Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuulokkeista- mikä valita kotistudioon?
1 2 3 4 5
kompelonnora
05.12.2003 22:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tee siis mitään elämää vakavampaa vaan demoja muistoksi ja bändin kehittämiseksi.
 
Tähän toimii hyvin yksi oikein sijoitettu mikrofoni treenikämpällä ja voit säästää luurirahat johonkin muuhun.
 
Myös miksaustaidon kehittäminen kiinnostaa ja tiedän suurimman rajoituksen olevan tällä hetkellä tarkkailun ongelmat.
 
Tässä onglema on se, että ellet ole jo kokenut miksaaja, opit noilla luureilla "väärin". Tuhlaat aikaa ja rahaa.
 
t. Marko
 
askomiko
06.12.2003 00:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän toimii hyvin yksi oikein sijoitettu mikrofoni treenikämpällä ja voit säästää luurirahat johonkin muuhun.

 
Totta tuokin, mutta ei se luurisäätäminen noin paha peikko ole.
 
Saako naapurin tontille rakentaa, terveisin nimim. "rakensinko turhaan".
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
kompelonnora
06.12.2003 15:22:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta tuokin, mutta ei se luurisäätäminen noin paha peikko ole.
 
Ajattele, että aloitteleva maisemamaalari (realisti, ei kubisti ;) kysyisi: "Mikähän olisi hyvä kaleidoskooppi maisemien/maalauksien katseluun, mulla on jo kaleidoskoopit X ja Y?" Olisiko oikea vastaus "merkki Z" vai "ei mikään"? Kaleidoskooppi, kuten luuritkin, voi näyttää "sävyt" oikein, mutta ei koko kuvaa, ellei katsoja kuuntelija myös käytä luureja/kaleidoskooppia.
 
Soundit ei ole tärkeitä miksatessa, on virhe keskittyä niihin, biisi ja 3-ulotteinen tila on.
 
t. Marko
 
kivi
06.12.2003 20:01:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundit ei ole tärkeitä miksatessa, on virhe keskittyä niihin, biisi ja 3-ulotteinen tila on.

 
Joo ja ei. Mä tarvitsen studiossa luurit bassotoiston tarkistamiseen, ja stereokuvan varmistamiseen. Todennäköisesti säkin. Ei varmaan yhtään kappaletta oo miksattu niin, ettei luurit ainakin kerran kävis päässä.
 
Koska siis luurit kuitenkin on syytä hankkia, annetaan niistä asiallisia neuvoja, eiksje?
 
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että lähikentillä kuuntelu ei kenenkään naapurisopua pilaa, niitä nimittäin voi vallan hyvin opetella pitämään hiljaisella (65dB SPL tai alle) puhevolyymilla, jolloin etuna saavutetaan sekin, että Fletcher-Munsonin käyrä ei pahasti vääristä toistoa. Hiljaa miksattu levy toimii isollakin volyymilla, kovaa miksattu välttämättä ei.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kompelonnora
06.12.2003 21:18:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tarvitsen studiossa luurit bassotoiston tarkistamiseen
 
Myönnän, että tässä tarkoituksessa luurit voi olla hyödylliset, mutta silloin ei ole niinkään väliä, mitkä luurit, kuin se, että ne on tutut. Joten neuvo käyttää jo olemassaolevia luureja on edelleen hyvä. Lisäksi kannattaa muistaa, että korvan rakenne vaikutta bassotoistoon, yhdelle hyvät voi olla toiselle huonot.
 
stereokuvan varmistamiseen
 
Tätä mun on tosi vaikea ymmärtää, yritin, äänet kuuluu joko aivan jommankumman korvan juuresta, tai pään sisältä. Mikään ei pomppaa ulos. Tai ainakin syvyysvaikutelma poikkeaa radikaalisti siitä mitä se on kaiuttimissa. Kaiutkin kuuluu pään sisästä. Tuli paha olo. Lopetin.
 
Luureilla miksatessa materiaalista mun kokemuksen mukaan tulee joko täysin kaksiulotteista (vain oikea-vasen, ei syvyyttä) tai sitten se on niin pahasti vaihevirhessä, jotta kuulija alkaa voida pahoin.
 
Koska siis luurit kuitenkin on syytä hankkia
 
Alkuperäinen kysyjä omistaa jo kahdet luurit.
 
annetaan niistä asiallisia neuvoja, eiksje?
 
Musta on hieman loukkaavaa kun käytän vapaa-aikaani niin asiallisten/hyvien neuvojen antamiseen kuin pystyn, vihjaat ettei mun neuvot ole asiallisia. Varsinkin nyt kun silmätulehdus tekee ruudun tihrustamisesta tuskaa. Ole vapaasti eri mieltä, mutta älä väitä, ettei neuvoni ole asiallisia. Vääriä ne toki voi olla.
 
t. Marko
 
kivi
06.12.2003 21:38:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta on hieman loukkaavaa kun käytän vapaa-aikaani niin asiallisten/hyvien neuvojen antamiseen kuin pystyn, vihjaat ettei mun neuvot ole asiallisia.
 
Nokkelia kyllä, ja hyvin perusteltuja. Ja kyllä, olet ihan oikeassa tuossa syvyyskuvajutussa, olkoonkin että kyllä kuulokkeidenkin stereokuvassa on muutakin kuin tasainen jana vasemmalta oikealle. Ainakin jos kuulokkeet ovat hyvät.
 
hm, mistä muuten päättelit, että vihajuksen piikki osoitti sinuun?
;-)
No, niinpä kyllä.
 
Pointti on tullut selväksi, ja ihan totta, jos samantasoisia kuulokkeita ja lähikenttämonitoreja verrataan, ovat monitorit ehdottomasti parempi valinta. Jos taas monitorit ovat huonot, väärin sijoitellut ja esimerkiksi väärän kokoiset tilaan nähden, ovat hyvät luurit elintärkeät.
 
Asiasta sadanteen, oletko kokeillut panoroida monona? Suosittelen. Eli stereobalanssia hakiessa monotetaan kuuntelu, ja monona kuunnellen hienosäädetään panoroinnit kohdalleen, kunnes kaikki kuuluu. Yllättävästi helpottaa tilan hyödyntämistä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikael
08.12.2003 09:52:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen tässä naiselleni synttärilahjaksi etsiskellyt kohtuuhintaisia luureja ja päädyin yllättäen Sonyn MDR-CD780 -malliin (127€ Gigantista) - pesivät selvästi mm. samanhintaiset Sennheiser HD570:set. Hyvän soundin lisäksi ovat aivan älyttömän mukavat päässä, säätyvät automaattisesti pään koon mukaan ja johdon kiinnitys kuulokkeisiin on hoidettu nerokkaasti miniplugilla - eli rikkoutuneen johdon voi korvata millä tahansa miniplugi-miniplugi-piuhalla ja lakata tukemasta tuota Sennheiserin piuhatehdasta, jolla katteet on kohdillaan.
 
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Teemu Tee
09.12.2003 20:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on pöydällä valinnan tulos: AKG K240 Studio. Tai ei itseasiassa ole pöydällä vaan toinen lapsista tsiigaa Nalle Puhia "kuulottimet" päässä.
 
Valinnan ratkaisi äänen osalta sopivan kuiva soundi, erottelevuus ja mukavan kiinteä toisto. Päähän luurit istuvat aivan unelmasti, joten tyytyväisiä ollaan.
 
Bassotoisto on kyllä hieman liian korostunut, mutta täytyy huomioida se miksaamisessa. Bassopäätä saapi siis laittaa hiukan reilunkuuloisesti, muuten jäänee ohut ilme.
 
Käytin testaamiseen muuten Kiri Te Kanawan sinfoniaorkan kanssa tehtyä livestereotallennetta, Kari Tapion "Aikaan täysikuun" -biisiä, Agentsien "Donna" -biisiä ja paria omaa minidisk -tallennetta.
 
Tyhjän saa pyytämättäkin
Locrian
10.12.2003 10:13:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmetytti tuo tappelu luurit vs. ihq oikeet monitorit...?Oon viime aikoina ollut naurettavan kiinnostunut äänittämisestä ja studio miksaamisesta ja törmännyt aina samaan lauseeseen "Tarkistakaa miksauksenne aina mahdollisimman monessa monitoriaparaatissa TM".Tällä viitataan myös "kuulottimiin".Lopullinen miksaushan on aina jonkin sortin kompromissi jonka lopputuloksen toivotaan olevan kuuntelunautinto niin normaali kaiuttimissa kuin kuulokkeillakin.Vai?Enhän mä mitään tiedä ,mutta välillä tuntuu että konkareidenkin olisi hyvä muistaa lapsuutensa.Ihan niinkuin vanhempien.
 
Valmistautukaa liutaan tyhmiä kysymyksiä lähikuukausien aikana!!!Aiomme kaverin kanssa alkaa rakentamaan kuulokestudiota kelluvaan betonibunkkeriin!!!Olemme hankkineet jo Vic-20:sen hoitamaan taiteeellista automaatiota-halvalla!!! ;-P
 
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
FunkedUp
10.12.2003 13:11:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassotoisto on kyllä hieman liian korostunut, mutta täytyy huomioida se miksaamisessa. Bassopäätä saapi siis laittaa hiukan reilunkuuloisesti, muuten jäänee ohut ilme.
 
Mulla on samat luurit ja oon ollut tyytyväinen. Erottelevuus on ihan huippuluokkaa. Mun mielestä toi bassopuoli ennemminkin vähän vajaa kuin ylikorostunut, vaikkakin noiden taajuustoistoa monesti tasaiseksi sanotaan. Bassotasot sillä on joka tapauksessa helppo miksata. Ja tuo 240-sarjahan on ihan studiostandardi.
 
sormunen
10.12.2003 14:38:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja studio miksaamisesta ja törmännyt aina samaan lauseeseen "Tarkistakaa miksauksenne aina mahdollisimman monessa monitoriaparaatissa TM".
 
No sitähän toi Kompelonuora on just yrittänyt selittää! Ja siihen testaamiseen ei suinkaan tartte ostaa mitään miljardin luureja vaan testithän tehdään käyttökamoilla.
 
elon arska
14.04.2022 08:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 6699 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Ja juuri siitä syystä kysyisinkin nyt tämän vuosikymmenen suositukset kotiäänityskäyttöön. Onko standardit muuttuneet vai onko kentälle tullut uusia innovaatioita?
 
Itse etsisin kotidemotteluun päteviä luureja, nykyiset parin kympin superluxit alkavat olemaan tiensä päässä. Onko AKG K271 tai K273 Pro metsän väistävä valinta?
 
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
Funkånaut
14.04.2022 09:00:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Huom! Olet kirjoittamassa yli 6699 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Ja juuri siitä syystä kysyisinkin nyt tämän vuosikymmenen suositukset kotiäänityskäyttöön. Onko standardit muuttuneet vai onko kentälle tullut uusia innovaatioita?
 
Itse etsisin kotidemotteluun päteviä luureja, nykyiset parin kympin superluxit alkavat olemaan tiensä päässä. Onko AKG K271 tai K273 Pro metsän väistävä valinta?

 
Meikällä on K271-kuulokkeet olleet suunilleen kahdeksan vuotta, ja käsittääkseni vallan ok valinta vieläkin.
 
Tietysti parempiakin löytyy; laadussa voi päästä aina ylöspäin maksamalla enemmän, mutta hintaluokassaan kelpo valinta ymmärtääkseni edelleenkin. Samaan hintaan saa varmasti vähemmänkin mainioita kuulokkeita, kuin K271.
 
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Danko
14.04.2022 09:02:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Ja juuri siitä syystä kysyisinkin nyt tämän vuosikymmenen suositukset kotiäänityskäyttöön. Onko standardit muuttuneet vai onko kentälle tullut uusia innovaatioita?
 
Jäsen dewil heitti tuolla toisaalla suositukseksi AKG K371, soundaa erottelevalta mutta flatilta, on vaihdettavaa piuhaa, taittuu kasaan ja on kevyet.
 
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
elon arska
14.04.2022 09:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Meikällä on K271-kuulokkeet olleet suunilleen kahdeksan vuotta, ja käsittääkseni vallan ok valinta vieläkin.
 
Tietysti parempiakin löytyy; laadussa voi päästä aina ylöspäin maksamalla enemmän, mutta hintaluokassaan kelpo valinta ymmärtääkseni edelleenkin. Samaan hintaan saa varmasti vähemmänkin mainioita kuulokkeita, kuin K271.

 
Tietysti olisin voinut jonkun hintahaitarin sanoa, mutta kotidemottelutarkoitukseen ei ole hakusessakaan mitkään monen sadan luurin. Sanotaan, että uutena saisivat maksaa sen 100-150 e, johon ainakin just nuo k271:t osuu.
 
En tiedä kuulokkeista hevon nevadaa, joten sellaiset kuulokkeiden Toyota Octaviat siis tähtäimessä.
 
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
askomiko
14.04.2022 11:47:18 (muokattu 14.04.2022 11:55:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Beyerdynamic päivitti klassikkomallistoaan: nyt on markkinoilla sellainen kun DT900 pro x. Näyttää viiden euron muoviluurilta edellisen pomminkestävän raudan sijaan (huokaus, kiitti kiinailmiö taas tästäkin) ja hintaa on härskisti tuplat, mutta pitäisi kuulostaa vähemmän räikeältä kuin vanhat 990:t. Onko kuulohavaintoja päässyt kelleen syntymään?
 
Mutta noin muutoin, ikivanha Sennheiser HD600 on aika varma valinta jos avoimet kuulokkeet käy. Maksaa käytettynä aika vähän ja kestää ikuisesti.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Vessajono
14.04.2022 12:01:26 (muokattu 14.04.2022 12:02:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Audio-Technica ATH-M50X:t sellasina miksaus-, soitto-, kuuntelu- ja "pitää tunkea reppuun jotain millä voi kuunnella" -jokapaikan yleisluureina. Varmaan soundiltaan flatimpiakin vaihtoehtoja löytyy, mutta väittäisin silti että hinta ja hupi on näissä suht hyvässä suhteessa. Menevät kasaan, kestävät käyttöä ja johdon saa vaihdettua. Ja tykkään ylipäätään enemmän suljetuista kuin avoimista luureista. Hintaa näkyy olevan T-liikkeessä 125e.
 
e: ja ne on kevyet ja ainakin mun päähäni sopivat, menee helposti tuntikaupalla väsymättä.
 
IF HE OPENS HIS BIG MOUTH AGAIN, IT'S LAMPSHADE TIME
iec
14.04.2022 13:46:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Jäsen dewil heitti tuolla toisaalla suositukseksi AKG K371, soundaa erottelevalta mutta flatilta, on vaihdettavaa piuhaa, taittuu kasaan ja on kevyet.
 
No tämä AKG K371-malli pitäisi olla kyllä hyvä jos tarvii suljetut kuulokkeet.
https://www.soundguys.com/akg-k371-review-30284/
 
https://www.rtings.com/headphones/1-5/graph#1671/7917
 
Itse käytän tällä hetkellä kotistudiossa kaikkeen Beyerdynamic DT770Pro 80 ohm-kuulokkeita. Niistäkin saa hyvän soundin, kunhan käyttää EQ-plugaria, jolla tasaa lähinnä treblen ylimääräistä tasoa.
 
Tuolla RTINGS-sivustolla voi näppärästi vertailla taajuusvasteita eri kuulokkeiden välillä. Jos vaikka vertailee Beyerdynamic 770-mallia ja AKG K371 keskenään, huomaa, että Beyerien trebleosasto on todellakin liioiteltu jossain 6,5kHz ja 9kHz kohdalla. Kummatkaan eivät ole täydelliset, mutta käyrien perusteella AKG on helpompi kuunneltava sellaisenaan. EQ:ta käyttämällä siitäkin tulee vielä parempi.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
dewil
14.04.2022 15:47:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en oo kyllä vielä törmännyt tuossa hintaluokassa parempiin suljettuihin, kuin noin AKG 371.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
iec
27.04.2022 12:24:04 (muokattu 27.04.2022 12:34:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Mä en oo kyllä vielä törmännyt tuossa hintaluokassa parempiin suljettuihin, kuin noin AKG 371.
 
Saapa nähdä kuinka nopeasti kotistudiopiireissä nämä omaksutaan "standardiksi" suljettujen luurien osalta. Perinteisesti ihmiset muistelevat 20v takaisia suosituksia merkeistä ja malleista ja porukka on konservatiivista (= muutos on hidasta). AKG K371 on kyllä saanut todella hyvät arvostelut käytännössä jokaisella sivustolla mitä olen löytänyt. Samoin kaikki löytämäni mittaustulokset tukevat hyviä kuunteluarvioita.
 
On hyvinkin samanlainen taajuusvaste 100Hz...10kHz välillä esim Sennheiserin 600HD:n kanssa, mikä on kova juttu: https://www.rtings.com/headphones/1-5/graph#1671/7903/325 . Toki sitten alemat bassotaajuudet K371:llä ovat tukevammat (ehkä enemmän sellaiset mihin ihmiset ovat tottuneet). Verrattaessa AT M50X-malliin treble on hyvinkin samanlainen, mutta muutoin AKG on tasaisempi keskialueella ja bassoilla: https://www.rtings.com/headphones/1-5/graph#1671/7903/295 . Beyerin DT770Pro:hon verrattuna K371:ssä on maltillisempi treble. Itsellä on käytössä DT770 Pro:t ja niiden kanssa on aivan pakko käyttää ekvalisointia tasaamaan ylikorostunutta trebleä: https://www.rtings.com/headphones/1-5/graph#1671/7903/440 . Tuostapa näkee senkin vertailun.
 
Toki en ole samanlainen asiantuntija arvioimaan näitä käppyröitä kuin jäsen dewil. Ihan vain harrastaja. Ja noista target-käyristä voi varmasti keskustella hamaan tappiin saakka, että mikä on se "oikea" target-käyrä. Niitä lienee ainakin 10 erilaista.
 
EDIT: Ja vielä vertailu Sony MDR7506-malliin (niin on käyty läpi suosituimmat suljetut kuulokkeet kotistudioissa): https://www.rtings.com/headphones/1-5/graph#1671/7903/386 . Tässäkin K371 näyttää paremmalta. Sonyssä on hieman korostunut bassoalue ja low treblessä pari korostumaa.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «