitellä pelkästään tilamikeillä 10m päästä?
 
Menevällä miehellä on kivekset peräkkäin!
moderndrummer88
24.04.2010 18:50:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaamea kapula: Jännä juttu ettei niitä sitten äänitellä pelkästään tilamikeillä 10m päästä?
 
Kovinpa ankeilta kuulostaa rummut ilman niitä tilamikkejä.
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Kaamea kapula
24.04.2010 19:04:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Kovinpa ankeilta kuulostaa rummut ilman niitä tilamikkejä.
 
Näin on mutta jos otetaan rummusta vain se tilamikkisoundi,siis pelkästään se, niin aika ankeeta on sekin.
 
Aiheeseen liittyen, ainakin itse olen saanut parhaat soundit Zoom h2:lla juurikin tuolta setin yläpuolelta otettuna.Oli se sitten väärin tai ei.
Jollakin muulla taltiointilaitteistolla ja mikrofonivalikoimalla varmaan toimii muutkin paikat.
 
Menevällä miehellä on kivekset peräkkäin!
moderndrummer88
24.04.2010 19:13:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaamea kapula: Näin on mutta jos otetaan rummusta vain se tilamikkisoundi,siis pelkästään se, niin aika ankeeta on sekin.
 
Jos pitäis valita, että pelkkä lähimikitys vai sitten tilamikitys, niin varmaan tilamikeillä saa tasapainoisempaa soundia. Jäsen Mikael voisi kertoilla oman mielipiteensä, enemmänkin näitä äänityshommia tekee.
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 539 40 41 42 43

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «