Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Graafikkotietokanta" Mnetiin?
1 2 3 4
valotus
21.02.2005 00:16:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mainostetaan nyt sitten itsekin...
 
Levy- ja julisteprojekteihin liittyen tarjoan valokuvauspalveluja. Parinsadan neliön studioni löytyy Turusta ja kokemusta mainosvalokuvauksesta on yli viidentoista vuoden ajalta.
 
www.valotus.fi
 
J-P Palmulaakso
 
Janne F
05.07.2005 18:17:51 (muokattu 11.01.2006 23:30:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikillahan on tietysti asianmukaisilla lisensseillä varustetut Photoshopit sekä grafiikka- ja taitto-ohjelmat, eikös niin? Eikä palkkiota laskuteta "dark mark" -rahayksiköissä?
 
Tunnen paljon graafisilla duuneilla itsensä elättäviä ihmisiä, joita kohtaan on aika epäreilua, että joku propellihattu warettaa tai ostaa Viipuri-versiona tuhansien eurojen softat, "laskuttaa" palkkionsa pimeänä ja myy palveluksiaan murto-osalla oikeista hinnoista.
 
Sitten ihmetellään, että miksi joku ahne ammattilainen kehtaa laskuttaa jostain kansiduunista 1000 euroa plus alv, kun naapurin jaska ottaa digipokkarillaan kuvat ja vääntää kannet satasella.
 
Tässä vielä yksi hauska linkki: http://www.bsa.org/finland/events/
 
Mut joo. Itse suosittelen valokuvaajaksi Minna Annolaa, jos haluaa vähän erilaisia bändikuvia kuin ne perinteiset tiiliseinäpönötykset. Minna ei ole ilmainen, muttei mikään älyttömän kalliskaan. Ja laadusta kannattaa maksaa.
 
Täällä jotain kuvia (flash-galleria, latautuu jonkin aikaa):
http://www.plugi.fi/portfoliot/minna_annola/minna_annola.swf
 
Minnan mailiosoite on minna.annola1@luukku.com ja puhelinnumero 040-556 4069.
 
Chaplin
21.07.2005 22:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikillahan on tietysti asianmukaisilla lisensseillä varustetut Photoshopit sekä grafiikka- ja taitto-ohjelmat, eikös niin? Eikä palkkiota laskuteta "dark mark" -rahayksiköissä?
 
Tunnen paljon graafisilla duuneilla itsensä elättäviä ihmisiä, joita kohtaan on aika epäreilua, että joku propellihattu warettaa tai ostaa Viipuri-versiona tuhansien eurojen softat, "laskuttaa" palkkionsa pimeänä ja myy palveluksiaan murto-osalla oikeista hinnoista.
 
Sitten ihmetellään, että miksi joku ahne ammattilainen kehtaa laskuttaa jostain kansiduunista 1000 euroa plus alv, kun naapurin jaska ottaa digipokkarillaan kuvat ja vääntää kannet satasella.

 
Itelläni on Corellin Draw 8, siis samaa kaliperia kun esim Photoshop. En maksanut lisenssistä kun 25 € tossa vuos sitten. Ja onhan noita muitakin huippu softia kansien tekemiseen esim. Photoshop Elements, eikä maksa paljoo. Ja PDFfäksi Freewarella.
Eihän esim hyvien kansien tekeminen softasta oo kiinni. Vaan ihan jostain muusta..
 
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
Janne F
22.07.2005 14:23:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja onhan noita muitakin huippu softia kansien tekemiseen esim. Photoshop Elements, eikä maksa paljoo.
 
Photoshop Elementsissä ei ole CMYK-tukea, joten se ei kovin hyvin sovi painotuotteiden tekemiseen.
 
kivi
22.07.2005 14:48:49 (muokattu 22.07.2005 14:51:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Photoshop Elementsissä ei ole CMYK-tukea, joten se ei kovin hyvin sovi painotuotteiden tekemiseen.
 
Eikä Corel8 ole samaa tasoa Photoshopin kanssa, vaikka siinä onkin bittikartan käsittely. Onpahan eka Corel sitten v.3.0:n jälkeen, jossa edes vektorit toimii kunnolla eikä eksporttaaminen .epsinä kaada konetta.
:-)
 
Ihan sama. Mulla on riittävät osto-ohjelmat, kun en ole päivityskierteessä. Jos .tiffiä tulee ulos, ja sen värit on kuin pitää, se on ok. Omassa työssä kaikki toimii, enkä haaskaa ruutia kilpaillakseni mainosmaailman kanssa. Asiakkaat saa kromaliinin tai printin sen mukaan kuinka ja mistä haluavat maksaa, .pdf:ää en tarjoa kun en siitä diggaa itsekään. Tai katotaan, kun saan ostettua uuden Distillerin...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Chaplin
29.07.2005 01:09:20 (muokattu 29.07.2005 01:26:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otetaan esimerkki..
Honey B. & T-Bones: Super natural
Onko tuttu levy/ kansi?
 
Ja kysymys: Millä ohjelmalla kansi on tehty?
 
Tai katotaan, kun saan ostettua uuden Distillerin...
 
Miksi maksaa Distilleristä hirveitä summia kun halvemmallakin pääsee.. Kyllähän ton Distillerin etu on ainoastaan isoilla kustantamoilla/ lehdillä, että saadaan satoja tulostuksia jonoon.. Niin tai jos sulla joku kirjakustantamo on??
 
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
kivi
29.07.2005 02:13:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi maksaa Distilleristä hirveitä summia kun halvemmallakin pääsee.. Kyllähän ton Distillerin etu on ainoastaan isoilla kustantamoilla/ lehdillä, että saadaan satoja tulostuksia jonoon.. Niin tai jos sulla joku kirjakustantamo on??
 
Mitä tarkoitat? Distillerin edut ovat mun nähdäkseni jossain aivan muuallla kuin tulostusten jonottamisessa, mitä sillä sitten mahdatkaan tarkoittaa. En mä edes printtaa itse mitään, mä lähetän kaiken muualle tulostettavaksi, eikä mua oikeastaan edes kiinnosta millaisia jonoja siellä päässä on, mä haluan vain että duuni valmistuu nopeasti ja sellaisena kuin olen tarkoittanut.
 
Kyllä sellaisia nimellisesti .pdf-tiedostoja voi tehdä muillakin ohjelmilla, ne vain eivät ole kirjapainojen kanssa 100% yhteensopivia. Yleensä niissä on aina joku vika kun täysin ammattimaiseen hommaan mennään.
 
Läpikuultavat pinnat ja fonttien vektorointi ovat tavallisimpia ongelmia joita ei-distillerillä-tehtyjen .pdf:ien kanssa tulee, ja mikä tahansa ongelma on yksi ongelma liikaa.
 
Eikä Distiller ole edes kallis verrattuna joihinkin muihin ohjelmiin, jotka on ostanut. Kyllä mä työvälineistä maksan, jos mä saan niillä leipäni, maksan ruuat ja asuntolainat. Maksaahan yksi A3-arkki piirustuspaperiakin pari euroa, jos ammattitasolle mennään.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Chaplin
29.07.2005 03:41:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tarkoitat? Distillerin edut ovat mun nähdäkseni jossain aivan muuallla kuin tulostusten jonottamisessa, mitä sillä sitten mahdatkaan tarkoittaa. En mä edes printtaa itse mitään, mä lähetän kaiken muualle tulostettavaksi,
eikä mua oikeastaan edes kiinnosta millaisia jonoja siellä päässä on, mä haluan vain että duuni valmistuu nopeasti ja sellaisena kuin olen tarkoittanut.

 
Adobe Acrobat Distiller, jos sitä meinaat, on PDF "tulostin", ei rautainen vaan ohjelmallinen, eikö vaan? Eli valmis dokumentti tulostetaan Distiller "tulostimella" PDFfäksi, Print -> valitaan tulostimeksi Adobe Distiller. Ja isojen tulostettavien tiedostojen "printtaaminen" on yllättävänki hidasta puuhaa ja jos niitä tulee paljon saman aikaisesti niin eihän "tulostin" kaikkea voi samaan aikaan työstää.
 
Kyllä sellaisia nimellisesti .pdf-tiedostoja voi tehdä muillakin ohjelmilla, ne vain eivät ole kirjapainojen kanssa 100%yhteensopivia. Yleensä niissä on aina joku vika kun täysin ammattimaiseen hommaan mennään.
 
Ainoa häikkä voi tulla fonttien kanssa. Esim Winkkarin TTF fontit ei pelitä Mäkissä.? Eli pitää olla yhteensopivat fontit.? PS fontit käy mun tietääkseni sekä Win että Mäkkiin?? Mutta se ei oo PDF softan vika. PDF on vaan formaatti, niinkuin esim .txt, .doc, jpg, tiff, wav.. Sehän on vaan dataa. Aukeehan sulla koneessa Wav tiedostotkin, oli se sitten tehty Pro toolsilla, Cubasella tai N-Tracilla, eikä sen laatu oo miteenkään häiriintynyt.?
 
Läpikuultavat pinnat ja fonttien vektorointi ovat tavallisimpia ongelmia joita ei-distillerillä-tehtyjen .pdf:ien kanssa tulee, ja mikä tahansa ongelma on yksi ongelma liikaa.
 
Voi olla? En ole itse huomannut ongelmaa..
 
Eikä Distiller ole edes kallis verrattuna joihinkin muihin ohjelmiin, jotka on ostanut. Kyllä mä työvälineistä maksan, jos mä saan niillä leipäni, maksan ruuat ja asuntolainat. Maksaahan yksi A3-arkki piirustuspaperiakin pari euroa, jos ammattitasolle mennään.
 
Harrastelijalle se on kallis, niinkuin suurin osa tästä porukasta on, kuten myös minä. Cubase 2.0 SL maksoin jotain 200 €, Corelista sen jotain 25 €, 2 x XP + Win 2000 mitä lie €, paljon hyvää freewarea, ilmasia plugareita, hyllyssä "viipurin" softaa 0/ 20 000 € (en käytä!), hyvä määrä maksettua rautaa, Adat nauhureita, RME hdsp, Yammun SPXää, Behringeriä, EV, M-Audio, firma (Oy) myynti alle Alv, sunnuntaina yks bändi hakee lainaa stagevalot, ilmatteeks, ehkä joskus lestin siitä heittää.? Talo maksettavana, taas akka paksuna, pikku sievässä, loma loppuu huomenna/ vituttaa.. Meni tilityksen puolelle..
 
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
kivi
29.07.2005 15:24:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adobe Acrobat Distiller, jos sitä meinaat, on PDF "tulostin", ei rautainen vaan ohjelmallinen, eikö vaan? Eli valmis dokumentti tulostetaan Distiller "tulostimella" PDFfäksi, Print -> valitaan tulostimeksi Adobe Distiller. Ja isojen tulostettavien tiedostojen "printtaaminen" on yllättävänki hidasta puuhaa ja jos niitä tulee paljon saman aikaisesti niin eihän "tulostin" kaikkea voi samaan aikaan työstää.
 
Joo, mut toi ei oo se pointti.
 
Tulostettavan .pdf:n pointti on se, että voit viilata viime prikkua myöten valmiin tiedoston ja tulostaa sen omalta koneeltasi standardiasetuksiin, ja vastaanottava pää saa sen täsmälleen samanlaisena auki, olipa heidän laitemaailmansa mikä tahansa, tai tulostimensa Dolev tai joku muu.
 
Pointti oli myös se, että jos mä vaikka laitan taiton kasaan QuarkXpressillä, niin painon ei tarvi hankkia sitä kuuden tonnin Quark-lisenssiä, vaan .pdf -tiedoston voi ajaa suoraan printteriin käymättä lähtöruudun kautta.
 
Ainoa häikkä voi tulla fonttien kanssa. Esim Winkkarin TTF fontit ei pelitä Mäkissä.? Eli pitää olla yhteensopivat fontit.? PS fontit käy mun tietääkseni sekä Win että Mäkkiin?? Mutta se ei oo PDF softan vika.
 
Type1-fontit käy sekä winkkariin että omppuun, joo. TTF:t (TrueTypeFont) joissa on näyttöfontti ja painofontti samassa, ei käy, vaan jos niitä tarvii ne pitää vektoroida ennen eksporttausta.
 
PDF on vaan formaatti, niinkuin esim .txt, .doc, jpg, tiff, wav.. Sehän on vaan dataa. Aukeehan sulla koneessa Wav tiedostotkin, oli se sitten tehty Pro toolsilla, Cubasella tai N-Tracilla, eikä sen laatu oo miteenkään häiriintynyt.?
 
Kyl kyl, mut mä vertaisin .wav -tiedostoa mieluummin vaikka .tif -tiedostoon, ne kun ovat luonteeltaan ja rakenteeltaan samanlaisia. .pdf-tiedosto voi olla rakenteeltaan varsin erilainen ja ei-yhteensopiva, mikä voit huomata vaikkapa luomalla saman tiedoston sekä suoraan siitä sun Corelista Corelin omalla .pdf-formulalla että Distillerin kautta (Acrobatin sivuilla netissä on ilmainen testi-Distiller); huomaatko eron? On eroa koossa ja näössä.
 
Talo maksettavana, taas akka paksuna, pikku sievässä, loma loppuu huomenna/ vituttaa.. Meni tilityksen puolelle..
 
Sånt är livet utan marmelad. Parin tuuman pinkka laskuja pöydällä odottaa, kun ensin pitää raapia Luottokunnalle 1800 euroa jostain, ja puoliso tahtois ulkomaille. Osta hyvä nauhakaiku, Roland SpaceEcho RE201, kuin uusi, tehtaan kiillossa, 750 euroa..?
 
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Twinkle
26.10.2005 04:52:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tässä pirun firmassa enää ketään joka toimisi tämän homman tiimoilta?
 
Nuo asemansa vakiinnuttaneet firmat toimii yhä, mutta kertokaas te gurut että miten kannattaa lähteä liikkeelle siinä tilanteessa kun ei ole muuta käsissä kuin luja tahto.
 
Elikkäs olisi bändi, sille tulossa rieska. Tarttis kannet sille. Voiko mainostoimistolle sanoa että "tehkää helvetin hyvät hevilevyn kannet" vai mitä tässä tarvitaan?
 
Tietty jotkut alan harrastajat saavat ilmoittautua vaikka pikaviestillä, hinnat kiinnoistais ja juur tuommoiselle jostä ei käytännössä ole valmiina mitään, suunnittelu alusta loppuun siis. Bändin logo on ainoa mitä on valmiina grafiikasta.
 
kivi
26.10.2005 09:49:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tässä pirun firmassa enää ketään joka toimisi tämän homman tiimoilta?
 
Nuo asemansa vakiinnuttaneet firmat toimii yhä, mutta kertokaas te gurut että miten kannattaa lähteä liikkeelle siinä tilanteessa kun ei ole muuta käsissä kuin luja tahto.
 
Elikkäs olisi bändi, sille tulossa rieska. Tarttis kannet sille. Voiko mainostoimistolle sanoa että "tehkää helvetin hyvät hevilevyn kannet" vai mitä tässä tarvitaan?
 
Tietty jotkut alan harrastajat saavat ilmoittautua vaikka pikaviestillä, hinnat kiinnoistais ja juur tuommoiselle jostä ei käytännössä ole valmiina mitään, suunnittelu alusta loppuun siis. Bändin logo on ainoa mitä on valmiina grafiikasta.

 
Älä nyt sentään mitään varsinaista mainostoimistoa lähesty. Tulee helposti liian kallis ja kokonaisvaltainen konsepti.
 
Tilanteesi on aivan normaali, juuri samanlainen kuin missä yleensäkin pyydetään ammattiauttajaa apuun.
 
Seuraavaksi mietitte, paljonko teillä on varaa maksaa kannen suunnittelusta ja toteutuksesta, ja sitten pistätte vaikka pikaviestiä haluamallenne kannentekijälle täältä, ja sovitte kuvion.
 
Kannentekijä haluaa yleensä kuulla levyn ennen kannen tekoa, tässä vaiheessa on hyvä lähettää levy taiteilijalle kuunteluun, niin hän saattaa keksiä sopivan kansi-idean tai parikin valmiiksi jo ennen varsinaista tapaamista.
 
Seuraavaksi nimittäin on tapana tavata bändi kahvin tai vaikka tuopin merkeissä, keskustella vähän siitä mitä kanteen tulee ja tehdä alustavat luonnokset. Samalla voidaan sopia bändikuvan kuvausaika ja keskustella kuvauspaikasta. Tässä tilanteessa on tärkeää, että ihan koko bändi on paikalla, koska kannentekijän täytyy ymmärtää jokaisen rooli ja yhtyeen sisäiset valtasuhteet.
 
Mut jos teillä on vain hyvin vähän rahaa, niin mulla on tän vuoden puolella vielä tarjouksessa pääkallot - kymmenittäin makaabereja pääkalloja kuvattuna Kutna Horan luukirkosta. Siihen vain bändin logo päälle, ja biisinnimet takakanteen. Pääkalloja esittävät kannet kaikkineen (insert+inlay+label) 200 euroa - halpa.
;-) (Viimeinen ehdotus on ns. huumoria, muu on faktaa.)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
hirvma-6
29.11.2005 17:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.norppa.net/
 
olen kuvaillut bändejä paljon. Jos kuvat miellyttävät ja tarvitset kuvaajaa, niin ota yhteyttä sähköpostitse valtteri.hirvonen@pp.inet.fi
 
Koivulahti
29.11.2005 19:45:22 (muokattu 30.11.2009 17:15:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_________________________
 
McNulty
18.12.2005 15:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö pro bono logonvääntäjää? Sellaiselle olisi käyttöä, toki hän saa nimensä näkyviin tuleville sivuille ja julkaisuille.
 
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
jumpin jones
20.12.2005 21:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.thegrottoart.com
 
You'll never die, you just smell bad!
lethus1
23.01.2006 15:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivekselle vielä: Nykyiset Indesignit tekee jo melkoisen luotettavaa PDF:ää enkä itse ole pitkään aikaan jaksanut Distillailla kun yksikään paino ei ole nussuttanut Indesign PDF:stä aikoihin.
 
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
Fortune
27.01.2006 00:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivekselle vielä: Nykyiset Indesignit tekee jo melkoisen luotettavaa PDF:ää enkä itse ole pitkään aikaan jaksanut Distillailla kun yksikään paino ei ole nussuttanut Indesign PDF:stä aikoihin.
 
Illustratorin (eli levynkansiin, julisteisiin yms., Indesign on lehtitaittoa varten) kaveriksi pitää muistaakseni Distiller kuitenkin asentaa, että painokelpoista pdf:ää saa ohjelmasta ulostettua.
 
Silloinkin Distiller on ikäänkuin plugin Illustratorissa.
 
Indesign CS tosiaan kyllä osaa tehdä painokelpoista jälkeä ilman Distiller-asennusta, mutta Illustrator ei.
 
Toisaalta CS-paketissa on Distiller, joten... (siis Premium-paketissa).
 
Look behind you, a three-necked guitar!
kivi
27.01.2006 14:30:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivekselle vielä: Nykyiset Indesignit tekee jo melkoisen luotettavaa PDF:ää enkä itse ole pitkään aikaan jaksanut Distillailla kun yksikään paino ei ole nussuttanut Indesign PDF:stä aikoihin.
 
Jep. Itsekin päivitin adobepackin just, ja siinä tosiaan on se ihan oikea Distiller mukana ja käytössä, eli Indesignin .pdf:ät syntyy ihan sillä aidolla ja oikealla ohjelmalla, eikä millään mopo-karvalakkiversiolla.
 
Mikä Oli Todistettava
 
:-D
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Waltt
23.03.2006 15:28:28 (muokattu 28.05.2007 14:08:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GRAAFINEN SUUNNITTELIJA / VALOKUVAAJA
 
Toteutan niin cd-levyjen kannet & kokonaisuudet, erilaiset julisteet, esitteet, mainokset, logot ja graafisen ilmeen suunnittelun väreistä typografiaan. Ja tarvittaessa myös valokuvaan. Erityisesti cd-kansia teen mielelläni ihan aiheesta/musiikkityylistä riippumatta ja hinnoistakin varmasti pääsee sopuun, että eikun yhteyttä vain! :)
 
Töihini voi tutustua www.thejack.fi
 
Teemu Lehto
teemu.lehto(a)netti.fi
 
Old_hag
26.08.2006 23:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa vanha ketju mutta laitetaanpa kuitenkin...
Eli olen ammatiltani graafikko ja voin sopimuksesta suunnitella bändeille markkinointimateriaaleja bändin mieltymysten mukaisesti...ja täysin laillisesti verot maksaen :) työnäytteitä pääsee näkemään pyynnöstä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «