Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sihisevät studiomonitorit vs amatöörimäiset passiivikajarit
1 2
captain kirk
09.12.2023 20:08:02 (muokattu 09.12.2023 20:10:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve vaan kaikille,
 
Tässä olisi pureskeltavaksi aihe, josta tiedän erittäin hyvin olevan paljon keskustelua netti pullollaan. Silti olen itse ainakin ymmälläni. Olen tässä siis kipuillut pitkään äänentoistoasioiden kanssa ja näkisin mielelläni uutta keskustelua aiheesta.
 
Selitän lyhkäisesti oman caseni, jotta ehkä ymmärrätte yskän:
 
Olen tottunut kuuntelemaan musaa ja soittelemaan skebani, bassoni, synani ja rumpusampleni perus kasarilta peräisin olevan pioneerin stereosysteemin läpi. Ihan kivaltahan nämä kuulostaa esim. kun kuuntelee vinskoja, tai yleensäkin jotakin ei liian bassoista kampetta ja jos soittelee vaikkapa kitaraa maltillisella otteella. Itsestäänselvää on, että nämä ei kuitenkaan esim bassoa jaksa kunnolla toistaa, eli joko eivät vaan jaksa tuutata alataajuksia, tai sitten kajarit alkavat "pieremään". Ongelma tietty korostuu kun toistettavaa (ja ei vielä miksattua) ääntä on muutenkin paljon.
 
Olen sitten kokeillut kaksia eri studiomonnareita, mutta pää hajoaa siihen SIHINÄÄN. Juuri nyt olen lähettämässä takaisin Thomannille Swissonic x8 kolmitiepöntöt. Äänenlaatu niissä oli muuten erittäin hyvä ja erityisesti laaja-alainen, mutta en vaan jaksa kuunnella sitä jatkuvaa white noisea. Kuuntelen nimittäin samoista pöntöistä musaa ollessani esim. etätöissä ja haluan pystyä kuulemaan taustamusajazzini puhtaana ilman, että joudun sietämään ilmeisesti kaikissa aktiivimonnareissa olevaa taustasuhinaa.
 
Oma lopputulemani on, että tarvitsen vaan paremmat passiivikajarit ja varmaan myös vahvistimen. Ongelma on vaan se, että ei tarkoitukseen sopivia tunnu oikein olevan olemassa! Kaikki tieto, mitä olen saanut kaivettua itse tutkiskelemalla, tai ammattilaisilta kyselemällä johtaa siihen lopputulemaan, että aktiivimonitorit on nyt se päivän sana ja passiiviset on tarkoitettu leffankatseluun ja muuhun.
 
ELI:
 
Onko jollakin kokemusta passiivimonitoreista, tai jostakin ei mitään tonneja maksavista "hifi-kaijuttimista", jotka toistaisi koko äänialan kohtuudella ja tietty niin tasaisesti kuin mahdollista? Klipschillä näyttää esim olevan jotakin passiivikajareita, joissa luulisi riittävän ääniala, mutta netti sanoo niiden sopivan tarkoitukseen huonosti.
 
Vai olenko tässä taistelemassa tuulimyllyjä vastaan ja minun pitäisi vaan tottua aktiivimonnareiden suhinaan, tai sijoittaa koko ensi kuun palkkani sellaisiin, jotka lopulta kelpaavat? Onko ainoa tie hankkia geneleciä pirttiin?
 
Jotenkin luulisi, että passiivikajareilla pääsisi vähän edullisemmin, kun nämä autotallissa vuosikymmeniä muhineet pioneeritkin kuulostaa "ihan ok:lta" ja ovat idlenä ihan hipihiljaiset.
 
Mitäs ajatuksia?
 
ituvirtanen
09.12.2023 23:09:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiomonitorointi ja ns. hifikuuntelu ovat kaksi eri asiaa. Monitoreja pidetään räikeämpinä ja tietyllä tavalla tarkempina, koska niitten tarkoitus on paljastaa asioita miksauksessa.
 
Vasteet sinänsä juurikaan eroa toisistaan mutta mitä alemmas tahdot, tehot ja hinta kasvavat. Kotona on Gradient Helsinki 1.5 pari ja niillä pääsee noin 40 hertsiin. 20 Hz on paljon pyydetty.
 
Pitää tehdä testejä, kuunnella mielellään vähintään kahta paria kerralla, jotta voi vertailla ja löytää mieleiset. Halvalla saa halvat, monitorointi on investointi siinä, missä muutkin hankinnat. Kaiutin on hiukan tylsä ostos, koska siitä puuttuvat vilkut ja välkyt. Linjan viimeisenä sillä on erittäin suuri merkitys lopputuloksen kannalta.
 
Joskus suositus kuulokkeista kuului seuraavasti: Käy jossain kaupassa vertailemassa malleja ja aloita kalleimmasta. Pudota hintaa, kunnes kuulet eron ja osta edelliset.
 
Henri Henri Olavi
09.12.2023 23:32:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei hyvät monnarit suhise. Taalaa tiskiin vaan.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual.
Kalmo
10.12.2023 00:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Ei hyvät monnarit suhise. Taalaa tiskiin vaan.
 
Mielestäni keskilaatuisetkaan eivät suhise, ovat sitten aktiiveja tai passiiveja. Se suhina tulee jostain muualta. Tai sitten kysyjällä on superkuulo (tai minulla huono nuoresta pitäen, nyt on jo todettu alentuma).
 
Monet kaiutinarvostelut on tullut vuosien myötä luettua, enkä kyllä muista, että kaiuttimien aiheuttama suhina olisi yleinen moitteen aihe.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Henri Henri Olavi
10.12.2023 07:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Mielestäni keskilaatuisetkaan eivät suhise, ovat sitten aktiiveja tai passiiveja. Se suhina tulee jostain muualta. Tai sitten kysyjällä on superkuulo (tai minulla huono nuoresta pitäen, nyt on jo todettu alentuma).
 
Monet kaiutinarvostelut on tullut vuosien myötä luettua, enkä kyllä muista, että kaiuttimien aiheuttama suhina olisi yleinen moitteen aihe.

 
Ei niin. Tarkoiti hyvillä sellaisia, joiden kohina on minimaalista.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual.
Pauli Lappalainen
10.12.2023 07:52:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Ei hyvät monnarit suhise. Taalaa tiskiin vaan.
 
Kun edelliseen työpaikkaan rakennettiin uudet studiot, oli vaatimuksena 20dB:n pohjamelutaso. Sinne tuli sitten genelecin monitorointi 1037A kaiuttimilla.
 
Niissä olosuhteissa noidenkin vehkeitten kohinan kuuli ja se tuntui häiritsevältä välillä, mutta tila oli hiljaisuutensa takia hiukan ahdistava.
 
Että asiat riippuvat asioista. Toisaalta esimerkiksi ylen alueradiotoimituksissa 1029:t tai jbl 305:t eivät kohisseet edes sen vertaa, että sen olisi kuullut.
 
basisti1971
10.12.2023 08:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
ituvirtanen: Studiomonitorointi ja ns. hifikuuntelu ovat kaksi eri asiaa. Monitoreja pidetään räikeämpinä ja tietyllä tavalla tarkempina, koska niitten tarkoitus on paljastaa asioita miksauksessa.
 
^Tämä.
Ja hifiäkin on kovin monenlaista ;).
 

ituvirtanen: Joskus suositus kuulokkeista kuului seuraavasti: Käy jossain kaupassa vertailemassa malleja ja aloita kalleimmasta. Pudota hintaa, kunnes kuulet eron ja osta edelliset.
 
Hyvä suositus, ja pätee muuhunkin kuin kuulokkeisiin/audioon.
 

 
Kalmo: Mielestäni keskilaatuisetkaan eivät suhise, ovat sitten aktiiveja tai passiiveja.
 
Eivät ainakaan niin että normaalikuuntelussa huomaisi ;).
Kaikki signaalitiellä olevat aktiiviasteet tietenkin generoivat (ja vahvistavat) hyötysignaaliin kohinaa josta on mahdotonta päästä täysin eroon, mutta keskilaatuisissakin laitteissa -riippumatta siitä onko kyseessä passiivi vai aktiivikokonaisuus- kohina jää munkin kokemuksen perusteella tasolle joka ei ylenmäärin häiritse.
 

 
Kalmo: Se suhina tulee jostain muualta.
 
Totta, etäarvauksena suhina on jo ohjelmalähteessä tai generoituu etuasteessa.
 
On myös täysin mahdollista että signaalitiellä on impedanssi- tai tasohaasteita jotka aiheuttavat kohinatason nousua.
 
Se ettei suhiseva -tai suhisematonkaan senpuoleen- signaalitie ole perimnetmäisesti tiedossa tekee ratkaisun etsimisestä edes teoriatasollakaan täysin mahdotonta.
 

 

 
Kalmo: Tai sitten kysyjällä on superkuulo (tai minulla huono nuoresta pitäen, nyt on jo todettu alentuma).
 
Toki mahdollista mutta tokkopa, kyllä wanhat Pinohiiretkin suhisevat jonkin verran.
Niin uutena, kuin etenkin näin vuosikymmenten jälkeen koska puolijohderajapinta "kuluu" ja kohina kasvaa kaikilla puolijohdekomponenteilla kun ikää kertyy.
Samankaltaista kohinan kasvua tapahtuu myös vahvistinputkissa, mutta mekanismi on erilainen.
 
Se että diskantin toisto hiipuu myös merkittävästi ajan myötä, luo kenties harhan ettei signaalissa suhinaa olisi.
Jos oikeasti on soitettu (sähkö?)kitaraa stereojärjestelmän läpi, omakohtaiseen kokemukseen nojaten veikkaan että diskantit saattavat olla hyvinkin hiljaisia tässä vaiheessa ;).
 

 
Kalmo: Monet kaiutinarvostelut on tullut vuosien myötä luettua, enkä kyllä muista, että kaiuttimien aiheuttama suhina olisi yleinen moitteen aihe.
 
Sama täällä (pl. jotkut kehnolla hakkurivirtalähteellä varustetut aktiivihalpikset), mutta samaan hengenvetoon on todettava että etuasteiden kohinasta/suhinasta on vuosikymmenten saatossa puhuttu senkin edestä, ja tietysti erittäin hyvästä syystä.
 
T:Samuli
 
captain kirk
10.12.2023 10:23:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta tähän asti!
 
Voisin tarkentaa, että olen kyllä varmistanut, että kuulemani kohinat eivät johdu mistään muualta signaalitieltä. Eli se mitä tässä vertaan on puhtaasti oma kohina aktiivimonnareista vs. passiivikaiuttimet + stereovahvistin setistä.
 
Minulla on siis edelleen takaisinlähettämistä vailla olevat swissonicit tuossa paketissa, joita vielä eilen illalla varmuuden vuoksi käytin seinässä. Ihan ilman kaapeleitakaan se sihinä ja humina on kyllä huomattava. Nämä nyt eivät ole varmasti laadukkaimmasta päästä, mutta oman kokemuksen mukaan kaikki (ainakin vähän edullisemmat) monitorit kyllä suhisevat jonkin verran ja ainakin enemmän kuin passiivivehkeet.
 
Voi olla että en ole toisaalta mikään varsinainen kultakorva, mutta käytännöllisesti katsoen olen pitänyt näitä vanhoja passiivi pioneerejani aivan käypänä omaan tarkoitukseen, PAITSI sitten kun haluan saada enemmän mökää aikaiseksi ja toistettua myös bassotaajuuksia. Sitten nämä kyykkäävät. Volumea en ole uskaltanut ihan kaakkoon vääntääkään, koska sen tietää, että ei nämä kestäisi.
 
En myöskään tunnista, että diskantit olisivat erityisesti hiljenneet ajan kanssa. Luulisi että niin olisi omalla luukutuksellani jo käynyt jos on käydäkseen. Mielestäni erityisesti ylätaajuudet kuulostavat oikein kirkkailta pioneereista.
 
Mutta kuten ilmeisesti tähän astinen konsensus sanoo, niin kohinaa on aina edes vähän, mutta sen määrä pienenee kun ostaa Genelecit :)
 
Onko nyt sitten näin että tästäkin ongelmasta pääsee kuvetta kaivamalla ja onko tosiaan niin, että passiivinen monitorointi on ikään kuin obsolete?
 
Pauli Lappalainen
10.12.2023 10:39:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

captain kirk: Moro,
 
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta tähän asti!
 
Voisin tarkentaa, että olen kyllä varmistanut, että kuulemani kohinat eivät johdu mistään muualta signaalitieltä. Eli se mitä tässä vertaan on puhtaasti oma kohina aktiivimonnareista vs. passiivikaiuttimet + stereovahvistin setistä.
 
Minulla on siis edelleen takaisinlähettämistä vailla olevat swissonicit tuossa paketissa, joita vielä eilen illalla varmuuden vuoksi käytin seinässä. Ihan ilman kaapeleitakaan se sihinä ja humina on kyllä huomattava. Nämä nyt eivät ole varmasti laadukkaimmasta päästä, mutta oman kokemuksen mukaan kaikki (ainakin vähän edullisemmat) monitorit kyllä suhisevat jonkin verran ja ainakin enemmän kuin passiivivehkeet.
 
Voi olla että en ole toisaalta mikään varsinainen kultakorva, mutta käytännöllisesti katsoen olen pitänyt näitä vanhoja passiivi pioneerejani aivan käypänä omaan tarkoitukseen, PAITSI sitten kun haluan saada enemmän mökää aikaiseksi ja toistettua myös bassotaajuuksia. Sitten nämä kyykkäävät. Volumea en ole uskaltanut ihan kaakkoon vääntääkään, koska sen tietää, että ei nämä kestäisi.
 
En myöskään tunnista, että diskantit olisivat erityisesti hiljenneet ajan kanssa. Luulisi että niin olisi omalla luukutuksellani jo käynyt jos on käydäkseen. Mielestäni erityisesti ylätaajuudet kuulostavat oikein kirkkailta pioneereista.
 
Mutta kuten ilmeisesti tähän astinen konsensus sanoo, niin kohinaa on aina edes vähän, mutta sen määrä pienenee kun ostaa Genelecit :)
 
Onko nyt sitten näin että tästäkin ongelmasta pääsee kuvetta kaivamalla ja onko tosiaan niin, että passiivinen monitorointi on ikään kuin obsolete?

 
Passivimonitoroinnissa kohinan määrään ei vaikuta kaiuttimet juurikaan vaan signaalilähteet ja vahvistin. Hyvälaatuinen = vähäkohinainen pääte maksaa taas kohtuulaatuisten aktiivien verran. Normaaleissa kuunteluolosuhteissa en ole itse aktiivien omaa kohinaa todennut kuultavaksi/häiritseväksi. Monenlaisia ja kokoisia on kuitenkin tullut asennetuksi.
 
Torilta saattaa löytyä hyviäkin aktiiveja kohtuu hintaan välillä.
 
anapena
10.12.2023 11:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Kun edelliseen työpaikkaan rakennettiin uudet studiot, oli vaatimuksena 20dB:n pohjamelutaso. Sinne tuli sitten genelecin monitorointi 1037A kaiuttimilla.
 
Niissä olosuhteissa noidenkin vehkeitten kohinan kuuli ja se tuntui häiritsevältä välillä, mutta tila oli hiljaisuutensa takia hiukan ahdistava.
 
Että asiat riippuvat asioista. Toisaalta esimerkiksi ylen alueradiotoimituksissa 1029:t tai jbl 305:t eivät kohisseet edes sen vertaa, että sen olisi kuullut.

 
Kyllä noi mun 1029t vähän suhisee, muistaakseni, kun ne on tossa metrin päässä. Mutta en mä sitä tavallaan enää kuule/peittyy muuhun kohinaan/olen tottunut/en vain enää oikeasti kuule sitä...
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
captain kirk
10.12.2023 11:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Passivimonitoroinnissa kohinan määrään ei vaikuta kaiuttimet juurikaan vaan signaalilähteet ja vahvistin. Hyvälaatuinen = vähäkohinainen pääte maksaa taas kohtuulaatuisten aktiivien verran. Normaaleissa kuunteluolosuhteissa en ole itse aktiivien omaa kohinaa todennut kuultavaksi/häiritseväksi. Monenlaisia ja kokoisia on kuitenkin tullut asennetuksi.
 
Torilta saattaa löytyä hyviäkin aktiiveja kohtuu hintaan välillä.

 
Kuuntelutilani on kieltämättä normaalisti aika hiljainen (omakotitalo kaukana liikenteestä), joten ehkä tilassa ylimääräiset äänet korostuu.
 
Mutta oma ihmetyksen aiheeni onkin nyt tässä tapauksessa, että nämä ikivanhat pioneerini eivät kohise juuri ollenkaan! Eli oli laadukkaat tai ei, niin passiivivehkeet eivät kohise häiritsevästi. Nämä minun pioneerit eivät varmasti ole kovin laadukkaat ainakaan nykystandardeilla, mutta eivät nämä silti kohise ja soundi on aivan pätevä, kunhan ei yritä liian bassoista tavaraa soittaa niistä. Täytyy mennä ihan parinkymmenen sentin päähän tweetteristä, että jotakin suhinaa erottaa. Vahvistin on SA-540 ja kaiuttimet CS-777.
 
Sen sijaan aktiivimonitorit (ne joita olen testannut) kyllä kertovat olemassaolostaan jopa parin metrin päähän. Jotkut enemmän ja toiset vähemmän. Genelecit ehkä poikkeus tästä, mutta riittävän tuhdeilla sellaisilla on hintaa aikalailla tuplasti oman budjettini verran.
 
Torin tarjontaa zuumailen aina välillä, mutta epäilyttää ostaa käytettynä, kun niitä ei voi palauttaa jos herkät korvani eivät kestäkään mahdollista omanoisea.
 
Mikael
10.12.2023 12:04:01 (muokattu 10.12.2023 12:04:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaisin että ylipäätään kiina-halpismerkkien kohdalla tämä asia ei ole ylipäätään parhaalla mahdollisella tolalla, mutta auttaisiko jos tsekkaisit signaalitien niin, että monitoreille syötettävä signaali olisi mahdolisimman suuri (ei siis säröllä tietenkään), jotta sun ei tarvitsisi pitää ehkä niitä monitoreiden päätteitä täysillä. Ehkä tällä keinolla myös monitoreiden kohina pienentyisi.
 
Fuzz is Clean!
Pauli Lappalainen
10.12.2023 12:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Veikkaisin että ylipäätään kiina-halpismerkkien kohdalla tämä asia ei ole ylipäätään parhaalla mahdollisella tolalla, mutta auttaisiko jos tsekkaisit signaalitien niin, että monitoreille syötettävä signaali olisi mahdolisimman suuri (ei siis säröllä tietenkään), jotta sun ei tarvitsisi pitää ehkä niitä monitoreiden päätteitä täysillä. Ehkä tällä keinolla myös monitoreiden kohina pienentyisi.
 
Tuo on hyvä ohje kaikessa äänentoistossa yleisestikkin.
 
ituvirtanen
10.12.2023 13:48:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

captain kirk: Mutta oma ihmetyksen aiheeni onkin nyt tässä tapauksessa, että nämä ikivanhat pioneerini eivät kohise juuri ollenkaan! Eli oli laadukkaat tai ei, niin passiivivehkeet eivät kohise häiritsevästi.
 
Huomaan hämäyksen tässä taustalla: kaappi ja vahvistin yhdessä on erillispakettina "passiivi" ja kombona "aktiivi". Se pinohiiren vahvari on aikanaan maksanut jotain. Jos hankit komboa, tottahan sille vahvistinpuolelle pitää panna rahaa, että tulos on hyvä. Kympin integroitu päätekivi on halpis, usko kerrasta.
 
Tässä termien passiivi ja aktiivi pyörittely on aiheen sivusta puhumista. Vertaa investointeja kustannuksiltaan kokonaisuudet huomioiden: kaiutin + vahvistin. Haistan, että aktiivikaappiin et haluaisi upottaa vahvistimen vaatimaa lisähintaa, kun kiva erillisvahvistin "jää pois" nuppeineen ja nappeineen.
 
Vastaavaa keskustelua olen seurannut usein kaiuttimien kohdalla. On kiva ostaa kallis etuaste, joka on täynnä vipstaakeja mutta saman hintaluokan kaapin ja päätteen kohdalla nieleskellään ja kysytään halvinta toimivaa. Monitori on kokonaisuus, joka on lopulta hyvin konstikas. Osta siis hyvä tai halpa tai molemmat.
 
ituvirtanen
10.12.2023 13:55:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SA-540 speksejä:
Frequency response: 10Hz to 60kHz (luultavasti _3 dB)
Total harmonic distortion: 0.03%
Signal to noise ratio: 100dB (line)
 
Siitä etsimään vastaavilla numeroilla päätettä tai aktiivipönttöä. On kunnioitettavat numerot. Tehon saat päättää itse.
 
captain kirk
10.12.2023 14:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Veikkaisin että ylipäätään kiina-halpismerkkien kohdalla tämä asia ei ole ylipäätään parhaalla mahdollisella tolalla, mutta auttaisiko jos tsekkaisit signaalitien niin, että monitoreille syötettävä signaali olisi mahdolisimman suuri (ei siis säröllä tietenkään), jotta sun ei tarvitsisi pitää ehkä niitä monitoreiden päätteitä täysillä. Ehkä tällä keinolla myös monitoreiden kohina pienentyisi.
 
Swissonicien omalla volapotikalla ei ollut omakohinaan mitään merkitystä, mikä oli kyllä aika yllättävää. Hiukkasen tilanne parani takana olevalla switchillä, joka ilmeisesti laski kokonaisuudessaan monnareiden herkkyyttä, mutta ei tämäkään tarpeeksi auttanut. Kyse ei nyt siis ole signaalitien häiriöistä, kun kohina on olemassa ihan ilman mitään inputtiakin.
 
captain kirk
10.12.2023 14:37:42 (muokattu 10.12.2023 14:40:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Huomaan hämäyksen tässä taustalla: kaappi ja vahvistin yhdessä on erillispakettina "passiivi" ja kombona "aktiivi". Se pinohiiren vahvari on aikanaan maksanut jotain. Jos hankit komboa, tottahan sille vahvistinpuolelle pitää panna rahaa, että tulos on hyvä. Kympin integroitu päätekivi on halpis, usko kerrasta.
 
Tässä termien passiivi ja aktiivi pyörittely on aiheen sivusta puhumista. Vertaa investointeja kustannuksiltaan kokonaisuudet huomioiden: kaiutin + vahvistin. Haistan, että aktiivikaappiin et haluaisi upottaa vahvistimen vaatimaa lisähintaa, kun kiva erillisvahvistin "jää pois" nuppeineen ja nappeineen.
 
Vastaavaa keskustelua olen seurannut usein kaiuttimien kohdalla. On kiva ostaa kallis etuaste, joka on täynnä vipstaakeja mutta saman hintaluokan kaapin ja päätteen kohdalla nieleskellään ja kysytään halvinta toimivaa. Monitori on kokonaisuus, joka on lopulta hyvin konstikas. Osta siis hyvä tai halpa tai molemmat.

 
Minusta tämä "passiivi" ja "aktiivi" eronteko on aika olennainen, koska mitä nyt olen lukenut, niin ainakin edullisten aktiivimonnareiden omakohina johtuu juuri näistä tradeoffeista, mitä joudutaan tekemään kun samassa paketissa tulee virtalähde, päätevahvistin ja itse kaiuttimet. Ehkä tätä on kalliimmissa malleissa huomioitu paremmin.
 
Edelleen sama observaatio pysyy, eli halvat entisajan budjettimalliset kotistereot toimii paljon hiljaisempana idlenä ja soundi on silti periaatteessa ihan hyvä, joskaan ei riittävän vahva ja laaja-alainen studiotarkoituksiin. En jaksa uskoa, että tämä Pioneer SA-540 integroitu vahvistin olisi ollut koskaan niin erityislaadukas, etteikö modernimpaa ja vaikkapa tehokkaampaa vastaavaa löytyisi parilla satkulla. Kivat vipstaakit ja nappulat ovat juurikin vain kivoja, eli eivät tärkeitä. Pääasia minulla on nyt äänenlaatu ja kohinattomuus.
 
Toisaalta dokumentaatio osoittaa, että periaatteessa ainakin SA-540:llä olisi kykyä toistaa haluttuja taajuuksia, tosin wattimäärän riittävyydestä en ole ihan varma. Olisiko siis ideaa miettiä esimerkiksi parempien passiivikaiuttimien hommaamista? Tämä on on oikeastaan se mikä kiinnostaakin tässä kokonaisuudessa eniten. Eikö muka nykyään ihmiset käytä studioissaan passiivisia monnareita missään tilanteessa? Onko omat ampit joka driverille oikeasti niin suurimerkityksellinen asia? Nyt siis kyseessä kuitenkin harrastelija, joka nauttii hyvänkuuloisista kajareista ja siitä, että samat vehkeet toimisivat myös studiopäätteinä kohtuullisesti. Äärimmäinen erottelukyky ja absoluuttinen kliinisyys ei siis ole ehkä se kaikista tärkein asia. Aina voi käyttää myös kuulokkeita, jos haluaa aivan supertarkkaa ja säälimätöntä toistoa miksaustarkoituksiin.
 
ituvirtanen
10.12.2023 15:22:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

captain kirk: Edelleen sama observaatio pysyy, eli halvat entisajan budjettimalliset kotistereot toimii paljon hiljaisempana idlenä ja soundi on silti periaatteessa ihan hyvä, joskaan ei riittävän vahva ja laaja-alainen studiotarkoituksiin. En jaksa uskoa, että tämä Pioneer SA-540 integroitu vahvistin olisi ollut koskaan niin erityislaadukas...
 
Japanilaiset kotihifit olivat hyvälaatuisia tuolloin, speksit ovat edelleen kovat. Pääteteho maksoi silloin ja maksaa edelleen, kun vaatimukset pannaan kohdilleen. Siksi se Iisalmelainen maksaa rahaa. Kiinasta saa, kiinalaista. Kyllä sellaisellakin pärjää, kun juutuubia kuuntelee.
 
Toisaalta dokumentaatio osoittaa, että periaatteessa ainakin SA-540:llä olisi kykyä toistaa haluttuja taajuuksia, tosin wattimäärän riittävyydestä en ole ihan varma.
 
26 W kanavalle ei riitä? Kuinka kovaa, kuinka läheltä kuuntelet ja mihin vertaat?
 
Äärimmäinen erottelukyky ja absoluuttinen kliinisyys ei siis ole ehkä se kaikista tärkein asia. Aina voi käyttää myös kuulokkeita, jos haluaa aivan supertarkkaa ja säälimätöntä toistoa miksaustarkoituksiin.
 
Tässä on sitten seuraava miina. Kuulokkeita on niin kovin erilaisia. Niitten suhde kaiuttimiin on taas oma lukunsa.
 
Suosittelisin edes jonkinlaista paikan mittaamista, jotta tämänhetkinen kuuntelutottumus asettuu todellisiin raameihin. Korva tottuu niin nopeasti hassuunkin vasteeseen. Oikaise käppyrät kuuntelupaikassa kuulokkeitten ja kaappien osalta ja pohdi asiaa puhtaalta pöydältä uudelleen.
 
captain kirk
10.12.2023 15:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen:
 
26 W kanavalle ei riitä? Kuinka kovaa, kuinka läheltä kuuntelet ja mihin vertaat?

 
Olen ymmärtänyt, että vahvistimessa saisi olla reilusti tehoa verrattuna kaiuttimiin, jotta ei tarvitse vääntää volaa kaakkoon. Toisaalta tällä hetkellä noin puoleen väliin tähtäämällä saan sopivan äänenpaineen nykyvehkeillä, joten ehkä tämä sitten riittääkin. Vaikea näitä on vertailla, kun käytössäni aiemmin olleet aktiivimonnarit on olleet moninkertaiset teholtaan.
 
Tässä on sitten seuraava miina. Kuulokkeita on niin kovin erilaisia. Niitten suhde kaiuttimiin on taas oma lukunsa.
 
Suosittelisin edes jonkinlaista paikan mittaamista, jotta tämänhetkinen kuuntelutottumus asettuu todellisiin raameihin. Korva tottuu niin nopeasti hassuunkin vasteeseen. Oikaise käppyrät kuuntelupaikassa kuulokkeitten ja kaappien osalta ja pohdi asiaa puhtaalta pöydältä uudelleen.

 
En ole varma mitä olennaista tietoa saisin käppyröillä. Tiedän että ainakaan nämä CS-777 kaiuttimet eivät riitä nykytarpeeseen ja mietin että saanko tilanteeseen riittävän parannuksen, jos löytäisin jostakin sopivat passiiviset kajarit. Ongelma vaan on, että näiden valikointi on sitten erittäin vaikeaa ja netin palstat kertovat, että bookshelf kaiuttimet eivät sovellu musantuottamistarkoituksiin.
 
Ehkä tässä on sama tilanne kuin suksilla. Haluan saada sekä luistelusukset että pertsat samassa paketissa. Kaikki hiihtäjät tietävät, että hybridisukset on aika surkeat molemmissa tarkoituksissa.
 
Luuletko että saisin tilanteeseen olennaista parannusta, jos hankkisin jotkut hyvät passiiviset kaiuttimet? Esim. Klipschillä tuntuu olevan monenlaista tarjolla, vaan vaikea sanoa kuinka "tasaiset" tai "erottelevat" ne on.
 
ituvirtanen
10.12.2023 16:15:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen huomio on, että vahvistin on todella kovalla. Miksi? Tuskin kuuntelet läheltä 100 dB:n tasoilla isommassakaan tilassa?
 
Käppyrät antaisivat valoa asiaan: mikä on pielessä, miten korjata asiaa oikeaan suuntaan. Uusien kaappien osto olisi samanlaista pimeässä haahuilua, kuin nytkin: "Jotain on pielessä, heitän tikalla side silmillä jonnekin." Seuraavalla askelella tulisi olla perusteet, tai hyväksyä rahan heittäminen kaivoon.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «