Aihe: Sanoittamisen perusteet | |
---|
|
^Kannattaa lukea jokunen englanninkielinen sanoittamisenopas. Niitä kyllä löytyy ihan hurumykkänä ja on joka lähtöön. Joku toinen voisikin sitten suositella, että mikä olisi hyvä teos. Clap the barber... |
ankkiz 14.02.2008 22:10:02 (muokattu 14.02.2008 22:11:54) | |
|
Osaisikohan joku suositella jotain perusteoksia lyriikoiden tulkitsemista koskien? Yleensä laulujen sanojen merkitys jää minulle ihan pimentoon, ja laulun sanat tuntuvat lauseilta lauseiden perään ilman mitään sidettä toisiinsa - Tai pahimmassa tapauksessa jopa vain sanoja sanojen perään. Yleensä siis jätänkin siis kuunnellessani sanat aikalailla huomiotta ja keskityn melodiaan. Välillä saatan hymähtää jollekkin lauseelle, jos se onnistuu sieltä edukseen hyppäämään esiin, mutta siihen se usein jääkin. Tämä vähentää todella paljon sitä nautintoa, mikä varmaan olisi mahdollisuus biiseistä saada?
Poikkeuksena blues, jossa on yleensä hyvin selvät sanat, jotka vielä toistetaankin pariin kertaan, että minunkaltainenkin puuäly pääsee juonesta jyvälle: 1. lause a) Meitin peipi on lähteny. LIKKI 1. lause b) Meitin peipi on tosiaanki lähteny. SOOLO 2. lause a) Nyt meitti on yksin. LIKKI 2. lause b) Meitti niinku tosiaanki on yksin.
Tarina: Nainen lähti -> mies jäi yksin -OK, simppeliä. HALPA kakkos-/projektiskepa haussa. |
|
Huvitti katsoa telkusta kirjamaa-ohjelman porvoossa tehtyä jaksoa. Siinä pari-kolme paikallista nuorta mimmiä haastatteli aw yrjänää. Yks heistä kysyi ihan viattomasti, että tarkoitatsä mitään noilla sun sanoituksillasi vai onks ne aivotonta diibadaabaa vaan. Ilmeestä päätellen aw ei oikein tykännyt faninsa kommentista... Lehmä on turvallinen valinta. |
Mirk0 23.04.2008 18:58:49 (muokattu 23.04.2008 18:59:11) | |
|
Sanottamalla oppii sanoittamaan, niin kuin soittamaan soittamalla. Harjoitusta, ei siihen tarvitse mitään äidinkielen kirjatietous lahjoja, toisilla vain on taitoja sanoituksiin. Kuse tuubaas vai mitä sä soititkaan? |
|
Sanottamalla oppii sanoittamaan, niin kuin soittamaan soittamalla. Harjoitusta, ei siihen tarvitse mitään äidinkielen kirjatietous lahjoja, toisilla vain on taitoja sanoituksiin. Jotenkin vaikuttaa provolta. Miten kahteen riviin muuten saa mahtumaan tuommoisen määrän virheitä, jos ei tarkoituksella? One kind of music only - the good kind |
|
Jotenkin vaikuttaa provolta. Miten kahteen riviin muuten saa mahtumaan tuommoisen määrän virheitä, jos ei tarkoituksella? :) Neroutta? http://www.lyyrica.org/sanoittaja/ |
|
miks jollekin lyriikan kirjoittaiselle pitäisi olla jotkin perusteet..? okei siinä määrin, että pitää sovitaa sanat meltsuun, mutta eihän lyriikan tekemiselle kait mitään muita normeja ole... kummaa... mie kirjotan ainakin silleen ku tekkee mieli. no eipä wissii... |
|
kummaa... mie kirjotan ainakin silleen ku tekkee mieli. :) Eiköhän me kaikki? *
sanoittaminen.blogspot.com
*
ennenkuulumatonta.blogspot.com
*
www.lyyrica.org/sanoittaja
* |
|
miks jollekin lyriikan kirjoittaiselle pitäisi olla jotkin perusteet..? okei siinä määrin, että pitää sovitaa sanat meltsuun, mutta eihän lyriikan tekemiselle kait mitään muita normeja ole... kummaa... mie kirjotan ainakin silleen ku tekkee mieli. Hoho, voi vittu. Kuus sivua tekstiä ja sä et oo lukenu niistä yhtäkään. ;D |
|
vitutti vaan tuo topikin nimi... no eipä wissii... |
|
Plussaa plussaa! Eihän muotoseikkojen tosiaan tarvitse kahlita, minua ainakin kiinnosti kovasti myös teoreettinen katsaus asiaan. Lienenkö jälleen amatöörimäinen populaarimusiikin ystävä, kun minusta Eppujen sanoitukset juurikin leikittelevät suomen kielellä tavalla johon moni ei pysty. Vaan onpa tainnut tulla jo äidin maidossa nuo taidot. Kaikki me muuten ollaan joskus pilkkusäännötkin koulussa opeteltu eikä se kovin monen kirjoittamista estä että ne tietää. Joillakin näköjään oikeinkirjoitus on jäänyt käymättä... Mutta ymmärrän kyllä senkin pointin, ettei musiikkin pelkästään säännöillä tehdä, tuskin aloittajakaan tätä tarkoitti. Oli kiva lukea myös asiallisia kommentteja ja muiden tapoja tehdä biisejä! |
|
Huh huh. Miten sanoittamisen perusteista voi saada noin paljon tekstiä :D joo mut plussaa. Lets Rock! |
Dimmo 29.12.2009 12:42:28 (muokattu 29.12.2009 12:43:31) | |
|
Sanoituksien tekemistavoiksi on useita eri vaihtoehtoja. Usein miten sanoitukset tulevat itsestään sisältä ja niin myös ideat niihin. Yleensä kimmokkeen sanotuksiin saa jostain tapahtumasta tai asiasta, mikä itseään jossain määrin kiinnostaa/koskettaa. Idea on siis mielestäni tärkeintä sanotusten alkua ajatellen. Tämän jälkeen, kun idea on paperilla, on tietenkin hallittava se teoriapuoli siinä määrin ettei kirjoita ihan mitä sattuu ja miten sattuu. Riimit on tärkeä osa sanoitusten sointuvuutta, mutta eihän ne välttämättömiä ole. Sanojen pituudet ja painotettavuudet (usein tavuja) vaikuttavat sanojen sointumista melodiaan aivan yhtä paljon. Ja loppujen lopuksi kaikilla on vielä ihan oma taiteellinen näkemys lyriikoistaan. Kannattaa vaan suoltaa sitä ajatusta paperille ja sen jälkeen hieroa ja laulaa sitä niihin melodioihin. |
Suoviitta 08.03.2010 03:47:29 (muokattu 08.03.2010 03:48:50) | |
|
Hieno teksti. Pitää siihen paneutumani joskus myöhemmällä ajalla, kun aikaa on hieman reilummasti (nythän on jo lapsosien nukkumaanmenoaika, olipa loma tahi ei). Tuommoiset työkalut olisi parasta opetella niin että ne tulevat sanoitustyön ollessa vauhdissa selkäytimestä sen kummemmin miettimättä jos niistä tahtoo reviskellä jotakin hyötyäkin. Sanoittaminen on mielenkiintoista ja kyllä tuommoisille infopläjäyksille on käyttöäkin, vaikka jotkut sanoitukset saattaisivat vähin faktoin pertuntumaltatehtyinäkin kuulostaa mahtavilta (silloin kysymys lienee luonnonlahjakkuudesta rytmitystekniikan sun muun suhteen, raudanluja kokemus teksteilystä tai tietämystuntemus lyriikasta taiteenlajina noin muuten). Ei tällaiset ole luovuuden kahlitsemista. Kun kielen kujeet ja säännöt ymmärtää ja sisäistää, voi niillä leikkiä ja niitä pyöritellä sangen kivoin tuloksin. Kun säännöt tietää, niitä on hauska joskus rikkoa. Syövät syövät syövät. |
|
Mainio kirjoitus, Renki! On merkillepantavaa havaita, miten monta kirjoittajaa lyriikan perusteiden hallinta ei tunnu kiinnostavan lainkaan. Samoin monen keskusteluunosallistujan olematon suomentaito hyytää. Näillä seikoilla on yhteys, ja seuraukset ovat surkuteltavan selvästi havaittavissa kotimaisessa musiikkikentässä. Ajatella, mikäli kitaransoittoon suhtauduttaisiin yhtä lailla? Ett emmää niikö jaksa alkaa soettammaa minkää käyttö ohjeitte mukkaa kö mää ossaa ja soita nii sika hyvin jo muutennii? Aakkositta ei lue. Kielen sointia ja rytmiä ei tavoita hallitsematta ensin kieltä. |
NHR 07.04.2010 17:01:02 | |
|
sinkula: Aakkositta ei lue. Kielen sointia ja rytmiä ei tavoita hallitsematta ensin kieltä. Niinno, määki kirjotan nykyään suunnilleen niinku puhusinki, mut väitän silti, et kylse kieli oikeesti hallussa on suunnilleen siinäku sullaki. Tää on kuitenki vaan nettipalsta, lyriikat on sit taas asia erikseen... "I don't know anything about music. In my line you don't have to." - Elvis Presley |
|
Joo, kyllmä hiffaammitä sä meinaat; mäki bamlaanniiku skrivaan tai voissen shingsaa toisinkipäi. Mut tärkeint o tsennaa se pointti, ett sä et skulaa etkä dshungaa mitekää snygist ilman treenii, vaik sä oisit kuin föddannu jonku Sibben gosseks. Tai jentaks. Sama se o skrivaamisesski. Ennenku sä pääset föraa bamarien beesiin, sun on tarttenu tehä snadist duunii. Ja toiste snadist vilt. Jotku pluggaa ikäns eikä ikinä bonjaa kui ne klaarais ees yhen juitsun. Tää o fakta. |
NHR 08.04.2010 16:58:59 | |
|
Hehjoo, puoliikaa en varmaan tosta ymmärtäny, mut silti + :D "I don't know anything about music. In my line you don't have to." - Elvis Presley |
Gumar 16.09.2010 18:42:30 (muokattu 16.09.2010 18:43:29) | |
|
Jos haluaa kirjoittaa suomenkielistä lyriikkaa niin, että kieli kuulostaa laulettuna edes miten kuten luontevalta, sanoittamisen säännöistä on todellakin hyötyä. Tällä hetkellä suomenkielisen sanoittamisen tila ei ole kehuttava. Suurin ongelma on ehdottomasti se, että sanoja painotetaan väärin. Suomessa paino on AINA sanan ensimmäisellä tavulla, ellei kyse ole lainasanasta tai ulkomaisesta nimestä. Väärästä painottamisesta johtuen POliisi vaihtuu poLIIsiksi jne. Erityisen epäsuomenkieliseltä kuulostavaa jälkeä tulee silloin, kun paino on kaksi- tai kolmitavuisen sanan toisella tavulla. Ja sehän on aivan selvää, että joku voi tehdä toimivaa sanoitusta ilman, että opettelee kaikki tämän FAQin alussa mainitut säännöt. Mutta mikäli sanoitus toimii lopulta (melodian kanssa), on sanoittaja lähes poikkeuksetta noudattanut (ehkä tiedostamattaan) ainakin suurinta osaa näistä säännöistä. Säännöt on siis laadittu jälkikäteen, kun on mietitty, miksi joku sanoitus kuulostaa luontevalta ja joku toinen ei. Niitä ei siis ole tehty kiusaksi vaan siksi, että teknisesti hyviä sanoituksia hallitsee tietty säännönmukaisuus. Tietenkin kaikki nämä neuvot voi tiivistää näin: Kirjoittakaa lyriikkaa, joka kuulostaa laulettuna luontevalta ja hyvältä. Jeesus sanoo: "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa." Matt.24:35 |
|
Gumar: ....mikäli sanoitus toimii lopulta (melodian kanssa), on sanoittaja lähes poikkeuksetta noudattanut (ehkä tiedostamattaan) ainakin suurinta osaa näistä säännöistä... Toki sääntöjä nimenomaisesti, tieten ja harkiten rikkomallakin voi päästä hyvään tulokseen. Näin esim. Martti Syrjän kohdalla. Osittain kyse on myös makuasioista, mutta myös tietämyksen tasosta: Vanhan liiton jantterit eivät koskaan hyväksy muuta kuin toivokärkiläistä sanoitustekniikkaa, mutta nuoremman polven vallitseva näkemys tuntuu olevan se, ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä tätäkään asiaa. Esim: En sanoittaisi reggeitä ja iskelmää samalla tekniikalla. Se ei johtaisi luontevan kuuloiseen lopputulokseen molempien kohdalla. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|