Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Panorointi FAQ
1 2 3 4 5 6 7 8
vesa2
20.01.2011 08:54:37 (muokattu 28.07.2012 12:07:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...........................................................................................
 
Wolfwoods
12.03.2011 00:48:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Olisi tarkoitus tehdä kitaralle miksaus, missä kitara on jaettu ja panoroitu tulemaan täysin vasemmalta ja täysin oikealta, ja keskelle saataisi pieni "kolo"? Onko tällainen edes mahdollista? referenssinä vertaisin ehkä vähän esim. katy perryn "One of the boys"-biisiin? Vai tuleeko efektistä suoraan pelkkä normi stereo. Tarkoitus olisi saada rokahtava sähkissoundi tulemaan aivan oikealta ja aivan vasemmalta, keskellä tilaa laululle ja muille bassoille ym.
 
vai pitäisikö nauhoittaa kaksi kertaa kitara, soittaa samanlailla ja eka vaan vas. reunaan ja seuraava oikeaan? en osaa sanoa..! =D
 
-thx
 
varakeef
12.03.2011 11:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon kätevin ratkaisu on kaksi erikseen soitettua kitaraa soittamassa samaa juttua.
 
Pelkkä yhden raidan jakaminen kahdeksi ja siirtäminen laitoihin on ihan sama kuin yhden sijoittaminen keskelle.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
konehes
12.03.2011 11:43:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tuohon kätevin ratkaisu on kaksi erikseen soitettua kitaraa soittamassa samaa juttua.
 
Pelkkä yhden raidan jakaminen kahdeksi ja siirtäminen laitoihin on ihan sama kuin yhden sijoittaminen keskelle.

 
Jos ei jaksa soittaa kahta kertaa, niin voi tehdä levityksen delaylla. Eli alkuperäinen kitara toiseen laitaan ja toiseen laitaan sen delay, jonka ajaksi esim. 8-12ms. Ei nyt ihan sama juttu, kuin kaksi oikeasti soitettua raitaa, mutta käypä ratkaisu laiskalle soittajalle.
 
cherub with heavy metal machine
Aki
13.03.2011 01:55:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useimmin nuo levitykset tehdään juuri soittamalla kahdesti, eli tuplaamalla. Pelkkä delay on vähän nihkeä, mutta delay, pieni pitch shift ja erilaiset EQ:t kanaville ni alkaa jo leviämään paremmin. Vaikka erilaiset vahvarisimuloinnit vielä niin ollaan jo aika leveällä.
 
"Maailmassa on enemmän velkoja kuin rahaa." -Peter Joseph
Vurki
16.03.2011 22:22:59 (muokattu 17.03.2011 21:12:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikaero eli tuo delaytemppu on ihan basic stereomiksaamista, mutta ei noin 8-12 ms erolla saada ääniä eri laitoihin, vaan kuulostaa siltä, että ääni tulee reilusti sieltä, mistä se tulee ensin. Jos haluaa että ne todella kuuluu laidoista, täytyy aikaeroa olla reilummin, yli 30 ms, mutta tuo toimii lähinnä pad-tyyppisillä saundeilla. Kitaraa täytyy modata reilummin. Pitch, phase, eq (high ja lowpasseja esim.), chorusta voi käyttää. Ehkä vähän erilaiset säröt, erilaiset kaiut.
 
Mutta, todennäköisesti paras tulisi äänittämällä kaksi eri kitaraa ja panoroimalla ne laitoihin. Tosin jos haet nimenomaan "keinotekoista" saundia, voi efekteillä saada halutun tuloksen.
 
E: Isolla aikaerolla (+30ms) saattaa saada levinneen saundin, jossa on tilaa keskellä, mutta kyllä se silti kuulostaa tulevan vahvasti toiselta puolelta, joten toista puolta täytyy sitten paikata.
 
matti_
30.07.2011 22:39:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Mut kuulokekuunteluhan vasta onkin luonnotonta, ei tule heijastuksia ja äänilähteet ovat sivuilla eivätkä 60 asteen kulmassa edessä. 112dB:n Redline Monitor -plugari tosin tekee luureillekin höpöä.
 
Latasin tuon redlinen testiversion. Ajatus on todella kaunis, mutta toimiikohan todella.. Kokemuksia?
 
Danko
01.08.2011 00:00:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: Latasin tuon redlinen testiversion. Ajatus on todella kaunis, mutta toimiikohan todella.. Kokemuksia?
 
En ostanut; tulee luureilla tsekattua niin eri asoita kuin skobeilla, että totesin paremmaksi säilyttää ne erillään.
 
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
sam_u
22.02.2012 09:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli äänitettyä biisi jossa rummut on tehty midinä stereoraidalle sillai että basari omalla raidalla ja muut rummut omalla. Tuo panorointi on aika selvää muitten soittimien osalta, mutta nuo rumpujen "overheadit" tuottaa mielenrauhaa antamatonta miettimistä. Miten porukka täällä panorois sen raidan? Siis basarin aattelin keskelle laittaa, mutta noita muita rumpuja ei oikeen saa enää eriteltyä, koska Pro Tools SE ei tye kuin kahta midi-raitaa. Oisko levitys välille 11-1?
 
Aki
22.02.2012 22:25:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sam_u: Tuli äänitettyä biisi jossa rummut on tehty midinä stereoraidalle sillai että basari omalla raidalla ja muut rummut omalla.
 
Selvennäs vielä, onko rummut siis nyt audiona? Jos ne on vielä midinä, sähän voit panoroida yksittäiset soittimet ihan mihin haluat. Jos audiona, laittaisin bassariraidan keskelle ja muut levittäisin jonkin sopivan pseudostereoplugarin avulla hieman.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Spedemix
04.05.2013 06:59:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähetäänpäs uuteen nousuun...
 
Tämä artikkeli (joka tuli meikäläiselle vastaan pari vuotta sitten) avasi silmäni koko panorointishowsta. http://www.moultonlabs.com/more/pri … itrack_mixing_the_phantom_image/P1/
 
Sen perusteella voisi sanoa, että stereoleveyden huolellinen rakentaminen panorointipotikkaa käyttämällä (jota tämä sticky on täynnä) on TÄYTTÄ POTASKAA. Ainoa "järkevä" panorointibisnes on LCR. Siitä eteenpäin haluavien pitäisi ottaa käyttöön viivekikat.
 
Pointtihan tuossa on siis ihmiskuulon lokalisaatio ja Phantom-center. Syy phantom-center olemassaoloon on se, että siitä huolimatta, että kaiuttimista (tai kuulokkeista) tuleva matsku tulee kahdesta kaiuttimesta (stereo, U know...), se "keskellä oleva" matsku saapuu (lähtökohtaisesti) meidän molempiin korviin samanaikaisesti. Ihmisaivot tulkitsee sen siksi yhdeksi äänilähteeksi, joka tulee suoraan meidän edestämme. Harvinaisen tehokas ja kaunis illuusio jos saan sanoa.
 
Probleemia tulee siinä kohtaa, kun rupeaa leikkimään sen panpotin kanssa. Panpothan on pelkästään meidän stereokuuntelun, kahden kanavan keskinäinen volapotikka. Kun rupeat kääntämään panorointia pikkuisen toiseen suuntaan, kyseinen äänilähde rupeaa soimaan toisessa ämyrissä pikkuisen lujempaa suhteessa toiseen. Ainoa hankaluus tässä on se, että se edelleen tulee niistä molemmista kaiuttimista yhtäaikaa, jolloin meidät aivot on edelleen taivuttamassa sitä täysin keskelle miksausta. Tämän tekniikan yleisen harjoittamisen lopputuloksena tuppaa tulemaan stereokuvan kannalta lievästi epämääräisiä miksauksia, jotka tuntuvat "lahoavan keskelle". Pahin mitä voi tehdä on juuri sellainen "leadilaulu keskelle, yksi stemma 20% vasemmalle, toinen 40% vasemmalle, jess, näinhän me saadaan eritettyä nää laulut tosi kivasti toisistaan". Sama pätee myös (luonnollisiin) stereoraitoihin, "sisäänpanorointi" aiheuttaa keskella lahoamista.
 
Syy miksi Centeriä kutsutaan Phantomiksi on yksinkertaisesti se, että ei ole mitään oikeaa centeriä, todellisuudessa me kuullaan se asia kahdesta kaiuttimesta. Voisi sanoa, että vain tuo yksi piste (joka vieläpä liikkuu sen mukana, kun me liikutaan kaiuttimien edessä) on se paikka stereokuuntelussa, jossa me pystytään luomaan tuo illuusio tehokkaasti, muuten asiat kannattaa pitää laidoissa (mielellään sillai järkevästi, että samantyyppisillä energioilla varustetut raidat olis vastakkaisissa laidoissa, jos jonkinasteista symmetriaa haluaa miksaukseen).
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
saastara
04.05.2013 08:01:40 (muokattu 04.05.2013 09:57:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se sattumaa ole, että lähes kaikki alan kovimmat sepät miksaa lähes poikkeuksetta LCR:nä.. Ja kun sillä korvalla kuuntelee, huomaa, että lähes kaikki suurinpiirtein ikinä menestynyt populaarimusiikki on miksattu LCR.
 
Siinä on erittäin paljon hyviä puolia, eikä todellisuudessa melkein lainkaan huonoja puolia. Mä luulen, että tää nykyinen "panorointikolojen" käyttäminen on pelkkää visuaalista itsepetosta. Katsotaan DAWista, että "juu, tää on 65%L ja tää 92%L niin näillä on niinkuin oma kolonsa". Paskat sillä oo ketunkaan väliä. Kyllä mulla ainakin pettäis pokka, jos kattelisin jonkun runkkaavan analogitiskillä jotain parin millimetrin liikkeitä, etsien pan-potikalla jotain sweet spottia.
 
Disclaimerina itse siis vedän täysin LCR. Luonnollisena poikkeuksena stereomikityksen sisällä olevat lähimikitetyt elementit, esmes tomit.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
varakeef
04.05.2013 21:05:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Panorointipotikka miksauspöydissä oli siis vuoden 1968 suurimpia erehdyksiä?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Danko
04.05.2013 21:10:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Panorointipotikka miksauspöydissä oli siis vuoden 1968 suurimpia erehdyksiä?
 
Kyl mä ainakin olisin ihan valmis korvaamaan sen 3-asentoisella kytkimellä. http://i.imgur.com/9xSL4Ww.jpg
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
varakeef
04.05.2013 21:46:18 (muokattu 05.05.2013 19:32:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kertokaa nyt lyhyesti, millä saan yksittäisen monoelementin tulemaan psykoakustisesti "suunnasta klo 10.30" - siis äärivasemman ja keskustan puolivälistä?
 
(Noin subjektiivisesti olen aina mieltänyt stereokuvassa olevan myös äärilaitojen ja keskustan välillä paikka - sellainen, missä kuulokekuuntelussa ei tule vettä silmistä. Siis yhteensä noin viisi eri paikkaa, jotka erottuvat tosistaan).
 
Hmm... Just kasselin käsillä olevaa albumisessiota. Minullahan näyttää olevan 98 prosenttia monoraidoista joko ihan keskellä tai täysin jommassa kummassa laidassa. Korvat ja intuitio ovat näköjään kertoneet samaa kuin teoria yllä. Hämmästyttävää!
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Danko
04.05.2013 21:52:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: No kertokaa nyt lyhyesti, millä saan yksittäisen monoelementin tulemaan psykoakustisesti "suunnasta klo 10.30" - siis äärivasemman ja keskustan puolivälistä?
 
(Noin subjektiivisesti olen aina mieltänyt stereokuvassa olevan myös äärilaitojen ja keskustan välillä paikka - sellainen, missä kuulokekuuntelussa ei tule vettä silmistä. Siis yhteensä noin viisi eri paikkaa, jotka erottuvat tosistaan).

 
Tosi lyhyellä delaylla. http://www.moultonlabs.com/images/g … icles/mixing_the_phantom_image1.gif
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
saastara
05.05.2013 09:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: No kertokaa nyt lyhyesti, millä saan yksittäisen monoelementin tulemaan psykoakustisesti "suunnasta klo 10.30" - siis äärivasemman ja keskustan puolivälistä?
 
(Noin subjektiivisesti olen aina mieltänyt stereokuvassa olevan myös äärilaitojen ja keskustan välillä paikka - sellainen, missä kuulokekuuntelussa ei tule vettä silmistä. Siis yhteensä noin viisi eri paikkaa, jotka erottuvat tosistaan).

 
Jos ei Haas-pelleilyihin halua lähteä niin varmaan pannaamalla. :)
 
Ei kyse ole, ainakaan mulla, siitä, että mä jollain trickseillä yrittäisin luoda vaikutelman siitä, että kajareiden välillä olisi jotain matskua. Jos mä haluan, että jokin on 10.30 niin kyllä mä sen sinne pannaan. Mä vaan en oikeastaan koskaan halua. Poikkeuksena, kuten jo sanoin, stereolähteen sisällä olevat lähimikit.
 
Omaan makuun lopputuloksena on parempi stereokuva, parempi monoyhteensopivuus, parempi erottelevuus, mielenkiintoisempi kuunnella kun elementit ei ole yhtä puuroa.. Ja mikä tärkeintä, se estää turhan pelleilyn ja jahkailun täysin merkityksettömien asioiden kanssa. Onko se vasen, keskellä vai oikea? Jos se on stereomikitetty, se on LR. Kun ei pan potikan kanssa tarvi pelleillä, jää aikaa ja energiaa oikeasti merkittäviin päätöksiin kuten balanssiin ja biisin tunnelmaan ja sisältöön.
 
Se joka sanoo, että on liian sitovaa ja kuulostaa luonnottomalta, puhuu paskaa. 90% (juu, tarkistin mun omista lähteistä), meidän kaikkien lempilevyistä on todnäk miksattu LCR. Hyvänä anekdoottina huomasin vasta eilen autossa, että Michael
Jacksonin Beat Itissä Eetun soolo tulee vasemmasta kajarista. Oon kuullut sen biisin varmaan 1000 kertaa, enkä ole edes huomannut. Se on vaan nykyajan lasten ahdistusta, että koko ajan pitäisi tuutata symmetrisesti joka rööristä.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
PurpleCandle
07.05.2013 13:51:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Amatöörinä voisin kuvitella että panoroinnilla saa aikaan phase- ja maskijuttuja jotka tekee soundista luonnollisemman. Meinaan että kuulostaa enemmän samassa tilassa esitetyltä jo ilman kaikuja ja kompressoreja.
 
For what it freedom?
Spedemix
08.05.2013 18:23:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Ei se sattumaa ole, että lähes kaikki alan kovimmat sepät miksaa lähes poikkeuksetta LCR:nä.. Ja kun sillä korvalla kuuntelee, huomaa, että lähes kaikki suurinpiirtein ikinä menestynyt populaarimusiikki on miksattu LCR.
 
Aivan. Ainoat miksaajat (jotka mieleen juolahtaa), jotka eivät kokonaisvaltaisen järjestelmällisesti nojaa LCR:n ovat Dave Pensado ja (vähemmässä määrin) Andy Wallace.
 
varakeef: (Noin subjektiivisesti olen aina mieltänyt stereokuvassa olevan myös äärilaitojen ja keskustan välillä paikka - sellainen, missä kuulokekuuntelussa ei tule vettä silmistä. Siis yhteensä noin viisi eri paikkaa, jotka erottuvat tosistaan).
 
Itsekkin olen juuri irroittautunut dogmaattisesta LCR:stä ja panoroinut muutamia asioita (ne viidennet taustalaulutuplaukset yms.) tuohon 50%, tietäen seuraamukset, että nuo asiat saattavat sitten jäädä joissain kuunteluissa mahdollisesti hieman pimentoon.
 
PurpleCandle: Amatöörinä voisin kuvitella että panoroinnilla saa aikaan phase- ja maskijuttuja jotka tekee soundista luonnollisemman. Meinaan että kuulostaa enemmän samassa tilassa esitetyltä jo ilman kaikuja ja kompressoreja.
 
Salli aavistuksen provo kirjoitus :)
Itse lähestyn tätä näkemystä päinvastaisesta suunnasta: koska LCR selkeyttää raitojen summauksen saundia huomattavasti, se myös paljastaa raitojen luonteet kokonaisvaltaisemmin, myös niiden "huonoudet". Tällöin EQ:n ja kompuran osaava käyttö olisi suotavaa olla hallussa :) "Löyhemmällä" panoroinnilla nämä asiat jäävät jossain määrin enemmän pimentoon. Kaipa voisi siis sanoa, että LCR-miksaamisessa pitäisi mahdollisesti puuttua vähän enemmän raitoihin EQ:tus-, ja kompuramielessä, mutta payoffina on sitten (mielestäni) ylipäänsä selkeämmät ja "more lifelike:mmat" miksaukset.
 
Hieman sivuten aihetta Surroundin puolelle: Muutamat tyypit jotka ovat miksanneet surround-hommia (leffasoundtrackeja yms.) ovat kertoneet probleemista keskikaiuttimen kanssa: Asioiden toistaminen sekä front L/R:stä, että keskikaiuttimesta ei oikein pelaa. Luulen tämän probleeman johtuvan juurikin tästä Phantom-centerin ja oikean centerin blurraantumisesta toisiinsa, joka todennäköisesti tulee ongelmaksi varsinkin silloin, kun liikkuu kaiuttimien edessä. Mulle on jäänyt näistä keskusteluista sellainen käsitys että helpoin ja simppelein tapa miksata surround-musaa olisikin suosiolla 4.0 (ja antaa phantom centerin hoitaa hommansa).
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Lazlo
07.07.2013 11:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on mielenkiintoinen aihe.
 
Alkavalla viikolla äänitetään ekat biisit, ja mulle lankes toi miksaus vastuu...
Me vedetään triolla rokkia.
Jos laitan basarin ja snaren keskelle, levitän övereitä ja tomeja vähän... Sit laulu keskelle, niin onko paljon muita vaihtoehtoja kitaralle kun jakaa se ja sit toine L ja toinen R?
Meinaan et voi kuulostaa aika toispuoleiselta jos kitaraa vaan kääntää vähän jompaan kumpaan reunaan??? Tä???
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «