Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ISRC-koodit
1 2 3
Tmp
28.06.2005 09:16:46 (muokattu 28.06.2005 09:23:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändini on tehnyt studiossa albumin omalla kustannuksella. Albumilla on yhdeksän kappaletta. Levy painetaan(poltetaan) jonkun yrityksen avustuksella(ehkä studio57?). Pitääkö meidän nyt jo hankkia ISRC koodit jokaiselle kappaleelle? Jotta biisiä soitetaan esim. radiossa niin vaatiiko asema sen koodin?
 
Säveltäjä eikä kukaan muukaan ole teoston jäsen. Jos kuitenkin liitymme teostoon niin vaikuttaako ISRC-koodien puutuminen takautuvien korvausten saamiseen? Pitäisikö silloin teoston liittymisen jälkeen hankkia ne ISRC-koodit? Pitääkö tämän jälkeen uusi materiaali toimittaa esim. radioille?
 
Jotenkin tämä on jäänyt epäselväksi. Olen todella kiitollinen kaikesta avusta kun tämä osa on kerran minulle bändissä langennut.
 
EDIT: Yritin siis haulla katsoa, mutta jotenkin löytyi vähän ristiriitaista tietoa. Jos tähän vois joku vähän kattavammin selittää asian kertaalleen niin löytyy sitten hausta yhdestä paikasta? kivi?
 
Kuuntelet huonoa musiikkia ja sitäkin väärin.
waxivore
28.06.2005 09:25:29 (muokattu 28.06.2005 09:26:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilaatte koodin ÄKT:stä (http://www.ifpi.fi), maksaa 20 euroa ja muita maksuja ei tarvitse maksaa. Saatte sieltä koodin ja ohjeet kuinka sitä käyttää. Paino tarvitsee lasimasteria varten noi koodit biiseihin lisättävksi sitten. Koodin numerointi on juokseva ja siitä joudutte itse kirjaa pitämään.
 
EDIT: niin siis jälkeenpäinhän noita koodeja ei painetulle levylle enää voi lisätä.
 
Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole
kivi
28.06.2005 13:22:21 (muokattu 30.06.2005 00:57:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tähän vois joku vähän kattavammin selittää asian kertaalleen niin löytyy sitten hausta yhdestä paikasta? kivi?
 
ISRC-koodi ei oo pakollinen, mutta ehdottomasti suositeltava.
 
Se on elektroninen tunnistetieto, joka upotetaan biisiin masterointivaiheessa. Niinpä saman biisin samalla versiolla on sama koodi, vaikka se julkaistaisiin myöhemmin esim. kokoelmalevyllä - saman biisin eri versiolla koodi on luonnollisesti eri.
 
Radioasemat lukevat, ainakin isommat, automaattisesti ISRC-koodista, mitä kappaleita on tullut soitettua. Jos koodia ei ole, saattaa raportointi vahingossa unohtua tai mennä arviokaupaksi.
 
ISRC-koodia ei tarvitse painaa levyyn näkyviin (vaikka sen toki saa tehdä), mutta se on ilmoitettava tallennelupaa haettaessa, jos koodia aiotaan käyttää.
 
Tarvitsette koodin siis jo ennen masterointia. Saatte kerralla levykoodin, jonka loppu muodostaa juoksevan numeroinnin levyn eri biiseille, esim:
 
eka biisi FITTS9400001
toka biisi FITTS9400002
11. biisi FITTS9400011
jne.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Roberto
29.06.2005 20:14:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites isrc-hommat menee vinyyleissä? Numerot levynkanteen ja menoks, vai?
 
kivi
30.06.2005 00:55:13 (muokattu 30.06.2005 00:56:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites isrc-hommat menee vinyyleissä? Numerot levynkanteen ja menoks, vai?
 
Ei taida mennä mitenkään. Ei oo vielä opittu kaivertaan digitaalisia numeroita asetaattiin. Levyn nimi, biisin nimi, kynä ja paperi - niillä mennään
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Roberto
30.06.2005 09:16:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei taida mennä mitenkään. Ei oo vielä opittu kaivertaan digitaalisia numeroita asetaattiin. Levyn nimi, biisin nimi, kynä ja paperi - niillä mennään
:-)

 
No hyvä! Taas yks säätö vähemmän puoltamaan vinyylin tekoa :)
 
kivi
30.06.2005 09:56:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hyvä! Taas yks säätö vähemmän puoltamaan vinyylin tekoa :)
 
Samaa mieltä. Mut ei pelotella, ei se ISRC-koodaaminen oo homma eikä mikään. Ja sitäpaitsi masteroijahan sen tekee
:-)
 
Ja on vinyylissä omat säätönsä. Pitää ymmärtää vaihevirheiden päälle, pitää alakerta monona ja järki mukana dynamiikan kanssa. Monta asiaa, jotka nykyformaatit antaa anteeksi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Roberto
01.07.2005 10:54:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä. Mut ei pelotella, ei se ISRC-koodaaminen oo homma eikä mikään. Ja sitäpaitsi masteroijahan sen tekee
:-)

 
No ei tosiaan yks puhelinsoitto ole kovin paha rasti.
 
Ja on vinyylissä omat säätönsä. Pitää ymmärtää vaihevirheiden päälle, pitää alakerta monona ja järki mukana dynamiikan kanssa. Monta asiaa, jotka nykyformaatit antaa anteeksi.
 
Niin niin mut se fiilis...
 
MattiAuer
05.10.2005 16:55:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiiko ISRC-koodi muuten myös CDR-muotoisella äänitteellä? Olettaisin, että toimii, jos se kerran tulee sinne biisin bittien sekaan, mutta pätekääpä nyt viisaammat tietämyksellänne.
 
"Uniikki unikorni olikin korni koni"

DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään.
kivi
05.10.2005 17:55:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiiko ISRC-koodi muuten myös CDR-muotoisella äänitteellä? Olettaisin, että toimii, jos se kerran tulee sinne biisin bittien sekaan, mutta pätekääpä nyt viisaammat tietämyksellänne.
 
Toimii.
 
Se on niinkuin Watermark'kin, aina mukana niin kauan kuin tiedosto on digitaalinen.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
MattiAuer
06.10.2005 00:56:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtavaa, kiitos tästäkin tiedosta.
 
"Uniikki unikorni olikin korni koni"

DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään.
klobasa
16.10.2005 23:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon ISRC koodin saa levylle ihan tavallisella nero-polttosoftallakin. Eli tuo ei ole ollenkaan hankala tai maaginen juttu.
 
Mohla
11.12.2005 20:54:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko tässä muuten FAQ ainesta? Kuitenkin tämä koskee aika monia, ja on etenkin aloitteleville bändeille aika monesti ihan uusi asia...
 
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Säätäjä
27.12.2005 15:28:32 (muokattu 27.12.2005 15:29:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Radioasemat lukevat, ainakin isommat, automaattisesti ISRC-koodista, mitä kappaleita on tullut soitettua. Jos koodia ei ole, saattaa raportointi vahingossa unohtua tai mennä arviokaupaksi.
 
Mul on muistikuva, et Jussilan Mika (vai olikohan se joku muu?) olis joskus sanonut, et radiot ei käytä enää noit koodeja, vaan niil olis jotkut muut laskurisysteemit, minkä mukaan mennään. Voin olla myös väärässä (tai siis se, keneltä tiedon sain).
 
EDIT. Mut ei niistä nyt mitään haittaakaan todellakaan ole siis.
 
"Nimimerkki tyhmältäkin tultuvalla kuluttajalla oikeuksia eikös?.."
icysun
28.06.2006 09:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovatkohan noi koodit ulkomailla kuinka kovassa käytössä? En ainakaan ikinä ole nähnyt yhdessäkään jenkkilevyssä mitään ISRC-koodeja painettuna kansipapruihin.
 
kivi
28.06.2006 09:18:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovatkohan noi koodit ulkomailla kuinka kovassa käytössä? En ainakaan ikinä ole nähnyt yhdessäkään jenkkilevyssä mitään ISRC-koodeja painettuna kansipapruihin.
 
Ei niitä oo tarkoituskaan painaa kansiin, vaan ne upotetaan masteroinnissa biisiin.
 
Sitä mä en osaa sanoa, miksi monet suomessa haluavat nuo koodit myös kanteen, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Mä olen ajatellut että niiden painaminen (monta kertaa minultakin on pyydetty noita koodeja kansiin, kun olen kansia suunnitellut) on hauska 'statement' - vihje siitä että nyt ollaan menossa markkinavoimien ehdoilla niinkuin isot pojat ja tytöt ainakin.
 
Tiedättehän, samaa lajia kuin Juice Leskisen "Ajan henki" -LP:n kansi...
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
koopop
01.10.2006 13:15:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mul on muistikuva, et Jussilan Mika (vai olikohan se joku muu?) olis joskus sanonut, et radiot ei käytä enää noit koodeja, vaan niil olis jotkut muut laskurisysteemit, minkä mukaan mennään.
 
Pitää paikkansa, luultavasti. Suurta osaa teostilityksistä tehdään otannalla. Jos yksittäinen biisi soi kerran jossain radiossa, siitä tuskin saa korvauksia. Mutta jos biisi ylittää tietyn kynnyksen soiton määrältään, siitä tehdään otanta jota aletaan seurata.
 
En kyllä oo ihan varma, mutta näin mä olen kuullut. Voi olla puppuakin. Enkä myöskään tiedä varmasti tuosta otantatekniikasta, miten se tehdään ja millä kriteereillä.
 
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
karstainen
11.10.2006 15:25:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös musiikkivideoilla on omat ISRC -koodit. Tämä koodi ei ole sama kuin kyseisen musiikkikappaleen koodi levyllä, vaan sisältää myös tiedon videotuotannon tekijänoikeuksista jolloin esim Tuotos ry osaa maksaa korvaukset siitä oikeassa suhteessa. Tämän koodin olen ainakin itse merkinnyt dvd:n tai kasetin kylkeen ihan kynällä, koska tietääkseni sitä ei "masteroida" videolle sisään (tai emme ainakaan itse sitä osanneet tehdä/tulleet edes ajatelleeksi). Sitä kautta kuitekin osataan kätevästi myös kansainvälisessä levityksessä tilittää tekijänoikeuskorvaukset oikeaan osoitteeseen.
 
seitikki
24.11.2006 00:41:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisin lukea huolimattomasti tai olen vain tyhmä, mutta mistä tällaisia koodeja sitten saa? Eihän niitä konkreettisesti voi mistään saada, ts..
 
Ja mitä tietoja koodissa on? Siis jos joku radio-kanava näkee vain koodin, lukeeko koodin perässä jotain tietoja jne. Olen vain nainen, en vaan tajua.
 
mörrimöykkytyttökökkö
kivi
27.11.2006 22:37:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisin lukea huolimattomasti tai olen vain tyhmä, mutta mistä tällaisia koodeja sitten saa? Eihän niitä konkreettisesti voi mistään saada, ts..
 
Ja mitä tietoja koodissa on? Siis jos joku radio-kanava näkee vain koodin, lukeeko koodin perässä jotain tietoja jne. Olen vain nainen, en vaan tajua.

 
Kuten Waxivore sanoi:
"Tilaatte koodin ÄKT:stä (http://www.ifpi.fi), maksaa 20 euroa ja muita maksuja ei tarvitse maksaa. Saatte sieltä koodin ja ohjeet kuinka sitä käyttää."
 
Sieltä saa sellaisen tuottajakoodin, johin tulee perään erilaisia numeroita. Näiden perusteella raita on tunnistettavissa. Samalla masteroidulla biisillä on aina sama ISRC-koodi vaikka se julkaistaisiin eri muodoissa. Koodi on mun käsittääkseni kätketty signaaliin bittien väliin.
 
Miksi tuota ei hyödynnetä enemmän esimerkiksi mp3-biisien tunnistamisessa vaan rakennetaan kaikenlaisia tunnistekirjastoja, sitä en tiedä. Tällä hetkellä kuitenkin tilanne on se, että radiot maksavat ihan samalla tavalla oli tunnistetta tai ei, eikä tunniste ole pakollinen.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «