Aihe: Panorointi FAQ | |
---|
JoKo 01.08.2005 13:11:50 | |
|
Tässä taiteilija/tuottaja Lee "Scratch" Perryn ajatuksia panoroinnista : "Well mono mean one heart, one thought, one love, one destiny, one aim, one alternative. So I defend only the one" | |
....jossa jokin musiikin elementti "vetää" stereokuvaa johonkin suuntaan. Erittäin hieno tehokeino! Esimerkiksi jos keskellä biisiä dramaattinen kohta, niin siihen sopii tuollainen; stereokuva saa melkeinpä "kaatua"... (Eihän se tietenkään mukavan kuuloista pitkäaikaisesti ole). Toisaalta staattinen stereokuvakin toimii esim. musiikissa jonka on tarkoitus ahdistaa tai olla haikea. Hauska kikka, joka toimi ainakin yhdessä omassa biisissä oli laittaa kaikki rumpuelementit aivan keskelle (tuntuu hakkaavan keskelle päätä), basso hitusen sivuille, mutta nopeasti, mutta tarkasti tahdissa, vaihtuen puolelta toiselle ja korkeammat äänet vähän enemmän sivuille. Ja sama (kapeahko) kuva täysin staattisena läpi biisin. (lukuunottamatta basson nopeaa liikettä). Enpä ole koskaan miettinyt miten noita oikeaoppisesti pitäisi tehdä. Aina biisin aiheuttaman fiiliksen mukaan yritän tehdä myös pannaukset. Mitä sitä muita miellyttämään kuin itseään... :) | bfr 03.10.2005 16:36:54 | |
|
Ainakin hevissä noille kitaroille on tapana tehdä levitysviive, eli yks kitararaita panoridaan vasemmalle, yks keskelle ja yks oikeelle. Sitten sitä vasemmalle tai oikealle panoroitua kitararaitaa siirrettään noin 7ms eteenpäin että se panorointi kuuluu. Tollatavalla niistä kitaroista saa massiivisemman kuuloset ja ne jättää tilaa laululle siihen keskelle. Eikös tuossa tapauksessa ole kyse vaihevirheestä, jolloin kitarat menettävätkin kokonaan suuntansa? | |
Eikös tuossa tapauksessa ole kyse vaihevirheestä, jolloin kitarat menettävätkin kokonaan suuntansa? Vaihevirhe syntyy käsittääkseni siten että esim. bassorumpu mikitetään kummaltakin puolelta (siis edestä ja takaa, ei sivuilta) ja sitten kun näitä molemipia nauhoituksia kuunnellaan samaan aikaan syntyy vaihevirhe, joka voidaan korjata kompressorilla. Näin olen ymmärtänyt, voi olla että olen ihan väärässäkin. Toi kitara juttu ainakin toimii, olen kokeillut. Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä. | |
Vaihevirhe syntyy käsittääkseni siten että esim. bassorumpu mikitetään kummaltakin puolelta (siis edestä ja takaa, ei sivuilta) ja sitten kun näitä molemipia nauhoituksia kuunnellaan samaan aikaan syntyy vaihevirhe, joka voidaan korjata kompressorilla. Näin olen ymmärtänyt, voi olla että olen ihan väärässäkin. Toi kitara juttu ainakin toimii, olen kokeillut. Ei korjata kompressorilla, vaan viipeillä ja vaiheenkäännöllä... | |
Mites tehdään tämmönen, olen pohtinut ja testaillut pitkään.. Kuuntelin yksi päivä Nylon Beattia (kyllä!) ja siinä jossakin biisissä oli jonkin lainen sheikkeri, joka tuli ihan selkeesti eri suunnasta kun muut.. Siis jos istun tuolilla keskellä kaiuttimia, musa tulee 45asteen kulmassa muhun, niin se sheikkeri kuuluu 90asteen kulmasta, eli täysin sivulta.. Tätä en muuten ole kuunnellu luureilla, että miten se sitten kuuluu..=I Miten sen saa kuulumaan sinne.. Onko se jonkin lainen 3D-efekti? Erään laista kokeilin, mutta en silläkään saanut toimimaa..=S Mietin vaan..=I "All I think about is time and groove" J. Porcaro | |
Mites tehdään tämmönen, olen pohtinut ja testaillut pitkään.. Kuuntelin yksi päivä Nylon Beattia (kyllä!) ja siinä jossakin biisissä oli jonkin lainen sheikkeri, joka tuli ihan selkeesti eri suunnasta kun muut.. Siis jos istun tuolilla keskellä kaiuttimia, musa tulee 45asteen kulmassa muhun, niin se sheikkeri kuuluu 90asteen kulmasta, eli täysin sivulta.. Tätä en muuten ole kuunnellu luureilla, että miten se sitten kuuluu..=I Miten sen saa kuulumaan sinne.. Onko se jonkin lainen 3D-efekti? Erään laista kokeilin, mutta en silläkään saanut toimimaa..=S Mietin vaan..=I joko jonkinlainen delay härpäke, mutta voisi onnistua, kun kääntää panin ihan ääripäähän. | kivi 31.10.2005 21:32:37 | |
|
siinä jossakin biisissä oli jonkin lainen sheikkeri, joka tuli ihan selkeesti eri suunnasta kun muut.. Siis jos istun tuolilla keskellä kaiuttimia, musa tulee 45asteen kulmassa muhun, niin se sheikkeri kuuluu 90asteen kulmasta, eli täysin sivulta.. Miten sen saa kuulumaan sinne.. Onko se jonkin lainen 3D-efekti? Jokin surround-laite se voisi olla, vaikkapa Aphex Aural Exciter tai halvemmasta päästä Behringer Edison, tai sitten joku monista kuluttajatason vastaavista efekteistä jotka on tarkoitettu elokuvaäänen "elävöittämiseen". Ihmeellistä, mitä kaikkea voidaan käyttää "Ear Candy" -juttujen tekemiseen. Eräs suuresti arvostamani kotimainen tuottaja nimesi suosikkiefektikseen halvan kasettimankan, jota ravistellaan. | |
Jokin surround-laite se voisi olla, vaikkapa Aphex Aural Exciter tai halvemmasta päästä Behringer Edison, tai sitten joku monista kuluttajatason vastaavista efekteistä jotka on tarkoitettu elokuvaäänen "elävöittämiseen". Mutta eikös toi Aural Exciter lähinnä tumpuloi äänen yläsävelsarjoja ja sitä kautta kirkastaa sitä..? Ei niinkään oo stereohäsmäköintiprosessori? | kivi 01.11.2005 13:46:41 | |
|
Mutta eikös toi Aural Exciter lähinnä tumpuloi äänen yläsävelsarjoja ja sitä kautta kirkastaa sitä..? Ei niinkään oo stereohäsmäköintiprosessori? Joo. Mutta noissa laitteissa on hyvä mahdollisuus kans leikkiä stereokuvalla ja taajuuksilla. Sillä tavallahan se keinotekoinen 3D-efektikin tehdään. | |
miten on yleensä kun bassoraita panoroidaan tietääkseni keskelle,niin jos laulun lataa myös keskelle eikö nämä silloin sotke toisiaan,boss br 8:demossa oli toteutettu laulu aika ovelasti kahdelle raidalle ja panoroitu sitten left 100% ja right 100% ja kuulosti ihan hyvältä. | |
miten on yleensä kun bassoraita panoroidaan tietääkseni keskelle,niin jos laulun lataa myös keskelle eikö nämä silloin sotke toisiaan,boss br 8:demossa oli toteutettu laulu aika ovelasti kahdelle raidalle ja panoroitu sitten left 100% ja right 100% ja kuulosti ihan hyvältä. Basso ja laulu liikkuvat melko eri taajuuksilla. Sama asia esim. basarissa ja kellopelissä, vaikka ne panoroi samaan paikkaan, ne molemmat silti kuuluvat. :) Lead vocal ja taustalaulu sitten taas olisikin eri juttu koska ne liikkuvat samoilla taajuuksilla :) | |
miten on yleensä kun bassoraita panoroidaan tietääkseni keskelle,niin jos laulun lataa myös keskelle eikö nämä silloin sotke toisiaan,boss br 8:demossa oli toteutettu laulu aika ovelasti kahdelle raidalle ja panoroitu sitten left 100% ja right 100% ja kuulosti ihan hyvältä. Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko käytetty levitysviivettä vai tuplausta? Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä. | |
Yamahan moniraiturilla väännetään nauhaa ja suurinta päänvaivaa on aiheuttanut stemmojen panorointi. Jos liidilaulut ovat keskellä, niin kannattaako kaksi stemmaa panoroida nippuun laitaan vai eri laidoille? Oma korva ei oikein kerro mikä kuullostaa hyvältä, Rajis | kivi 04.12.2005 14:00:40 (muokattu 04.12.2005 14:05:14) | |
|
Yamahan moniraiturilla väännetään nauhaa ja suurinta päänvaivaa on aiheuttanut stemmojen panorointi. Jos liidilaulut ovat keskellä, niin kannattaako kaksi stemmaa panoroida nippuun laitaan vai eri laidoille? Oma korva ei oikein kerro mikä kuullostaa hyvältä, Rajis Yleensähän stemmat tulevat kertosäkeissä mukaan. Säkeistön aikana jos on stemmoja, niin ne kannattaa pitää aika kapealla, mutta mun korvaani miellyttää, että kertosäkeissä kun meno muutenkin kasvaa, tapahtuu myös laidoilla jotain. Äänikuva on kiva pitää tasapainossa, eli samanlaisia juttuja molemmile puolin. Eli jos vaikka stemmat on tuplattu, niin ne voi esim panoroida vastakkaisiin laitoihin ja panoroida niiden kaiut sitten ristiin - saamme melkoisen lauman taustalle :-) Stemmoja on myös kiva käyttää biisin kasvattamiseen loppua kohden. EDIT: Jos ei oma korva kerro, mikä kuulostaa hyvältä, kannattaa hankkia paremmat kuulokkeet ja paremmat kaiuttimet. Monia kuulokkeita kokeiltuani parhaat ja rehellisimmät ovat mun mielestäni edelleen AKG K240M (Monitor -malli), kakkosena tulee värittyneempi ja jotenkin korvaa kosiskelevampi Sennheiser HD-sarja, ne keltaiset vaahtokumi-tyynyiset. Ja sitten eikun kuuntelemaan niillä musiikkia, ihan kaikkea ja koko ajan. Miksaamisen taito on taitoa kuulla ja ymmärtää kuulemansa, osata rakentaa musiikkiin samat jännitteet ja teemat, mistä kappaleessa puhutaan. | passe 04.01.2006 01:34:41 (muokattu 04.01.2006 02:02:40) | |
|
Yleensähän stemmat tulevat kertosäkeissä mukaan. Säkeistön aikana jos on stemmoja, niin ne kannattaa pitää aika kapealla, mutta mun korvaani miellyttää, että kertosäkeissä kun meno muutenkin kasvaa, tapahtuu myös laidoilla jotain. Äänikuva on kiva pitää tasapainossa, eli samanlaisia juttuja molemmile puolin. Eli jos vaikka stemmat on tuplattu, niin ne voi esim panoroida vastakkaisiin laitoihin ja panoroida niiden kaiut sitten ristiin - saamme melkoisen lauman taustalle :-) Stemmoja on myös kiva käyttää biisin kasvattamiseen loppua kohden. EDIT: Jos ei oma korva kerro, mikä kuulostaa hyvältä, kannattaa hankkia paremmat kuulokkeet ja paremmat kaiuttimet. Monia kuulokkeita kokeiltuani parhaat ja rehellisimmät ovat mun mielestäni edelleen AKG K240M (Monitor -malli), kakkosena tulee värittyneempi ja jotenkin korvaa kosiskelevampi Sennheiser HD-sarja, ne keltaiset vaahtokumi-tyynyiset. Ja sitten eikun kuuntelemaan niillä musiikkia, ihan kaikkea ja koko ajan. Miksaamisen taito on taitoa kuulla ja ymmärtää kuulemansa, osata rakentaa musiikkiin samat jännitteet ja teemat, mistä kappaleessa puhutaan. Viitsitkö hieman raottaa pandoran boksia ja valottaa, kuinka tuo köörikaikujen ristiin panorointi käytännössä tapahtuu? Kuulostaa hienolta! | kivi 08.01.2006 23:31:02 | |
|
Viitsitkö hieman raottaa pandoran boksia ja valottaa, kuinka tuo köörikaikujen ristiin panorointi käytännössä tapahtuu? Kuulostaa hienolta! Ristiin panorointi tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että panoroiraan vastakkaiselle laidalle. Esimerkki: Stemma A on kello 9.30:ssa ja stemma B kello 2.30:ssa, stemma A:n kaiku on kuitenkin kello kolmessa ja stemme B:n kaiku kello yhdeksässä. Ei se ollutkaan mitään vaikeaa:-D | |
Ristiin panorointi tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että panoroiraan vastakkaiselle laidalle. Esimerkki: Stemma A on kello 9.30:ssa ja stemma B kello 2.30:ssa, stemma A:n kaiku on kuitenkin kello kolmessa ja stemme B:n kaiku kello yhdeksässä. Ei se ollutkaan mitään vaikeaa:-D Tätä kannattaa harrastaa muutenkin. Oon saanut paljon eloa vähän tylsiin kitara-raitoihin, kun olen heitellyt kaikuja muualle kuin varsinainen lähde. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. | kivi 31.01.2006 09:58:49 | |
|
Tätä kannattaa harrastaa muutenkin. Oon saanut paljon eloa vähän tylsiin kitara-raitoihin, kun olen heitellyt kaikuja muualle kuin varsinainen lähde. Hauska temppu, jota tuli viimeksi levynteossa kokeiltua, on splitata kitara kahteen vahvistimeen, panoroida nämä eri puolille stereokenttää (ei kuitenkaan ihan laitoihin, eikä välttämättä symmetrisestikään), ja sitten kääntää toisen vahvistimen vaihe. Syntyvä stereokuva on vino, alkaen vaikkapa takavasemmalta ja päätyen etuoikealle, panoroinneista ja soundeista riippuen. Joka tapauksessa ääni tulee ihan jostain muualta kuin niistä kahdesta pisteestä, tai niiden summasta siinä puolivälissä, lähinnä kai koko siltä väliltä. Kannattaa käyttää kohtuudella, saattaa aiheuttaa huonoa oloa. Ja tietysti panoroinneissa kannattaa muistaa jättää ko taajuudelle oikeaan kohtaan riittävä tila, ettei efekti kärsi. :-) | Raimo 18.02.2006 15:15:23 (muokattu 18.02.2006 15:18:08) | |
|
Hepheijaa. Itse kuulun siihen koulukuntaan, että liidilaulu, basari ja snare keskelle, ja sit asioita ihan rohkeasti leveiksi vaan, ainakin "isossa" musassa... Kaikkea ei toki voi pannata laitoihin, mutta kyllä rumpuoverit, tilat, yms. usein laidoitan. Jos on levee stereosyna, niin yritän tehdä siitä vielä leveämmän! ;) Ja vastavaiheeseen voi tosiaan laittaa joitain elementtejä joita ei jää monossa kaipaamaan, kuten sen neljännen kitaratuplan.... Jos friikkailee luureilla et on liian leveetä niin tulee helposti mun makuun liian kapea ja varovainen fiilis. TJEU- hyvin tehty amerikan rokki. ...Ja guruäänimies Tchad Blake on muistaakseni joskus todennut yhä edelleen asennoituvansa panerointiin periaatteella L-C-R ja ei hirveästi välissä... Mulle vähän liian äärimmäistä, mut voi toki toimiakin.
Ja on kyl tullut tehtyä vaikka mitä ihmepanorointeja jos ne sopii biisiin. Yhdessä kohtapuoliin julkaistavan rokkilevyn vauhdikkaassa biisissä menin sitten monottamaan koko rumpusetin kaikissa kiimaisissa filleissä ja panoroin sitä monokamana villisti ympäriinsä. Hyvä Feng Shui tuli. ;) Ja toisessa viime aikoina ulos tulleessa pop/ rock- härpäkkeessä on biisi, jonka versessä pannut on laidassa. Kivaa. Blah. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|