Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä musiikkia DJ saa soittaa?
1
Diffy
10.11.2021 10:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloitteleva DJ ja tähän mennessä oon harjoitellut miksaamista striimauspalvelun (Tidal) kautta dj Pro:lla.
 
Haluaisin mennä soittamaan häihin ja pikkujouluihin ym. yksityistilaisuuksiin. Tiedän, että kaikki soitettava musiikki pitäisi omistaa tiedostona, jos soittaa _julkisissa_ tilaisuuksissa. Miten homma menee yksityisissä juhlissa? Olenko huono ihminen ja lainrikkoja jos miksailen striimauspalvelun kautta biisejä?
 
Oon ollut häissä, joissa olen nähnyt DJ:n käyttävän Spotifyta. Onkohan tämä kuinka yleistä ja miten "sallittua"?
 
Haluaisin testata muutaman keikan tuttujen kautta ja tunnustella onko DJ-soittaminen oma juttu. Ison musakirjaston kokoaminen tiedostoina ja niistä maksaminen tuntuu tässä vaiheessa ylettömän kalliilta ja vaivalloiselta. Varsinkaan kun en soittele missään ravintoloissa/klubeilla vaan juhlissa, joihin on kutsuttu vieraat eikä niihin ole vapaata pääsyä ulkopuolisille ihmisille.
 
Otan myös vastaan vinkkejä ja kokemuksia siitä, miten saa mahdollisimman edullisesti ja helposti ihan laillisesti niitä biisejä itselleen. Tästäkin aiheesta on vaikea löytää tietoa.
 
Kiitos asiallisista vastauksista!
 
JohnJ
10.11.2021 13:01:02 (muokattu 10.11.2021 13:16:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diffy: Tiedän, että kaikki soitettava musiikki pitäisi omistaa tiedostona, jos soittaa _julkisissa_ tilaisuuksissa.
 
Ei pidä. Siis Teoston kannalta sillä ole mitään merkitystä soitatko sitä musiikkia kovalevyltä, kasettisoittimesta, tai vaikka veivattavasta gramofonista. Julkisen tapahtuman järjestäjällä pitää vain olla lupa musiikin julkiseen esittämiseen. Jos olet esim. baarissa tai ravintolassa soittamassa, niillä yleensä kyllä pitäisi olla luvat jo muutenkin kunnossa, jos musiikkia soittavat tiloissaan missään muodossa.
 
Mutta tietysti tässä tulee se, että Spotifyn ja muiden vastaavien palveluiden käyttö on käyttöehtojen mukaan sallittu vain yksityiskäyttöön, joten siinä on sitten toinen asia jonka kiertämisestä en itse tiedä mitään. Näihin varmasti oikeat DJ:t osaavat kommentoida paremmin.
 
Tässä lisää siitä aiheesta, ja varmaan sama koskee muitakin vastaavia palveluita.
https://support.spotify.com/fi/article/spotify-public-commercial-use/
Mutta olettaisin että löytyy myös suoratoistopalveluita tällaiseen julkiseen käyttöön.
 
Miten homma menee yksityisissä juhlissa?
 
Yksityistilaisuuksiin esityslupaa ei tarvita. Ja silloin ei tasan varmasti ketään kiinnosta sekään vaikka soittaisit suoraan Spotifystakin.
 
Olenko huono ihminen ja lainrikkoja jos miksailen striimauspalvelun kautta biisejä?
Oon ollut häissä, joissa olen nähnyt DJ:n käyttävän Spotifyta. Onkohan tämä kuinka yleistä ja miten "sallittua"?
 
Ks. ensimmäinen vastaus.
 
Ja tuolta lisätiedot esitysluvista: https://www.teosto.fi/musiikin-kayttoluvat/mihin-lupa-tarvitaan/
 
Käsitin aluksi että tarkoitit nimenomaan Teostoon liittyviä juttuja, siksi vastauksestani tuli ehkä vähän sekava. Mutta ehkä tuosta jotain hyötyä on, ja varmaan musiikin hankkimiseen DJ-käyttöön muut osaa kommentoida paremmin, siitä en itse tiedä juuri mitään.
 
Metal meets the bone!
morfin_mafer
04.12.2021 16:53:24 (muokattu 04.12.2021 16:56:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JohnJ: Mutta tietysti tässä tulee se, että Spotifyn ja muiden vastaavien palveluiden käyttö on käyttöehtojen mukaan sallittu vain yksityiskäyttöön, joten siinä on sitten toinen asia jonka kiertämisestä en itse tiedä mitään. Näihin varmasti oikeat DJ:t osaavat kommentoida paremmin.
 
Spotifystä ja YouTubesta ei saa soittaa vaikka olisi mitkä DJ-luvat koska Spotify ei enää myy DJ-lisenssejä olenkaan vaan tähän on perustettu ihan oma maksullinen palvelunsa nimeltä Brand Your Music.
 
Sitten kun on ostanut ne DJ-luvat niin saa mennä vaikka paikalliseen kirjastoon ja lainata levyt itselleen ja kopioida ne tiedostoiksi omalle koneelle jo kukkarosta on levyjen hankinta kiinni.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «