Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Moniraitana äänitys/tallennus
1
Lazuux
26.11.2023 15:58:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin täältäkin kysäistä, että onko jollain heittää parempia vaihtoehtoja tarpeisiin.
 
Se mikä tässä painaa, on hinta minkä takia en viitsisi lähteä tilaamaan mitä vain. Joten heittäkää ihmeessä alas kommenttia mitä itse käytätte samaan tarkoitukseen.
 
Pitäisi äänitellä useampaa mikkiä/instrumenttia samaan aikaan omiksi raidoiksi. Tarkoitus ensisijaisesti on äänittää rumpuja, joten xlr-inputteja pitäisi olla vähintään 6, mutta miksei enemmänkin.
 
Olen katsonut sekä raitureita että ulkoisia äänikortteja ja sinäänsä ei ole väliä kummalla linjalla mennään. Lopuksi ne DAW:iin koneelle menevät jokatapauksessa.
 
Focusriten Scarlett 18i20 ja sitten Zoomin R20 molempia olen kuolaillut mitkä kaiketi olisi juuri sitä mitä tarvitsen tähän hommaan.
 
Kaiketi myös on ihan miksereitä usb:llä joilla pystyisi toteuttamaan saman, mutta ne taitaa maksaa enemmän, kuin pelkkä interface tai äänitin?
 
Henri Henri Olavi
26.11.2023 16:08:33 (muokattu 26.11.2023 19:00:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lazuux:
Focusriten Scarlett 18i20 ja sitten Zoomin R20 molempia olen kuolaillut mitkä kaiketi olisi juuri sitä mitä tarvitsen tähän hommaan.

 
Molemmat ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja.
 
Kaiketi myös on ihan miksereitä usb:llä joilla pystyisi toteuttamaan saman, mutta ne taitaa maksaa enemmän, kuin pelkkä interface tai äänitin?
 
Monesti noissa USB-miksereissä (aiakin halvemmissa) on se, että niistä saa ulos vain stereon. Mut eipä sillä väliä, jos et tarvitse ulostuloja.
 
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
MustaKissa
26.11.2023 18:38:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Scarlett 18i20 ja sen kaveriksi Behkun ADA8200 niin pitäisi kyllä raidat riittää äänittään vaikka koko bändi kerralla.
 
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
nightbird
26.11.2023 19:10:11 (muokattu 26.11.2023 19:10:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lazuux: Ajattelin täältäkin kysäistä, että onko jollain heittää parempia vaihtoehtoja tarpeisiin.
 
Se mikä tässä painaa, on hinta minkä takia en viitsisi lähteä tilaamaan mitä vain. Joten heittäkää ihmeessä alas kommenttia mitä itse käytätte samaan tarkoitukseen.
 
Pitäisi äänitellä useampaa mikkiä/instrumenttia samaan aikaan omiksi raidoiksi. Tarkoitus ensisijaisesti on äänittää rumpuja, joten xlr-inputteja pitäisi olla vähintään 6, mutta miksei enemmänkin.
 
Olen katsonut sekä raitureita että ulkoisia äänikortteja ja sinäänsä ei ole väliä kummalla linjalla mennään. Lopuksi ne DAW:iin koneelle menevät jokatapauksessa.
 
Focusriten Scarlett 18i20 ja sitten Zoomin R20 molempia olen kuolaillut mitkä kaiketi olisi juuri sitä mitä tarvitsen tähän hommaan.
 
Kaiketi myös on ihan miksereitä usb:llä joilla pystyisi toteuttamaan saman, mutta ne taitaa maksaa enemmän, kuin pelkkä interface tai äänitin?

Mieti myös Zoomin Live Trak sarjaa ? L-8 tai L-12...interface tai tallennus muistikortille, onnistuu raitojen äänittely..muistikortin voi sitten tunkea vaikka läppäriin jossa käsittelysofta. Muina aikoina voi käyttää digimikserinä.
 
basisti1971
28.11.2023 08:58:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Lazuux: Joten heittäkää ihmeessä alas kommenttia mitä itse käytätte samaan tarkoitukseen.
 
Behkun XAir XR18.
 

 
Lazuux: Olen katsonut sekä raitureita että ulkoisia äänikortteja ja sinäänsä ei ole väliä kummalla linjalla mennään. Lopuksi ne DAW:iin koneelle menevät jokatapauksessa.
 
Siinä mielessä on yleensä väliä että halutaanko mahdollisimman monipuolinen ja moneen paikkaan taipuva laitteisto, vai yhteen tarkoitukseen pyhitetty "jäykkä" setup.
Kuten myös siitä halutaanko yksinkertainen ja kevyesti siirreltävä, vai monimutkainen ja hätätilassa joskus toisaalle pitkin hampain raahattava kokonaisuus.
 
Ja tietysti olemassaolevasta kalustosta ja budjetista.
 

 
Lazuux: Focusriten Scarlett 18i20 ja sitten Zoomin R20 molempia olen kuolaillut mitkä kaiketi olisi juuri sitä mitä tarvitsen tähän hommaan.
 
Varmasti pääset noillakin maaliin.
Kuten jäsen nightbird totesi, myös livetrack perhe sopii tarkoitukseesi.
Kuten aikalailla määrätön määrä muitakin laitteita tai laitteistokokonaisuuksia.
 
Halvimmalla päässet jollain äänikortilla jossa on ADAT liitettävyys, kuten jäsen mustan kissan ehdottama 18i20+ ADA8200.
ADA8000 on ainakin omasta mielestä aivan yhtä käyttökelpoinen kapistus.
 
Myös mm. Presonuksen Fire* perhettä tuntuu saavan likipitäen kiitoksella.
Tai ainakin varsin kohtuuhintaan ominaisuuksiinsa nähden.
Tuon vaihtoehdon itse ainakin ensalkuun valitsin rakennellessani 24 raitaista AD/DA rajapintaa analogitiskin+analoginauhurin ja DAW maailman väliin.
Ko. rajapinta tullee (toinen ADA vielä hankkimatta) ainakin näillä näkymin koostumaan Firestudio 2626 + 2*ADA8000 yhdistelmästä.
 
Äänityskäytössä (kuuntelun kantilta) pitää tietenkin kiinnittää enemmän huomiota palautettavien raitojen latensseihin, tuossa mun käyttötarkoituksessa niillä ei tietenkään ole tuon taivaallista väliä vaikka sekunteihin mentäisiin koska tarkoitus on pääasiassa dumpata 24 raitaa DAW:ista nauhalle.
 

 
Lazuux: Kaiketi myös on ihan miksereitä usb:llä joilla pystyisi toteuttamaan saman, mutta ne taitaa maksaa enemmän, kuin pelkkä interface tai äänitin?
 
Kyllä löytyy, ja olet oikeassa että varsinkin uutena ostettaessa maksavat enemmän.
Toisaalta, vanhempaa digimikseriosastoa löytyy myös varsin hyvin käytettynä.
Jos kehittyneempiä mikseriominaisuuksia tuntee kaipaavansa, korkeammat kustannukset ovat ainakin omasta mielestä varsin perusteltuja.
Etenkin jos on samalla tapaa rajoittunut kuin itsekin olen, eli pitäisi olla nappuloita väänneltäväksi, kosketusnäyttö tai hiirellä ruudulta klikkailu ei riitä.
 
Haasteena ei mun mielestä sinänsä olekaan etteikö kalustoa haluamaasi käyttötarkoitukseen matalallakin budjetilla löytyisi, vaan omien toiveiden ja vaatimusten sovittamisesta tarjolla olevaan tavarapaljouteen.
 
T:Samuli
 
anapena
28.11.2023 10:42:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nurkissa pyörii toimiva tietokone firewire-liitännällä, niin firewire-interfacet on halpoja.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
PIM
03.12.2023 09:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän bändillä on jokusen vuoden ollut Midas Mr-18 digimikseri PA-mikserinä ja siitä saa näppärästi äänitettyä raidat erillisinä USB-liitännän kautta vaikka puhelimeen tai läppäriin. Maksoin siitä käytettynä 400 euroa ja äänityslaitteeksi kelpaa vaikka vanha Android puhelin Audio Evolution Mobile appilla höystettynä.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
PIM
03.12.2023 09:44:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Jos nurkissa pyörii toimiva tietokone firewire-liitännällä, niin firewire-interfacet on halpoja.
 
Jos koneessa on uudehko käyttis tyyliin Win10 niin firewire-yhteyden toimimaan saattaminen vaatii jonkun verran virittelyä. Ei ollut meinaan ihan läpihuutojuttu, kun pari kolme vuotta sitten virittelin pöytäkoneeseen ja 10 vuotta vanhaan läppäriin firewiren toimimaan Focusriten LiquidMix boxin kanssa. Muistaaksen siinä piti saada korvattua Win10:n firewire-ajuri jollain legacyajurilla, ja jotta sen pystyi korvaamaan piti löytää ja uudelleennimetä Win10:n ajuri niin ettei käyttis buutissa löytänyt kympin firewire-ajuria ja sitten asentaa legacyajuri. En nyt tarkalleen muista mitä kaikkea muuta kungfua tyyliin ajuritiedoston omistajuuden vaihtamista että pääsi muuttamaan tiedoston nimen jne. hommaan tarvittiin, mutta lopulta tuntien tunaroinnin jälkeen homma lähti kyllä pelittämään.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Arkka
03.12.2023 11:13:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Jos koneessa on uudehko käyttis tyyliin Win10 niin firewire-yhteyden toimimaan saattaminen vaatii jonkun verran virittelyä.
 
Mulla taas on Win10:ssä toiminut MOTUn interface firewiren kautta ilman mitään ylimääräistä säätöä. Liekö sit firewire-piiristä tai interfacesta riippuvainen juttu.
 
Henri Henri Olavi
03.12.2023 11:20:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan kun kauan sitten käytin vielä Windows-koneita. Silloin suositeltiin, että koneessa olisi Texas Instrumentsin FW-piiri/kortti, josta pidin aina huolen, että näin on. Tämä oli kuitekin lähes 20 vuotta sitten.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual.
anapena
03.12.2023 13:33:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, firewiren toimivuus on mennyt hieman enemmän arpapeliksi kuin ennen. Käyttojärjestelmä ja sen omat ohjelmat ei välttämättä pelaa sen kanssa, mutta dawia käyttäessä sen omalla ajurilla homma voi pelata ihan hyvin. Mulla pelaa Nuendolla ok, elikkä Cubasekin varmaan menis. Jos sopivat palikat löytyy nurkkia pöyhimällä, niin kannattaa kokeilla. RME ja Motu ovat suosituslistalla, Focusritea en veikkaisi, Presonus on vähän musta hevonen mulle.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Lazuux
03.12.2023 21:02:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! Firewiren kanssa yhteistyöhön en mielellään lähde, kun läppärissä ei sitä valmiina ole ja yritän päästä mahdollisimman yksinkertaisesti tässä. USB:lla joku vehje läppäriin kiinni tai sitten erilliseltä muistikortilta raitojen siirto koneelle : )
 
Mikael
03.12.2023 21:24:04 (muokattu 03.12.2023 21:30:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Focusrite 18i20 on varmasti hyvä valinta. Tascam US-16x08 vois olla myös passeli ja vähän edullisempi vaihtis. Focusritessä toki 2 adat-väylää joten laajennusvaraa on paremmin, mut sit jos sellaiselle ei oo tarvetta niin miksipä siitä maksaa erikseen. Yks kelpo vaihtis vois olla myös vaikka Audient iD14 ja sille Behringer ADA8200 kaveriksi, jolla sais 10 mikkikanavaa kerralla sisäänpäin, mut sit interface on helposti mukanakuljetettavaa kokoa silloin kun 2 kanavaa riittää.
 
Vähän riippuu siis muistakin tarpeista kuin vaan mikkikanavien määrästä.
 
Fuzz is Clean!
mhelin
05.12.2023 16:33:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Behringer UMC1820 varmaan halvimpia USB-interfaceja 8x XLR mikkitulolla, käsittääkseni ihan ok. Noissa UMC-sarjalaisissa ollut vaan vähän huonot (=tehottomat) kuulokelähdöt, toiminee matalaimpedanssisilla kuulokkeilla jotenkin. Tosin voi olla että tuossa on paremmat (jos tämä speksi pitää paikkansa:
https://www.thegearpage.net/board/i … -headphone-amp-ohm-ratings.2244257/).
 
rintapek
06.12.2023 11:59:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla olis Tascam 16x8 USB- vehje pyyntinä 250,-
 
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1874019
 
En tunne myyjää enkä tiedä vehkeestä mitn, mut jos just nyt itte tarttisin samantyyppistä laitetta kuin kysyjä, niin kyl mä varmaan tosta aloittaisin.
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
oksatboys
13.12.2023 12:29:48 (muokattu 13.12.2023 12:30:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Meidän bändillä on jokusen vuoden ollut Midas Mr-18 digimikseri PA-mikserinä ja siitä saa näppärästi äänitettyä raidat erillisinä USB-liitännän kautta vaikka puhelimeen tai läppäriin. Maksoin siitä käytettynä 400 euroa ja äänityslaitteeksi kelpaa vaikka vanha Android puhelin Audio Evolution Mobile appilla höystettynä.
 
MR-18 tai vastaava digimikseri on minunkin mielestä todella järkevä hankinta sellaiselle, joka harrastaa tai tekee työkseen keikkoja ja/tai äänityksiä. Usein bänditoimintaankin liittyy jossain vaiheessa molemmat toiminnat. Mikserin käyttöliittymällä on helpompi tehdä kuunteluita studiossa kuin millään interfacen ohjelmalla, jota olen käyttänyt. Auxejakin tuossakin mikserissä' on 6 kpl. Studiossa ruuvatuista luurikuunteluista saa heposti muokkatua korvamonitorimiksaukset keikoille kun niiden aika on jne. Keikatkin on helppo tosiaan äänittää, joten kun mukaan pakkaa vielä läppärin/puhelimen ja pari kameraa saa someen askarreltua sitä paljon puhuttua kontenttia melko pienellä vaivalla...
 
StJerky
16.12.2023 12:33:04 (muokattu 16.12.2023 12:33:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ollut Tascam DP01 (2 input), Korg D888 (8 input) ja nyt on Korg D3200. Tällä saa 12 raitaa helposti yhtäaikaa sisään (48 khz 24 bit) ja kyllä ne kaikki on tarpeen (enemmänkin voisin käyttää). Miksaukset teen sitten läppärillä.
 
Mikael
16.12.2023 14:21:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Audient EVO16 vaikutaa myös hintaisekseen (500€) erittäin passelilta laitokselta. 8 mikkikanavaa + 16 kanavaa ADAT-väylää pitkin.
https://evo.audio/products/audio-interfaces/evo-16/overview/
 
Fuzz is Clean!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «