Aihe: Keinokuormien balansoitu vs balansoimaton DI/Line out | 1 |
---|
|
Keinokuormissa kun on noita yleensä yksi kumpaakin niin mikä soundillinen ero noissa on jos käyttää esim IR:iä DAW:ssa tai IR lootaa keinokuorman ja äänikortin välissä?? Olen kuullut jo sen että balansoimaton on häiriöherkkä ja ei suositella käytettävän pitkiä kaapelivetoja. Miksi tuo balansoimaton on edes olemassa jos vaarana on häiriöt? Vai onko sitten parempi käyttää tuota balansoimatonta jos on lyhyt kaapeli..? | oksatboys 19.03.2024 10:42:44 (muokattu 19.03.2024 10:43:38) | |
|
wnbrocker: Keinokuormissa kun on noita yleensä yksi kumpaakin niin mikä soundillinen ero noissa on jos käyttää esim IR:iä DAW:ssa tai IR lootaa keinokuorman ja äänikortin välissä?? Olen kuullut jo sen että balansoimaton on häiriöherkkä ja ei suositella käytettävän pitkiä kaapelivetoja. Miksi tuo balansoimaton on edes olemassa jos vaarana on häiriöt? Vai onko sitten parempi käyttää tuota balansoimatonta jos on lyhyt kaapeli..? Ei niissä soundissa ole eroa. Molemmat noista löytyy luultavasti sen takia että olisi mahdollista jakaa ääntä kahteen eri laitteeseen. Balansoimaton voi olla (tai sitten ei ole) myös hieman hiljaisempi, jolloin sen voi vetää esim. kitaraefekteihin jotka eivät välttämättä kestä säröytymättä sitä balansoidun lähdön mahdollisesti korkeampaa tasoa. Balansointi vähentää ulkoisia häiriöitä, mutta jos häiriöitä ei ole ylipäätään ilmassa, niin ei balansoinnista ei sinänsä ole mitään hyötyä. Koska keinokuormalta tuleva signaali on jo vahvistettu (eli sen tasoa kasvatettu huomattavasti vrt. kitaran mikit) eivät häiriöt todennäköisesti ole merkittäviä vaikka käyttäisi balansoimatonta. Kaikki samassa huoneessa kulkevat piuhat ovat "lyhyitä", eli ei tarvitse valkata mitään 1 m mittaista piuhaa erikseen äänikortin ja keinokuorman väliin. Kun sanotaan että balansoitu signaali on parempi "pitkissä piuhoissa" tarkoitetaan esim. sitä kun vedetään 100 m johtoa lavalta miksauspisteelle. | |
oksatboys: Ei niissä soundissa ole eroa. Molemmat noista löytyy luultavasti sen takia että olisi mahdollista jakaa ääntä kahteen eri laitteeseen. Balansoimaton voi olla (tai sitten ei ole) myös hieman hiljaisempi, jolloin sen voi vetää esim. kitaraefekteihin jotka eivät välttämättä kestä säröytymättä sitä balansoidun lähdön mahdollisesti korkeampaa tasoa. Balansointi vähentää ulkoisia häiriöitä, mutta jos häiriöitä ei ole ylipäätään ilmassa, niin ei balansoinnista ei sinänsä ole mitään hyötyä. Koska keinokuormalta tuleva signaali on jo vahvistettu (eli sen tasoa kasvatettu huomattavasti vrt. kitaran mikit) eivät häiriöt todennäköisesti ole merkittäviä vaikka käyttäisi balansoimatonta. Kaikki samassa huoneessa kulkevat piuhat ovat "lyhyitä", eli ei tarvitse valkata mitään 1 m mittaista piuhaa erikseen äänikortin ja keinokuorman väliin. Kun sanotaan että balansoitu signaali on parempi "pitkissä piuhoissa" tarkoitetaan esim. sitä kun vedetään 100 m johtoa lavalta miksauspisteelle. Kiitoksia hyvästä informaatiosta. | |
Vaikee sanoo yleispätevästi miks jossain on jokin liitäntä ja miks ei koska vehkeitä on erilaisia eri tarkoituksiin. Mut jos katsot vaikka tuota: https://www.thomann.de/fi/harley_be … a_100_power_attenuator.htm?atr=true niin huomaat, että tossa on kolme inputtia 16,8 ja 4Ohm joista käyttää siis sitä mikä sopii putkivahvarin kaiutinulostuloon. Speaker-outtiin kaiutinpiuha kaiuttimelle mikäli sellaista aikoo käyttää Line- outista linjasignaali vaik tallennusvehkeeseen tost directoutista sit mikkipiuhalla vaik miksauspöydän mikkietuseen Erona tos laitteessa on se, et directoutissa on kaiutinsimulaatio, lineoutissa ei. Eli directoutista saundi tulee mikreriin kuin se tulisi mikillä kaiuttimesta. Lisäksi tommoinen direct-out paitsi balansoi signaalin joka mahdollistaa pitkät kaapelivedot myös muuttaa signaalin matalaimpedanssiseksi mikkisignaaliksi eli signaali kulkee mikkietuseen kuin se tulisi mikistä. Noit signaalitasoja kun on erilaisia. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|