Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kirjoita huonoin sanoitus
1 2 3 4 540 41 42 43 44
velipesonen
15.08.2011 15:13:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä oli vasta kahdentoista kun sut puhki niitettiin - sä sait istuu junasta toiseen vailla tietoo mistä sä oot, ei määränpää ois kiinnostanukaan. Sun isäs oli pikkuruinen rottavirkamies - viikset tanassa se kuskasi lahjoja sullekin kunnes yksi päivä oli vain kuollu. Hautajaisiin saapui sun tätis jota inhosit enemmän kuin ketää - susta tuntu kuin joku outo voima ois vetäny sua arkun perässä syvyyteen. Sun äitis alko elään jonki jätkän kaa joka osti sulle tikkarin silloin tällöin mut sä sait kuunnella pahvisten seinien läpi kui sun äitis voihkii sen rivon sedän kynsissä...se jätkä käytti peililaseja ja halpaa partavettä, se alko etoon ja jossain pienen sielus syyvyyksissä sä aloit janota kostoa. Viikonloppuisin sun tyhmät serkut tuli käymään ja sä sait kuunnella niiden elvistelyy ja pikkuprinsessoiden valheita olemattomista seksiseikkailuista jätkien kaa joiden autojen kumit oli sileetä kuin sen vauvan peppu joka abortoitiin vanhimman siskon kaupunkiretken jäljiltä elokuussa. Sä vannoit olevas kova kinkku ja pistäväs kylmäks mieluummin sen jätkän kuin oman lapses - sit sä aloit voimaan pahoin. (JATKUU)
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
oo-p
15.08.2011 15:56:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen:
 
Yksi asia joka on kyllä aika ihmeellinen ja usein vähän kyseenalaistettava on tuo Sinä/sä-muodossa menevä lyriikka. Sitä löytyy just tuolta akselilta, joka pyrkii vetoamaan nuoriin tai vähän vanhempiin naisihmisiin. Miehille harvemmin lauletaan noin.
Kysymys kuuluukin, että mikä luonnollinen asetelma maailmassa saa jonkun luennoimaan toiselle tämän omista tekemisistä, vain ja ainoastaan kertoakseen mitä tämä on tehnyt, ilman mitään analysointia. Tai jos jotain, niin sitten "Sä et enää enempää voi kestää, vaan murtuneena odotat" -meininkiä.
 
Ensimmäisenä tulee mieleen 80-luvun porirokki ja siihen rinnastuvat artistit. Joissa kuitenkin usein lauletaan kolmannessa persoonassa nostalgisoiden; "Hän joskus oli valtiatar tämän korttelin/ mutta aika riipi haavat sydämeen/ Häntä kumarrettiin luottaen vain hänen kauneuteen/ mutta lasiset unelmat ne eivät kestäneet"
 
:l
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
velipesonen
15.08.2011 16:10:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oo-p: Kysymys kuuluukin, että mikä luonnollinen asetelma maailmassa saa jonkun luennoimaan toiselle tämän omista tekemisistä, vain ja ainoastaan kertoakseen mitä tämä on tehnyt, ilman mitään analysointia.
 
Sitten sinne voi lisätä jonkin iskulauseen omaa älykkyyttään korostaakseen. Oman nenäkkyyden korostaminen syö poikkeuksetta tehoja tekstistä - ketä kiinnostaa runoilijan itsensä asiat, varsinkaan äly?
 
Vähemmän käytetty keino voisi olla kertoa pelkästään siitä mitä ei ole tai ei tapahdu. Helppo tapa testata konstia on ottaa jokin tuttu teksti ja kääntää kaikki negaatioksi, vaikkapa Leather Nunin Primemoverista:
 
I'm not a primemover
I'm not the spearhead
I'm not the wardog
 
Rolling down the street unlike a heatwave
unlike a nuclear blast
not burning your body
neither your soul
 
Say can you feel it
on the surface, outside.
 
Vaihtoehtoja negaation käyttöön on monia, jos pysytellään kokonaisen ajatuksen kääntämisessä tai paremminkin kieltämisessä. Jos taas tekee mieli kieltää jok'ikinen sanakin, pitää luonnollisesti huolehtia että lopullinen merkitys on alkuperäisen negaatio (pariton määrä kieltoja). Tällöin ajaudutaan epäsystematiikkaan jos kerran kiellettävissä olevien termien määrä on parillinen. Suosittelen siis systemaattisuussyistä primitiivisempää tapaa.
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
oo-p
15.08.2011 19:51:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuu mulle keinuttaan persettä
mä sanon sulle että
sä oot mulle tärkee ihminen
ja sä sytytät mussa kaipauksen
 
Niinku kivee mun lahkees
riittääkö rahkees
 
lähtee pelimiehen messiin joo
yhtyy kiihkeeseen sessioon
sillä mä oikee pleijeri oon
raukkauden K.O ja kaikki on Ok
 
...hmh. Aattelin lähtä lähestymään huonon räpin keinoin, mutta tuossahan on iteasiassa parit ihan jees riimit. Itseäni kuitenkin ärsyttää tämänpäivän rap-musiikissa, etenkin siinä jota valtamedioissa soi, tietty yksipuolisuus. Tuntuu että aika monilla oikea sanottava puuttuu täysin ja näin ollen tekstit ovat vain huonoja pastisseja toisistaan.
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
velipesonen
15.08.2011 19:56:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oo-p: ...hmh. Aattelin lähtä lähestymään huonon räpin keinoin, mutta tuossahan on iteasiassa parit ihan jees riimit. Itseäni kuitenkin ärsyttää tämänpäivän rap-musiikissa, etenkin siinä jota valtamedioissa soi, tietty yksipuolisuus. Tuntuu että aika monilla oikea sanottava puuttuu täysin ja näin ollen tekstit ovat vain huonoja pastisseja toisistaan.
 
Sisällöllisesti tämä avaa uusia uria huonouteen, onhan parisuhdepohdinta jotenkin substanssiltaan painavampaa tavaraa kuin yksilön haaveilu. Jos parisuhdepohdinnan onnistuu tekemään jotenkin filosofisesti täysin ala-arvoisella tavalla ja sitten vielä lopuksi hutiin l. väärin, siinä voisi olla kaikkein huonoin. Vähän niin kuin että tämä kertojahenkilö on täysin viheliäinen ja sitten vielä falski eikä tietenkään tajua itse kumpaakaan asiantilaa.
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
oo-p
15.08.2011 20:05:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: ...
 
Vähemmän käytetty keino voisi olla kertoa pelkästään siitä mitä ei ole tai ei tapahdu. Helppo tapa testata konstia on ottaa jokin tuttu teksti ja kääntää kaikki negaatioksi, vaikkapa Leather Nunin Primemoverista:...

 
Ihan hauska näkökulma. Testasin negatioimista ensimmäiseen mieleeni tulleeseen ralliin, joka sattui tässä tapauksessa olemaan Putron kirjoittama.
 
et pistä avainta lukkoon
se ei narahda
aivan kuin suruaan sois
et tunne viileää tuulta
joka kasvoillesi käy
ja varisee pois
 
Lopputulos on yllättäin aika hauska. Kyseessä on hyvin stereotyyppinen Putro-teksti, mutta kyllä, meininki muuttuu heti vähän vääntämällä tehdyn tuntoiseksi.
 
Piiskaa!
Hei beibi älä anna piiskaa!
Hei beibi ethän tee mulle niin!
 
Usein hyvässä tekstissä negaatiota käyttämällä yksinkertaisen asian voi sanoa monimutkaisesti. Tosin tarvii hyvät perusteet sille, että asioita ilmaistaan liiallisella kiertelemisellä. Tehokeinoja tulee osata käyttää oikein.
 
Testaan:
 
En vettä juo
En mehuakaan
En edes kaljaa
 
Tämä ei koiran oo
ei vuohen oo
kun nostan maljaa
 
Jossa maitoa on
 
...öh. ..hitsi, mitähän minä koitan tässä oikein viestiä.. ...täytyy pitää pieni mietintähetki.
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
velipesonen
15.08.2011 20:29:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos negaation kohteena on jokin tunnelma tai tuokiokuva, on lopputulos miltei sama kuin ilman negaatiotakin, tarina kertoo nyt vain sen jonkin puutteesta ja se jokin kuvaillaan yhtä hyvin kuin jos se olisi läsnä. Miksei siis voisi olla läsnä?
 
Mutta jostain taasen tulee semmoinen villi olo että runoilija on ottanut asiakseen luetella, mitä kaikkea ei ole, ja vielä näkee vaivan kieltääkseen. Sellainen lähestyy skeptikkojen ajatusmaailmaa.
 
Et ole lehdetön puu:
 
Jossain lähempänä kulje en, en ihmettelekään
mikset itke kun kerran huomaat että luonas oon
ollut ainiaan
minähän se olin koko ajan vain.
 
Etääntymisen eksakti negaatio on läheneminen; liikkeen negaatio on liike vastakkaiseen suuntaan tai sitten liikkeen puuttuminen eli paikallaanolo. Kumpi? Mielestäni on edettävä sen mukaan miten asia alun perin ilmaistaan, onko liikkeen suunta ilmaistu vai ei. Jos puhutaan vain liikkeestä niin negaatio olkoon liikkeen poisto tykkänään. Läsnäolon mahdottomuuden negaatio on ikuinen, välttämätön läsnäolo, ja minän negaation negaatio on itsen korostaminen alleviivaten.
 
Olisikin hauska kuulla jos joku runoilija olisi luonnossa kävellessään ja vihannan puun nähdessään saanut ahaa-elämyksen ja tokaissut "Et ole lehdetön puu!" Luulen sellaisen olevan mahdotonta. Ja koska se on mahdotonta, se on huonouden lähde. Et siis ole lehdetön puu.
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
Linsessa
16.08.2011 18:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei auta, pakko on yrittää tätäkin lajia, osaisinkohan huonon tehdä....... :)
 
Kalsarimies, nyt tuli tänne kalsarimies.
Posket pullollaan, syö suklaata.
Kalsarimies, nyt tuli tänne kalsarimies.
postiluukusta, mainoslehdessä.
 
Kalsarimies, Anttilan kalsarimies.
Sulle näytän kauneimmat rintaliivini,
jos haluat vaikka niihin uida,
tai vaikka et haluaisikaan.
 
Elämä on ihmisen parasta aikaa... -Nykäsen Masa
JCM
16.08.2011 19:08:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin!! Jeiii!!
------
 
Naiset
 
Ei pitsinnypläys mua kiinnosta
mut olkkarissa seison villarulla kädessä
onpa tosi kauniin oranssi
toi sun uus hieno Singeri
häämatka, välimeren aurinko kimmeltää
muotinäytös Milano
iltapuku, kietaisuhame, musta toppi
ja vaatteet joululahjaksi
 
naiset on tarpeellisia
naiset on keittiössä
naiset on hoitamassa isoisiä
naiset on turvallisia
naiset on palloaivoja
naiset on mukana synnytyksessä
 
Lauantai-ilta lähekkäin
yhdessä konditorian leivoshyllyllä
mul on karvaläpät päässä niityllä
sä laukaiset ja se on siellä sisässä
Demi Moore miehet selättää
kyllä tää HD:n laatu hämmentää
polvihousut sulla on
Rihanna olympiastadion
 
naiset on romanttisia
naiset on vauvasivuilla
naiset on tuomassa aamupalaa
naiset on täynnä rakkautta
naiset on pyykillä
naiset on nättejä nahkahousuissa
 
naiset on tunteellisia
naiset on mykkäkoulua
naiset on itkemässä grillijonossa
naiset on rakastajia
naiset on tupperware-illoissa
naiset on loppuun asti kakskymppisiä
 
naiset on meidän ystäviä
pöntön rengas alhaalla
velipesonen
16.08.2011 19:15:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Linsessa: Kalsarimies
 
Ikävä tuottaa pettymys mutta tämä on jossain määrin hellyttävä sekä alusvaatemallin että kertojan kannalta. Kaikki huonoudelle ominainen tunkkaisuus puuttuu.
 
JCM: Naiset
 
Ahdistavaa ja sekoilevaa mutta rikkoo yhtä säännöistämme eli käyttää väsytystaktiikkaa... ...
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
Linsessa
16.08.2011 20:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Ikävä tuottaa pettymys mutta tämä on jossain määrin hellyttävä sekä alusvaatemallin että kertojan kannalta. Kaikki huonoudelle ominainen tunkkaisuus puuttuu.
 
pahus... :D pitää yrittää parantaa. Eikun huonontaa... eikun....
 
Elämä on ihmisen parasta aikaa... -Nykäsen Masa
tatta
17.08.2011 12:16:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: JCM
 
Ahdistavaa ja sekoilevaa mutta rikkoo yhtä säännöistämme eli käyttää väsytystaktiikkaa... ...

 
Siitäkin huolimatta, että teksti ylittää kymmenen riviä, niin jäiköhän kenties huomaamatta, mistä tekstissä on kyse? :)
Voiskohan joku Idols tähti esittää kappaleen :)
 
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not! Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä....
velipesonen
17.08.2011 12:33:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tatta: Siitäkin huolimatta, että teksti ylittää kymmenen riviä, niin jäiköhän kenties huomaamatta, mistä tekstissä on kyse? :)
 
En tiedä. Mistä on?
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
tatta
17.08.2011 12:44:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: En tiedä. Mistä on?
 
Miehet: H.Pakarinen :D Uskoisin näin
 
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not! Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä....
velipesonen
17.08.2011 13:02:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tatta: Miehet: H.Pakarinen :D Uskoisin näin
 
En muista millainen Pakarisen sanoitus tarkkaan ottaen oli mutta jos tämä on siitä suoraan transformoitu tuotos niin haluan painottaa että täällä on tarkoitus keksiä itse eikä laittaa huonoutta kenenkään muun piikkiin.
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
JCM
17.08.2011 13:12:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: En muista millainen Pakarisen sanoitus tarkkaan ottaen oli mutta jos tämä on siitä suoraan transformoitu tuotos niin haluan painottaa että täällä on tarkoitus keksiä itse eikä laittaa huonoutta kenenkään muun piikkiin.
 
Sorry. Ajattelin heittää tommosen välipalan tänne syötiksi. Tämä on kuitenkin palstan suosituin ketju tällä hetkellä, eikä kukaan ole onnistunut vielä tekemään likikään niin huonoa tekstiä kuin on alunperin tuossa Pakariselle räätälöidyssä kurabiisissä.
 
Siinä vähän haastetta. Jos haluatte ketjun pitää ns. vakavamielisenä ja yrittää "parhaanne".
velipesonen
17.08.2011 13:24:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JCM: Sorry. Ajattelin heittää tommosen välipalan tänne syötiksi. Tämä on kuitenkin palstan suosituin ketju tällä hetkellä, eikä kukaan ole onnistunut vielä tekemään likikään niin huonoa tekstiä kuin on alunperin tuossa Pakariselle räätälöidyssä kurabiisissä.
 
Siinä vähän haastetta. Jos haluatte ketjun pitää ns. vakavamielisenä ja yrittää "parhaanne".

 
Siinä on todellista haastetta mutta sen takiahan täällä eletään. Ammattilaiset ovat aina ammattilaisia ja me amatöörit saamme vain suu auki ihmetellä kuinka alas oikein treenattu kehäkettu pääsekin. Jos olisit jättänyt yhteen säkeistöön ja yhteen kertosäkeeseen olisi ketjun perusehto täyttynyt enkä ainakaan minä olisi tajunnut huijausta.
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
Lennu
18.08.2011 01:46:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän jotain kantaaottavampaa sympatianhakutwistillä:
 
Työläisvauva
 
Vauvana mulla tuli kakka vaippaan
Äiti tuli aina pyyhkimään
Poikana tuhlasin kaikki rahani karkkiin
Äiti kyllä minua ymmärsi
 
Nyt tulee töissä kakkaa niskaan
Mutta äiti on jo mennyt
Ei ole niskassakaan enää vaippaa
Kun äitiä mä ikävöin
 
my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
Old Joe
19.08.2011 00:03:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Vähän jotain kantaaottavampaa sympatianhakutwistillä:
 
Työläisvauva
 
Vauvana mulla tuli kakka vaippaan
Äiti tuli aina pyyhkimään
Poikana tuhlasin kaikki rahani karkkiin
Äiti kyllä minua ymmärsi
 
Nyt tulee töissä kakkaa niskaan
Mutta äiti on jo mennyt
Ei ole niskassakaan enää vaippaa
Kun äitiä mä ikävöin

 
Kakka vitsit ovat niiiiin käytettyjä teho keinoina, että siitä kyllä irtoaa huonous pisteitä. Toisaalta tuossa on tarinan tynkää sen verran, että se nostaa tason ei hirveän huonoksi.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Funkånaut
19.08.2011 01:11:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävelen kadulla, tiirailen pyllyjä, raksamies täyttää myllyä
Ihmettelen, miksi näin on.
Kadulla karulla, huuhdotaan kurkkuja kuivia Jallulla*
Otin huikan, näin on.
 
Sade karu huuhtoo katuja, sataa taasen rakeita
Ei oo takeita, ei oo satuja
Tiellä tällä, sekä elämällä, joka säällä
Mä oon täällä, päällä
 
Feminismi ja logiikka eivät ole kovin läheisiä ystäviä. Nuages
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 540 41 42 43 44

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «