Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen äänittäminen? filosofiaa ja tekniikkaa.
1 2 3 4 540 41 42 43 44
Mikael
19.10.2005 11:55:58 (muokattu 19.10.2005 19:07:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen tekstiin päivitelty muutama lähestymistapa niukkuuden eri asteilla.
 
Mod.huom. Ja siirretty taas oikeaan paikkaansa, eli FAQiin. :)
 
"melkein puoliammattilainen"
Daunt
24.10.2005 13:01:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäisin vielä tähän mikityshommaan sellaisen asian, että etenkin rankemman musiikin puolella äänitetään usein myös triggerisignaalit erikseen. Tärkeimpinä tietysti basari ja virveli. Tämä tehdään siksi, että voidaan käyttää miksauksessa jotain sopivaa samplea tukemaan rummun luonnollista soundia. Toki voi käyttää myös äänitettävästä rummusta tehtyjä sampleja.
 
Triggeri on mikki, joka poimii kalvolta iskuja ja niiden dynamiikkaa. Äänitettynä se kuulostaa melko mitättömältä napsahdukselta, mutta soveltuu yksittäisten iskujen poimimiseen loistavasti, sillä raidalle ei vuoda mitään häiritsevää muista rummuista.
 
Esimerkkejä välineistä:
 
Triggerit: DDrum, Roland
Softa: Drumagog, Sound Replacer, APtrigga
Rauta: Alesis DM5, DDrum4
 
Dauntless -Death/Thrash Metal-
rm_wispila
24.10.2005 14:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös rumpuraidat voi trigata rumpuaivolla suoraan omilta raidoiltaan eli ilman triggereitä kalvoissa? Siis ajaa nauhurilta suoraan aivon inputtiin ja hakee säädöt aivon triggeriparametreillä. Tarvitseeko uhrata näille omia raitoja ?
 
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Daunt
24.10.2005 21:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös rumpuraidat voi trigata rumpuaivolla suoraan omilta raidoiltaan eli ilman triggereitä kalvoissa? Siis ajaa nauhurilta suoraan aivon inputtiin ja hakee säädöt aivon triggeriparametreillä. Tarvitseeko uhrata näille omia raitoja ?
 
Jos raidoista on pulaa, niin sitten nämä tulevat tärkeysjärjestyksessä viimeisenä. Triggauksen voi toki tehdä muistakin raidoista, mutta virhetriggausten metsästys/editointi on huomattavasti työläämpää. Ongelma korostuu, kun tempot nousevat jonnekin 250-280 bpm:n tuntumaan :)
 
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Woodoo
20.11.2005 09:59:03 (muokattu 02.12.2005 08:53:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos koneella nauhoittaa, niin eikös rumpuraidan ole helppo nauhoittaa suoraan midiksi? Ei kuluta yhtään varsinaista raitaa. En oo tähän kyllä hirveesti vielä tutustunut. Yhdellä sähkörumpusetillä tehtiin kyllä niin että nauhoitettiin vaan midit ja katteltiin soundeja jälkeenpäin.
 
Mutta asiaan palaten. Minulla kun on kauhea into mutta ei vielä rahaa niin erityisesti niin on tullut kovasti harjoiteltua tuota rumpujen nauhoittelua halvoilla mikeillä. Basarissa on tbonen bd-200 joka tuntuu toimivan basari mikkinä paremmin kun perus hyvä laulumikki vaikka esim. 58 rankkaa eekuuta vaatii mutta pärjään sen kanssa. Overhedeinä käytän kahta sm58:a, virvelissä on 57 ja tomeissa 10E/kpl mikit :)
On toiminut yllättävän hyvin tämä juttu niin että kun overheadit on kohtalaisen kaukana setistä ottaen ambiensseja kivasti, siihen kunnon konkkaan pitäis kyllä rahat jostain repitä. Ja siis miksatessa nappaa vain hiukan tomimikkejä mukaan tuomaan tomeille jytinää. Aika paljon yleensä otan niistä mikeistä alapäätä pois ja niihin voi tunkea kivasti kaikua kun niitä on hankala laittaa ovareihin. Tässä jutussa luovuus muutenkin pääsee vauhtiin mielettömästi ja on tullut opittua käytten halvemman luokan mikkejä todella paljon kaiken näköistä. Enkä pidä tomien "tumps" ääntä sen kummallisempana ettäkö se pitäis saada talteen sillä kaiken kalleimmalla mikillä mikä nappaa 30-22khz se on hifistelyä ja rummut on kaukana hifistä joka tapauksessa! Ne ambienssit ja tilakaiut on niitä mitkä talteen pitää saada :)
koko läjä näitä mikkejä maksaa kovin vähän lukuunottamatta noita shureja, mutta ainakin nuo ovareina olevat 58:sit voi korvata halvemmillakin.. Nuo 58:sit toimii kyllä hiukan kehnosti, että niillä mennään mitä on..
 
..taisin olla justiinsa kovin innostunut taas jostain kun tarinoimaan rupesin, kirjoittaminen ei ole mun juttu ja ehkä mulla silloin saattoi olla joku pieni pointtikin tässä, mutta se luultavasti katosi kesken :)
 
Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :)
hollmi-5
23.11.2005 21:37:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos koneella nauohittaa, niin eikös rumpuraidan ole helppo nauhoittaa suoraan midiksi? Ei kuluta yhtään varsinaista raitaa. Jos siis aivoista löytyy midi-outti. En oo tähän kyllä hirveesti vielä tutustunut. Yhdellä sähkörumpusetillä tehtiin kyllä niin että nauhoitettiin vaan midit ja katteltiin soundeja jälkeenpäin.

Mutta asiaan palaten. Minulla kun on kauhea into mutta ei vielä rahaa niin erityisesti niin on tullut kovasti harjoiteltua ruota rumpujen nauhoittelua halvoilla mikeillä. Basarissa on tbonen bd-200 joka tuntuu toimivan basari mikkinä paremmin kun perus hyvä laulumikki vaikka esim. 58 rankkaa eekuuta vaatii mutta pärjään sen kanssa. Overhedeinä käytän kahta sm58:a, virvelissä on 57 ja tomeissa 10E/kpl mikit :)
On toiminut yllättävän hyvin tämä juttu niin että kun overheadit on kohtalaisen kaukana setistä ottaen ambiensseja kivasti, siihen kunnon konkkaan pitäis kyllä rahat jostain repitä. Ja siis miksatessa nappaa vain hiukan tomimikkejä mukaan tuomaan tomeille jytinää, aika paljon yleensä otan niistä mikeistä alapäätä pois ja niihin voi tunkea kivasti kaikua kun niitä on hankala laittaa ovareihin. Tässä jutussa luovuus muutenkin pääsee vauhtiin mielettömästi ja on tullut opittua käytten halvemman luokan mikkejä todella paljon kaiken näköistä. Enkä pidä tomien "tumps" ääntä sen kummallisempana ettäkö se pitäis saada talteen sillä kaiken kalleimmalla mikillä mikä nappaa 30-22khz se on hifistelyä ja rummut on kaukana hifistä joka tapauksessa! Ne ambienssit ja tilakaiut on niitä mitkä talteen pitää saada :)
koko läjä näitä mikkejä maksaa kovin vähän lukuunottamatta noita shureja, mutta ainakin nuo ovareina olevat 58:sit voi korvata halvemmillakin.. Nuo 58:sit toimii kyllä hiukan kehnosti, että niillä mennään mitä on..
Jos pystyt itse tuon ymmärrettävästi lukemaan, niin lyhennä ja laita kappalejaot sekä välimerkit. Olisi helpompi tällaisen meitsityhmänkin ymmärtää.
 
Mika Hollström
Roberto
28.11.2005 10:28:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos koneella nauohittaa, niin eikös rumpuraidan ole helppo nauhoittaa suoraan midiksi? Ei kuluta yhtään varsinaista raitaa. Jos siis aivoista löytyy midi-outti. En oo tähän kyllä hirveesti vielä tutustunut. Yhdellä sähkörumpusetillä tehtiin kyllä niin että nauhoitettiin vaan midit ja katteltiin soundeja jälkeenpäin.
 
Mutta asiaan palaten. Minulla kun on kauhea into mutta ei vielä rahaa niin erityisesti niin on tullut kovasti harjoiteltua ruota rumpujen nauhoittelua halvoilla mikeillä. Basarissa on tbonen bd-200 joka tuntuu toimivan basari mikkinä paremmin kun perus hyvä laulumikki vaikka esim. 58 rankkaa eekuuta vaatii mutta pärjään sen kanssa. Overhedeinä käytän kahta sm58:a, virvelissä on 57 ja tomeissa 10E/kpl mikit :)
On toiminut yllättävän hyvin tämä juttu niin että kun overheadit on kohtalaisen kaukana setistä ottaen ambiensseja kivasti, siihen kunnon konkkaan pitäis kyllä rahat jostain repitä. Ja siis miksatessa nappaa vain hiukan tomimikkejä mukaan tuomaan tomeille jytinää, aika paljon yleensä otan niistä mikeistä alapäätä pois ja niihin voi tunkea kivasti kaikua kun niitä on hankala laittaa ovareihin. Tässä jutussa luovuus muutenkin pääsee vauhtiin mielettömästi ja on tullut opittua käytten halvemman luokan mikkejä todella paljon kaiken näköistä. Enkä pidä tomien "tumps" ääntä sen kummallisempana ettäkö se pitäis saada talteen sillä kaiken kalleimmalla mikillä mikä nappaa 30-22khz se on hifistelyä ja rummut on kaukana hifistä joka tapauksessa! Ne ambienssit ja tilakaiut on niitä mitkä talteen pitää saada :)
koko läjä näitä mikkejä maksaa kovin vähän lukuunottamatta noita shureja, mutta ainakin nuo ovareina olevat 58:sit voi korvata halvemmillakin.. Nuo 58:sit toimii kyllä hiukan kehnosti, että niillä mennään mitä on..

 
Ymmärtääkseni FAQ-kama on sitä missä vastaillaan, ei sitä missä kysellään ja lisäksi jauhetaan kaikenlaista mutuscheissea.
 
tthei
28.11.2005 20:08:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärtääkseni FAQ-kama on sitä missä vastaillaan, ei sitä missä kysellään ja lisäksi jauhetaan kaikenlaista mutuscheissea.
 
FAQ ainakin mun käsittääkseni tarkottaa Frequently Asked Questions. Eli vastailuahan sen pitäisi kai olla.
 
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist -------------------------- www.innervision-fin.tk
lethus1
29.11.2005 10:44:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos raidoista on pulaa, niin sitten nämä tulevat tärkeysjärjestyksessä viimeisenä. Triggauksen voi toki tehdä muistakin raidoista, mutta virhetriggausten metsästys/editointi on huomattavasti työläämpää. Ongelma korostuu, kun tempot nousevat jonnekin 250-280 bpm:n tuntumaan :)
 
Heh, mä olen penkonut joskus basarin iskut esiin yhdestä treenikämpällä yhdellä mikillä äänitetystä rumpuraidasta. Aivan täysin aivovammaista hommaa, mutta "oli pakko vääntää". Onneksi tomifillejä olikin sitten aika paljon jotka sotki vielä entistä tehokkaammin tuota hommaa.
 
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
Woodoo
12.12.2005 04:22:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt ajattelin kirjoittaa paremman vastauksen kun en viimeksi jaksanut.
Tämä rumpujen halvalla hyvin talteen saaminen on vaan ollut itsellä aika kauan testin alla, koska ei ole ollut rahaa mikkejä ostella. Mutushaissena en kommenttiani pidä koska säädettyä on tullut ja paljon. Ja jos joku on vetänyt johtopäätöksiä kotisivuillamme olevista biiseistä, niin ihan turhaan. Ne on nauhotettu roiskimalla mikit sinne tänne ja paljon ennen kun oon mikkien kanssa leikkinyt.. ne on kamalia :)
Ostin justiinsa 52 kopion käytettynä ja tuntuu toimivan todella hyvin maksoi 30e ja on joka sentin väärti. Hiukan täytyi viritellä basaria uusiksi niin löytyi todella kova hardrokki bläjäys. Se kun mikkejän ei ole niin montaa, niin niiden iskujen kaivaminen on hiukan hankalaa, kun kaikki vuotaa. Mutta kun hiukan katsoo että mikä vuotaa mihinkin mikkiin ja ottaa sen huomioon asettelussa, niin tulos voi olla hyvä. Ei vaan saa soittaa väärin, mikä tosin omalla kohdallani on aikas huono juttu :)
 
Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :)
Legatus
14.12.2005 19:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos raidoista on pulaa, niin sitten nämä tulevat tärkeysjärjestyksessä viimeisenä. Triggauksen voi toki tehdä muistakin raidoista, mutta virhetriggausten metsästys/editointi on huomattavasti työläämpää. Ongelma korostuu, kun tempot nousevat jonnekin 250-280 bpm:n tuntumaan :)
 
Aika kurko jos vetää temmossa 280 16 osia basar(e)illa!!!!! Ja sillo se hevimies olisi jo ostanut triggerit ja aivot, joten ei niitä ruveta koneella enää erikseen rassaamaan.
 
Janne pentele!!!!!!!
afro
18.12.2005 18:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roberto, voitko kertoa hieman KW:n levyjen äänitysfilosofiasta sekä mikeistä ja niiden asettelusta? Vai onko ammattisalaisuus?
Kiinnostus heräsi, kun tuli puhe basarin nauhoittamisesta viiskasilla. Olen aina tykännyt kaikkien levyjen soundeista ja pohtinut, miten juuri rummut on äänitetty. :) Yllätyin totaalisesti.
 
Rumpusoolo on kuin kusi pakkasella. Lämmittää vähän aikaa, mutta kaduttaa jälkeenpäin. -Antti Lehtinen
hannu666
19.12.2005 11:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako joku oikeesti hyvän mielen ku mikittää haitsun dynaamisella viisseiskalla? Mulla tulis ainaski itku. Henkilökohtasesti käytän yhtä ainutta dynaamista mikkiä rummuissa ja sehän on se 57 virvelissä, kaiken muun poimin konkilla, ihan pelkästään sen takia että ne soi paremmin, hetki aina pitää tauhlata aikaa vuotoihin mutta on se sen arvosta. Suosittelen muuten lämpimästi Opus87 tomeihin, toimii mielettömän hyvin ja ei maksa paljoa.
 
Aegis
20.12.2005 10:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläinen painiskelee tällä hetkellä bassarisoundin kanssa. Aina kun nauhoittaa, ei meinaa saada bassarista sellaista oikeasti Bassoisen kuuloista. Itse kun en varsinaista napsuttelua siitä hae, vaan sellaista tukevaa jytkettä, joka ei kuitenkaan varsinaisesti soi. Tällä hetkellä soundi on sellainen typerä *plop*.
 
Toisaalta mietin sellaista vaihtoehtoa, että pitäisikö nauhoittaa bassari sisään mahdollisimman erottuvana napsauksena/lätsähdyksenä ja sitten miksausvaiheessa leikkiä EQ:n kanssa siitä sellainen jympsäys?
 
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Mikael
21.12.2005 10:21:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako joku oikeesti hyvän mielen ku mikittää haitsun dynaamisella viisseiskalla?
 
Jep! Joskus kun tarvitaan sellaista tuhinahaitsua minkä saa suoraan siitä viisseiskasta ja läheltä reunaa, niin on ihan tyhmää eka mikittää ns. oikeasti hyvällä mikillä ja sit eq:lla ja lofilla (tms...) yrittää tehdä se soundi mikä on viisseiskassa presettinä. Mä ainakin diggaan sitä soundia kun vanhoja pehmeitä haitsuja soitetaan snadisti auki ja aika lujaa ja äänitetään dynaamisella läheltä.
 
Sama juttu muuten tamburiinin kansaa. Mä äänitän tamburiinin yleensä aina viisseiskalla ja aika kaukaa (3-5m), jolloin se istuu miksaukseen yleensä ihan sellaisenaan. Läheltä konkkamikillä äänitetty tamburiini on usein vittumainen miksattava.
 
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Niskamies
21.12.2005 15:17:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläinen painiskelee tällä hetkellä bassarisoundin kanssa. Aina kun nauhoittaa, ei meinaa saada bassarista sellaista oikeasti Bassoisen kuuloista. Itse kun en varsinaista napsuttelua siitä hae, vaan sellaista tukevaa jytkettä, joka ei kuitenkaan varsinaisesti soi. Tällä hetkellä soundi on sellainen typerä *plop*.
 
Toisaalta mietin sellaista vaihtoehtoa, että pitäisikö nauhoittaa bassari sisään mahdollisimman erottuvana napsauksena/lätsähdyksenä ja sitten miksausvaiheessa leikkiä EQ:n kanssa siitä sellainen jympsäys?

 
Mulla ei oo ollut ongelmaa. Pari viikkoa sitten justiinsa äänittelin settiä. Nakkasin basarimikin suoraan basarin keskelle (ehjä resokalvo). Miksausvaiheessa korostin n. 400 hz:iä, ja kompressoin jonkin verran. Ei tarvinnut säätää enempää kun tuli noinkin pienellä vaivalla niinkin hyvä saundi. Basari kyllä kuului overheadeista sen verran hyvin ettei tarvinnut hirveästi basariraitaa avata.
 
Mikael
21.12.2005 16:55:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläinen painiskelee tällä hetkellä bassarisoundin kanssa. Aina kun nauhoittaa, ei meinaa saada bassarista sellaista oikeasti Bassoisen kuuloista. Itse kun en varsinaista napsuttelua siitä hae, vaan sellaista tukevaa jytkettä, joka ei kuitenkaan varsinaisesti soi. Tällä hetkellä soundi on sellainen typerä *plop*.
 
Toisaalta mietin sellaista vaihtoehtoa, että pitäisikö nauhoittaa bassari sisään mahdollisimman erottuvana napsauksena/lätsähdyksenä ja sitten miksausvaiheessa leikkiä EQ:n kanssa siitä sellainen jympsäys?

 
Yks hyvä vaihtis on äänittää kahdella mikillä - siis jos virittäminen ja yhden mikin sijoittelu ei riitä. Joskus on tehty sillain, että paksusta matosta tehdään tunneli bassarin eteen (vuotojen minmoimiseksi) ja laitetaan isokalvoinen konkkamikki sinne 1-2 metrin päähän bassarista - botnea löytyy. Toinen vaihtis saattais olla noi subkick-kajarimikkisysteemit mut niistä mulla ei ole kokemusta.
 
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Mikael
21.12.2005 16:59:48 (muokattu 21.12.2005 17:00:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksausvaiheessa korostin n. 400 hz:iä
 
Hassua... toi on just suunnilleen se alue mitä mä yleensä otan bassarista veks. Mut kaikki riippuu kaikesta, joten toikin on tietty ihan oikein jos se soundaa hyvältä.
 
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Niskamies
21.12.2005 20:03:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hassua... toi on just suunnilleen se alue mitä mä yleensä otan bassarista veks. Mut kaikki riippuu kaikesta, joten toikin on tietty ihan oikein jos se soundaa hyvältä.
 
Osasyynä on myös se basarimikki jota mä käytän: Samson Q-kick. Toi 400 hz:n parantaa ainakin sen saundia. Ei se yksinään hirveän hyvältä kuulosta, mutta kokonaisuutena setin kanssa toimii mun makuun todella hyvin.
 
Aegis
21.12.2005 21:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks hyvä vaihtis on äänittää kahdella mikillä - siis jos virittäminen ja yhden mikin sijoittelu ei riitä. Joskus on tehty sillain, että paksusta matosta tehdään tunneli bassarin eteen (vuotojen minmoimiseksi) ja laitetaan isokalvoinen konkkamikki sinne 1-2 metrin päähän bassarista - botnea löytyy. Toinen vaihtis saattais olla noi subkick-kajarimikkisysteemit mut niistä mulla ei ole kokemusta.
 
No tätähän pitää sitten koittaa. Varmaan tuo tunneli ja sen kanssa subkicki voisi olla jonkinlainen ratkaisu ongelmaan. Ainakin ajatuksena lyöntikalvon lähimikityksestä napattu erottuvampi tömäys sotkettuna tuohon toisen mikin tuomaan botneen on aika herkullinen. Danke.
 
Onko kenelläkään mitään hyvää patenttia millä minunlaiseni käsityörajoitteinen nikkaroi sellaiselle subkickiksi tulevalle kasituumaiselle elementille telineen?
 
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 540 41 42 43 44

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «