Aihe: Teosto ja Gramex | |
---|
jussiohman 29.06.2005 13:31:56 (muokattu 29.06.2005 13:42:35) | |
|
Kivi: Kyllä saavat, kunhan keikan järjestäjä on huolehtinut maksuistaan. Se, kuka kappaleen esittää, on toissijaista. Siis voiko mikä tahansa demobändin biisitekijä/-tekijät liittyä teostoon ja saada korvauksia mistä tahansa esim. Nuokkarin bändi-ilta tyylisestä keikasta? Onko siinä mitään rajaa että minkälainen keikka on kyseessä? Meillä on muiden keikkojen lisäksi tiedossa palkallinen baarikeikka lähiaikoina. Kannattaako sen takia liittyä teostoon jos ja kun on säveltänyt/sanoittanut/sovittanut esittämäänsä musiikkia? | |
Ja mikä on yleensäkin "tuntemattomien" bändi-iltoja kiertävien demobändien suhde teostoon? Milloin tällaisen bändin säv/san/sov kannattaa liittyä teostoon? | |
Ja mikä on yleensäkin "tuntemattomien" bändi-iltoja kiertävien demobändien suhde teostoon? Milloin tällaisen bändin säv/san/sov kannattaa liittyä teostoon? Sitten kun on tallennettua rahanarvoista materiaalia. Ne tekijänoikeudet eivät häviä mihinkään siitä, oletko Teoston asiakas vai ei, mutta demovaiheessa nauti siitä, että voit promota itseäsi esimerkiksi internetissä niin paljon kuin sielu sietää. | Artsi90 29.07.2005 18:59:02 (muokattu 29.07.2005 18:59:27) | |
|
onko laillista esittää biisiä vaikka koulussa jos on saanut jonkun bändin jonkun biisin tabit ja laittelee jotain omaa sinne tänne ja sanat pistää uusiks....kyseessä olis vähän niinku pilalaulu. | |
Mitenkäs teostosta voi erota? Ainakaan www.teosto.fi sivulta ei löytynyt pikaisen etsimisen jälkeen kaavaketta. Eikä muutakaan ohjeita homman hoitamiseksi. | kivi 13.12.2005 14:36:52 (muokattu 13.12.2005 14:37:38) | |
|
Mitenkäs teostosta voi erota? Ainakaan www.teosto.fi sivulta ei löytynyt pikaisen etsimisen jälkeen kaavaketta. Eikä muutakaan ohjeita homman hoitamiseksi. Teoston säännöt: 22 § Asiakkuuden voimassaolo Asiakkuus tulee voimaan, kun asiakas on allekirjoittanut asiakassopimuksen ja maksanut asiakasmaksun. Asiakkuus on voimassa koko tekijänoikeuden voimassaoloajan, ellei sopimusta sitä ennen asianmukaisesti irtisanota. Asiakkaan kuoltua asiakkuussuhteeseen tulevat hänen oikeudenomistajansa. Asiakkuus lakkaa asiakkaan tai yhdistyksen irtisanottua asiakassopimuksen tai kustantaja-asiakkaana olevan yhteisön purkauduttua. Kun asiakkuus on lakannut asiakassopimuksen irtisanomiseen, oikeudenhaltijalla on kuitenkin oikeus saada yhdistyksen kuluvan tilikauden aikana asiakassopimuksen nojalla perimät tekijänoikeuskorvaukset. | Rize 05.01.2006 20:59:06 (muokattu 31.01.2010 21:55:22) | |
|
Olen teoston asiakas ja tähän asti olen menetellyt niin, että olen ilmoittanut teoksiani sinne sitä mukaa kun niitä on levytetty. Nyt sieltä annettiin kuitenkin ymmärtää, että olisi parempi ilmoitella teoksia sitä mukaa, kun ne valmistuvat, eikä vasta levytettäessä. Tämä tuntuu tottakai siinäkin mielessä järkevältä kun soittelemme keikoillakin aika tavalla omaa tuotantoa, siis meikäläisenkin biisejä. Kuitenkin kun teosilmoitiksessa kysytään teoksen kesto niin mitäpä siihen osaa pistää jos teosta ei ole äänitetty, ts. minkäänlaista "perusversiota" ei ole. Kappaleen sovitushan, ja sitä myöten kesto, voi muuttua esim. äänitysvaiheessa radikaalistikin. Myös kappaleen kesto keikoilla voi jossain määrin vaihdella. ja miten on mahdollisen radiosoiton tilityksen laita jos teosilmoituksessa on eri kesto kuin levytetyssä versiossa? Eli pistänkö kestoksi jonkun summittaisen ajan, jätänkö ruudun tyhjäksi (onko mahdollistakaan?) vai ilmoittelenko teoksia edelleen sitä mukaa kun niitä satutaan levyttämään? Rupesin myös hiljattain erään orkesterin yhteyshenkilöksi teostoon päin ja osittain edelliseen liittyen tuli mieleeni sellainenkin kysymys että jos kappaleen ei tarvitse olla levytetty ennenkuin siitä tehdään teosilmoitus niin mikä estää esim. tansibändejä, joiden jäseniä on teoston asiakkaina, ilmoittamasta sinne suurta määrää omia "teoksiaan", vaikkei niitä juuri olisikaan, ja sitten ohjelmailmoituksessa väittää soittaneensa juuri näitä vaikka oikea ohjelmisto olisikin perus paratiisia ja jätkän humpaa? Tämäntyyppistäkin olen nimittäin kuullut tehtävän... Entäpä sitten tilanne jossa todella keikalla vedetään levyttämättömiä omia biisejä, mahdollisesti jopa sellaisia, joita ei ole teostoon ilmoitettu? Niistähän pitäisi takautuvasti tulla korvaukset vaikka ne ilmoitettaisiin myöhemmin. Toimiiko tämä käytännön tasolla? Tie miehen sydämeen käy alaonttolaskimon kautta. | |
Siis esimerkki. Minulla on kolmehenkinen bändi: Kitaristi/laulaja (minä), Basisti Rumpali. Minä sävellän kaikki biisit ja sanoitan. bändin kanssa yhdessä sovitetaan. Jos julkaisemme omakustanteen niin kannattaako sillon ilmottaa teostoon tai gramexiin? | kivi 07.01.2006 01:06:05 | |
|
Siis esimerkki. Minulla on kolmehenkinen bändi: Kitaristi/laulaja (minä), Basisti Rumpali. Minä sävellän kaikki biisit ja sanoitan. bändin kanssa yhdessä sovitetaan. Jos julkaisemme omakustanteen niin kannattaako sillon ilmottaa teostoon tai gramexiin? Et ole tainnut lainkaan lukea mitä tässä FAQ-ketjussa on aiemmin kirjoitettu? | kivi 27.01.2006 14:26:50 | |
|
Entäpä sitten tilanne jossa todella keikalla vedetään levyttämättömiä omia biisejä, mahdollisesti jopa sellaisia, joita ei ole teostoon ilmoitettu? Niistähän pitäisi takautuvasti tulla korvaukset vaikka ne ilmoitettaisiin myöhemmin. Toimiiko tämä käytännön tasolla? Sen verran olen kuitenkin kuullut napinaa teoston tilityksistä vaikka itsellä ei mitään valittamista olekkaan... Mulla on toiminut. Kun aikoinaan hakeuduin Teoston asiakkaaksi, tein teosilmoitukset myös aiemmin julkaistuista, silloin "teostovapaista" biiseistäni, ja yllättävästi niistäkin kolisi rahaa. Kirjanpito ei kuitenkaan ole satavarmaa, joten Teoston toive on, että jos haluat takautuvaa rahaa, olisi hyvä esittää edes jonkinlaista listaa ja arviota siitä, mitä on soinut koska ja missä. Ihan kymmeneltä vuodelta ei rahoja varmaankaan osata enää etsiä. | |
Miten Gramexin tasajakosopimus käytännössä tehdään, kun siihen ei löydy valmista lomaketta? Vapaamuotoisesti? | kivi 17.02.2006 11:41:44 (muokattu 17.02.2006 11:47:16) | |
|
Miten Gramexin tasajakosopimus käytännössä tehdään, kun siihen ei löydy valmista lomaketta? Vapaamuotoisesti? Eikö löydy? Mä avasin koneelta tiedoston "Gramexilmoitus.rtf" ja siinä lukee alussa näin: TUOTTAJA (yhteistuotannossa osapuolet ja jako-osuudet on mainittava) TUOTTAJAN GRAMEX-numero: Saapunut Gramexiin: ...jne. | |
Eikö löydy? Mä avasin koneelta tiedoston "Gramexilmoitus.rtf" ja siinä lukee alussa näin: ...jne. Juu..löysin ton. Luulin, että kyseessä olisi joku erillinen "sopimus tasajaosta". Eli laitamme vain jokaiselle 1 x M niin se on "tasajakosopimus"? Mihin ne soittajilta vaaditut allekirjoitukset sitten laitetaan? Gramex: Yhtyeen tai kokoonpanon nimi on mainittava. Yhtye voi jakaa solisti- ja muusikko-osuutensa tasan mikäli uralla ei esiinny yhtyeen ulkopuolisia muusikoita. Yhtyeen jäsenten on yhdessä allekirjoitettava tasajakosopimus. Jos uralla on kapellimestariosuuksia tasajako ei ole mahdollinen. | kivi 18.02.2006 12:04:36 (muokattu 18.02.2006 12:08:25) | |
|
Juu..löysin ton. Luulin, että kyseessä olisi joku erillinen "sopimus tasajaosta". Eli laitamme vain jokaiselle 1 x M niin se on "tasajakosopimus"? Mihin ne soittajilta vaaditut allekirjoitukset sitten laitetaan? Ei noin. Siinä paperin ylälaidassa kun lukee "Tuottaja", siihen kirjoitetaan perään "Yhteistuotanto; Lauri Le Vyyhtiö 50%, Mikko Muusikko 25%, King Kultasormi 25%" Onko se nyt noin vaikea käsittää, että samassa tiedostossa on ikäänkuin kaksi eri kaavaketta? EDIT: siis kai sä nyt kyselet tuotantogramexin jaosta etkä soittajagramexin jaosta? Tuotantogramex on ihan oikeaa rahaa, 50% koko gramexköntästä, soittajagramex ei tavallisella levyn kerran vuodessa tekevällä bändisoittajalla tunnu paljon missään, jos levy ei ihan käsittämättömästi breikkaa, vasta studiomuusikoilla se muuttuu oikeaksi rahaksi. | |
Ei noin. Siinä paperin ylälaidassa kun lukee "Tuottaja", siihen kirjoitetaan perään "Yhteistuotanto; Lauri Le Vyyhtiö 50%, Mikko Muusikko 25%, King Kultasormi 25%" Onko se nyt noin vaikea käsittää, että samassa tiedostossa on ikäänkuin kaksi eri kaavaketta? EDIT: siis kai sä nyt kyselet tuotantogramexin jaosta etkä soittajagramexin jaosta? Tuotantogramex on ihan oikeaa rahaa, 50% koko gramexköntästä, soittajagramex ei tavallisella levyn kerran vuodessa tekevällä bändisoittajalla tunnu paljon missään, jos levy ei ihan käsittämättömästi breikkaa, vasta studiomuusikoilla se muuttuu oikeaksi rahaksi. Gramex edelleen: Yhtyeen tai kokoonpanon nimi on mainittava. Yhtye voi jakaa solisti- ja muusikko-osuutensa tasan mikäli uralla ei esiinny yhtyeen ulkopuolisia muusikoita. Yhtyeen jäsenten on yhdessä allekirjoitettava tasajakosopimus. Jos uralla on kapellimestariosuuksia tasajako ei ole mahdollinen. Eli kolmen soittajan/laulujan kesken pitäisi saada toinen 50 pinnaa tasan. Tuottajan osuudenkin on tulossa soittajille, mutta se asia on jo hoidossa. "Siinähän se tuubi onkin." | kivi 18.02.2006 18:28:43 | |
|
Eli kolmen soittajan/laulujan kesken pitäisi saada toinen 50 pinnaa tasan. Tuottajan osuudenkin on tulossa soittajille, mutta se asia on jo hoidossa. Ok, sitten se 3xM, ja kaikkien nimet paperiin alle, niin se on siinä. Kaiken järjen mukaan. Mä en itse ole koskaan tehnyt tasajakosopimusta, ei oikein tuntuisi reilulta sellainen kun jotkut käyvät studiossa yhden iltapäivän heittämässä omat osuutensa, ja toiset rakentavat biisiä kaksi kuukautta. | |
Ok, sitten se 3xM, ja kaikkien nimet paperiin alle, niin se on siinä. Kaiken järjen mukaan. Mä en itse ole koskaan tehnyt tasajakosopimusta, ei oikein tuntuisi reilulta sellainen kun jotkut käyvät studiossa yhden iltapäivän heittämässä omat osuutensa, ja toiset rakentavat biisiä kaksi kuukautta. Meillä on sellanen tilanne, että rumpali käytännössä kärsisi, jos tasajakoa ei olisi. Rumpali ahertaa myös äänittäjänä niin paljon, että näin paras. Kiitos vastauksista. :) "Siinähän se tuubi onkin." | PjP 25.01.2007 17:15:34 | |
|
Olen teoston asiakas ja tähän asti olen menetellyt niin, että olen ilmoittanut teoksiani sinne sitä mukaa kun niitä on levytetty. Nyt sieltä annettiin kuitenkin ymmärtää, että olisi parempi ilmoitella teoksia sitä mukaa, kun ne valmistuvat, Kuitenkin kun teosilmoitiksessa kysytään teoksen kesto niin mitäpä siihen osaa pistää jos teosta ei ole äänitetty, ts. minkäänlaista "perusversiota" ei ole. Kappaleen sovitushan, ja sitä myöten kesto, voi muuttua esim. äänitysvaiheessa Eli pistänkö kestoksi jonkun summittaisen ajan, jätänkö ruudun tyhjäksi (onko mahdollistakaan?) vai ilmoittelenko teoksia edelleen sitä mukaa kun niitä satutaan levyttämään? Moi! Minua askarruttaa tuo yllämainittu asia myös. Oletko saanut siihen jo vastauksen / osaako joku täällä sanoa, miten menetellä? | kivi 26.01.2007 00:34:10 | |
|
Moi! Minua askarruttaa tuo yllämainittu asia myös. Oletko saanut siihen jo vastauksen / osaako joku täällä sanoa, miten menetellä? Ei se niin tarkkaa ole, ja esimerkiksi liveversiohan ei yleensä ole saman mittainen kuin studioversio. Muistaakseni jos pop/rockissa jättää tuon keston tyhjäksi, kappaleen kestoksi arvioidaan 3:30 tai jotain sellaista. Keston merkitseminen muuttuu tarpeelliseksi vasta jos kyseessä on pidempi eepos, esimerkiksi koko levyn mittainen sävelteos, tai 16 minuutin tunnelmapala malliin "Pieksämäen Asemalla Blues". | PjP 26.01.2007 12:17:09 | |
|
Ei se niin tarkkaa ole, ja esimerkiksi liveversiohan ei yleensä ole saman mittainen kuin studioversio. Muistaakseni jos pop/rockissa jättää tuon keston tyhjäksi, kappaleen kestoksi arvioidaan 3:30 tai jotain sellaista. Keston merkitseminen muuttuu tarpeelliseksi vasta jos kyseessä on pidempi eepos, esimerkiksi koko levyn mittainen sävelteos, tai 16 minuutin tunnelmapala malliin "Pieksämäen Asemalla Blues". Elikkä tuon kappaleen keston voi jättää tyhjäksi, jos haluaa. Voiko sen keston sitten päivittää / muuttaa jälkeenpäin, kun/jos kappaleen äänittää ja kesto muuttuu? (sama koskee myös sovitustietoja) Ymmärtääkseni Teostoon voi tehdä nuo teosilmoitukset nykyään kätevästi netin kautta. Mahdollistaako netti myös teostietojen muokkauksen jälkikäteen? | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|