Aihe: Musiikilla tienaaminen | |
---|
|
sormunen: Eli oletettu tilanne on seuraava: (1) Bändissä on neljä soittajaa ja palkoilla neljä roudaria eli pääpöytä, monitorit, valot ja lavaroudari (2) Paikalla on 500 henkeä x 10 � = illan lipputulot 5000 � (3) Diili on 75 % eli bändin keikkaliksa (se, mistä Iltasanomat puhuu) = 3750 � (4) Ohjelmatoimiston provikka 20 % eli jää 3000 � (5) Kahdeksan hengen päivärahat eli jää 2775 � (6) Bussi 300 km löpöineen � eli jää 2575 � (7) Hotelli 4x2 eli jää 2335 � (8) Kamavuokrat alveineen rundihinnalla eli jää 1635 � (9) Roudareitten liksat sivukuluineen eli jää 885 � (10) Välittömät kulut eli jää 800 � (11) Jaetaan neljällä eli jää 200 � (12) Vähennetään työnantajakulut eli jää 160 � (13) Verot vek (30 %, vaikka) eli käteen jää 112 �
Tiedän että tämä on todella vanha viesti johon vastaan, mutta pakko kommentoida. Olen hieman kriittinen sinänsä uskottavalta kuulostavaa listaa kohtaan. Eihän tuollaisessa ketjussa olisi esiintyjän kannalta mitään järkeä. Siis älkää tuollaiseen ansaintalogiikkaan ikinä menkö! Itse lähtisin sellaisesta sopimuksesta että minulle maksetaan se palkkio mikä on sovittu. Itse hoidan siitä sitten verot ja saapumiseni paikalle ja toki hotellin, ruuat ja parturin jos sellaisia tarvitsen. Palkkiorahoistani maksan myös tarvitsemieni välineitten esim. soittimien hankkimisia, lyhennyksiä, vuokria tai poistoja harkintani mukaan. Jos keikkapaikalla tarvitaan äänentoistoa, valoja, roudareita tai jotain muuta niin se on heidän ongelmansa. Ei esiintyjän kannata tuollaisia ottaa nykymaailmassa vaivoikseen, ei kukaan maksa sellaisia palkkioita että tuollaista infraa pystyisi ylläpitämään. Jos on ohjelmatoimisto, niin sitten ongelmat on ulkoistettu sinne - ihan yksi hailee vaikka ottaisivat xx,x% tuloista, kuhan minä artistina saan sellaisen palkkion kuin haluan. Jos palkkiosumma alittaa jonkun itse valitsemani rajan (vaikka 500 egeä) niin sitten keikka ei toteudu. Kun täällä on aikaisemmin puhuttu "oikean ammatin" hankkimisen hyödyistä, niin homman idea on juuri se että on vaihtoehto. Jos "joutuu ottamaan vastaan kaiken mitä tarjotaan" niin neuvotteluasema on lähtökohtaisesti sellainen ettei ikinä tule tienaamaan yhtään mitään. Tosiasia on se että tilaisuuksia (ainakin yritysten juhlia, pikkujouluja, gaaloja yms.) järjestäville tahoille on yleensä lähes yksi hailee maksaako jonkun esiintyjän hankkiminen paikalle 30 vai 3000 euroa - jos homma sujuu sutjakkaasti, yleisö on tyytyväistä ja homma toimii niin kyllä siitä ollaan valmiit maksamaan. Sensijaan pieni palkkio ei varmasti ole asiakkaan mielestä hyvä tekosyy sille ettei homma toimi. Samat säännöt pätevät kyllä yleisemminkin työelämässä, esim. konsulttitoiminnassa ja sellaisessa. | |
Et ole ilmeisesti juuri keikoilla käynyt. Jäätävä mänkkinen. | reos 18.02.2011 11:05:41 | |
|
Vilhelmus: Et ole ilmeisesti juuri keikoilla käynyt. Juurikin näin oletan asian olevan. "Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
"Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen | |
Vilhelmus: Et ole ilmeisesti juuri keikoilla käynyt. Jostain vuodesta '96 satunnaisesti. Viime aikoina taas jonkinverran mm. viime perjantaina, tänäänkin olisi ollut, muttei pysty tekemään. Olen helvetinmoinen stressaaja, menee aina puoli viikkoa pilalle kun pitää jännittää esityksiä. Luulisi että joskus tottuisi, mutta ei, jälkeenpäin kyllä tuntuu aina hyvältä. Ei mitään toivoa että tekisin elääkseni tuollaista - palkkioni menee yleishyödylliselle yhdistykselle, koska en viitsi itse alkaa sumplia verotuksen kanssa. Henkilökohtaisesti en siis saa mitään, kulukorvaukset otan toki matkoista, syömisistä ja mitä nyt esitystä/harjoittelua varten tarvii hankkia. | |
Kapis: Tiedän että tämä on todella vanha viesti johon vastaan, mutta pakko kommentoida. ..Itse lähtisin sellaisesta sopimuksesta että minulle maksetaan se palkkio mikä on sovittu. ...Jos keikkapaikalla tarvitaan äänentoistoa, valoja, roudareita tai jotain muuta niin se on heidän ongelmansa. Ei esiintyjän kannata tuollaisia ottaa nykymaailmassa vaivoikseen, ei kukaan maksa sellaisia palkkioita että tuollaista infraa pystyisi ylläpitämään. Jos on ohjelmatoimisto, niin sitten ongelmat on ulkoistettu sinne - ihan yksi hailee vaikka ottaisivat xx,x% tuloista, kuhan minä artistina saan sellaisen palkkion kuin haluan. Jos palkkiosumma alittaa jonkun itse valitsemani rajan (vaikka 500 egeä) niin sitten keikka ei toteudu. Totesit oikein. Keikka ei toteudu. Jos sä teet truba- tai OMB- hommia ja laskutat 500,- brutto, etkä tuo paikalle omaa äänentoistoa niin sanoisin, et saat jo olla melko suosittu. Tolla sun systeemillä kun ei kummempaa tartte kuin käväistä lauantai- iltana valmiissa pöydässä vetäisemässä nelituntinen strippaus/steppaus/imitaatiokeikka, niin pääsee parin tonnin bruttotuloihin tekemällä duunia 20 tuntia kuussa? Tavallinen duunari saa ton rahan eteen paiskia duunia 40 h/viikko. Eli jos sä meinaat tota keikkaa enempi tehdä, niin huomaat äkkiä, et alalla on tota kilpailua. Eli et voi itteäs ylihinnoitella. Tai sit sulla tarttee olla joku todella ainutlaatuinen ja suosittu juttu, jolloin voit pyytää tietty vaik viismiljoonaa, kuten Rollarit hääkeikasta. Mut mä en tiedä montako hääkeikkaa ne on vetäny. One kind of music only - the good kind | |
Jos työ musiikkialalla kiinnostaa kannattaa kokeilla taustaduuneja (esim roundarit, miksaajat yms yms.) koska niillä pääsee näkee ainakin sivullisen silmin millasta se työ oikeasti on ja oppii tekemään myös niitä hommia, joilla luodaan bändille ylipäätään selkäranka. Lisäksi voi aina liittyä hyvään humppabändiin tai jos on mahdollisuus, taitoa ja ripaus onnea voi ryhtyä jonkun suuremman artistin taustabändiin kuuluvaksi soittajaksi. Näitä mahdollisuuksiahan riittää opettamisesta keikoilla juoksemiseen, joten valinnanvaran puutetta musiikkalalta ei ainakaa ole! ANONYYMILAPSI | |
vaikka nuori vielä olenkin, enkä ole vielä itse keikoille soittamaan päässyt (en ole saanut porukkaa vielä kasaan). Niin, joka tapauksessa itse olen luultavasti Children Of Bodomin kautta saanut käsitteen että keikat voi vetää rennosti ja mukavalla tavalla... ja toimii hyvin yleisön näkökulmasta (itseni mielestä paremminkin)... | baron 13.05.2011 00:07:18 (muokattu 13.05.2011 00:11:45) | |
|
W-Solo: vaikka nuori vielä olenkin, enkä ole vielä itse keikoille soittamaan päässyt (en ole saanut porukkaa vielä kasaan). Niin, joka tapauksessa itse olen luultavasti Children Of Bodomin kautta saanut käsitteen että keikat voi vetää rennosti ja mukavalla tavalla... ja toimii hyvin yleisön näkökulmasta (itseni mielestä paremminkin)... Joo, kunhan ensin alat saada niitä keikkoja! Kun oot saanut porukan kasaan niin ei teitä vielä sillä perusteella tulla himasta hakemaan. Ja kun säikeen otsikko oli "Musiikilla tienaaminen" niin siihen on vielä sen jälkeen pitkä askel. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | Koivulahti 19.05.2011 17:39:38 (muokattu 19.05.2011 17:41:13) | |
|
W-Solo: vaikka nuori vielä olenkin, enkä ole vielä itse keikoille soittamaan päässyt (en ole saanut porukkaa vielä kasaan). Niin, joka tapauksessa itse olen luultavasti Children Of Bodomin kautta saanut käsitteen että keikat voi vetää rennosti ja mukavalla tavalla... ja toimii hyvin yleisön näkökulmasta (itseni mielestä paremminkin)... Myös "mukava tapa" on suhteellinen käsite: Jos vedät joka keikan "mukavalla tavalla" sekä järjestäjän, että yleisön mielestä, niin saatat päästä vetämään keikkaa uudelleenkin. Vanha viisaus on sekin että keikka on onnistunut vasta sitten kun samaan paikkaan on sovittu se seuraava keikka :D | |
Anonyymilapsi: Jos työ musiikkialalla kiinnostaa kannattaa kokeilla taustaduuneja (esim roundarit, miksaajat yms yms.) koska niillä pääsee näkee ainakin sivullisen silmin millasta se työ oikeasti on ja oppii tekemään myös niitä hommia, joilla luodaan bändille ylipäätään selkäranka. Lisäksi voi aina liittyä hyvään humppabändiin tai jos on mahdollisuus, taitoa ja ripaus onnea voi ryhtyä jonkun suuremman artistin taustabändiin kuuluvaksi soittajaksi. Näitä mahdollisuuksiahan riittää opettamisesta keikoilla juoksemiseen, joten valinnanvaran puutetta musiikkalalta ei ainakaa ole! Pakko nostaa tämä esille: "kannattaa kokeilla taustaduunia esim roudarit ja miksaajat" Roudarit ja miksaajathan on tunnetusti epäonnistuneita muusikkoja jotka tekevät taustaduunia eikä "oikeata työtä" josta maksetaan palkkaa. Voi olla toki, että en ymmärtänyt pointtiasi, mutta tämä kuulosti jotenkin hieman epätoivoiselta omaan korvaani. Ryhdy roudariksi niin pääset joskus soittajaksi. | |
Jooba: Pakko nostaa tämä esille: "kannattaa kokeilla taustaduunia esim roudarit ja miksaajat" Roudarit ja miksaajathan on tunnetusti epäonnistuneita muusikkoja jotka tekevät taustaduunia eikä "oikeata työtä" josta maksetaan palkkaa. Voi olla toki, että en ymmärtänyt pointtiasi, mutta tämä kuulosti jotenkin hieman epätoivoiselta omaan korvaani. Ryhdy roudariksi niin pääset joskus soittajaksi. Onhan tuossa toisaalta sellainen tietty epätoivoaspekti, mutta toisaalta itsekin kyllä kannatan tuollaista asennetta. Sama pätee kaikkeen muuhunkin. Jos haluat suomen kovimpaan mainostoimistoon AD:ksi, niin ei ole välttis paska idea aloittaa siellä kahvia keittämällä! ;-) Kova työmoraali on arvostettavaa missä hyvänsä tehtävässä ja horisontaalinen eteneminen uralla on aivan yhtä mahdollista kuin vertikaalinenkin sellaiselle henkilölle, jonka tiedetään aina pistävän 110% itsestään likoon. Toinen juttu on tietenkin se, että tuleeko susta jotenkin "parempi" tai "enemmän tarpeeksi hyvä soittaja", sillä että roudaat pari vuotta bändin kamoja! :D Vastaus on tietenkin että "ei tule". | |
Koivulahti: Onhan tuossa toisaalta sellainen tietty epätoivoaspekti, mutta toisaalta itsekin kyllä kannatan tuollaista asennetta. Sama pätee kaikkeen muuhunkin. Jos haluat suomen kovimpaan mainostoimistoon AD:ksi, niin ei ole välttis paska idea aloittaa siellä kahvia keittämällä! ;-) Kyllä se kaikkiin asioihin pätee, että alhaalta aloitetaan ja sitten noustaan, mutta jos haluaa muusikoksi niin on kyllä turha lähteä roudaamaan/miksaamaan. Tätä mä tarkoitin-> Suomessa on tällä hetkellä käsittämätön määrä henkilöitä jotka ajattelevat, että rupeanpa miksaamaan kun bändihommat ei menesty. Ääniteknikko on oma ammattikuntansa jota opiskellaan ja sitten noustaan sieltä Mikki-Manusta/Piuha-Pojasta aina ykkösmiksaajaksi asti. Ja niinkuin sanoitkin osuvasti, että tuleeko sinusta muusikko jos roudaat pari vuotta->Vastaus on tietenkin että "ei tule". | |
Tämä on vanha aihe mutta silti uusi ja monelle ajankohtainen. Tienaahan sillä jos olet hyvä ja kaikenlisäksi niin hyvä että sinut pyydetään keikalle, silloin olet jo hyvä. Itse yli 50v vuotta soittanut ja sillä elättänytkin itsensä on tavallaan saavutus. Kuuluihan siihen opetus ym. hommia, mutta perusasiat pitää jokatapauksessa osata ei sinne mennä silmiä pyörittelemään. Nuotit ja laulaakin pitäisi osata, vaikka taustalaulajana, joka ei ihan helppoa ole. Pitkäjänteisyyttä, opettelua se on koko ikä. Onko koskaan valmis? EI ! Mieti tarkkaan äläkä pilaa elämääsi miettimisellä, tee muita hommia samalla kun opettelet. Kortistokaan ei ole hyvä paikka, kyllä hommia löytyy jos on asennetta ja puhu muusikon urasta kun olet valmis. Maa on täynnä yrittäjiä ja osaavatkin etsivät leipäänsä muualta. Suhteet pitää olla kunnossa laidasta laitaan koko musiikkibisneksessä. Lottovoittokin voi olla helpompi saada. Elämä vain on tälläinen, pahemmaksikin voi mennä. Itsekin olen kerran pyörähtänyt isoillakin listoilla, mutta tähden lentona. Sieltä armeijan soittokunnasta se kaikki alkoi aikanaan. Ei ole aikaa lomiin ja miten perhe elämään sitten ? Siitäkin pitäisi hiukan huolehtia. Jos osaat niin pikkukeikkoja kyllä saa 50-100€ ja sapuskat. Siinä se sitten on. Maan kovimmat muusikot ovat harvassa joilla tuuri käy ja ns. suhteetkin miten sen nyt käsittää toisilla menee lujaa ja toisilla ei. Tilaaja määrää mitä soitat et itse läheskään aina. Se tekee nöyräksi ja joudut lisää opettelemaan. Yli puolet suomen kanttoreista ei taidoiltaan edes pysty pitämään rundia päällä, perus asiat toimii, mutta miten keikat joilla tienaa? Jokin palkka pitää olla elääkseen. Jos olet kovamuusikko niin sinne sekaan vain niin saatat pärjätä?????. Kannattaa ensin miettiä tarkkaan.... Sanana muusikko on yhtä hyvä kuin muurari. Muista aina se, muurarikin ansaitsee useimmin paremmin kuin muusikko. Minulle tämä alkoi harrastuksesta ja pidän edelleen sitä harrastuksena ja jos harrastus tuo leivän, niin olet kuivilla ja pärjäät. Oppia ikä ja kaikki. | Justin00001 18.03.2013 20:04:47 (muokattu 21.03.2013 17:04:42) | |
|
muurarikin ansaitsee useimmin paremmin kuin muusikko. Minulle tämä alkoi harrastuksesta ja pidän edelleen sitä harrastuksena ja jos harrastus tuo leivän, niin olet kuivilla ja pärjäät. Oppia ikä ja kaikki. Harrastuksesta pikkuhiljaa kohti ammatia, kuulostaa hyvältä! jos on musikaalinen jo valmiiksi...soittotaitoa voi hioa harjoittelemalla, musiikin teorian ja musiikkibisneksen tietämystä voi opiskella lisää, ulkonäköä ja fyysistä kuntoa voi entrata laittautumalla ja treenamalla, sitten pitää kehitellä hyvä proggis eli musiikkiprojekti, jota lähtee työstämään niin avot...paljonko tulet tienaamaan rahaa, mainetta ja maallista mammonaa riippuu miten hyvin olet valmistautunut, suunnitellut ja treenannut. Jossain joku on esittänyt, että suomalaisesta musiikista ja musiikin osaamisesta tulisi jopa ulkomaille myytävää bisnestä. Yksi tämmönen on Nightwish. Tuntuu hurjalta jos Suomalaset olisi listalla Isossa Britanniassa tai USA:ssa, Yksittäisiä bändiprojekteja toki löytyy. Pitää muistaa että USA:ssa on 300 miljoonaa englantia äidin kielenään puhuvaa ihmistä ja Isossa Britanniassa 65 miljoonaa. Suomessa on 5,1 miljoonaa suomea äidinkielenään puhuvaa ja täältäkö muka pitäisi syytää Jenkkilistoille Top 10 yksi tai kaksi bändiä no. huh huh, reaaliteetin tajua pitää olla. Joskus ajan saatossa saattaa joku bändi tai projekti puhkasta läpi, mutta siihen voi mennä 15 vuotta ja listoilla pysyminen on lyhyen käynnin luokkaa, ei se mahdotonta ole...mikään ei ole mahdotonta. Yksi mahdollisuus on jos osaa säveltää ja sanoittaa sekä myös sovittaa musiikkia niin tehdä biisejä jo pinalle nouseille tähdille tai bändeille ja näin saa olla osana "suurempaa" kokonaisuuttaja pääsee kuulemaan ja näkemään ns. "käsiensä töitä"...esittämänen ja starailu jää sitten näitten megastarojen kontolle... Korg forever | pitk 23.03.2013 22:11:52 (muokattu 23.03.2013 22:12:06) | |
|
Mut hei, nyt on ihan paras bisnesidea: Perusta studio! Kaikkihan haluaa studioon, yeah! Hinnoittele kohdalleen esim 170€/päivä sisältää kaiken ja alvit. Siitä maksat (?)tilavuokrat, lyhennykset, alvit, Tellit, Lellit, Taelit, vakuutukset jne. ON muuten varmasti planeetan paras bisnes. Kysykää vielä, miksi alalla menee päin helvettiä... | |
Yks tutun bändi heitti 1-2 keikkaa kuussa . saivat siitä aina 400 e + matkat ! duunin ohella ! 4 ukkoo bändis ! et näin ! Vähän makkaraa leivän päälle ... jos duuni massit ei riitä tai haluu muutakin ? ... ja 8h duunia .. on !? No siihen on varmaan monta mielipidettä !! Mutta soittaminen on nastaa ..vaik ei oo rastaa !!! | |
Osaisko kukaan neuvoa tosta verotusasiasta, se kun tienaamiseen liittyy aika vahvasti. Eli siis jos myyn mun omien biisien käyttöoikeuksia joillekin, esim. mainosvideoitten (youtube) taustamusaks niin pitäskö tässä mun ruveta maksamaan veroja sitten siitä pienestä summasta mitä ostajalta saan? Suomessa kun verottaja vissiin tykkää imasta siivun pullonkerääjienkin tienesteistä niin miten ne suhtautuu sitten tämmöseen? Kyse on siis ihan yksittäistapauksista, en oo mitään bisnestä pyörittämässä. | |
Tukkajumala93: Osaisko kukaan neuvoa tosta verotusasiasta, se kun tienaamiseen liittyy aika vahvasti. Eli siis jos myyn mun omien biisien käyttöoikeuksia joillekin, esim. mainosvideoitten (youtube) taustamusaks niin pitäskö tässä mun ruveta maksamaan veroja sitten siitä pienestä summasta mitä ostajalta saan? Suomessa kun verottaja vissiin tykkää imasta siivun pullonkerääjienkin tienesteistä niin miten ne suhtautuu sitten tämmöseen? Kyse on siis ihan yksittäistapauksista, en oo mitään bisnestä pyörittämässä. Pitäisi. Periaatteessa kaikki tulo on verollista. Joitakin harvoja poikkeuksia on jotka erikseen on mainittu kuten esim metsämarjojen poimiminen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
Aiheesta löytyy niin ristiriitaisia väitteitä että ei oikein tiedä mitä pitää totena. Muutamia päiviä olen tästä jo tietoa kaivellut ja laista löytyy kohta (arvonlisäverolaki 45_) jonka mukaan tämmöinen immateriaalioikeuden myyminen olisi alvitonta, kuten esim. keikkapalkkiot. Lain tulkitseminen voi kuitenkin peruspulliaiselle olla hyvinkin hankalaa, joten ei sitä oikein vieläkään osaa varmaks sanoa. Kellään kokemusta? | |
Tukkajumala93: Aiheesta löytyy niin ristiriitaisia väitteitä että ei oikein tiedä mitä pitää totena. Muutamia päiviä olen tästä jo tietoa kaivellut ja laista löytyy kohta (arvonlisäverolaki 45_) jonka mukaan tämmöinen immateriaalioikeuden myyminen olisi alvitonta, kuten esim. keikkapalkkiot. Lain tulkitseminen voi kuitenkin peruspulliaiselle olla hyvinkin hankalaa, joten ei sitä oikein vieläkään osaa varmaks sanoa. Kellään kokemusta? Se että jostain ei tarvitse maksaa alvia ei tarkoita sitä että se olisi vapautettu tuloverosta. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|