Aihe: Teosto ja Gramex | |
---|
|
Noniin. Nyt sitten liityin Teostoon ja tein ensimmäisen teosilmoitukseni, kun sain jotain valmiiksi. Edelleen hämmennystä herättää se, ettei teosilmoitukseen tule mitään muuta, kuin teoksen nimi ja pituus... Miten ihmeessä Teosto pystyy tuollaisella tiedolla mitään edunvalvontaa tekemään? Sinnehän voi vain keksiä mitä tahansa biisin nimiä, vaikkei olisi mitään kappalettakaan olemassa? Deathracelle tiedoksi, että Teosilmoitusta tehdessä Teosto kysyy kappaleen kohdalla, miten haluatte jakaa prosentit. Siinä on tietyt minimit ja maksimit kullekin osuudelle, mutta siihen voi sopia muuten ne miten haluaa. | |
varakeef: Teosto ei arkistoi biisejä eikä tarjoa apua tuontyyppisten oikeudenloukkausten selvittämiseen. Niin, osaako joku vastata: Miten se teosto nyt yleensä pystyy tilittämään mitään korvauksia musiikintekijöille, kun siellä on tiedoissa vain biisin kesto ja nimi? Ja jos se Teosto ei valvo tekijänoikeuksia, niin kuka sitten? Jos joku esittää jonkun tuntemattoman pikkukylän artistin biisejä ominaan, niin mikä estää tätä tekemistä teosilmoitusta samasta teoksesta? Voiko siitä edes jäädä kiinni? | varakeef 16.09.2021 17:22:35 (muokattu 19.09.2021 23:47:21) | |
|
Jhuttun: Niin, osaako joku vastata: Miten se teosto nyt yleensä pystyy tilittämään mitään korvauksia musiikintekijöille, kun siellä on tiedoissa vain biisin kesto ja nimi? Teosto toki tietää biisin nimen ja keston lisäksi tekijöiden nimet ja sovitut osuudet. Ja tilinumerot. Korvaukset maksetaan tehtyjen esitysilmoitusten perusteella: kun joku esittää keikalla kappaleen, hän ilmoittaa siitä Teostolle, nykyään internetitse. Kun radiossa soitetaan kappale, siitä lähtee ilmoitus teostolle. Kun kappale julkaistaan vinyylillä, siitä tuottaja väkertää ilmoituksen Teostolle. Jne. Näiden ilmoitusten perusteella raha kullkeutu tekijöille. Mitään urkkijoiita ei keikkapaikoilla kulje. Ja jos se Teosto ei valvo tekijänoikeuksia, niin kuka sitten? Jos joku esittää jonkun tuntemattoman pikkukylän artistin biisejä ominaan, niin mikä estää tätä tekemistä teosilmoitusta samasta teoksesta? Itse niitä oikeuksiaan joutuu valvomaan - siis siinä mielessä, esittääkö joku kappaleitani ilmoitusta tekemättä. Ongelma on osaltani melko teoreettinen, koska livenä kappaleitani tuskin esittää kukaan muu kuin minä itse. Oletan, että jos nyt joku sattuisi jonkin tekeleeni esittämään, hän kuitenkin merkitsisi esitysilmoitukseensa myös tämän kappaleen. Ihan samalla tavalla kuin itse merkitsen kuuliaisesti Jagger-Richardsin biisit, jos moisia esitän. Mutta keskeisin osuus valvonnasta on se, että Teosto kerää musiikin käyttäjiltä ison potin rahaa ja jakaa ne esitysilmoitusten perusteella jotakuinkin oikeille tekijöille. Varmaankaan jokainen esitysilmoitus ei täydellinen, mutta kokonaisuus tuntuu toimivan. Tämän systeemin kannalta on aivan yhdentekevää, onko kukaan Teostossa kuullut kappaletta, joka on sinne teosilmoituksella ilmoitettu. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | Kefiiri 22.09.2021 10:54:04 (muokattu 22.09.2021 10:55:06) | |
|
---ääh---- En ole musiikin asiantuntija. | Jhuttun 09.02.2022 12:54:21 (muokattu 09.02.2022 12:58:16) | |
|
varakeef: Teosto toki tietää biisin nimen ja keston lisäksi tekijöiden nimet ja sovitut osuudet. Ja tilinumerot. Korvaukset maksetaan tehtyjen esitysilmoitusten perusteella: kun joku esittää keikalla kappaleen, hän ilmoittaa siitä Teostolle, nykyään internetitse. Kun radiossa soitetaan kappale, siitä lähtee ilmoitus teostolle. Kun kappale julkaistaan vinyylillä, siitä tuottaja väkertää ilmoituksen Teostolle. Jne. Näiden ilmoitusten perusteella raha kullkeutu tekijöille. Mitään urkkijoiita ei keikkapaikoilla kulje.
Itse niitä oikeuksiaan joutuu valvomaan - siis siinä mielessä, esittääkö joku kappaleitani ilmoitusta tekemättä. Ongelma on osaltani melko teoreettinen, koska livenä kappaleitani tuskin esittää kukaan muu kuin minä itse. Oletan, että jos nyt joku sattuisi jonkin tekeleeni esittämään, hän kuitenkin merkitsisi esitysilmoitukseensa myös tämän kappaleen. Ihan samalla tavalla kuin itse merkitsen kuuliaisesti Jagger-Richardsin biisit, jos moisia esitän. Mutta keskeisin osuus valvonnasta on se, että Teosto kerää musiikin käyttäjiltä ison potin rahaa ja jakaa ne esitysilmoitusten perusteella jotakuinkin oikeille tekijöille. Varmaankaan jokainen esitysilmoitus ei täydellinen, mutta kokonaisuus tuntuu toimivan. Tämän systeemin kannalta on aivan yhdentekevää, onko kukaan Teostossa kuullut kappaletta, joka on sinne teosilmoituksella ilmoitettu. Kiitos! Tämä selventikin huomattavasti, eli Teosto vain yhdistää tekijän nimen ja biisin nimen ja keston esitykseen tai julkaisuun. Ja on esittäjän/julkaisijan vastuulla ilmoittaa Teostolle. | |
Ajattelin tuosta edunvalvonnasta jotenkin niin, että Teosto ylläpitäisi tietokantaa ilmoitetuista teoksista, jolla tekijä(t) voisivat tarvittaessa vahvistaa teoksen valmistumisajankohdan vaikka 10 vuoden päästä, jos tarvetta tulee. | |
Voiko teostosta poistaa teoksia? Löysin sieltä vaan "korjaa" ja "tarkastele" painikkeet. Teoston sivuiltakaan ei löytynyt minkäänlaista vastausta. | |
hrz8one: Voiko teostosta poistaa teoksia? Löysin sieltä vaan "korjaa" ja "tarkastele" painikkeet. Teoston sivuiltakaan ei löytynyt minkäänlaista vastausta. Teoksia voidaan poistaa asiakassopimuksen piiristä. Katso asiakassopimuksen pykälä19b. | |
Tällaiseen infoon törmäsin: Kuinka radiosoitto muuttuu rahaksi? Esittelyssä Gramex ry. Gramex on äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö, joka edustaa sekä äänitteillä esiintyviä muusikoita että äänitetuottajia. Yleisötilaisuudessa käydään läpi mm. miten Gramex sopii korvauksista radioiden kanssa ja miten radiosoitto muuttuu rahaksi taiteilijalle ja tuottajalle. Lisäksi läpileikataan musiikin käyttöä av-sisällöissä Suomessa. Gramexilta paikalle saapuvat avainasiakaspäällikkö Elmo Helokumpu ja projektikoordinaattori Anne Kujanpää. Ma 21.11.2022 klo 16 Kino Tulio, Sörnäisten rantatie 25 A, Helsinki Vapaa pääsy. | |
Perustettiin tuossa bändi viime syksynä ja tämä on itselleni ensimmäinen ns. oma oikea bändi omilla biiseillä jne. joten hieman on kysyttävää, miten edetään "virallisesti". Omia biisejä on vähän toistakymmentä ja ensimmäinen keikka oli joulukuun alussa. Keikkaa ennen tehtiin teosilmoitukset biiseistä ja keikan jälkeen esitysilmoitus, jossa ilmoitettiin myös yksi soitettu cover-biisi. Tähän asti kaikki ok. Samalla ollaan äänitetty bändin kesken. Äänitykset on hoidettu erään jäsenemme kalustolla ja hän on myös hoitanut kappaleiden miksauksen. Sovimme, että hän on myös äänitystemme tuottaja (tämä piti ilmoittaa myöhemmin ilmeisesti jossain). Hän hankki itselleen tuottajakoodin (=ISRC-koodi?). Ulkopuolinen henkilö masteroi yhden kappaleemme ja ilmeisesti ujutti tuon koodin siihen samalla (en tiedä miten homma toimii), ja ensimmäinen virallinen (sinkku)julkaisumme tapahtuikin 6.1.2023 musiikindigitaalinenjakelu-palvelun kautta. Tässäkin vaiheessa ilmeisesti kaikki on ok. Nyt meidän pitäisi tehdä Gramex-ilmoitus ko. kappaleesta, että tallenteella esiintyneet "saavat joskus jotain korvauksia". Ongelma on, että minulla, eikä tällä tuottajaksi sovitulla kaverilla ole sellaista kohtaa Gramex-portaalissa, mistä ääniteilmoituksen pääsisi tekemään (näin tämmöisen Gramexin omassa ohjevideossa). Johtuuko tämä siitä, kun olemme aikaisemmin joskus liittyessämme Gramexin asiakkaiksi valinneet "rooliksemme" vain taiteilijan/esiintyjän/mikälie, kun siinä olisi myös voinut valita tuottajan? Onko tietoa saako siihen itse tehtyä jotain muutosta vai pitääkö vain olla asiakaspalveluun yhteydessä? Ja onko se tässä tapauksessa vain juuri tämän tuottajaksi sovitun jäsenen mahdollista tehdä tämä ilmoitus vai voinko esimerkiksi minä tehdä ääniteilmoituksen ja ilmoittaa hänet tuottajaksi siinä? Ja viimeiset kysymykset koskevat levykoodia: Tarvitseeko tällaisen sinkkujulkaisun tapauksessakin olla levykoodi ja saako sen periaatteessa keksiä aivan omasta päästä? Ja missä kohdin Teosto tarvitsee tuommoista koodia? Gramex: Levykoodi on välttämätön. (Tämä on sama koodi kuin Teoston tarvitsema tuottajan äänitteelle antama tunnus.) Levykoodin äänitteelle antaa tuottaja itse. Tavallisesti koodi on kirjain-numero-yhdistelmä (esim. BÖCD 01). Toivottavaa olisi mahdollisimman omaperäinen koodi, jonka maksimi-pituus on 19 merkkiä. HUOM! Levykoodi on koko äänitteen koodi, toisin kuin ISRC-koodi joka on kappalekohtainen (ISRC-koodi tulee pyytää Musiikkituottajat IFPI Finland ry:stä). | |
TheMurno: Äänitykset on hoidettu erään jäsenemme kalustolla ja hän on myös hoitanut kappaleiden miksauksen. Sovimme, että hän on myös äänitystemme tuottaja (tämä piti ilmoittaa myöhemmin ilmeisesti jossain). Hän hankki itselleen tuottajakoodin (=ISRC-koodi?). Ja viimeiset kysymykset koskevat levykoodia: Tarvitseeko tällaisen sinkkujulkaisun tapauksessakin olla levykoodi ja saako sen periaatteessa keksiä aivan omasta päästä? Ja missä kohdin Teosto tarvitsee tuommoista koodia? Gramex-kielellä tuottaja tarkoittaa äänitteen julkaisijaa (esim. levy-yhtiö), ei siis studiossa tuottajan pallilla istujaa. Gramex-ilmoituksia verkossa voi tehdä vain tuottaja-statuksella Gramexiin liittyneet (yleensä siis julkaisevan tahon edustaja). ISRC-koodin perusteella Gramex osaa kohdistaa radiosoitot oikeaan teokseen. Levykoodin voi keksiä itse ja se ilmoitetaan NCB:lle musiikin tallennuslupaa haettaessa. Teostolle tehdään vain teosilmoitukset kirjoitetuista biiseistä ja mahdolliset ilmoitukset kustannussopimuksista, niihin ei liity ISRC- tai muitakaan koodeja. Lisätietoa löytyy esim: https://rytmimanuaali.fi/matsi/aanite-ja-videotuotanto/ ja https://www.ifpi.fi/wp-content/uplo … C3%A4%C3%A4nitetuottajille-2011.pdf | |
finnhits: ISRC-koodin perusteella Gramex osaa kohdistaa radiosoitot oikeaan teokseen. Levykoodin voi keksiä itse ja se ilmoitetaan NCB:lle musiikin tallennuslupaa haettaessa. Gramexitkin löytävät perille ilman ISRC-koodeja. Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa | Ianuarius 28.04.2023 11:46:50 (muokattu 28.04.2023 14:18:06) | |
|
Lueskelin Musiikintekijät-sivuilta tuota opasta ja siellä tuli tällainen kohta... "Asiakassopimuksen myota Teosto antaa luvat tekijan teosten kayttamiseen eli lahinna julkiseen esittamiseen ja tallentamiseen. Teosto ei kuitenkaan anna lupaa teoksen ensimmaiseen tallentamiseen, ellei aanitteen tuottajalla ole tahan suostumusta tekijalta. Tekija ei yleensa voi kieltaa tallentamista muuten kuin ensimmaisella kerralla. Tekija ei siis voi esimerkiksi valita, kuka teoksen saa ensimmaisen tallentamisen jalkeen levyttaa." Rupesin sitten miettimään että mikä lasketaan tallentamiseksi. Jos on vaikka nakannut oman demon youtubeen, niin lasketaanko se sitten ensimmäiseksi tallentamiseksi, jonka jälkeen kuka vaan saa levyttää tuon biisin? Ei sillä että varmaan käytännössä ois mitään väliä, mutta rupesin vaan miettiin. E: hmm, wtf, kaikki ääkköset katoaa kun postaan tuon copypastetun tekstin. Sit kysymys numero kaksi... Kun tekee teosilmoituksen ja on ite tehny biisiin sävellyksen ja sanoituksen, niin riittääkö että merkkaa siihen vain säveltäjä 100% vai onko merkittävä itselleen säv/san 50/50 koska biisissä on sanoitukset? Järki sanoo ettei mitään väliä, mutta kun ei missään ole asiasta mainintaa niin parempi kysyä kuin sitten että joskus tulevaisuudessa tulee joku "no mikset laittanut siihen sanoittaja oma vika". Your soundcard works perfectly! | GhostZigga 10.10.2023 15:49:25 (muokattu 10.10.2023 20:20:02) | |
|
Olemme tekemässä bändin kanssa omakustanne-levyä ja kohta pitäisi tehdä teosilmoitukset. Olen lukenut ajan kanssa asiaan liittyviä ohjeita netistä ja Teoston sivuilta mutta tämä seuraava osuus on epäselvä; eli taloudellisen tuottajan/kustantajan osuus. No sehän olemme tietenkin me bändinä itse mutta merkataanko se silti sinne osuuksiin jotenkin vai laitammeko vaan teosilmoitukseen säv/san/sov ja ei muuta? Asia kiinnostaa siksi, että leyllä on pari vierailevaa henkilö jotka ovat sovittaneet/säveltäneet omat osansa mutta eivät ole taloudellisia tuottajia. Heidät toki muuten huomioidaan osuuksissa. EDIT: Taisin lopulta ymmärtää, että Gramexiin ne tuottajat merkitään, ei Teostoon. Yksinkertainen on kaunista ja kuulostaa selkeältä. | |
Miten tuon liittyessä tulleen teosten tarkistuslistan kanssa menetellään? Minulle tuli lista sähköpostiin, mutta ilmeisesti ohjeet jäi puuttumaan. Meilissä ohjeistettiin ilmoittamaan saatteessa olevan ohjeen mukaan, eli ilmeisesti joku ohje olisi kuulunut tulla. Yritin jo kysellä Teoston asiakaspalvelusta, mutta siellä on ilmeisesti ruuhkaa, kun ei ole vastausta kuulunut. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|