Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teosto ja Gramex
1 2 3 4 511 12 13 14 15
varakeef
02.04.2014 17:27:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quandace: Kyssäri: kaverini on alan miehiä, muttei kumpikaan saatu Teoston viestinnästä selvää: paljonko teosilmoitus sävelteokselle nykyään on?
 
Ihan on ilmaista.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
semifinale
04.07.2014 00:11:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liityin tänään teostoon. Miten tulisi menetellä, kun youtubessa on minun tekemäni (sävsansov)kappale ex-bändini nimissä? On studiotallenne. En ole vielä päässyt tekemään kappaleistani teos-ilmoituksia. Tulisiko biisi poistaa, vai saanko siitä myöhemmin korvauksia?
 
varakeef
04.07.2014 12:03:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

semifinale: Liityin tänään teostoon. Miten tulisi menetellä, kun youtubessa on minun tekemäni (sävsansov)kappale ex-bändini nimissä? On studiotallenne. En ole vielä päässyt tekemään kappaleistani teos-ilmoituksia. Tulisiko biisi poistaa, vai saanko siitä myöhemmin korvauksia?
 
Teosilmoitus kannattaa tehdä aina kun kappale on julkaistu (esitetty julkisesti) - siltä varalta, että jostain jotain kertyisi.
 
Se, miten suhtautuu kappleittensa esittämiseen youtuubissa, on tekijän oma valinta. Jos nyppii, pyytää poistamaan. Jos videon lataaja ei poista, voi pyynnön esittää youtubelle.
 
Siitä ei ole mitään käsitystä, mitä tuolta kertyisi. Tuskin juuri mitään - ainakaan nykysysteemillä, mutta siitä miten ala kehittyy on paha mennä sanomaan mitään.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
santakasa
01.08.2014 09:20:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon bändini kanssa julkasemassa EP tuotosta ja ollaan tehty gramex ilmottaminen sekä tehty teosto ncb ilmotus.
 
jos liityn teostoon eli maksan sen noin huntin, niin voiko sen kautta tehdä maksuttomasti teostoilmoituksia vanhemmista kappaleista? vai pitääkö nekin tehdä tuon ncb:n kautta?
 
Sax-pappa
01.08.2014 10:09:31 (muokattu 01.08.2014 10:10:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

santakasa: oon bändini kanssa julkasemassa EP tuotosta ja ollaan tehty gramex ilmottaminen sekä tehty teosto ncb ilmotus.
 
jos liityn teostoon eli maksan sen noin huntin, niin voiko sen kautta tehdä maksuttomasti teostoilmoituksia vanhemmista kappaleista? vai pitääkö nekin tehdä tuon ncb:n kautta?

 
Asiakkaana teosilmoituksia voit tehdä suoraan Teostolle, eikä teosilmoitus maksa mitään.
 
Börje
01.08.2014 11:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täysin typerä kysymys varmaankin tulossa. Olen Teoston asiakas ja tein äsken juuri ensimmäisen teosilmoitukseni. Yllätys oli suuri kun biisiä ei lähetettykään sinne, eikä sanoituksia. Miten Teosto voi auttaa minua, jos joku esim. pöllii sävellykseni tai sanoitukseni, jos en ole sinne lähettänyt niitä todisteeksi? Joo, varmaan aika turha pelko, mutta kiinnostaa miten se homma siis muutenkin toimii.
 
varakeef
01.08.2014 11:40:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Börje: Täysin typerä kysymys varmaankin tulossa. Olen Teoston asiakas ja tein äsken juuri ensimmäisen teosilmoitukseni. Yllätys oli suuri kun biisiä ei lähetettykään sinne, eikä sanoituksia. Miten Teosto voi auttaa minua, jos joku esim. pöllii sävellykseni tai sanoitukseni, jos en ole sinne lähettänyt niitä todisteeksi?
 
Teosto ei arkistoi biisejä eikä tarjoa apua tuontyyppisten oikeudenloukkausten selvittämiseen.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
santakasa
01.08.2014 12:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vielä lisäkysymys.
 
luin ketjusta, että teostoon voisi liittyä bändinä. pitääkö paikkaansa? jos pitää niin teostossa voi varmaan myöhemmin sitten muokata bändin tietoja esim. jos jäsen vaihtuu?
 
mikäli jos bändinä ei voi liittyä, ja liityn itse yksityisenä teostoon ja ilmoitan kappaleet, joita olen säveltänyt niin saan luonnollisesti korvaukset niistä. entä jos minä ja herra ö ollaan yhdessä tehty teos, mutta herra ö ei ole teoston jäsen niin kuinka korvauksen jako tässä tapauksessa korvaantuu? esimerkiksi teemme keikan josta tulisi 1€ niin maksaako teosto mulle koko tuon euron vai jakaako se puoleen ja pitää puolet ittellään?
 
kamala tekstin pätkä...
 
Jake24-25
21.12.2015 18:52:08 (muokattu 21.12.2015 19:16:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen säveltänyt biisejä mutta yhtään ei ole vielä julkaistu albumilla (CD:nä tai digitaalisesti esim. Spotifyssa). Mikseri.netissä olen pari julkaissut. Biisini ovat minulla koneella tallennettuina. Onko minulla oikeus hakea Teoston jäsenyyttä? Lisäksi muutama biisi tullaan pian julkaisemaan omakustanteellani (myös toinen noista Mikserissä julkaistuista, tosin pidempänä versiona kuin Mikserissä julkaistu). Onko tuo Mikserillä julkaistu enää Teosto-kelpoinen eli voinko sitten jos haen Teoston jäsenyyttä merkata myös tuon Teostoon? Eli kannattaako minun ennen omakustanteeni julkaisua hakea Teoston jäseneksi? Entä ISRC-koodit, kannattaako minun hakea ne jo ennen Teoston jäsenyyttä (levyn biisit ovat masteroinnissa joten siinä ne koodit ilmeisesti tarvitsee)? Eli nyt siis masteroin vielä levyn biisejä eli missä järjestyksessä kannattaa tehdä paperihommat Teoston ja Gramexin suuntiin?
 
Edit: Kaikki julkaistavaksi tarkoitetut biisit ovat omiani. Mukana ei muita tekijöitä biiseissä eikä levyllä.
 
Edit2: Tiedän että ehkä useimpiin kysymiini asioihin olisi voinut löytyä vastaus plaraamalla tämän keskustelun sivuja mutta en jaksanut vaan ryhtyä siihen. Jos vaan lyhyesti saisi vastauksen että missä järjestyksessä minun kannattaisi nyt edetä. Eli levy ei ole vielä kokonaan valmis. Biisit ovat valmiita mutta masterointivaiheessa. Nyt punnitsen jakelukanavia ja hankin tietoa Teostosta ja Gramexista. Kiitos jos joku jaksaa vastata.
 
Sax-pappa
25.12.2015 13:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jake24-25: Olen säveltänyt biisejä mutta yhtään ei ole vielä julkaistu albumilla (CD:nä tai digitaalisesti esim. Spotifyssa). Mikseri.netissä olen pari julkaissut. Biisini ovat minulla koneella tallennettuina. Onko minulla oikeus hakea Teoston jäsenyyttä? Lisäksi muutama biisi tullaan pian julkaisemaan omakustanteellani (myös toinen noista Mikserissä julkaistuista, tosin pidempänä versiona kuin Mikserissä julkaistu). Onko tuo Mikserillä julkaistu enää Teosto-kelpoinen eli voinko sitten jos haen Teoston jäsenyyttä merkata myös tuon Teostoon? Eli kannattaako minun ennen omakustanteeni julkaisua hakea Teoston jäseneksi? Entä ISRC-koodit, kannattaako minun hakea ne jo ennen Teoston jäsenyyttä (levyn biisit ovat masteroinnissa joten siinä ne koodit ilmeisesti tarvitsee)? Eli nyt siis masteroin vielä levyn biisejä eli missä järjestyksessä kannattaa tehdä paperihommat Teoston ja Gramexin suuntiin?
 
Edit: Kaikki julkaistavaksi tarkoitetut biisit ovat omiani. Mukana ei muita tekijöitä biiseissä eikä levyllä.
 
Edit2: Tiedän että ehkä useimpiin kysymiini asioihin olisi voinut löytyä vastaus plaraamalla tämän keskustelun sivuja mutta en jaksanut vaan ryhtyä siihen. Jos vaan lyhyesti saisi vastauksen että missä järjestyksessä minun kannattaisi nyt edetä. Eli levy ei ole vielä kokonaan valmis. Biisit ovat valmiita mutta masterointivaiheessa. Nyt punnitsen jakelukanavia ja hankin tietoa Teostosta ja Gramexista. Kiitos jos joku jaksaa vastata.

Teoston asiakkaaksi (ei siis jäseneksi) voit liittyä, kun sinulla on ainakin yksi biisi julkisesti esitetty tai tallennettu.
 
Börje
27.09.2016 18:52:12 (muokattu 27.09.2016 18:52:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyyhän nää jutut varmaan googlamalla, mutta vittuilunkin uhalla kysyn kuitenkin täältä. Ajattelin käyttää CDBaby Pro:a biisin julkaisijana (http://members.cdbaby.com/pro.aspx). Pulju ilmeisesti kerää mahdollisia kertyviä tilityksiä ja palveluun kuuluu SoundExchange, joka siis on ilmeisesti jenkkilän Gramexin vastaava. Kysymys kuuluukin kannattaako/täytyykö minun liittyä myös Gramexiin? Ja ilmeisesti CDBaby Pron kautta hoituu myös ISRC-koodi. Eli ilmeisesti sitä koodiakaan ei tarvitse sittenkään vielä masteroinnin yhteydessä hommata?
 
Blueye
09.07.2017 17:08:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku kertoa, että mitä Gramexille pitää maksaa, jos laulaa jonkun toisen tekemiä lauluja.
 
Esim. jos laulan vaikka Whitney Houstonin biisin omalle levylle ja myyn levyä sitten eteenpäin omaksi hyödykseni.
 
Onko Gramex-korvaukset saman kokoisia muiden biiseistä? Siis tarkoitan, maksetaanko Whitney Houstonin biisistä samaa korvausta kuin esim. vaikka Lasse Mårtensonin biisistä?
 
Eikös levyttäjä kuitenkin joudu noista etukäteen jotakin maksamaan? Eihän levyä saa edes ulos painotalosta, jos noita korvauksia ei ole etukäteen maksettu biisien käytöstä.
 
Kiitollinen vastauksista.
 
varakeef
09.07.2017 19:46:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blueye: Voisiko joku kertoa, että mitä Gramexille pitää maksaa, jos laulaa jonkun toisen tekemiä lauluja.
 
Ei mitään. Levyttäminen sinänsä ei kerrytä Gramex-korvauksia kenellekään eikä Gramexille makseta levyttämisestä mitään.
 
Esim. jos laulan vaikka Whitney Houstonin biisin omalle levylle ja myyn levyä sitten eteenpäin omaksi hyödykseni.
 
Jos levy soisi radiossa, saisit solistina solistille kuuluvia Gramex-korvauksia. Whitneyn perikunta ei tietenkään kostu mitään siitä, että tämä on jskus levyttänyt saman kappaleen.
 
Onko Gramex-korvaukset saman kokoisia muiden biiseistä? Siis tarkoitan, maksetaanko Whitney Houstonin biisistä samaa korvausta kuin esim. vaikka Lasse Mårtensonin biisistä?
 
Aivan samat ovat korvaukset.
 
Eikös levyttäjä kuitenkin joudu noista etukäteen jotakin maksamaan? Eihän levyä saa edes ulos painotalosta, jos noita korvauksia ei ole etukäteen maksettu biisien käytöstä.
 
Tämä onkin jo sitten eri asia. Teostolle eli nykyään nbc:lle maksetaan tallennuskorvaus, joka tilitetään biisin tekijöille: säveltäjille ja sanoittajille (joskus lisäksi sovittajille, kääntäjille, kustantajalle).
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
rintapek
10.07.2017 18:00:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blueye: Voisiko joku kertoa, että mitä Gramexille pitää maksaa, jos laulaa jonkun toisen tekemiä lauluja.
 
Esim. jos laulan vaikka Whitney Houstonin biisin omalle levylle ja myyn levyä sitten eteenpäin omaksi hyödykseni.
 
Onko Gramex-korvaukset saman kokoisia muiden biiseistä? Siis tarkoitan, maksetaanko Whitney Houstonin biisistä samaa korvausta kuin esim. vaikka Lasse Mårtensonin biisistä?
 
Eikös levyttäjä kuitenkin joudu noista etukäteen jotakin maksamaan? Eihän levyä saa edes ulos painotalosta, jos noita korvauksia ei ole etukäteen maksettu biisien käytöstä.
 
Kiitollinen vastauksista.

 
Kokeiles nyt lukea vaikkapa tämä ketju ihan alusta ihan ajan kanssa.
Sinulla on nyt jotkut peruskäsitteet hukassa.
 
Voit koska tahansa laulaa Whitneyn esittämiä biisejä keikalla. Et tarvitse lupaa. Järjestäjä hoitaa teostokorvaukset. Parhaimmillaan toimitat settilistan teostolle niin osaavat maksaa korvauksia muutenkin kuin arvausten perusteella. Etenkin jos soitat o m i a biisejäsi keikalla niin ilmoitus kannattaa tehdä.
Whitneyn legendaarisimman biisin tekijä on muuten Dolly Parton.
Hänelle kuuluu teostokorvaukset ympäri maailmaa milloin tekemänsä biisi soi kenen tahansa esittämänä.
 
Whitneylle kuuluu rojaltit levymyynnistä ja grameksit milloin soi levy jolla hän laulaa. Kuin myös kaikille levyllä soittaville. Mut jos sinä laulat keikalla niin siinä ei Whitneyllä ole osaa eikä arpaa eikä hänelle kuulu penniäkään. Dollylle kuuluu.
 
Mutta jos meinaat tehdä coverbiiseistä levyn niin sinun pitää hakea siihen luvat oikeudenhaltijoilta.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
KMT
22.08.2017 03:34:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua nyt hämmentää kun oma asuinkunta on tehnyt dokumenttielokuvan ja näkyy välissä kuuluvan teostonalaista musiikkia. Oisin kuvitellut että levyssä pitäisi näkyä jotain ncb tunnuksia, vai olenko väärässä. (Mielestäni kappaleetkin pitäisi näkyä lopussa/kansipahveissa)
 
Ja ainakin yksi levymonistamo korosti että oli ääni tai video missä teostonalaista musiikkia niin pitäisi tehdä ncb:lle ilmoitus.
 
IndyAngel117
10.12.2018 18:38:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus kuulin huhuja että jotkin radiot saavat soittaa yli 20 vuotta vanhoja biisejä ilman että niiden tarvitsee maksaa teosto-korvauksia. Olenko ihan hakoteillä vai onko jutussa perää, aika paljon nimittäin radioista kuulee juuri tätä vanhempaa musiikkia. Ja minkälaisia radiokanavia nämä ovat, jos joillakin on tällainen oikeus?
 
Timo Tynkkynen
Jhuttun
20.03.2021 00:07:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Jatketaan tätä kysymyksellä, johon ei tunnu löytyvän vastausta millään.
 
Teostoon voi siis liittyä, jos on vähintään yksi äänitetty, julkisesti esitetty, tai julkaistu musiikkikappale.
 
Ja teostossa Teosilmoituksen yhteydessä ilmoitetaan kappaleen tekijät (Säveltäjä, Sovittaja, Sanoittaja).
 
1) Voidaanko siihen siis ilmoittaa kuka tahansa, vai täytyykö kaikkien ilmoitettavien myös olla teoston jäseniä.
 
Jos ilmoitetaan henkilöitä, jotka eivät ole teoston jäseniä, he ilmeisesti saavat osuutensa takautuvasti kun liittyvät. Jos siis mitään jaettavaa on.
 
2) Jos ilmoitettavien tulee olla teoston jäseniä, miten tämä onnistuu, kun eihän sanoittajalla tai säveltäjällä välttämättä ole yhtään omaa teosta kun tuota ensimmäistä teosilmoitusta tehdään?
 
3) Eikö tosiaan säveltäjä tai sanoittaja voi teoston kautta suojata teostaan, ennen kuin on saanut jonkun (luotettavan?) muusikon tekemään siitä äänityksen teostoa varten?
 
JohnJ
20.03.2021 16:35:52 (muokattu 20.03.2021 16:40:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jhuttun: Terve.
 
Jatketaan tätä kysymyksellä, johon ei tunnu löytyvän vastausta millään.
 
Teostoon voi siis liittyä, jos on vähintään yksi äänitetty, julkisesti esitetty, tai julkaistu musiikkikappale.
 
Ja teostossa Teosilmoituksen yhteydessä ilmoitetaan kappaleen tekijät (Säveltäjä, Sovittaja, Sanoittaja).
 
1) Voidaanko siihen siis ilmoittaa kuka tahansa, vai täytyykö kaikkien ilmoitettavien myös olla teoston jäseniä.
 
Jos ilmoitetaan henkilöitä, jotka eivät ole teoston jäseniä, he ilmeisesti saavat osuutensa takautuvasti kun liittyvät. Jos siis mitään jaettavaa on.
 
2) Jos ilmoitettavien tulee olla teoston jäseniä, miten tämä onnistuu, kun eihän sanoittajalla tai säveltäjällä välttämättä ole yhtään omaa teosta kun tuota ensimmäistä teosilmoitusta tehdään?
 
3) Eikö tosiaan säveltäjä tai sanoittaja voi teoston kautta suojata teostaan, ennen kuin on saanut jonkun (luotettavan?) muusikon tekemään siitä äänityksen teostoa varten?

 
1. ja 2. Ei tarvitse olla jäsen. Korvauksia saa takautuvasti, mutta vain rajatulta ajalta:
https://www.teosto.fi/musiikintekij … voiko-tilityksia-saada-takautuvasti
 
3. Teos - siis tässä tapauksessa musiikkikappale - syntyy kun se luodaan. Sen voi siis ilmoittaa teokseksi myös Teostoon heti sen synnyttyä. Ei se vaadi mitään tallennetta tai edes julkista esittämistä. Mutta toki teosta koskevia tekijänoikeusrikkomuksia voi sitten olla hieman vaikeahko todistaa ilman minkäänlaista tallennetta jonka voi ajoittaa tiettyyn hetkeen. Luulisin kyllä että jokainen säveltäjä pystyisi itse teoksestaan jonkinlaisen demon tekemään, kun eihän sen demon laadulla ole mitään merkitystä, kunhan siitä selviää sävellys, sanoitus sekä sovitus.
 
Metal meets the bone!
Jhuttun
21.03.2021 00:21:15 (muokattu 21.03.2021 00:25:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JohnJ: 1. ja 2. Ei tarvitse olla jäsen. Korvauksia saa takautuvasti, mutta vain rajatulta ajalta:
https://www.teosto.fi/musiikintekij … voiko-tilityksia-saada-takautuvasti
 
3. Teos - siis tässä tapauksessa musiikkikappale - syntyy kun se luodaan. Sen voi siis ilmoittaa teokseksi myös Teostoon heti sen synnyttyä. Ei se vaadi mitään tallennetta tai edes julkista esittämistä. Mutta toki teosta koskevia tekijänoikeusrikkomuksia voi sitten olla hieman vaikeahko todistaa ilman minkäänlaista tallennetta jonka voi ajoittaa tiettyyn hetkeen. Luulisin kyllä että jokainen säveltäjä pystyisi itse teoksestaan jonkinlaisen demon tekemään, kun eihän sen demon laadulla ole mitään merkitystä, kunhan siitä selviää sävellys, sanoitus sekä sovitus.

 
3 kohdasta pohdittua:
 
Teoston sivuilta lainattu pätkä: "Tiesitkö, että voit liittyä Teoston asiakkaaksi, kun sinulla on vähintään yksi sävellys, sanoitus, sovitus tai käännös, jota on esitetty julkisesti tai joka on tallennettu äänitteelle tai av-tallenteelle."?
 
Se ettei esimerkiksi teoksen sanoittajan tarvitse olla teoston asiakas selventääkin kyllä huomattavasti tätä asiaa.
 
Kun teosto kuitenkin välittää vain valmistaa audioteoksesta, niin ilmeisesti siihen asti mennään vain keskinäisellä sopimisella. Eihän säveltäjä välttämättä sanoita mitään, tai sanoittaja sävellä.
 
Lähinnähän tuossa tulee mieleen että sanoittaja on aika heikolla laittaessaan tuotoksiaan sovitettavaksi...
 
Deathrace King
14.05.2021 11:24:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan uuden bändini (metallia) kanssa julkaisemassa alkusyksystä debyytti EP:tä erään ulkomaalaisen levylafkan kautta ja lafka saa levyä CD:nä hyvin levitettyä maailmalle(Eurooppa, Japani, USA) ja sitten diginä pieniin radioasemiin ympäri Euroopan.
 
Gramexiin jo liityttiin, mutta tuli mieleen että kannattaisiko biisien tekijöiden liittyä myös Teostoon? Itse en ole tehnyt kuin intron ja yhden varsinaisen biisin, mutta kyseisestä biisistä työstetään sinkkua ja eräänlaista musavideota(saatiin oikeudet käyttää yhden indie-leffan materiaalia) Musa tulee siis soimaan ainakin aluksi ulkomailla jossain pienissä indie metalliradioissa, joten tuleeko sitä kautta yhtään mitään?
 
Ja jos meistä minä ja mahdollisesti muita liittyy, niin pitääkö levylafkalle ilmoittaa? Gramexilta saatiin ISRC-koodit ja ne on masterointivaiheessa tehty raitoihin ja lafkallekin kerrottu. Tuleeko Teostosta jotain vastaavia koodeja, vai riittääkö nämä?
 
Niin ja miten tuo sovittaminen? Olen ollut monia biisejä sovittamassa, niin miten ne on normaalisti teostolle ilmoitettu? Jostain luin että sävyllys/sanoitus/sovitus voisi mennä tyyliin 45/45/10, mutta osaako joku kertoa tästä enemmän. Yllättävän pieni tuo sovitusosuus minusta jos on tosiaan normaalia käyttää vain 10 %.
 
Kiitos jo etukäteen jos joku voisi vähän avata näitä ja myös antaa oman mielipiteensä onko Teostoon liittymisessä vielä tässä kohtaa mieltä.
 
Mutant Blast death 'n roll METAL! www.facebook.com/mutantblastband https://youtu.be/jqyc8FsIolc
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 511 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «